10 نکته کاربردی برای طراحی محصول

طراحی محصول

طراحی محصول جدید شباهت زیادی به هنر دارد. خلاقیت و بینش در کنار هم قرار می‌گیرند، تا چیزی جدید، جذاب و جسورانه تولید کنند. اما طراحان محصول مجموعه‌ای از چالش‌ها متفاوت از هنرمند دارند. طراحان محصول باید با در نظر گرفتن کاربران ایجاد کنند. خلاقیت آنها باید مفید باشد. آنها باید در خانه‌های مصرف کنندگان پذیرفته شوند، جایی که به جای نصب روی دیوار، روی سینک حمام یا کمد آشپزخانه می‌روند. طراحی محصول چالش برانگیز است. اکثر مردم طراح محصول نیستند، اما این نیازهای آنهاست که طراح باید در نظر بگیرد. این کار کوچکی نیست؛ زیرا مردم اغلب حتی نمی‌دانند نیازهایشان چیست!

در حالی که طراح و هنرمند وظایف متفاوتی دارند، طراحی محصول هنوز تا حدودی یک هنر است و به مهارت، تمرین و شهود نیاز دارد. 10 نکته طراحی محصول زیر، هنگام در نظر گرفتن اینکه چه چیزی یک طراحی خوب را ایجاد می‌کند مفید است.

 

1. طراحی محصول باید مفید باشد

ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما بسیار مهم است که این را در نظر داشته باشید. ناگفته نماند که خود محصول باید مفید باشد؛ در غیر این صورت، واقعاً منطقی نیست که آن را محصول بنامیم. سودمندی همیشه اولویت شماره یک خواهد بود. اما سودمندی فقط به خود محصول مربوط نمی‌شود. طراح باید الزامات سودمندی را در هر جنبه‌ای از طراحی به کار گیرد. هر جزء از طراحی باید در خدمت هدفی باشد. باید نکته‌ای در آن وجود داشته باشد. اگر وجود ندارد، باید به طور جدی در نظر بگیرید که آیا آن عنصر اصلاً باید در طراحی گنجانده شود یا خیر. این تا حدی به این واقعیت برمی‌گردد که به عنوان یک طراح برای خود طراحی نمی‌کنید، بلکه شما برای دیگران طراحی می‌کنید. هر جنبه‌ای از طراحی شما که به وضوح مفید نباشد، فقط یک چیز دیگر است که می‌تواند مانع از تجربه کاربر از محصول شود یا از تجربه کاربر کم کند.

 

2. عملکرد بیشتر از چند وجهی بودن، مهم است

حالا ما حتی عمیق‌تر بررسی می‌کنیم. حتی اگر یک عنصر از طراحی مفید باشد، باز هم ممکن است مانع ایجاد شود. برای تیپ‌های خلاق، چه طراح، هنرمند، آهنگساز یا شاعر، همیشه این وسوسه وجود دارد که چیزهای زیادی را شامل شود. ویژگی‌های بسیار زیاد، نت‌های زیاد، رنگ‌های زیاد، کلمات بسیار زیاد. گاهی اوقات اضافه کردن مؤلفه‌ها آسان‌تر از حذف آنها است. به عنوان یک طراح محصول، باید بر عملکرد و ویژگی‌ها تمرکز کنید. برای یک محصول فوق العاده آسان است که با زنگ‌ها و سوت‌های زیاد گرفتار شود. به‌عنوان یک طراح، ممکن است از این که چقدر طراحی‌تان همه کاره است هیجان‌زده شوید؛اما گاهی اوقات مردم یک دستگاه هوشمند نمی‌خواهند؛ آنها چیزی می‌خواهند که فقط کار کند. هرچه امکانات بیشتری وجود داشته باشد، یک محصول کمتر بصری و ساده می‌شود. گاهی اوقات یک پیچ گوشتی بهتر از یک چاقوی سوئیسی است. به هدف محصول خود فکر کنید. بیانیه ماموریت شما چیست؟ وظیفه شما به عنوان یک طراح چیست؟ از این محصولات ساده که میلیون‌ها دلار درآمد داشته‌اند، الهام بگیرید.

 

3. متمرکز بمانید

هدف این است که محصول شما محبوب شود تا مردم آن را بخرند. این بدان معناست که باید در یک محیط بازار رقابتی رقابت کند. برای فاصله‌گیری از بازار، می‌خواهید بر روی یک نیاز مصرف کننده متمرکز شوید و می‌خواهید بهترین راه را برای برآورده کردن آن برای مصرف‌کنندگان ارائه دهید. سعی نکنید محصولی طراحی کنید که بتواند همه کارها را انجام دهد. محصولی را طراحی کنید که بتواند یک کار را به بهترین شکل انجام دهد.

 

طراحی محصول

4. حل مشکلات دنیای واقعی

هر محصول موفقی محبوب بود؛ زیرا یک مشکل موجود را حل می‌کرد. اگر محصول شما مشکلی را حل نمی‌کند، به یک اثر هنری تبدیل می‌شود؛ و احتمالاً هیچ گالری‌ای به آن علاقه‌مند نیست. متقاعد کردن مردم به مشکلی که نمی‌دانستند دارند بسیار دشوارتر از ارائه راه حلی برای مشکلی است که از قبل از آن آگاه هستند. بازاریابان و طراحان محصول گاهی اوقات سعی می‌کنند چیزهایی را که واقعاً مشکل‌ساز نیستند به‌عنوان مشکل در نظر بگیرند، اما تا زمانی که مصرف‌کنندگان در مورد آنچه فکر می‌کنند مشکلاتشان به توافق نرسند، جلب توجه آن‌ها سخت خواهد بود. فرآیند طراحی باید با در نظر گرفتن یک مشکل خاص در دنیای واقعی آغاز شود و از آنجا با هدف پرداختن به آن گسترش یابد.

 

5. زیبایی شناسی مهم است

ما قبلاً در مورد اهمیت عملکرد و عملی بودن صحبت کرده‌ایم. اما بیایید با این فکر نکنیم که عملکرد تنها چیزی است که مهم است. ظاهر و احساس یک محصول مصرفی به همان اندازه که عملکرد آن در طراحی خوب نقش دارد. این به همان اندازه که در مورد محصولات نرم افزاری و دیجیتال صادق است، در مورد کالاهای محسوس و سخت افزاری نیز صادق است. یک طراح خوب باید حس زیبایی شناسی داشته باشد. این یکی از زمینه‌هایی است که طراحان صنعتی ارزش خود را نشان می‌دهند. برای اکثر محصولات مصرفی، سادگی یک دارایی است. ظرافت تمایل دارد بر خودنمایی غلبه کند؛ این محصول باید در عین زیبایی ظاهری خوبی داشته باشد

 

6. توجه به مسائل جزئی

چیزهای کوچک مهم هستند؛ تناسب، فرم، جلا و غیره. در حالی که این چیزها ممکن است فوراً به چشم مردم نیایند. دریافت درست جزئیات می‌تواند واقعاً مصرف‌کنندگان را تحت تأثیر قرار دهد، به ویژه در عصر تولید انبوه و کالاهای یکبار مصرف ارزان. با هر جزء محصول خود با احترام رفتار کنید. اگر به جزئیات توجه داشته باشید، خریداران متوجه خواهند شد.

 

7. طرح های خوب ساده هستند

کاربران باید بتوانند به سرعت و به طور شهودی درک کنند که یک محصول قرار است چگونه کار کند. شما نمی‌توانید تضمین کنید که آنها همیشه از آن محصول استفاده خواهند کرد، اما باید مطمئن شوید که استفاده از محصول شما پیچیده نیست. کاربران به سرعت نسبت به هر محصولی که برای آنها کار نمی‌کند، ناامید و بی‌علاقه می‌شوند. آنها در تغییر به محصولی که کار می‌کند تردید نخواهند کرد. همیشه سعی کنید محصول خود را از منظر کسی ببینید که قبلا هرگز با آن تعامل نداشته است. چگونه می‌توان از آن سوء استفاده کرد؟ چه چیزی ممکن است گیج کننده باشد؟ چیزی را بدیهی فرض نکنید فقط به این دلیل که برای شما واضح است.

 

8. نوآور باشید

تعداد بسیار کمی از محصولات چیزی را ارائه می‌دهند که کاملاً جدید و کاملاً انقلابی است. واقعیت این است که اکثر اختراعات و محصولات جدید بهبود روش‌های موجود هستند. برای اینکه هر کسی به محصول شما علاقه‌مند شود، باید نوآورانه باشد و باید به گونه‌ای نوآورانه باشد که با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کند.

 

طراحی کفش

9. طراحی محصول برای یک عمر

طراحی خوب، جاودانه است و اگر محصول خود را به خوبی طراحی کنید، در آزمون زمان ماندگار خواهد بود. محصولات با ماندگاری بیشتر برای مصرف کنندگان ارزش بیشتری دارند، برای کره زمین بهتر هستند و گواهی بر مهارت‌های طراح هستند. به همه اقلام قدیمی عالی که در خانه خود دارید یا با آنها بزرگ شده‌اید، فکر کنید: عتیقه‌جات، لباس‌های قدیمی، ماشین‌های قدیمی. این چیزها هنوز با ما هستند، زیرا افرادی که آنها را طراحی کرده‌اند آنها را برای ماندگاری ساخته‌اند. طراحی خوب هرگز از مد نمی افتد.

 

10. طراحی بسیار زمان‌بر است

هنگام کار بر روی طراحی خود، مهم است که به یاد داشته باشید که مراحل نهایی فرآیند طراحی می‌تواند بیشتر زمان و تلاش شما را به خود اختصاص دهد. رسیدن محصول از تقریباً تمام شده به کامل ممکن است تنها 10٪ از طراحی باشد، اما می‌تواند 50٪ از انرژی شما را بگیرد. اما این سرمایه گذاری زمان و انرژی در اواخر بازی ارزشش را دارد. اینها جزئیاتی است که بین یک محصول خوب و استثنایی تفاوت ایجاد می‌کند. اینجاست که جزئیات مهم را بررسی می‌کنید و کارهای نهایی را انجام می‌دهید که محصول شما را از رقبا متمایز می‌کند.

 

 

3 تصور اشتباه رایج در طراحی محصول:

  • یک ایده خوب همیشه منجر به طراحی یک محصول خوب نمی‌شود.

بسیاری از طراحان محصول ایده خود را قطع می‌کنند. ممکن است ایده خوبی باشد، اما آیا باید وجود داشته باشد؟ اکثر محصولات موفق با ایده‌های عالی شروع می‌شوند، اما اکثر ایده‌های عالی به محصولات موفق تبدیل نمی‌شوند. تحقیقات مناسب را انجام دهید و مطمئن شوید که از فرآیند طراحی و توسعه حرفه‌ای استفاده می‌کنید.

 

  • گروه‌های متمرکز بهترین راه برای جمع آوری بازخورد هستند.

اگر محصول شما از قبل وجود داشته باشد، یعنی یک اختراع کاملاً جدید نیست، یک گروه تحقیقاتی می‌تواند عالی باشد. اما اگر محصولی وجود ندارد، گروه متمرکز راه خوبی برای جمع‌آوری اطلاعات نیست. در عوض، شما نیاز به انجام تحقیقات تجربه کاربر دارید.

 

  • ویژگی‌های گیج کننده با مزایا

هنگام طراحی محصول خود، به مزایایی که برای کاربران خود ارائه می‌دهد، فکر کنید تا اینکه چه کاری می‌تواند انجام دهد. به عنوان مثال، یکی از ویژگی‌های یک ماشین لباسشویی قابل حمل این است که می‌تواند لباس‌ها را در حین حرکت بشویید. یک مزیت این است که نیازی به اتصال سینک ندارد. اگر بتوانید مزایا را بیان کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که مصرف کنندگان در مورد محصول شما متقاعد شوند؛ اینکه چگونه محصول شما می‌تواند زندگی آنها را بهبود بخشد.

 

منبع

 

یک دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *