نکات مهم انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

Interior-decoration-training-course-min_28_11zon

انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی یکی از عوامل بسیار مهم است و در اینجا سعی داریم نکات اساسی و مهم آن را درقالب دو دسته عوامل محیطی و تکنیکی با هم مرور کنیم:

1-  اهمیت عوامل محیطی بر عنصر رنگ:

1-1 -توجه به این نکته که چه احساسی را از قبیل رازآلودگی، شوق و شور، آرامش و… می خواهید در آن فضا بوجود آورید.

1-2-تاثیری که آن رنگ بر افراد مختلف با ویژگی های متفاوتی مثل سن، فرهنگ، تجربیات زندگی و… می گذارد.

1-3فضا چه عملکرد و کاربردی دارد.

مثلاً برای اتاق خواب می توان از رنگ soft blue یا سبز استفاده کرد و یا اتاق بازی بچه با زرد و نارنجی می تواند رنگ شود که خلاقیت و تمرکز را بوجود می آورد.  

Choice-of-color-in-interior-decoration-min_15_11zon

1-4 توجه به عنصر مهم « نور» در جلوه دادن به رنگ ها:

1-4-1-مثلا اگر پنجره های بزرگ با نور زیاد دارید به راحتی از رنگ های تیره استفاده کنید 1-4-2-حتما رنگ ها را در زمان های متفاوت روز و در نورهای متفاوت روی دیوار خود امتحان کنید. 1-4-3-منبع نوری می تواند رنگ های گرم 3000k ، خنثی4000 k و سرد 6000k را بتاباند. برای مثال اگر روی یک دیوار رنگ سفید خالص داشته باشیم و با این 3 منبع به آن نور بتابانیم سه رنگ متفاوت از سفید خواهیم دید. اگر بخواهید رنگ خود دیوار را داشته باشید باید منبع نوری خنثی 4000 k بتابانید. 1-4-4- توجه به اشیایی که داخل خانه وجود دارند و میزان جذب و رفلکسی که در برابر نور پیدا می کنند زیرا تست رنگ در برابر نور، در اتاقی که خالی است بسیار متفاوت از زمانی است که با وسیله های متفاوت پر می شود.

1-5 توجه به سبک دکوراسیون مدنظر:

اگر سبک مینیمال دارید رنگ های خنثی خالص مثل سفید، خاکستری یا مشکی انتخاب کنید زیرا فضای را یکدست و باز نشان می دهد. برای فضاهای سبک ژاپنی و گرم نیز از رنگ های خنثی با زیر تن گرم استفاده کنید مثل بژ، کرم و برنزه. فضاهای مدرن نیز باید با زیر تن سرد انتخاب شوند.


دوره تخصصی دکوراسیون داخلی⇒


2- اهمیت عوامل تکنیکی در مورد عنصر رنگ:

2-1-استفاده از رنگ های کنار هم در چرخه رنگ. مانند سبز، آبی و بنفش

2-2-استفاده از رنگ های مونوکروم و سایه ها، تن ها و ته رنگ های یک رنگ مشخص:

در استفاده از رنگ های مونوکروم از طیف های مختلف یک رنگ استفاده می شود؛ یعنی سایه ها، تن ها و مایه رنگی با یک فام مشخص. توضیح این نکته ضروری است که برای رهایی از کسل کنندگی رنگ های مونوکروماتیک باید با استفاده از بافت ها- طبیعی و…-، پترن ها، اشیا- فلزی، چوبی و…- و … به فضا  ریتم و بعد دهیم. همچنین برای گردش چشم در سراسر یک فضا دقت کنید که چرخش یک رنگ در اجسام و قسمت های مختلف اتاق باشد.

2-3- استفاده از رنگ های مکمل :

استفاده از رنگ های مکمل خیلی ساده تر است زیرا فقط دو رنگ هستند که در چرخه رنگ روبروی هم قرار دارند و این نکته هم بسیار مهم است که در حالت کلی- مگر موارد انتخابی و خاص- باید فقط در قسمت مشخصی از فضا استفاده شود زیرا انرژی زیادی را به فضا تزریق می کند و باید به احساسی که مدنظر داریم در فضا جاری شود دقت کنیم.

interior-decoration-min_7_11zon

2-4-توجه به رنگ های گرم و سرد

2-5-توجه به 3 حالت رنگ های اکتیو، پسیو و خنثی و  تاثیر آنها بر محیط:

2-5-1-رنگ های اکتیو  و گرم مثل قرمز، زرد و نارنجی 2-5-2-رنگ های پسیو مثل آبی، بنفش و سبز 2-5-3- رنگ های خنثی  مثل بژ، خاکستری، قهو ای و سفید: رنگ های خنثی رنگ هایی هستند که فام رنگی شدیدی ندارند و به دو دسته تقسیم می شوند: -خالص: سیاه، سفید و خاکستری -نزدیک به خنثی : این رنگ ها در دکوراسیون داخلی بسیار پرطرفدار هستند زیرا بهترین پس زمینه برای مبلمان، اشیای دکوراتیو، هندسی و عناصر معماری  می باشند. همچنین به ما بینهایت تنوع برای فضاسازی با تغییر رنگ دیوارهایمان می دهند آنها حس بی زمانی، به روز بودن و آرامش به فضا القا می کنند. می توان در تعریف نزدیک به خنثی گفت رنگ هایی هستندکه از ترکیب یک رنگ با رنگی خنثی مثل ترکیب قرمز با سفید -که صورتی روشن می دهد و در آخرین مرحله نزدیک به سفید، تبدیل به رنگی خنثی می شود -و یا دو رنگ مکمل مثل ترکیب زرد و بنفش که نوعی بژ می دهد، بوجود می آید. دررنگ های نزدیک به خنثی عبارت «تن های رنگی زیرین» مهم است و به این معنی است که برای مثال وقتی رنگ خنثی شما از ترکیب یک رنگ با رنگ سفید بدست آمده است رنگی که با سفید ترکیب شده همان تن رنگی پنهان و یا زیرین است ، مثلا در بالا قرمز با سفید ترکیب شد و صورتی روشن داد ، پس قرمز در اینجا تن رنگی زیرین است.. و یا وقتی رنگ شما با مشکی ترکیب می شود به همین ترتیب است. گرمی و سردی رنگ های خنثی نیز  به تن های رنگی زیرین آنها بستگی دارد و اینکه بسیار مهم است زیرا رنگ بک گراند شما، حسی که می خواهید به کلیت فضا ببخشید و زبان بصری شما است. انتخاب رنگ های دارای هارمونی در تن های رنگ زیرین نیز عامل مهم دیگر است که هر کسی به آن توجه ندارد و باعث می شود تا شما از ترکیبات مکمل، مشابه، مونوکروم و… که در چرخه عادی رنگ هم از انها استفاده می کنید، در اینجا نیز بهره ببرید.

2-6- توجه به قانون( 60 -30-10- )در صد در ترکیب 3 رنگ و ایجاد تعادل در فضا:

-برای مثال برای پر کردن 60 در صد فضا باید با استفاده از رنگ اصلی و به وسیله عناصر اصلی فضا یعنی دیوارها، مبل اصلی و فرش رنگ آمیزی وپر شده باشد و سپس  برای 30 درصد بقیه نیز مبل کناری، اکسسوری و پرده و برای 10 درصد باقی مانده کوسن ها، باقی اکسسوری ها و آثار هنری را به وسیله رنگ های در نظر گرفته شده که می تواند مکمل، متضاد و… باشد رنگ می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن