کوشنا شاهرخی، مدرس دوره طراحی لباس؛ صنعت پوشاک ایران، نیازمند حضور طراحان مد است

کوشنا شاهرخی-min

خود را برای مخاطبان معرفی کنید و بفرمایید از کی به تدریس مشغول شدید ؟

من کوشنا شاهرخی هستم. مدرک کارشناسی در زمینه طراحی لباس، با گرایش پارچه دارم. دو دوره از این حرفه را در کالج لندن و آکادمی آلمان گذراندم. البته مهمترین دلیل حضور من به این حرفه زمینه تحصیلی و فعالیت پدرم در صنعت مد و فشن بود. از کودکی با این حوزه آشنا بودم و در دوره ای به تدریس مشغول شدم. اما تا قبل از ورود جدی به این حوزه، صنعت مد و فشن برایم سطحی به نظر می رسید، و افراد علاقه مند به این حوزه را با ظاهر خود درگیر می دیدم. تا زمانی که یکی از اساتید مطرح در این حوزه، من را به مسیر تازه ای هدایت کرد، و من تصمیم گرفتم علاقه هنری و ایده هایی که در این مسیر داشتم را با حوزه کاری خود ادغام کنم و هر دو را در یک مسیر قرار دهم. زیرا همیشه پژوهش در هنر معاصر و مفهومی برایم ارزشمند بود. اکنون به اندازه خود مفاهیم هنر مفهومی و معاصر را وارد دنیای فشن کرده و تدریس را به شکل تازه تری شروع کرده ام. 
کوشنا شاهرخی مدرس ایده
کوشنا شاهرخی مدرس طراحی لباس در ایده
 

چطور با موسسه هنری ایده آشنا شدید؟ و چه سرفصل هایی در دوره های آموزشی ارائه می شود؟

بنا به علاقه ای که به کیوریتوری حوزه مد و فشن داشتم، با استاد مطرحی در این مدرسه آشنا شدم که زمینه حضور من در ایده شد. دوره طراحی مد و فشن در این مجموعه از سه دوره دیزاین، استایلینگ و کالکشن به عنوان سه دسته اصلی مد و فشن تشکیل شده،  و لازم است طراحان، این دوره ها را به عنوان مباحث پایه بیاموزند. در مبحث دیزاین، به مفاهیمی چون ،اسکیس، هنرمفهومی، و اینکه دیزاینرکیست و چه چیزی را باید اراِئه کند می پردازیم. طرح این مباحث کمک می کند هنرجو بتواند تکنیک های لازم مانند تکنیک رسم فنی، جدول کشی دوخت، شناخت دوخت ها والگوسازی را برای ارائه کار استفاده کند.همچنین در کنار آن مباحثی مانند الگو درآوردن روی مانکن و بخشی از دوخت و خیاطی گفته می شود. البته فضای خیاطی طراحان با خیاط های اصلی متفاوت است. به این منظور که طراح، لباس را برای بیان ایده، و ارائه هنر خود می دوزد. هنرجوها به خوبی در دوره طراحی مد و لباس در مدرسه ایده، متوجه این تفاوت ها شده و آموزش می بینندکه چطور ایده های خود را آماده کرده و به یک تیم تولید ارائه کنند. در مرحله استایلینگ، دانشجویان مباحث روانشناسی را برای شناخت هویت، و تبلیغات را برای حوزه های تخصصی مد و فشن می آموزند، و در نهایت کالکشنی با مباحث جامعه شناسی و حتی مدیریت برند خواهیم داشت و در آخر دانشجویان می توانند در گالری ایده به عنوان یکی از دپارتمان های مرکز فرهنگی و هنری ایده در یک پروژه گروهی شرکت کنند. 
 

مراحل و زمان شرکت در این پروژه به چه شکل است؟

برگزاری این پروژه ها بسیار زمان برخواهد بود. زیرا مبحث دیزاین به عنوان مهمترین دوره در مرحله اجرا از پیچیدگی بسیاری برخوردار است و تاحدودی نیازمند مشاوره می باشد. همچنین هنرجویان پس از اتمام پروژه باید از کار خود عکاسی کرده و کار را بدوزند، تا خروجی نهایی خلاقیت خود را ببینند. بنابراین با در نظر گرفتن حجم کار، اجرای اولین پروژه دانشجویان در مدرسه ایده در اواخر پاییز خواهد بود. بعد از آن به دلیل فاصله کم دوره ها، زمان ارائه ژوژمان ها کمتر خواهد شد. 

  آیا دانشجویان در کنار دوره ی طراحی مد و لباس در مدرسه ایده موظف به خواندن کتاب و منابع خاصی هستند؟

من همیشه می گویم اگر افراد با کتابی درست ارتباط بگیرند، دیگر نیازمند استاد نخواهند بود. لزوم ضرورت استاد تنها زمانی احساس خواهد شد که ما در مطالعه متوجه زبان کتاب نشده و یا منابع کافی در دسترس نداشته باشیم. بنابراین در حوزه مد و فشن، یک طراح باید تاریخ هنر بداند و حتی شعر بخواند و از بیشتر گالری ها دیدن کند. حرفه مد و فشن ترکیبی از هنر و صنعت است. بنابراین نیاز داریم با صنعت فشن نیزآشنا شویم. 

ثبت نام دوره طراحی لباس

 

دانشجویان هم زمان با آموزش طراحی، نیازمند یادگیری چه نرم افزارهایی هستند؟

حرفه فشن و مد بسیار teamwork است، و در هر مرحله ازکار هرکس اپراتور مخصوص خود را دارد. در این حرفه اگر توانایی کار با نرم افزار را داشته باشیم به عنوان یک ابزار، کمک خوبی خواهد بود، اما باید آن را از طراحی  و دیزاین تمیز داد. نرم افزار نباید باعث شود، فراموش کنید یک طراح هستید، زیرا گاهی در سیستم ها نمی توان برشی در الگو ایجاد کرد و معمولا طراحان به جای اصلاح الگو آن را تغییر می دهند، که این امر آسیب بزرگی به دیزاین آنها خواهد زد. اما در رابطه با لزوم ضرورت استفاده از نرم افزار باید از نرم افزاری استفاده کنیم که بتواند اسکیس ها را دیجیتال تحویل بدهد، مانند فتوشاپ که اسکیس و اتود اولیه را برای شما دیجیتال می کند. همچنین استفاده از نرم افزارهایی مانند اکسل برای کار تخصصی جدول کشی و ارائه ضرورت دارد. علاوه بر این نیازمند نرم افزار وکتور مانند ایلاستریتور هستیم که طراحان باید به یکی از این نرم افزار ها مسلط باشند تا بتوانند الگو و طرح گسترده ای را آماده کنند. باید اشاره کنم این نرم افزارها نیز در مدرسه ایده به صورت هم زمان آموزش داده می شود، و هنرجویان می توانند به صورت مکمل در کنار دوره طراحی مد و لباس مهارت نرم افزاری نیز کسب کنند. 

در انتها جایگاه حرفه طراحی لباس را در ایران چگونه ارزیابی می کنید؟

رشته طراحی لباس به واسطه اینترنت و تغییرات فرهنگی که رخ داده است از استقبال خوبی برخوردار گردیده. با اینکه تا چند سال پیش صنعت لباس محدود بود و تولیدی ها تنها با هدف فروش محصولاتی را تولید و ارائه می کردند، اما اکنون شاهد حضور برند های منحصر به فردی هستیم که محصولات با کیفیتی را عرضه می کنند. البته تاکید می کنم برای رشد صنعت مد و فشن در ایران باید طراحان لباس ایده و هنر خود را خارج از مزون های شخصی، وارد صنعت پوشاک کنند.  

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن