4 اصل مهم ترکیب بندی در رشته تصویرسازی

ترکیب بندی در تصویرسازی

به چگونگی ترکیب المان ها در یک اثر هنری ترکیب بندی گفته می شود. 4 اصل مهم در ترکیب بندی در رشته تصویرسازی وجود دارد که یک ترکیب بندی را منسجم و قوی نشان می دهد و آن نیز عبارت است از:

1.هدف از ترکیب بندی

2.رعایت 8 قانون اولیه در ترکیب بندی

3.توجه به فضای مثبت و منفی

4.توجه به انواع ترکیب بندی

 

1-هدف از ترکیب بندی:

مهم ترین و اولین فاکتور در ترکیب بندی در نظر گرفتن هدف و برنامه شما است زیرا نحوه ترکیب عناصر یک تابلو برای رسیدن به آن هدف را مشخص می کند و باعث رسیدن به یک ترکیب منسجم و وحدت بخش می شود. در حقیقت همیشه مهم است که با چه هدفی ترکیب بندی می کنیم و در این راه استفاده از اسکچ ها و اتدهای کوچک و اولیه راهگشا است.

 

2- رعایت 8 قانون اولیه در ترکیب بندی:

این 8 فاکتور باید در تمام طراحی ها و آثار هنری رعایت شود و به همین ترتیب در ترکیب بندی نیز تاثیرگذار است:

2-1تعادل:

از پخش کردن وزن بصری المان ها در یک ترکیب بندی بوجود می آید و باید به ارتباط هر عنصر با عناصر و المان های دیگر و همچنین فضاهای منفی اطرافش توجه کرد زیرا در صورت عدم رعایت باعث ایجاد احساس سنگینی در اثر می شود.

2-2 نسبت ها:

به بزرگی و کوچکی وابعاد عناصر و نحوه قرار گرفتن آنها در کنار هم گفته می شود که باید به سمت ایجاد حس تعادل و هارمونی در اثر برود.

2-3حرکت:

به معنی چگونگی چرخش حرکت نگاه بیننده دریک تصویر است و به همین دلیل همه المان ها باید به خوبی نگاه را به سمت فوکال پوینت در اثر حرکت دهند. بدین صورت که ابتدا چشم کلیت اثر را می بیند سپس به سمت فوکال پوینت می رود و بعد به سمت المان های حمایتگر-فوکال پوینت- و اطراف حرکت می کند و در نهایت به خارج اثر و یا دوباره به سمت فوکال پوینت بر می گردد. باید دقت شود که این کار از طریق فاکتورهایی مثل خطوط راهنمایی کننده، کانتراست، تقاطع نقاط اصلی اثر و هم پوشانی المان ها و عناصر صورت می گیرد و در نهایت باعث می شود علاوه بر درگیر شدن با هر عنصر از تک تک آنها لذت بصری نیز ببریم.

2-4 ریتم:

ریتم را همیشه از خلال مفهوم «تکرار» درک می کنیم که باعث ایجاد حس وحدت بخشی و هارمونی  به اثر و ترکیب بندی قوی می شود. برای مثال در اثر «زنبق های ونگوک»، تکرار گل های زنبق، دسته گل های کوچک انتهای اثر وهمچنین انبوه برگ های پهن و بلند متصل به زنبق ها این حس ها را ایجاد می کند.

 


آموزش دوره تصویرسازی


2-5 هارمونی و وحدت:

هارمونی و وحدت در اثر از طریق ساده کردن اشکال، فرم ها و رنگ ها، استفاده از یک سبک مشخص، کامل بودن نقاشی از لحاظ بصری، استفاده از یک مدیوم ثابت و ارتباط درست عناصر والمان ها با سایر بخش ها و عناصر بوجود می آید.

2-6 تاکید:

تاکید برای ایجاد فوکال پوینت- عنصر اصلی اثر- بکار می رود و از طرق زیر ایجاد می شود:

2-6-1 کنترست: خود کنتراست نیز با تمایز رنگی، سچوریشن،گرمی سردی، روشنی و تیرگی و… بدست می آید.

2-6-1 ایجاد تمایز در اشکال، فرم ها و…

2-6-2 با جدا کردن یک عنصر از بقیه عناصر

2-6-3 غیر عادی بودن یک عنصر یا المان

2-6-4 با ایجاد حرکت و سکون

2-6-5 استفاده از خطوط راهنمایی کننده به سمت فوکال پوینت

 

2-7 تنوع:

رعایت تنوع باعث ایجاد هارمونی می گردد اما باید توجه داشت که استفاده زیاد از آن به عدم احساس هارمونی و تعادل در اثر می انجامد.

 

3-توجه به فضاهای مثبت و منفی:

تعادل در  نسبت بین فضاهای مثبت و منفی همیشه به معنای برابری آنها نیست بلکه هدف شما از ایجاد یک ترکیب بندی این تعادل را تعریف می دهد. اما در کل مسائلی نظیر؛ میزان جزئیات در اثر، موضوع، عناصر استفاده شده و… بر این نسبت تاثیر می گذارند.

 

 

انواع ترکیب بندی
فضای مثبت و منفی 

 

4- توجه به انواع ترکیب بندی:

در ترکیب بندی یک اثر سه روش متداول وجود دارد که عبارتند از؛

-تقسیم صفحه به 3 قسمت (توسط خطوط افقی و عمودی و قرار دادن فوکال پوینت ها در نقاط تقاطع)

-استفاده از هندسه طلایی

-استفاده از خطوط مورب برای ترکیب بندی های پویا

این سه روش سه گونه احساس متفاوت را به بیننده منتقل می کنند و هرکدام ویژگی های مخصوص به خود را نیز دارند.

 

 

 

یک دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *