یک اثر هنری هوش مصنوعی برنده یک جایزه هنری شد

artwork

خالق این اثر هنری هوش مصنوعی می گوید: «من برنده شدم و هیچ قانونی را زیر پا نگذاشتم.»

امسال، مسابقه هنری سالانه نمایشگاه ایالتی کلرادو در همه دسته‌های معمول جوایزی برای آثار نقاشی، طراحی پارچه و مجسمه‌سازی اهدا کردند.

اما یکی از شرکت کنندگان، جیسون ام. آلن از پوئبلو وست، کولو، با قلم مو یا تکه ای خاک رس وارد نشد. او آن را با Midjourney ایجاد کرد، یک برنامه هوش مصنوعی که توصیفات متنی را به گرافیک های فوق واقع گرایانه تبدیل می کند.

اثر آقای آلن،” Théâtre D’Opera Spatial”، روبان آبی را در مسابقه نمایشگاه برای هنرمندان نوظهور دیجیتال به خانه برد – و آن را به یکی از اولین قطعات تولید شده توسط هوش مصنوعی تبدیل کرد که برنده چنین جایزه ای شد و واکنش شدیدی را از طرف هنرمندانی که وی را به تقلب متهم کردند به دنبال داشت.

آقای آلن روز چهارشنبه با نیویورک تایمز تماس گرفت و از کار خود دفاع کرد. او گفت که مشخص کرده است که کارش – که با نام “جیسون ام. آلن از طریق میدجرنی” در مسابقه ثبت شده است – با استفاده از هوش مصنوعی خلق شده است، و او کسی را در مورد منشا آن فریب نداده است.

او تاکید داشت که: «من برای آن عذرخواهی نمی کنم. من برنده شدم و هیچ قانونی را زیر پا نگذاشتم.»

artwork
اثر ساخته شده توسط جیسون آلن، “Théâtre D’Opera Spatial” در بخش دیجیتال در نمایشگاه ایالت کلرادو رتبه اول را کسب کرد.

هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی

هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی سال هاست که وجود داشته است. اما ابزارهای منتشر شده در سال جاری – با نام‌هایی مانند DALL-E 2، Midjourney و Stable Diffusion –  این امکان را برای آماتورها هم فراهم کرده‌ که به سادگی با تایپ چند کلمه در یک جعبه متن، آثار پیچیده، انتزاعی یا فوتورئالیستی خلق کنند.

این برنامه ‌ها بسیاری از هنرمندان را به‌طور قابل‌ توجهی نسبت به آینده ‌ی خود نگران کرده ‌اند – آن ها معتقدند که زمانی که شخصی می تواند خودش اثری را با فشردن چند دکمه بر روی صفحه کلید خلق کند، چرا باید برای آن هزینه کند؟ آنها همچنین بحث‌های شدیدی در مورد اخلاقیات هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی و مخالفت افرادی که ادعا می‌کنند این برنامه‌ ها اساسا نوعی سرقت ادبی با فناوری پیشرفته هستند، ایجاد کرده‌ اند.

آقای آلن، 39 ساله، امسال شروع به آزمایش هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی کرد. او یک استودیو به نام Incarnate Games را اداره می کند که بازی های رومیزی می سازد و کنجکاو بود که چگونه نسل جدید تولید تصویر های هوش مصنوعی با هنرمندان انسانی که آثارشان را سفارش داده اند؛ متفاوت است.

تابستان امسال، او به یک سرور چت دیسکورد دعوت شد، جایی که مردم در حال آزمایش Midjourney بودند، که از یک فرآیند پیچیده به نام “دیفیوژن” برای تبدیل متن به تصاویر سفارشی استفاده می کند. کاربران یک سری کلمات را در پیامی به Midjourney تایپ می کنند. ربات چند ثانیه بعد یک تصویر با همان مشخصات برایشان می سازد.

Theatre-DOpera-Spatial3-min_24_11zon
آقای آلن آثار هنری خود را با برنامه هوش مصنوعی Midjourney خلق کرد که خطوط متن را به گرافیک های فوق واقع گرایانه تبدیل می کند.

آقای آلن دچار وسواس شد. صدها تصویر خلق کرد و از واقعی بودن آن ها شگفت زده شد. مهم نیست که او چه تایپ می کرد، به نظر می رسید Midjourney قادر به ساختن آن ها بود.

او گفت: «من نمی توانستم چیزی را که می دیدم باور کنم. احساس می‌ کردم که از شیطان الهام شده است – مثل اینکه نیرویی از دنیای ماورایی در کار باشد.»

در نهایت، آقای آلن این ایده را پیدا کرد که یکی از خلاقیت های خود در Midjourney را به نمایشگاه ایالتی کلرادو ارائه دهد، که دارای بخش “هنر دیجیتال/عکاسی دستکاری شده دیجیتال” بود. او یک مغازه محلی را انتخاب کرد که تصویر را روی بوم چاپ کند و اثر چاپ شده را به داوران مسابقه داد.

او گفت: “نمایشگاه در راه بود، و من فکر کردم: چقدر عالی است که به مردم نشان دهم این هنر چقدر شگفت انگیز است.”

چند هفته بعد، آقای آلن هنگام قدم زدن در میدان نمایشگاه در پوئبلو، روبان آبی رنگی را دید که کنار قطعه اش آویزان شده بود. او برنده این بخش به همراه یک جایزه 300 دلاری شده بود. او گفت: “من نمی توانستم این اتفاق را باور کنم. احساس کردم این دقیقا همان چیزی است که من قصد انجام آن را داشتم.”

(آقای آلن از به اشتراک گذاشتن متن دقیق درخواستی که به Midjourney برای ایجاد «Théâtre D’opéra Spatial»  ارسال کرده بود، خودداری کرد. اما او گفت که ترجمه آن تئاتر، اپرایی فضایی است. این ترجمه به مانند یک سرنخ برای این است که متن درخواستی شما به روبات میدجرنی چه چیزی بوده و آن را ارائه کرده است.)

پس از برنده شدن، آقای آلن عکسی از کار جایزه خود را در چت دیسکورد میدجرنی منتشر کرد که به توییتر راه پیدا کرد، جایی که واکنش های خشمگین و منفی را برانگیخت.

واکنش ها به هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی

یکی از کاربران توییتر نوشت: «ما در حال تماشای مرگ هنر درست در جلوی چشمانمان هستیم.» یکی دیگر نوشت: «این بسیار مبتذل  است. من می توانم ببینم که چگونه هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی می تواند سودمند باشد، اما اینکه کسی که با استفاده از هوش مصنوعی به خودش لقب هنرمند بدهد؟ قطعا خیر.»

برخی از هنرمندان از آقای آلن دفاع کردند و گفتند که استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد یک قطعه هیچ تفاوتی با استفاده از فتوشاپ یا سایر ابزارهای دستکاری تصویر دیجیتالی نداشت، و همچنان خلاقیت انسان برای ارائه درخواست های مناسب برای تولید یک قطعه برنده، سزاوار بردن یک جایزه است.

اولگا روباک، سخنگوی دپارتمان کشاورزی کلرادو که بر نمایشگاه ایالتی نظارت دارد، گفت که آقای آلن به اندازه کافی دخالت Midjourney را هنگام ارسال مقاله اش فاش کرده است. قوانین این دسته به هر «عمل هنری که از فناوری دیجیتال به عنوان بخشی از فرآیند خلاقیت یا ارائه استفاده می‌کند»؛ اجازه می‌ دهد که در مسابقه شرکت کنند. داوران این بخش نمی دانستند که Midjourney یک هوش مصنوعی است. اما هر دو متعاقبا به او گفتند که حتی اگر این موضوع را می دانستند ، جایزه برتر را به آقای آلن می ‌دادند.

بحث بر سر فناوری های جدید ساخت هنر چیز جدیدی نیست. بسیاری از نقاشان از اختراع دوربین، که آن را تحقیر هنر انسان می‌ دانستند، اعلام انزجار کرده بودند. (شارل بودلر، شاعر و منتقد هنری فرانسوی قرن نوزدهم، عکاسی را «فانی‌ ترین دشمن هنر» نامید.) در قرن بیستم، ابزارهای ویرایش دیجیتال و برنامه ‌های طراحی به کمک رایانه به ‌طور مشابه به دلیل نیاز به مهارت بسیار کم توسط کسانی که از آن استفاده می کردند کم کاری تلقی می شدند.

دوره آموزشی نقاشی دیجیتال

چه چیزی باعث می شود که نسل جدید هوش مصنوعی متفاوت تر به نظر برسد؟ برخی از منتقدان بر این باورند که مشکل این نیست که این ابزارها قادر به تولید آثار هنری زیبا با حداقل تلاش هستند بلکه نحوه کار آن ها مورد انتقاد است. اپلیکیشن‌هایی مانند DALL-E 2 و Midjourney با گشتن و پیدا کردن میلیون‌ ها تصویر از وب باز ساخته می ‌شوند، سپس با الگوریتم های خود‌، الگوها و روابط موجود در آن تصاویر را تشخیص دهند و الگوهای جدیدی را به همان سبک تولید کنند. این بدان معناست که هنرمندانی که آثار خود را در اینترنت آپلود می کنند ممکن است ناخواسته به آموزش الگوریتم این برنامه ها کمک کنند.

آر. جی. پالمر، هنرمند دیجیتال ماه گذشته در توییتر نوشت: «آنچه این هوش مصنوعی را متفاوت می‌ کند این است که به صراحت بر روی هنرمندان فعلی آموزش دیده است. این چیز شغل ما را می‌ خواهد و فعالانه ضد هنرمند است.»

حتی برخی از کسانی که تحت تاثیر هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی قرار گرفته اند، نگرانی هایی در مورد نحوه ساخت آن دارند. اندی بایو، تکنولوژیست و نویسنده، در مقاله ‌ای اخیرا نوشت که DALL-E 2، شاید پرهیاهوترین هوش مصنوعی مولد تصویر در بازار، «در آنچه که می ‌تواند تداعی کند جادوگر است، اما سؤالات اخلاقی زیادی ایجاد می‌ کند که پیگیری همه آن ها دشوار است».

مطالعه بیشتر⇐ ۶ نوع هنر دیجیتال که باید درباره آنها بدانید

آقای آلن، برنده روبان آبی، گفت که با هنرمندانی که می ترسیدند هوش مصنوعی آن ها را از کار بیکار کند، همزاد پنداری می کند. اما او گفت که خشم آن ها نباید متوجه افرادی باشد که از DALL-E 2 یا Midjourney برای ساختن هنر استفاده می کنند، بلکه باید متوجه شرکت هایی شود که تصمیم می گیرند هوش مصنوعی را جایگزین هنرمندان انسانی کنند.

او گفت: «این نباید اتهامی علیه خود فناوری باشد. «اخلاق در فناوری نیست. در میان مردم است.» او از هنرمندان خواست که بر اعتراضات خود به هوش مصنوعی غلبه کنند، حتی اگر فقط به عنوان یک استراتژی مقابله ای باشد.

آقای آلن گفت: «این کار متوقف نخواهد شد. هنر مرده است، رفیق؛ تمام شد. هوش مصنوعی برنده شد. انسان ها باختند.»

نویسنده و گردآورنده: ریحانه صمیمی

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن