5 مرحله برای طراحی لوگو

design-logo-min_34_11zon

لوگو چیست؟

لوگو نماد یا طرحی است که برای شناسایی یک شرکت یا سازمان و همچنین محصولات، خدمات، کارکنان و غیره استفاده می‌شود. در ساده‌ترین تعریف، لوگو باعث می‌شود شما در بین سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها بهتر شناسایی شوید و در خاطر بمانید. لوگو یا نشان تجاری در حقیقت چهره کسب‌وکار شما است.

لوگوی شما همچنین می‌تواند فرصتی برای بیان کارکرد سازمان شما باشد. برای مثال آمازون را در نظر بگیرید. پیکان شکلک اعلام می‌کند که شرکت همه چیز را از “A-Z” می‌فروشد و همچنین نشان می‌دهد که مشتریان هنگام خرید با آنها چقدر خوشحال هستند.

اگرچه یک لوگو می‌تواند معنای عمیق‌تری را هم منتقل کند اما این کار ضرورتی ندارد. در حقیقت، اکثر شرکت‌هایی که برای تصمیم گیری در مورد لوگو مشکل دارند، دلیل آن صرفا این است که از یک لوگو درخواست زیادی دارند. بنابراین به یاد داشته باشید، لوگو ممکن است نقش مهمی ایفا کند، اما همه چیز نیست.

نحوه طراحی لوگو

در هنگام حرکت در مسیر طراحی لوگو به دو نکته توجه کنید:

طراحی استراتژی زیادی در درون خود دارد. بله، در مواردی باید یک فرم بصری ایجاد کنید. اما سهم اصلی نتیجه کار استراتژیک است، به ویژه در ابتدا. برای انجام تفکر و تصمیم گیری بیشتر در طراحی آماده باشید. شما فقط یک لوگو طراحی نمی‌کنید. به یاد داشته باشید که لوگو تنها بخشی از یک سیستم بصری بزرگ‌تر است و قطعات جداگانه آن همه باید با هم کار کنند.

برای انجام درست این کار، می‌خواهید به صورت مرحله‌ای کار کنید. در حالی که فرایند هر طراح متفاوت است، روشی که ما قصد داریم شما را در آن راهنمایی کنیم دارای پنج مرحله است:

  1. کشف کردن
  2. کاوش کردن
  3. طرح زدن
  4. اصلاح کردن
  5. تعریف کردن

هر مرحله هدف، فرایند و ارائه خود را دارد. توضیح خواهیم داد که چرا هر مرحله مهم است، مجموعه اقدام یا اقداماتی که باید انجام دهید و آخرین ارائه موردی که در حال کار بر روی آن هستید – که برای مرحله بعدی به آن نیاز دارید.

ewscripps.brightspotcdn.com_-min_49_11zon
لوگوی پپسی

مرحله اول: کشف کنید

هدف

مرحله کشف مرحله “سؤال” است. طراحان از این زمان استفاده می‌کنند تا زمینه را تا حد امکان برای درک کامل شرکت یا سازمان مشتری خود، ارزش‌های آن، کسب و کار، ویژگی‌های نام تجاری و غیره استفاده کنند. این زمان همچنین برای طرح سؤالات اولیه طراحی در مورد ظاهر و احساس مورد نظر اهمیت ویژه دارد.

برای شما، این مرحله بیشتر یک مرحله کشف خواهد بود. هدف شما این است که درک کاملی از شرکت/سازمان داشته باشید، به چه چیزی اعتقاد دارید، می‌خواهید به چه چیزی برسید و چگونه می‌خواهید به آنجا برسید. به یاد داشته باشید، شما فقط یک لوگو طراحی نمی‌کنید. شما هویت برند خود را شکل می‌دهید.

روند

از خودتان بپرسید:

  • چرا می‌خواهید و/یا به یک لوگوی جدید نیاز دارید؟ کاتالیزور این طرح چیست؟
  • معنی/داستان پشت نام شرکت شما چیست؟
  • مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟
  • رقبای اصلی شما چه کسانی هستند؟
  • اهداف شما از این لوگوی جدید چیست؟ “موفقیت” چگونه اندازه گیری می‌شود؟
  • “الگوهای اصلی” 3-5 برند برتر شما چه کسانی هستند؟ ظاهر و برداشت حسی چه کسی را تحسین می‌کنید؟
  • می‌خواهید مردم با دیدن لوگوی شما چه احساسی داشته باشند؟
  • ارزش‌هایی که دوست دارید نام تجاری شما بیان کند چیست؟
  • ویژگی‌های منحصر به فرد شخصیت برند شما چیست؟
  • به عنوان مثال: آیا نام تجاری شما پاکیزه، کنجکاو، نوستالژیک، پر جنب و جوش و غیره است؟
  • این یک منبع عالی است که به شما کمک می‌کند این موضوع را بیشتر بشناسید.
  • موارد اصلی استفاده از لوگو/سیستم بصری چه خواهد بود؟ اجتماعی؟ سایت اینترنتی؟ تی شرت؟

زمینه مهم است!

آیا درخواست خاصی یا موارد ضروری در طراحی گنجانده شده است؟ آیا طراحی لوگوی شما یک تجدید بصری است و باید چیزهایی از قبل در آن باقی بماند؟

خروجی

پس از پاسخ به این سؤالات، پاسخ‌ها را در یک استراتژی خلاقی خلاصه می‌کنید که نمای کلی از کسب و کار شما را ارائه می‌دهد. نتیجه‌گیری شما ممکن است شامل موارد زیر باشید: هدف شما از فرایند طراحی، لحن نام تجاری شما، ملاحظات بصری و چشم انداز اولیه برای سیستم طراحی و لوگو، از جمله هر موضوعی دیگری که در این مرحله وجود دارد.

نه تنها از این سند استراتژی برای هدایت مرحله بعدی خود استفاده خواهید کرد، بلکه از آن برای قضاوت در مورد موفقیت خود در طول فرایند نیز استفاده خواهید کرد. در پایان هر مرحله، خروجی‌های خود را با توجه به اینکه آنها چگونه چشم انداز تعیین شده در استراتژی خلاق را برآورده می‌کنند، ارزیابی کنید. هنگامی که نظرات شخصی و ترجیحات خودش را نشان می‌دهد، برای ماندن در مسیر درست به این سند مراجعه کنید.

مرحله دوم: کاوش کردن

هدف

این مرحله تحقیق شما است، اما واژّ “اکتشاف” هیجان انگیزتر به نظر می‌رسد. و مرحله اکتشاف ممکن است سرگرم کننده ترین و به عنوان فردی که به صورت انفرادی و برای اولین بار این روند را آغاز می‌کند، مفیدترین باشد. در اصل، شما تمرکز خود را به سمت خارج متمایل کرده و با طراحی در جهان آشنا می‌شوید. هدف شما در اینجا دو چیز است: یاد بگیرید و الهام بگیرید.

روند

این روند ساده را با جستجوی گوگل اصول اولیه طراحی شروع کنید. اصول اولیه مانند سبک، رنگ و تایپوگرافی را بخوانید. رنگ‌های مختلف احساسات و رفتارهای متفاوتی را برمی انگیزد و به شما کمک می‌کند تا پاسخ احساسی دلخواه را از مخاطبان خود ایجاد کنید. به عنوان مثال، رنگ آبی الهام بخش اعتماد و اقتدار است. تصادفی نیست که رنگ آبی برای بانک‌ها، کارت‌های اعتباری و نرم افزارها محبوب است. رنگ سبز احساس آرامش، رشد و سلامتی را تداعی می‌کند. شرکت‌هایی مانند Whole Foods و BP از رنگ سبز در مارک تجاری خود برای ارتباط استراتژیک با سطح مراقبت از کره زمین استفاده می‌کنند. کشف کنید که کدام رنگ احساساتی را که از مخاطبان شما می‌خواهید برانگیزد.

پس از آشنایی با اصول اولیه، شروع به جمع آوری اطلاعات کنید. ابتدا به رقبای خود و سپس صنعت گسترده خود نگاه کنید. فقط به لوگوها نگاه نکنید. کل سیستم بصری را با مشاهده مارک‌ها در چندین کانال تجربه کنید. وب سایت، شبکه‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی و غیره. چه عناصری برای شما خوب و بد است؟

در مرحله بعد، به خارج از صنعت خود نگاه کنید. آنچه را که در بین جامعه طراحی مرسوم است کاوش کنید. برای کارهای خلاقانه اخیر طراحان برجسته جهان، به وب سایت‌هایی مانند Dribbble، Behance و Brand New مراجعه کنید. #logodesign یا سایر هشتگ‌های مرتبط را در اینستاگرام جستجو کنید. وب سایت 99designs همچنین دارای صفحه‌ای برای الهام بخشی در طراحی است که ممکن است برای شما مفید باشد.

خروجی

برای جمع آوری تمام تصاویر، طرح‌ها، ترکیب رنگ‌ها، عکس‌ها، تصاویر و آرم‌ها، لوگوهایی که احساس کردید به آنها علاقه مند شده‌اید، یک تخته حسی ایجاد کنید و نشان دهنده ظاهر و احساسی است که برای هویت نام تجاری خود می‌خواهید.

اگر در این کار مهارت دارید، می‌توانید با برش و چسباندن تصاویر چاپ شده، یک تخته واقعی درست کنید. اما اکثر طراحان آن را دیجیتالی نگه می‌دارند. ساده‌ترین راه برای جمع آوری Pinterest است، اما اگر نیاز به اشتراک گذاری/مرور آسان دارید، فقط تصاویر خود را کپی کرده و در یک سند جایگذاری کنید.

سایت 99designs
سایت 99designs

مرحله سوم: طراحی

هدف

سرانجام! هدف در اینجا بسیار ساده است: تمام ملاحظات و ورودی‌های دو مرحله اول را در نظر بگیرید و شروع به تولید برخی از طرح‌های لوگو کنید.

روند

هنگام نزدیک شدن به نحوه طراحی لوگو موارد زیادی را باید در نظر بگیرید:

ابزارها

قبل از شروع، مطمئن شوید که موارد مورد نیاز برای طراحی را دارید:

  • مداد و کاغذ
  • نرم افزار طراحی وکتور گرافیکی
  • فونت‌ها
  • ابزار طراحی لوگو رایگان
  • نشان تجاری

ارتباطاتی بین ذهن مخاطبان خود را ایجاد کند. به عنوان مثال، دندان برای دندانپزشک، کوه برای شرکت در فضای باز و غیره. در ابتدا باید علامت تجاری را با نام شرکت یا سازمان خود کنار هم قرار دهید اما پس از گذشت زمان، این نماد به تنهایی می‌تواند در حالت اختصار در جایگاه یک نام تجاری معروف عمل کند.

اگر تصمیم دارید با علامت کلمه یا علامت طراحی کنید، به یاد داشته باشید که تایپوگرافی چقدر مهم است. تشابه‌های رنگی یا فونت‌های مختلف، تفسیرهای متفاوتی از شخصیت برند شما ایجاد می‌کنند.

انواع فونت‌های بی شماری وجود دارد، اما همه آنها در یکی از سه خانواده (که به آن حروف تایپی نیز گفته می‌شود) تقسیم می‌شوند: سریف، بدون سریف و اسکریپت.

خروجی

برای ارزیابی باید حداقل یک طرح لوگو داشته باشید. همچنین در این مرحله داشتن دو یا سه آرم برای انتخاب معمول است. در مرحله بعد، ما در مورد چگونگی ارزیابی طرح‌های خود به جزئیات بیشتری می‌پردازیم.

مرحله چهارم: اصلاح کنید

هدف

اگر مرحله آخر را با چندین گزینه مختلف به پایان رساندید، اکنون وقت آن است که محدوده را تنگ‌تر کنید. آیا انتخاب نهایی شما با مشکل رو به رو است یا خیر؟

روند

طرح‌های خود را با طرح این سؤالات از خود ارزیابی کنید:

چه چیزی موجب ساخت یک لوگوی عالی می‌شود؟

یک لوگوی عالی این است:

  • ساده
  • بیاد ماندنی
  • برانگیزاننده

کجا از این لوگو استفاده خواهید کرد؟

هم موارد استفاده اصلی خود را-مانند وب سایت یا نمایه‌های رسانه‌های اجتماعی-و هم موارد استفاده ثانویه خود، مانند مطالب بازاریابی چاپ شده، بنرهای استخدام و رویداد و غیره را در نظر بگیرید.

زیبایی شناسی تغییر می‌کند. روندها می‌آیند و می‌روند. اما ارزش لوگوی شما تنها با گذشت زمان قوی‌تر می‌شود. در نظر بگیرید که آیا می‌بینید که نشانه شما 5، 10، 15، حتی 20 سال دیگر برای شما دوام دارد یا خیر.

همچنین، لوگو را در چهارچوب هویت بصری خود در نظر بگیرید. این ممکن است نیاز به یک تمرین اضافی باشد. عناصر مختلف طراحی لوگوی خود مانند رنگ‌ها، فونت‌ها و سبک‌ها را در نظر بگیرید و ببینید چگونه می‌توانید آنها را در جاهای دیگر در موارد استفاده خود قرار دهید.

خروجی

در حال حاضر، شما باید آخرین لوگوی مورد علاقه خود را داشته باشید. و به احتمال زیاد، زمان مناسبی برای شما خواهد بود تا همه عناصر را به درستی تنظیم کنید. مرحله پنجم و پایانی ما به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که همینطور است.


⇐آموزش حرفه ای و اصولی طراحی لوگو⇒


مرحله پنجم: تعریف کنید

هدف

وقتی صحبت از حفظ یکپارچگی هویت نام تجاری شما می‌شود، کیفیت و ثبات کلیدی است. با توجه به تعداد مکان‌هایی که لوگوی شما در آن زندگی می‌کند – و تعداد افرادی که ممکن است نیاز به استفاده از آن داشته باشند – مهم است که مجموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌ها را برای نحوه برخورد با لوگوی خود تعریف کنید.

روند

برای شروع، هرگونه راهنمایی که ممکن است در مورد اندازه، رنگ، طرح، نحوه کار، موقعیت، جهت گیری و غیره داشته باشید را در نظر بگیرید.

چند سؤال که باید از خود بپرسید:

  • آیا فقط پس زمینه‌های رنگی خاصی وجود دارد که لوگوی شما باید در برابر آن قرار گیرد؟
  • آیا می‌توان از لوگوی شما در بالای عکاسی استفاده کرد؟ اگر چنین است، آیا می‌توانید رنگ را تغییر دهید تا به پاپ کمک کند؟
  • آیا می‌توان عناصر را در زمینه‌های خاصی از هم جدا کرد؟

برای اطمینان از تأثیرگذاری قدرتمند و  برای جلوگیری از هرگونه تغییر یا تحریف در لوگوی خود از برخی از قوانین “هرگز” استفاده کنید. در غیر این صورت روند تغییرات شما را با یک لوگوی رنگی تعطیلات در ایمیلی که برای 10 هزار مشتری شما ارسال شده، روبه‌رو خواهد کرد.

خروجی

این بخش اغلب به عنوان راهنمای سبک شناخته می‌شود. راهنمای سبک می‌تواند به همان اندازه که نیاز دارید ساده یا جامع باشد. به تازگی، تیم طراحی سیستم‌های Sprout یک وب سایت کامل اختصاص داده است که به راهنمای سبک اختصاص داده شده است. در این وبسایت همه مارک تجاری، دستورالعمل‌های نوشتاری و بصری ما، و همچنین همه الگوها و اجزای طراحان محصول را برای ساخت برنامه‌هایشان در آن جا بارگذاری می‌کنند.

نتیجه

درنهایت ممکن است بگویید: «وای، این همه کار». ما می دانیم شما چه احساسی دارید. وقتی به میزان کار طراحی لوگو اشاره کردیم، اغراق نکردیم. طراحان معمولاً هفته‌ها زمان صرف اتمام مراحل کار می‌کنند. بنابراین آخرین توصیه ما این است: عجله نکنید. برای گذراندن تمریناتی که در هر مرحله بیان کردیم، وقت بگذارید. طراحی نهایی شما نشان دهنده میزان تلاش شما برای آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن