۷ مرحله برای کیوریت نمایشگاه

چگونه-اولین-نمایشگاه-خود-را-کیوریت-کنید-گالری-ایده

 ۷ مرحله که موفقیت شما را در کیوریت نمایشگاه تضمین می‌کند

برگزاری نمایشگاه شاید در نظر اول ساده به نظر می‌رسد اما فریب این ظاهر ساده را نخورید. برگزاری نمایشگاه کاری بسیار پیچیده و پرپیچ و خم است. اگر به جزئیات کاری تسلط نداشته باشید ممکن است خودتان را در میان دردسر بزرگی بیابید. شما در این مطلب با اصول اولیه کیوریت کردن نمایشگاه آشنا می‌شوید.

 

۱. ایده

اولین چیزی که برای برگزاری نمایشگاه به آن احتیاج دارید، داشتن ایده‌ای مشخص است. می‌توانید درباره ایدتان با دوستان و همفکران خود صحبت کنید و جزئیات آن را در آورید. با این حال خودتان را بیش از حد درگیر افکار وسواس‌گونه نکنید. زمانی که ایده خود را پیدا کردید و از مناسب بودن آن اطمینان پیدا کردید، شروع به تهیه فهرستی از هنرمندانی کنید که می‌خواهید از آنان برای این پروژه دعوت به عمل بیاورید. با هنرمندان مورد نظرتان تماس بگیرید، ایمیل بزنید و ببینید آیا آن‌ها هم می‌خواهند یا زمان کافی در اختیار دارند که در نمایشگاه شما شرکت کنند یا خیر؛ قرار ملاقاتی بگذارید و آن ها را در دفترکارشان ملاقات کنید یا اگر با آن‌ها فاصله زیادی دارید از طریق اسکایپ یا مانند آن با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. لازم نیست همه جزئیات را با آن‌ها درمیان بگذارید؛ کار مناسب را از منظر خودتان برای آن‌ها شرح دهید. شرح دادن جزئیات را به مرحله ملاقات حضوری واگذار کنید.

 

۲. برنامه‌ریزی

اکنون زمان برنامه‌ریزی برای نمایشگاه است. اگر هنوز جایی را برای این کار در نظر نگرفته‌اید یا رزرو نکرده‌اید، نگران نباشید. اول از همه باید ببینید که آیا هنرمندان مورد نظرتان با شما همراه هستند یا خیر؟ پس از آنکه از همراهی هنرمندانتان مطمئن شدید زمان آن است که جزئیات برنامه، تاریخ‌ها و پیشنهادهای خود را با آن‌ها درمیان بگذارید. اگر هنرمندان به هردلیلی از همکاری با شما انصراف دادند آن را شخصی نکنید برخی مواقع آن‌ها نمایشگاه‌های همزمان دیگری دارند یا به دلایل شخصی قادر به همکاری با شما نیستند. در چنین شرایطی خود را با هنرمندانی هماهنگ کنید که می‌توانند با شما همراهی کنند.

وقتی هنرمندان خود را مشخص و تأیید کردید زمان ارتباط برقرار کردن با گالری‌ها و فضاهای هنری است. پروپوزال خود را به گالری‌هایی که قبل‌تر درباره آن‌ها جستجو کرده‌اید بفرستید. سوابق کاری گالری‌ها را دنبال کنید و ببینید که کدام گالری‌ها بیشترین هماهنگی را با پروژه شما دارند. مراحل و روند کاری آن‌ها بخوانید و بر طبق آن‌ پروپوزال خود را برایشان ارسال کنید؛ اگر دستورالعملی را برای این کار تعریف نکرده‌اند پروژه خود را در یک یا دو پاراگراف به شکل پی دی اف برایشان بفرستید و توضیح دهید چرا فکر می‌کنید کار شما برای ارائه در فضای آن‌ها مناسب است.

 

۳. فضا

اگر در یافتن فضای مناسب به مشکل برخوردید؛ از خلاقیت خودتان استفاده کنید شاید یک فضای خالی متفاوت هم بتواند جایگاهی برای ارائه کارهای شما باشد، از تجربه‌گرایی نترسید.

 

۴. زمان

زمانی که مکان نمایشگاه خود را تصویب کردید. تاریخ‌ها را مشخص کنید، زمان حمل‌ونقل، دریافت آثار و نصب آن‌ها را با گالری و هنرمندان هماهنگ کنید. درباره قیمت آثار هنری توافق‌نامه‌های خرید و فروش هم بحث و به توافق برسید، به هر حال در هر نمایشگاهی امکان فروش آثار هم وجود دارد. اینجا زمانی است که باید بودجه مورد نیاز خود را برای نمایشگاه در دست داشته باشید حتی اگر این میزان بسیار اندک باشد.

 

۵. هزینه

گاهی لازم است که برای روز افتتاحیه تدارکاتی ببینید یا عکاسی را برای مستند کردن روند نمایشگاه استخدام کنید، بنابراین لازم است که حساب جیبتان را داشته باشید. با هنرمندان درباره هزینه‌های حمل‌ و نقل و زمان‌بندی صحبت کنید. برخی گالری‌ها هزینه یک مسیر یا هر دو طرف نقل و انتقال آثار را به عهده می‌گیرد و برخی دیگر نه، بنابراین لازم است این نکته‌ها را فراموش نکنید.

 

۶. استیتمنت

مرحله بعد، انتشار خبر نمایشگاه و نوشتن استیتمنت یا بیانیه نمایشگاه است. استراتژی‌های مختلف و متفاوتی برای انتشار خبر نمایشگاه (press release) وجود دارد که عنصر اصلی آن جذاب و متقاعد کننده بودن آن برای مخاطب است. این کار، مقدمه‌ای برای معرفی شما، ایده و نمایشگاهتان است و فضایی که امکان جلب توجه محیط مطبوعاتی را به کارتان و نوشتن درباره آن مهیا می‌کند. بنابراین مطمئن شوید که مطلبی که در این زمینه تهیه می‌کنید سردرگم‌کننده نباشد و مفهوم اصلی آن به بهترین شکل ممکن به مخاطب شما منتقل می‌شود.

 

۷. تبلیغ

درنهایت باید برای نمایشگاه تبلیغ کنید! اطلاعات و محتواهای تولیدشده مطبوعاتی را برای مجلات، وبسایت‌ها، خانواده، دوستان و همکاران ارسال کنید. مخاطبان شما باید بدانند که چنین نمایشگاهی برپا شده است تا بتوانند برای بازدید آن برنامه‌ریزی کنند. رسانه‌های اجتماعی را فراموش نکنید. درباره نمایشگاه در هر موقعیتی صحبت کنید و هیچ فرصتی را برای تبلیغ آن از دست ندهید. کارهای زیادی پیش روی شماست و هنوز بخش عمده کار باقی است.

 

نویسنده : زیبا مغربی

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *