گزارشی از مراسم بزرگداشت دکتر احمد روستا

مراسم بزرگداشت دکتر احمد روستا با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و مدیران نخبه حوزه بازاریابی، مدیریت و تبلیغات در مرکز فرهنگی و هنری ایده برگزار شد. در این نشست که با حضور؛ محمود دهقان، نادر عشقی پور، امیر کمالی، حمیدرضا سعیدنیا و دکتر حامد کاظمی برگزار شد محمود دهقان بنیانگذار علم تبلیغات در ایران ضمن گرامی داشت یاد و نام احمد روستا در تقدیر از زحمات صورت گرفته توسط ایشان گفت: دکتر احمد روستا در عرضه بازاریابی کشور همیشه خط شکن بودند.

 

به گزارش موسسه فرهنگی و هنری ایده در این نشست که به مناسبت بزرگداشت دکتر احمد روستا پدر علم بازاریابی نوین کشور برگزار شده بود دکتر محمود دهقان بنیانگذار علم تبلیغات در کشور اشاره‌ای به زحمات صورت گرفته توسط دکتر احمد روستا در عرضه بازاریابی در کشور داشت و گفت: دکتر روستا از معدود افرادی هستند که توانستند یک رشته کاملا سنتی را در کشور علمی و علمی کنند. ایشان همیشه اعتقاد داشتند که بازاریابی یعنی علم عملی و عمل علمی چرا که معتقد بود بازاریابی صرفا پشت میز نشینی نیست.

این مدرس تبلیغات در ادامه این نشست ضمن اشاره به تلاش‌های صورت گرفته توسط دکتر روستا در تفهیم و تعمیم بازاریابی نوین در کارخانجات و کسب و کارهای خرد و کلان کشور اشاره ای به وضعیت آشفته بازاریابی در سالهای پس از انقلاب در کشور داشت و گفت: آن سالها احمد روستا با برخی جهالت‌ها و دشمنی‌های صورت گرفته در عرصه بازاریابی کشور مبارزه کردند تا توانستند میخ بازاریابی نوین را در کشور بکوبند و بازاریابی کشور را از وضعیت آشفته ای که داشت نجات بدهند.

 

محمود دهقان
نشست یادبود دکتر احمد روستا

 

 

همچنین در ادامه این نشست محمود دهقان این کارشناس و مدرس تبلیغات اشاره ای به وضعیت آشفته بازاریابی در سالهای پس از انقلاب در کشور داشتند و اضافه کردند در ان روزها وضعیت بازاریابی در کشور آشفته بود و نیاز به سروسامان داشت و این در شرایطی بود که حتی بعضا بسیاری از کارخانجات نه اشنایی چندانی با مفهوم بازاریابی داشتند و نه علاقه ای به تعمیم این علم به واحدهای فروش از خودشان نشان میدادند. در چنین شرایطی خاطرم هست احمد روستا اعتقاد داشت این علم باید وارد سیستم تولید کشور بشود که در نهایت پس از چندی توقف تولید در کشور خود کارخانه داران و صاحبین مشاغل برای رونق تولید و فروش از مدل‌های علمی ارایه شده در بخش بازاریابی توسط دکتر احمد روستا استقبال کردند و به بار هم نشستند.

دکتر دهقان فارغ التحصل دکترای بازاریابی از دانشگاه بن آلمان در ادامه در خصوص کتابهای تالیف شده توسط دکتر احمد روستا نیز گفت: با کمتر چهره علمی در دانشگاه های کشور برخورد کرده ایم که توانسته باشند 70 کتاب علمی در حوزه تدریس خودشان تالیف یا ترجمه کرده باشند اما احمد از ان دسته چهره‌های علمی و عملی بودند که توانستند 70 کتاب برای دوستداران و علاقمندان و دانشجویان حوزه بازاریابی در کشور از خودشان به جای بگذارند . کتابهایی که هرگز موضوعات تکراری در هیچ کدام از کتابهایشان نخواهید یافت. و این در شرایطی بود که در سالهای اول پس از انقلاب و حتی در طول جنگ ما کتابی در عرصه بازاریابی و حتی تبلیغات نداشتیم. البته چند تا کتاب ترجمه شده با کیفیت سطح پائین پیدا میشد که شما متوجه موضوعیت آن هم نمی شدی.

 

دکتر روستا، مدل‌های مختلف بازاریابی نوین را در کشور اجرایی کرد

دکتر حامد کاظمی دکترای مدیریت کسب و کار از دانشگاه ایپک فرانسه، دیگر حاضر در جمع ضمن بزرگداشت یاد و نام دکتر احمد روستا گفت: ببینید صراحتا باید گفت تا قبل از ورود دکتر احمد روستا به مقوله بازاریابی در کشور و تدریس ایشان در دانشگاه شهید بهشتی بازاریابی در کشور از وضعیت و جایگاه نه فقط مشخصی برخوردار نبود بلکه کاملا ناشناخته و مبهم بود و از اینروی باید گفت: دکتر احمد روستا حق بزرگی بر گردن رشته بازاریابی در کشور دارند چرا که به واقع معتقدم حضور ایشان،  بازاریابی کشور را از آشفتگی نجات داد.

کاظمی ادامه داد؛ در ابتدای انقلاب و حتی در دوران جنگ و پس از جنگ هم بسیاری از مقولات مدیریتی در کشور وجود داشت که آنطور که باید طبقه بندی نشده بود و بدرستی تدریس نمیشد و حتی از وضعیت آموزشی و مدیریتی مشخصی هم برخوردار نبود اما با حضور ایشان و تدریس‌های ایشان و راهنمایی‌های ایشان در کنار مقاله هایی که برای پیشبرد این مسیر ارایه دادند با همایش‌ها و سخنرانی‌ها و کتابهایی که به بازار ارایه کردند و در ضمن آن دانشجویانی که تربیت کردند حرکت بزرگی در حوزه بازاریابی و مدیریتی در کشور را رقم زدند.

 

دکتر احمد کاظمی
دکتر حامد کاظمی

 

 

حامد کاظمی که سابقه 28 سال کار مدیریتی در بخش‌های مختلف فروش را در شرکت‌های مختلف و بزرگی همچون پاناسونیک و سامسونگ را در رزومه خودشان دارند در خصوص تحولات صورت گرفته در عرصه بازاریابی توسط دکتر روستا گفت: ایشان موفق شدند مدل‌هایی را در حوزه‌های مربوط به بازاریابی و مدیریت به کشور ارایه بدهند که راهگشای نه فقط کسب و کارها که دانشجویان و علاقمندان این حوزه باشد. تدریس و حضور ایشان در عرضه بازاریابی کشور تحول بزرگی را در بخش مدیریتی کشور رقم زد و به عبارت بهتر و کوتاهتر بازاریابی و مدیریت کشور را از آشفتگی نجات دادند.

در ادامه باید اضافه کنم که از نظر بنده به عنوان دوست و همکار نزدیک دکتر احمد روستا ایشان تحول چشمگیری در بازاریابی سنتی کشور ایجاد کردند. به عبارتی بازاریابی تا قبل از راهنمای و آموزشهای ایشان سمت و سوی درستی نداشت و پراکنده بود اما با توجه به دانش و تسلط ایشان به مباحث مدیریتی و بازاریابی دکتر روستا موفق شدند تا بسیاری از مباحث کلیدی بازاریابی و مدیریت در کشور را کانالیزه کنند و به سمتی علمی تر پیش ببرند چیزی که این کشور و کسب و کارهای این کشور به آن نیاز داشت.

 

دکتر روستا پرسونال برندینگ مثبت و ماندگاری از خودشان برجای گذاشتند و رفتند

امیر کمالی مدرس برندینگ دانشگاه‌ تهران و عضو‌ هیات ‌علمی ‌آکادمی ‌برند‌ ایران در ادامه این نشست به یکی از تاثیرات پرسونال برندینگ در افراد و چهره‌های شاخص اشاره کرد و گفت؛ یکی از موضوعاتی که همیشه در پرسونال برندینگ مطرح است همان تصویر ذهنی مثبت است که باید بتوانید چنین تصویر ذهنی مثبتی را از خودتان در ذهن مخاطب بسازید و این کار خیلی سختی است که این تصویر ذهنی همیشه مثبت باشد. این در حالی است که دکتر روستا دقیقا یکی از همان چهره هایی هستند که توانستند در پرسونال برندینگ خودشان همیشه یک تصویر ذهنی مثبت از خودشان در ذهن مخاطب خلق کنند و این یکی از ماندگارترین تاثیرات زندگی توامان با تلاش ایشان در حوزه بازاریابی و البته تدریس ایشان در این دنیا بوده و هست.

امیر کمالی در ادامه اشاره ای به سبک زندگی چهره های ماندگار در دنیا داشت و افزود؛ چهره های ماندگار همیشه می دانند که در کدام مسیر در دنیا در حال حرکت هستند و از آینده زندگی خودشان مطلع هستند آنها میدانند که قرار است چه رد پایی از خودشان در این دنیا باقی بگذارند اساتید فراوانی در این دنیا و حتی در ایران خودمان داشتیم که کتابهای بسیاری نوشتند اما هیچ کدام ماندگار نشدند و این در حالی است که تالیفات استاد احمد روستا در عرصه بازاریابی و نقش ایشان در تعلیم و پرورش نسل جدید دانشجویان حوزه بازاریابی کاملا برجسته بوده و توانستند ماندگار این عرضه و حوزه باشند.

 

دکتر ارش سلطانعلی، دکتر عشقی پور،دکتر امیرکمالی
از سمت راست، دکتر آرش سلطانعلی، دکتر عشقی پور، دکتر امیرکمالی

 

 

دکتر روستا؛ مراقب رفتارتان باشید چرا که اعتبار و احترام بازاریابی در دستان فعالین این حوزه است

در خاتمه این نشست دکتر نادر عشقی پور دیگر حاضر در این نشست به ذکر خاطره ای از دکتر احمد روستا پرداخت و ادامه داد؛ من از جمله افرادی هستم که شاگرد شاگردان دکتر هستم چرا که معتقدم در این عرضه یعنی بازاریابی همه افردی که فعال در این حوزه هستیم مستقیم یا غیر مستقیم تحت تعلیم دکتر روستا بوده ایم.  عشقی پور در ادامه در تعریف شخصیتهای برجسته و ماندگار در کشور گفت؛ بیهوده نیست که به کسی عنوان چهره ماندگار اطلاق می شود چرا که معمولا این دسته از انسانها را با تلاش و البته توشه اخلاقی که در رفتار و اعمال و کارشان دیده ایم می شناسیم و در ذهن ما باقی میمانند که دکتر احمد روستا از جمله این چهره های هستند.

نادر عشقی پور در خاتمه این نشست به چند توصیه از دکتر احمد روستا اشاره کرد و ادامه داد: خاطرم هست برای یکی از پروژه‌های ملی گردشگری که مزاحم دکتر روستا شدیم دکتر ضمن توصیه‌های پدرانه ای که داشتند عنوان کردند شما به عنوان دانشجویان و فعالین حوزه بازاریابی در کشور لازم است تا بیشتر از همه مراقب رفتار و عملکرد خودتان در این حوزه باشید چرا که در رشته ای قدم گذاشته اید که احترام و اعتبار خودش را از رفتار و عملکرد شما جوانان و فعالین حوزه بازاریابی در کشور می گیرید پس مراقب؛ عملکرد، رفتار، تعاملات و دانش خودتان باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن