قبلی
دیجیتال مارکتر کیست

دیجیتال مارکتر کیست؟

دیجیتال مارکتر کیست؟ امروزه به دلیل پیشرفت فناوری و فضای دیجیتال، استفاده از ابزارهای دیجیتالی برای گسترش ارتباطات بین مردم بسیار رواج پیدا کرده است. با افزایش دسترسی افراد به اینترنت، تعداد کاربران آن روز به روز بیشتر شده و موقعیت‌های شغلی تازه شکل گرفته است. به عنوان مثال کسب و کارها برای یافتن مشتریان جدید، سعی دارند استراتژی بازاریابی خود را در بستر اینترنت پیاده‌سازی کنند؛ به همین دلیل دیجیتال مارکتینگ جای بازاریابی سنتی گرفته است. در این میان بازاریابان دیجیتال با عنوان دیجیتال مارکتر شناخته می‌شوند، که هدفشان جذب مشتری برای کسب و کارها در فضای اینترنت است.

بازاریابی دیجیتال نقش بسیار مهمی را برای کسب و کارها ایفا می‌کند و شرکت‌های بزرگ یا کوچک بسته به نوع فعالیت شان، فرد یا تیمی را برای انجام وظایف مختلف استخدام می‌کنند.
در این مقاله قصد داریم به شما شرح دهیم که دیجیتال مارکتر کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؛ همچنین مهارت‌های لازم برای یک دیجیتال مارکتر را بررسی خواهیم کرد.

تعریف دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ تمامی روش‌های بازاریابی را شامل می‌شود، که در آن کسب و کارها از ابزارهای دیجیتالی و اینترنت برای معرفی و ترویج محصولات و یا خدمات‌شان استفاده می‌کنند.
کانال‌های دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

  • بازاریابی توسط موتورهای جستجو
  • سئو یا بهینه‌سازی وب سایت
  • بازاریابی محتوا
  • تولید محتوا
  • بازاریابی درونگرا
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • تبلیغات به ازای هر کلیک
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی موبایلی
  • بازاریابی وابسته
  • بازاریابی ویروسی دیجیتال
  • اتوماسیون بازاریابی

دیجیتال مارکتر با استفاده از ابزارهای دیجیتالی سعی می‌کند محصولات و خدمات یک کسب و کار را به مردم معرفی کند.

یک دیجیتال مارکتر کیست؟

دیجیتال مارکتر، فردی با مجموعه‌ای از مهارت‌ها است که مسئولیت توسعه یک کسب و کار یا ترویج محصولات و خدمات آن را در فضای دیجیتال بر عهده دارد. این فرد به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ نقش رهبر بازاریابی یک سازمان را ایفا می‌کند و به کسب و کارها کمک می‌کند تا مشتریان بیشتری جذب کرده و فروش اینترنتی خود را افزایش دهند.
هماهنگی و ایجاد ارتباط بین بازاریاب محتوا، سئوکار و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، از وظایف دیجیتال مارکتر است؛ توجه کنید امکان دارد متناسب با وسعت یک شرکت، وظایف تیم دیجیتال مارکتینگ کم و زیاد شود. برای مثال در بعضی از شرکت‌های بزرگ به جای یک کارشناس محتوا، یک تیم تولید محتوا استخدام می‌کنند که هرکدام نقش‌های ریزتری را برعهده دارند. در حالت کلی دیجیتال مارکتر تمامی این اقدامات را به کمک تیم بازاریابی و با استفاده از کانال‌های بازاریابی دیجیتال انجام می‌دهد.

از جمله مسئولیت‌های دیجیتال دیجیتال مارکتر عبارتند از:

  • تولید لید=ایجاد سرنخ
  • جذب مشتریان بالقوه
  • افزایش آگاهی از برند

مهارت‌هایی که دیجیتال مارکتر باید داشته باشد:

  • آشنایی با ابزارهای آنالیز داده‌ها (مثل گوگل آنالیتیکس)
  • تسلط بر سئو و بهینه‌سازی وب سایت
  • هماهنگ کننده اتوماسیون بازاریابی
  • توانایی تولید محتوای ارزشمند
  • توانایی توسعه بازاریابی محتوایی
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (سوشیال مدیا مارکتینگ)
  • استراتژی فعالیت در کانال‌های دیجیتال مارکتینگ
    مهارت_هایی که دیجیتال مارکتر

برای اینکه بدانید دیجیتال مارکتر کیست، دیجیتال مارکتر یک «شاخص عملکرد کلیدی» (KPI) برای هر کانال در نظر می‌گیرد تا میزان عملکرد سازمان را در هر کانال ارزیابی کند. به عنوان مثال، یک دیجیتال مارکتر در زمینه سئو بایستی «ترافیک ارگانیک» سایت را بررسی کند.

چگونه یک دیجیتال مارکتر شویم؟

  • استراتژی بازاریابی دیجیتال را یاد بگیرید.
  • برای توسعه بازاریابی محتوا استراتژی داشته باشید
  • برای برگزاری تبلیغات ایده و خلاقیت داشته باشید

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

برای اینکه استراتژی بازاریابی دیجیتال را یاد بگیرید، بایستی با سفر مشتری (Customer Journey) آشنا شوید. در این مسیر قرار است با برقراری تعامل درست و ایجاد سرنخ به مشتریان بالقوه و هدفمند دسترسی پیدا کرده و در نهایت آن‌ها را به نهایت خریدار و مشتریان وفادار تبدیل کنید.

اهدافی که دیجیتال مارکتر از تدوین استراتژی یا سفر مشتری خود دارد:

ایجاد آگاهی

اولین مرحله از بازاریابی دیجیتال افزایش آگاهی از برند و معرفی یک کسب و کار است؛ مردم زمانی از شما خرید می‌کنند که از وجود و حضور کسب و کار شما اطلاع داشته باشند.
راه‌های مختلفی برای ایجاد آگاهی وجود دارد:

  1. از طریق بهینه‌سازی موتورهای جستجو: ممکن است شخصی در گوگل به دنبال محصولات و یا خدمات شما باشد.
  2. از طریق برگزای تبلیغات در انواع شبکه‌های اجتماعی: کاربران اینستاگرام به دنبال محصولات و یا خدمات شما باشد.

برقراری تعامل

در این مرحله مشتری از حضور شما آگاه است، اما آنطور که باید شما را نمی‌شناسد و نمی‌تواند به شما اعتماد می‌کند. بنابراین باید سعی کنید بدانید که یک دیجیتال مارکتر کیست و از طریق تولید محتوا با مشتری ارتباط و تعامل داشته باشید.

در تولید محتوا ایده و خلاقیت داشته باشید تا بتوانید توجه مخاطب را جلب کنید؛ بنابراین محتوایتان باید جذاب، منحصربفرد، سرگرم کننده و قابل اشتراک‌گذاری باشد تا مخاطب از آن بازدید و در فضای مجازی وایرال کند.

جمع آوری اطلاعات

حال که مشتری کسب‌وکار شما را می‌شناسد و با شما در تعامل است، برای توسعه استراتژی بازاریابی محتوای خود بایستی در مورد مخاطب یک سری اطلاعات جمع آوری کنید.
به عنوان مثال در مورد علایق، نیازها و خواسته‌های مخاطبان‌تان بدانید و در راستای رفع نیازهای آن‌ها محتوا تولید کنید.
همچنین بهتر است برای مواقع ضروری به اطلاعات تماس آن‌ها نیز دسترسی داشته باشید؛ پر کردن فرم‌های ثبت نام در این زمینه می‌تواند مؤثر باشد.

تبدیل

مشتریان بالقوه شما بعد از شناخت برند و برقراری تعامل با کسب و کار شما تمایل دارند همچنان فعالیت‌های شما را دنبال کنند.
در این مرحله باید سعی کنید مشتری را به انجام یک عملی مانند خرید ترغیب کنید؛ توجه کنید در این مرحله به احتمال زیاد امکان دارد برای تبدیل کردن مشتری بالقوه به مشتری بالفعل، مجبور به پرداخت هزینه باشید.

ترغیب و تحریک

بعد از اینکه مشتری از شما خرید کرد، بایستی سعی کنید برای انجام خرید‌های بعدی در او حس وفاداری ایجاد کنید و در نهایت او را ترغیب به خرید مجدد نمائید.
توجه کنید مشتریان شما در صورتی تصمیم به خریدهای بعدی خواهند گرفت که از خرید خود ارزشی کسب کنند؛ به همین دلیل باید یک سری اقداماتی در نظر بگیرید که مشتری از خرید خود، ارزشی کسب کند.

فروش بیشتر

تا این مرحله، زمان، هزینه و منابعی را صرف کرده‌اید تا مشتری به شما اعتماد و از خرید خود، ارزشی کسب کند؛ در واقع شما با جلب اعتماد مشتریان‌تان توانستید آن‌ها را به مشتریان وفادار برندتان تبدیل کرده اید.
اینجاست که مرحله «صعود» (Ascend) برای کسب‌وکار شما آغاز می‌شود و مشتریان تمایل دارند که بیشتر خریدهای خود را از شما بکنند.

ایجاد وفاداری و طرفداری

تا اینجای کار مشتری از شما و همچنین از خرید خود بسیار راضی است؛ حال باید مشتریان وفادار خود را تشویق کنید تا طرفداران شما شوند و دیدگاه مثبت خود را در مورد شما با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارند. توجه کنید حس وفاداری باعث می‌شود مخاطبان‌تان دوست داشته باشند از شما خرید کنند، حتی اگر نیاز چندانی هم به محصولات و یا خدمات شما نداشته باشند.

ترویج

ترویج با طرفداری متفاوت است؛ در مرحله ترویج مشتری به شکلی فعالانه در رابطه با محصولات و خدمات شما صحبت می‌کند. مشتریانی که تجربه خرید بسیار خوبی داشته باشند، تمایل دارند تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

بازاریابی زمانی موفق است که با مخاطبان تان، در زمان و مکان مناسب ارتباط برقرار کنید و در حال حاضر مردم بیشتر وقت خود را صرف گشت و گذار در دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌کنند.

چگونه دیجیتال مارکتر شویم

توسعه استراتژی بازاریابی محتوا

در ادامه می‌خواهیم ببینیم یک دیجیتال مارکتر کیست و چگونه استراتژی بازاریابی محتوایی را توسعه می‌دهد. بازاریابی را همانند یک قیف در نظر بگیرید که شامل سه مرحله آگاهی، ارزیابی و تبدیل می‌باشد. دیجیتال مارکتر سعی دارد در طول این سه مرحله، از طریق بازاریابی محتوا، تمامی مشتریان راغب را به مشتریان بالفعل و خریدار تبدیل کند. برای این که مشتری راغب در طول این قیف حرکت کند باید در هر مرحله، محتوایی مخصوص به آن مرحله را برای او ارائه شود:

  • محتوای بالای قیف برای معرفی و ایجاد آگاهی است.
  • محتوای وسط قیف به منظور جلب اعتماد و ترغیب مخاطب است.
  • محتوای ته قیف برای تبدیل لیدها به خریدار است.

بازاریابی محتوایی فرایندی در کسب و کار می‌باشد، که به تولید محتوای گیرا و مجاب‌کننده و توزیع آن در کانال‌های مختلف به منظور جلب توجه، جذب یک گروه مشخص از مخاطبان، با هدف برانگیختن آن‌ها جهت انجام اقدامات سودآور می‌پردازد.

بازاریابی محتوایی شامل تولید محتوای متنی، ویدئویی، پادکست، اینفوگرافی و اشتراک‌گذاری آن‌ها در وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی از قبیل اینستاگرام، لینکدین، توییتر، یوتیوب، فیسبوک و. . است. هدف از بازاریابی محتوا، بهبود سئوی سایت، بهبود خدمات مشتری، بهبود روابط عمومی و تبدیل سرنخ‌ها (لید) به مشتری می‌باشد.

📌مطالعه بیشترهنر دیجیتال را از کجا شروع کنیم؟

 

برگزاری تبلیغات پربازده و مؤثر

دیجیتال مارکتر بایستی بتواند توجه افراد را به کسب وکار جلب و آن‌ها را با هدایت به سمت وب سایت یا تعامل در شبکه‌های اجتماعی، به مشتری تبدیل کند؛ این هدایت از طریق تبلیغات انجام می‌شود. توجه کنید هدف اصلی بسیاری از کسب کارها جذب ترافیک طبیعی است؛ اما برخ مواقع برای رسیدن به ترافیک مناسب بایستی تکنیک‌های تبلیغاتی را نیز اجرا کرد. یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای برای جذب ترافیک باید از کمپین‌های تبلیغاتی در تمامی مراحل قیف بازاریابی بهره بگیرد.

حرف آخر

برای اینکه به یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای تبدیل شوید باید به خوبی آموزش ببینید و همواره اطلاعات خود را به روز کنید. یکی از مشاغلی که بیش از همه نیاز به به روزرسانی دارد همین شغل می‌باشد؛ زیرا دنیای فناوری دائما در حال تغییر است و کارشناس دیجیتال مارکتینگ واقعی باید به طور مداوم دانش خود را برای تسلط بر همه موضوعات جدید به روز کند.

برای کسب مهارت لازم می‌توانید در دوره‌های آموزش دیجیتال مارکتینگ مدرسه ایده شرکت کنید؛ علاوه بر این بهتر است یک کار عملی هم شروع کنید تا سریع‌تر نتیجه بگیرید و موفق شوید.

یک بازاریاب دیجیتال در صورتی حرفه‌ای خواهد بود که اطلاعات دقیقی در تمام زمینه‌های بازاریابی داشته باشد تا در صورت نیاز بتواند از این اطلاعات در جای مناسب استفاده کند. البته ممکن است بعضی ابزارها یا انواع بازاریابی در کسب و کار شما نیاز نباشد، اما شما بهتر است در تمامی حوزه‌های بازاریابی تخصص داشته باشید اطلاعات لازم برای پیاده‌سازی آن‌ها را کسب کنید. در نظر داشته باشید مدت زمان یادگیری دیجیتال مارکتینگ کمی زمان بر است و باید با صبر و حوصله زیاد این حرفه را دنبال کنید.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *