بررسی نکات مهم سناریو نویسی و طراحی استوری برد در موشن گرافیک

storybord-min_35_11zon

دو عامل تاثیرگذار و مهم در ساخت موشن گرافیک سناریو و استوری برد است. برای رسیدن به یک سناریو قوی و استوری برد گویا لازم است تا نکات متعدی را رعایت کنیم. حال با هم به بررسی این نکات می پردازیم:

سناریو نویسی

در موشن گرافیک به جای فیلمنامه در واقع از سناریو استفاده می شود. بنابراین دیگر نیاز به رعایت نکات فیلم نامه نویسی نیست و در عوض باید به مواردی همچون ساختار کلی سناریو، هدف، زمان و…. توجه کرد.

1: توجه به چیستی، چرایی و چگونگی هدف در ساخت موشن گرافیک

به نظر می آید مهم ترین نکته در شروع نوشتن متن سناریو، پاسخ به سه سوال بالا باشد. زیرا با تعیین هدف مان از ساخت یک موشن -که می تواند معرفی ویژگی خاص از یک محصول، نمایش ملموس داده های آماری و پیام تبلیغاتی سریع و تاثیرگذار باشد،- در واقع سایر اجزای تشکیل دهنده سناریو نیز همچون استفاده از تکنیک احساسی یا منطقی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. پاسخ به چگونگی تحقق هدف مان نیز به معنی چگونگی انتقال پیام و به تبع آن نوع سناریو مورد نظر است و بر مواردی مثل انتخاب کلمات پرنفوذ و یا مدت زمان سناریو موثر است. سومین نکته چرایی هدف ما در مقابل مخاطب مورد نظرمان است. به این معنا که بعد از دیدن موشن ما، چرا مخاطب باید مجاب به پذیرش پیام ما شود. برای مثال این مساله می تواند ریتم و متن کلی سناریو را تحت تاثیر قرار دهد.


⇐صفر تا صد موشن گرافیک⇒


2: توجه به ساختار، سبک، کلمات، زمان و لحن در ساخت موشن گرافیک

مرحله مهم بعدی در نوشتن متن سناریو توجه به چند نکته تعیین کننده زیر است. ساختار انتقال پیام و نوع روایت در سناریو و همچنین تعیین سبک آن- مانند استفاده از حالت هیجانی، جدی یا علمی- بسیار مهم است. انتخاب کلمات نیز در متن مندرج در تصویر، تعداد آنها، صدا و نوع گویش-لحن- گوینده متن موثر است. در نظر داشتن زمان موشن گرافیک و توجه به این نکته که پیام مورد نظر ما باید در کوتاه ترین زمان بیشترین جاذبه را برای مخاطب داشته باشد و همچنین آشنایی به نرم افزار مورد استفاده، قابلیت ها و محدودیت های آن در چینش سناریو ما را کمک خواهد کرد. توجه به نحوه شروع  و پایان موشن هم بر ساختار کلی متن تاثیر خواهد گذاشت و نکته آخر نیز رعایت اختصار، کیفیت و خلاقیت در متن سناریو است.

motiongraphic-min_2_11zon

استوری بورد

استوری برد در واقع متن را به تصویر تبدیل می کند. همچنین عناصر تصویری را با محتوای سناریو ترکیب می کند و مرحله بعدی ساخت موشن پس از سناریو نویسی است.

در ابتدا استوری برد طراحی شده باید با توجه به تعداد برداشت ها، نحوه حرکت دوربین، زاویه دید، سناریو، زمان‌بندی و… طراحی شود. نکته دوم رعایت پیوستگی و انسجام تصاویر و متن- شامل اطلاعات، آمار، پیام و…- در طول روند طراحی است. به طوریکه هیچ کدام بر دیگری پیشی نگیرند و در هر قسمت متناسب با تصویر ارائه شده اطلاعات منتقل شود و بالعکس. کلمات و تصویر باید به کمک هم پیام مورد نظر را به مخاطب برسانند. عدم رعایت این نکته ممکن است منجر به بدفهمی و یا عدم درک موضوع مورد نظر شود.


⇐دوره آموزشی استوری برد⇒


مساله مهم دیگر تهیه دو قسمت مهم استایل فریم و مود برد است. این دو اصطلاح به این معنی هستند که در مرحله استایل فریم با توجه به ساختار موشن تلاش می شود تا در چند فریم سبک کلی کار ترسیم شود و دیدی کلی نسبت به موشن تهیه شود. در مرحله مود برد نیز برای تعیین حالت موشن، با جمع آوری تصاویر، عکس و آثار مشابه با حال و هوای کار در واقع اطلاعات تصویری جمع آوری و نکات بیشتری مشخص می شود. در مرحله آخر نیز باید استوری برد طراحی شده به تایید مشتریان و سفارش دهندگان برسد تا پس از آن نسبت به متحرک سازی اقدام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن