موشن گرافیک – Motion Graphics

12,000,000 6,000,000
موشن-گرافیک-در-مدرسه-هنری-ایده

موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک، نوعی از تصویرپردازی های نوین است که بخش هایی از انیمیشن را که توهم حرکت را تولید می کند، به کار می گیرد و معمولا به همراه آن از صدا، انواع افکت ها و حروف و تایپوگرافی استفاده می کند. در اصل شاید بتوان گفت که موشن گرافیک، طراحی گرافیک متحرک است. از زمانی که موشن گرافیک پا به عرصه گذاشته است، بحث های زیادی درباره تمایز انیمیشن و موشن گرافیک درگرفته است. تیتراژ فیلم روانی هیچکاک یکی از نمونه های اولیه موشن گرافیک است جایی که در آن ما شاهد یکی شدن صدا، حرکت و طراحی گرافیکی به شکلی عالی با یکدیگر هستیم. موشن گرافیک ها معمول ا از طریق تکنولوژی ها الکترونیکی رسانه ای به نمایش می آیند.

 

تاریخ موشن گرافیک

همانطور که هیچ تعریف فراگیری برای موشن گرافیک وجود ندارد، نقطه آغازین آن هم محل مناقشه است. از اوایل قرن ۱۹ می توان ردپاهایی از شکل گیری آن را یافت. مایکل بتانکورت اولین ردپاها در تاریخ به کارگیر موشن گرافیک را در موسیقی های بصری و فیلم های تاریخی انتزاعی اوایل قرن بیستم جستجو می کند اما تاریخ موشن گرافیک به شدت با تاریخ گرافیک کامپیوتری و آغاز گرافیک های مبتنی بر کامپیوتر گره خورده است. این اصطلاح از تدوین ویدئوهای دیجیتالی در کامپیوتر برخاست و به سرعت همراه با تکنولوژی های دیگر رشد کرد. گرافیک های تلویزیونی ابتدا با نام طراحی خبررسانی (Broadcasting motion) شناخته می شدند.

یکی از اولین استفاده ها از این کلمه را جان ویتنی، انیماتور، به سال ۱۹۶۰ به کار برد و شرکت خود را به نام موشن گرافیکز ثبت کرد. یکی دیگر از افرادی که نقش پیشرویی در این زمینه و به ویژه در تهیه تیتراژهای سینمایی داشت فردی به نام سال بأس بود. او اولین موشن گرافیک های سینمایی مانند سرگیجه ( ۱۹۵۵ )، کالبدشکافی یک جنایت ( ۱۹۵۹ ) و شمال از شمال غربی ( ۱۹۵۹ ) هیچکاک را در کارنامه خود دارد. پیش از آنکه کامپیوترها چنین کاربرد وسیعی داشته باشند، موشن گرافیک بسیار هزینه بر و زمانبر بودند و بودجه بالایی برای تولید آنها در تلویزیون و فیلمسازی صرف میشد. با این حال این سبک به سرعت در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ میلادی رواج پیدا کرد. هرچه تکنولوژی پیشرفت کرد استفاده از این گرایش هم آسانتر شد و هزینه ها نیز کاهش پیدا کرد. گرافیک های سه بعدی، روش های جدیدتر و جذابتری را در اختیار کاربران قرار دادند.

 

پوستر فیلم سرگیجه هیچکاک
فیلم سرگیجه هیچکاک

 

نمونه هایی از موشن گرافیک

موشن گرافیک روشی برای ارتباط با مخاطب به شمار می رود تا بتواند به خواسته و داستان مورد نظر عمق بیشتری بدهد. درعین حال این نوع از تصویر با استفاده از موسیقی و جلوه های ویژه، پیامی خاص را به ما منتقل می کنند. ما از آنها برای خلق تبلیغات، تیتراژ فیلم ها، ویدئوهای همراه با متن و مانند آن استفاده می کنیم.

بگذارید به چند نمونه از موشن گرافیک در عمل نگاهی بیندازیم :

  • استفاده برای برندینگ
  • رسانه و خبرگزاری ل اف به دنبال نوسازی برند خود و ایجاد تمایز در برند بود
  • استفاده برای برنامه تلویزیونی
  • استفاده برای داستان گویی
  • استفاده برای آگاهی رسانی
  • استفاده برای توضیح مفاهیم
  • اشتراک گذاری یک محصول

 

تفاوت موشن گرافیک با انیمیشن چیست؟

یکی از بحث های رای در زمینه موشن گرافیک، بحث تفاوت آن با انیمیشن است. به طور کلی میتوان گفت که موشن گرافیک نوعی از انیمیشن است. موشن گرافیک ها، طرح های گرافیکی را به حرکت درمی آورند در حالیکه انیمیشن چتری فراگیر برای همه انواع و صور تصویرپردازی متحرک از کارتون تا عروسک های خمیری هستند. موشن گرافیک ها بر حرکت دادن عناصر طراحی گرافیکی تمرکز دارند اما در آنها برخلاف انیمیشن، یک جریان منجسم داستان گویی غالب نیست. البته این تمایز آنقدرها هم خط کشی شده نیست و می تواند گاه به گاه به جای یکدیگر مورد استفاده قرار گیرد.

 

موشن گرافیک

 

اما واقعا موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک ها، طراحی های گرافیکی را می گیرند و به جنبش و حرکت درمی آورند و معمولا روایت پرشاخ و برگی ندارند.
آیا دلتان می خواهد که لوگوی شما در وبسایتتان گردش داشته باشد؟ این همان موشن گرافیک است. آیا می خواهید که نوارهای آماری گرافتان هنگام نمایش به ترتیب بال و پایین برود؟ این همان موشن گرافیک است.
موشن گرافیک ها می توانند ایده های پیچیده را به صورت بصری ترسیم کنند. می توان به موشن گرافیک همچون یک کمک رسان بصری نگاه کرد؛ به ویژه برای ایده هایی که بزرگ و انتزاعی هستند و توضیح آنها با کلمات یا تصاویر ساکن دشوار است. چند ثانیه، موشن گرافیک می تواند به درستی و به وضوح هر چیزی را نشان دهد. دقیقا شبیه همان اتفاقی که موقع زدن رمز ورود اشتباه در کامپیوتر رخ می دهد. کادر رمز ورود به سرعت قرمز میشود و این ساده ترین موشن گرافیک ممکن است.

نکته دیگر اینکه سبک بصری موشن گرافیک از نظر بیشتر کاربران خوشایند و دلپذیر است. کارتون ها ممکن است از نظر کسب و کارهای رسمی بسیار بچه گانه به نظر برسد اما موشن گرافیک ها می توانند فضا را سرگرم کننده و جذاب کنند و از طریق آنها می توان موضوعات مهم را به راحتی و بدون آنکه به اعتبار صنعتی شما لطمه ای وارد کند، توضیح داد. این نکته را به خاطر داشته باشید که موشن گرافیک ها تاریخ گرافیکی بلندی دارند و درنهایت با چند حرکت ساده می توانند همه چیز را جذابتر و سرگرم کننده تر می کنند.

 


دوره های ایده پردازی و خلاقیت، مفاهیم گرافیک دیزاین، مفاهیم موشن گرافیک از دوره های زیرمجموعه دوره جامع موشن گرافیک است. دانشجویان با گذراندن این دوره ها دید وسیعی نسبت به این رشته خواهند داشت و همچنین با نرم افزارهای مرتبط نیز، طبق آخرین اصول روز دنیا آشنا می شوند. مدرسه هنری ایده این دوره جامع را در ۹ دوره تدوین کرده است.

 

ویژگی های دوره

  • عناوین 0
  • امتحانات 0
  • مدت 260 ساعت
  • سطح مهارت همه سطوح
  • زبان فارسی
  • دانشجویان 0
  • گواهی بله
  • ارزیابی ها بله
برنامه درسی خالی است

نظرات

میانگین امتیازها

0
0 امتیاز

جزئیات امتیاز

5 Stars
0%
4 Stars
0%
3 Stars
0%
2 Stars
0%
1 ستاره
0%
12,000,000 6,000,000

یک دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *