مفهوم گیم ­پلی و سبک­­ در بازی­های کامپیوتری

Gameplay-min_9_11zon

سعی داریم تا در این نوشتار به دو مولفه مهم و تاثیرگذار، «گیم پلی» و «سبک بازی» بپردازیم زیرا آگاهی درست از میزان هیجان و ماجراجویی و همچنین شیوه­ای که مایل به تجربه دنیای خیالی­مان به واسطه آن هستیم در انتخاب بازی بسیار تاثیر گذار است.

امروزه بازی­های کامپیوتری به مثابه بدلی در برابر دنیای واقعی و فضایی برای تجربه هیجان، راز، فانتزی، خشونت و دنیاهای ناممکن تعریف می­شوند و در سراسر جهان مخاطبان زیادی در میان نوجوانان و جوانان دارند. لذت حاصل از بازی بدون شک به موارد متعددی از قبیل انتخاب دستگاه مناسب، سبک بازی، گیم پلی، گرافیک و.. بستگی دارد.

 گیم پلی به معنی شیوه بازی کردن و راه و روشی است که برای حل چالش­ها و تصمیمات اتخاذ شده در روند بازی به کار می­بریم. عموما قوت در طراحی گیم پلی به­ شدت بر بازی تاثیرگذار است زیرا هرچه خلاقیت و تنوع به­ کاررفته در چیدمان روش­ها و انتخاب­ها برای بازیکن بیشتر باشد، بر هیجان و میل او به ادامه بازی می­ افزاید و بازخورد بهتری خواهد داشت. همچنین انتخاب گیم پلی تناسب با سبک و مراحل بازی به حفظ یکپارچگی آن کمک می­کند.


دوره آموزشی طراحی بازی⇒

سبک­ها نیز به واسطه نوع تعامل بازیکن با بازی تعریف می­شوند و عموما در 7 دسته کلی به شرح زیر می­گنجند:

1: سبک اکشن:

این سبک دارای محیط و تجربه ­های فیزیکی هیجانی و عموما خشن است و به سرعت عمل بالایی برای پاسخگویی به محرک­های درون بازی نیاز دارد و به 5 دسته تیراندازی، مبارزه­ای، پلتفورمی، بقا و مخفی کاری تقسیم می­شود.

2: سبک نقش آفرینیRPG:

در این سبک کنترل یک شخصیت برای انجام ماموریت و مبارزه در دستان شماست و باید در این فرایند برای پیشرفت و مهارت­ ورزی آن تلاش کنید: اکشن-نقش­ آفرینی، MMO (آنلاین و با مشارکت صدها نفر) و تاکتیکال از دسته­ های این سبک هستند.

3: سبک استراتژیک:

سومین دسته از بازی­های پرطرفدار است و برای علاقه­ مندان به مدیریت و هدایت کلی، حل چالش­ها و مقابله با مشکلات مناسب است. بازی­های 4x از این دسته هستند.

Unravel-min_1_11zon

بازی معمایی کامپیوتری آنراول

4: سبک ماجراجویی:

در این سبک با چالش­هایی که نیازمند حل سریع در بازه زمانی کوتاه باشند خبری نیست و تمرکز بیشتر بر حل معماهایی است که پیش روی شما قرار می­گیرد: این سبک به دسته­ های؛ متن محور، گرافیک محور، تعاملی، سه بعدی و رمان بصری -با پایان­های متفاوت- تقسیم می­شود.

5: سبک ورزشی:

در این سبک بازی به صورت یک مسابقه کامل است و شما تمام هیجان یک ورزش را تجربه خواهید کرد. فوتبال و سایر مسابقه­ ها مانند اتومبیلرانی و مبارزات تیمی در این دسته جای می­گیرند.

6: سبک شبیه سازی:

در این سبک یک زندگی واقعی و یا یک شغل با تمام اجزا و رویدادهای معمولش شبیه ­سازی می­شود تا مهارت شما را از طریق فرایند بازی بالا ببرد.

امروزه صنعت بازی­های کامپیوتری گسترش بسیار زیادی پیدا کرده و توانسته است تا تمامی سلایق را پوشش دهد. شما نیز امکان این را یافته ­اید تا با توجه به سلیقه خود در این طیف گسترده، بهترین و مناسب­ترین بازی را انتخاب کنید و از تجربه آن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن