چگونه ایده خودتان را مطرح کنید

How-to-recount-the-idea-min_22_11zon

از سرکوبگران ایده اجتناب کنید

سرکوبگران ایده در گروه

دوست دارید در نشست بعدی خلاقیت، با ایده های شما به چه صورت برخورد شود؟ مورد خرابکاری یا تمسخر قرار گیرند، یا به سادگی نادیده گرفته شوند؟ سرکوبگران ایده در یک چیز مشترکند: همواره کار می کنند!

هرچیزی از سلاح بیهوش کننده کلامی تا تکان های گزنده گوشه دهان شخص، قادر به لگدمال کردن اولین جوانه کوچک ایده است. متاسفانه، در بسیاری گروه ها، عبارت های آشنای قدیمی مثل «این جواب نمی دهد » و «مشتری هیچوقت آن را قبول نمی کند » هنوز هم بخشی از فرهنگ این نشست هاست. بررسی ها نشان داده اند اعضای جلسه نزدیک به 70 درصد وقتشان را صرف تضعیف پیشنهادهای همکارانشان می کنند.

سرکوبگران ایده در ذهن خودتان

اغلب، جمله های تضعیف کننده همکاران نسبت به صدای ضعیف درون ذهن خودمان مثل نجوای «ولش کن، جواب ندارد! »، خسارت کمتری می زنند. سرکوبگران درون خودمان به خصوص مرگبارند، چرا که اکثر اوقات نسبت به آنها هشیار نیستیم. آنها حاصل انتظارات اغراق آمیزی هستند که ما از خودمان داریم، یا حاصل این اعتقادند که از همان اول باید ایده هایی عالی بدهیم-استراتژی که قریب به یقین محکوم به شکست است.

Introduce-an-idea-min_12_11zon
چگونه در جلسات ایده های خودمان را مطرح کنیم

سه راه حل موثر در مقابل عبارت های تضعیف کننده

1- جملات تضعیف کننده را تبدیل به بازخوردهای سازنده کنید

ایده ها تقریباً هیچگاه کامل و بی نقص خلق نمی شوند. به آنها فرصت دهید تا با ارائه  این قانون در گروه، رشد کنند: اگر نمی توانید از اظهارنظر انتقادی در مرحله ایده ها اجتناب کنید، ابتدا دو جنبه از ایده را که فکرمی کنید مناسبند، ذکر کنید. سپس، در صورتی که مورد انتقاد قرار گرفت، قابل قبولتر است و شاید حتی منجربه بهبود ایده اولیه گردد.

2- جملات سرکوبگر را در مسیرشان متوقف کنید

اگر ترس از انتقاد، بازدارنده اعضای گروه از دادن ایده های حقیقتا بکر است، ترفند کوچکی که در ادامه میآید می تواند به حل این مشکل کمک کند: ایده های متعلق به خودتان را با کلمات «احمقانه ترین چیزی که می توانم درباره  آن فکر کنم، این است که … » یا «می دانم به نظر احمقانه می آید، ولی شاید فکر کردن درباره …ارزشش را داشته باشد ». با این شیوه، انتقادهایی که به شما می شود را از همان ابتدا سرجای خود می نشانید.

 3- سرکوبگران ایده؟ مضحک است!

سرکوبگران ایده همین که بدین صورت شناخته شوند، تمام نیروی مهلک خود را در جلسات از دست خواهند داد. اگر همه آنها را بشناسند، می توانند حتی گروه را به خنده اندازند. برای کل گروه وقت کافی بگذارید و هر تعداد از سرکوبگران را می توانید، به خاطر آورید. تمام مواردی که خود یا دیگران در گروه استفاده کرده اید را در آنها بگنجانید. یادداشتی از آنها تهیه کنید و جایی بگذارید که هر کس بتواند آنها را تا انتهای جلسه ببیند. وقتی ببینید این کارها چقدر کارساز هستند، متعجب خواهید شد.

Introduce-an-ideas-min_13_11zon
ایده هایمان را چطور مطرح کنیم

واکنش برتر در مقابل عبارت های سرکوبگر

1-  چیزی از آن در نمی آید.

بله در نمی آید، البته اگر این ایده را کنار بزنید.

2- بگذارید فقط فکر کنیم، ببینیم چه می شود.

چی، صبر کنیم تا همه از ما جلو بزنند؟

3- جواب نمی دهد!

ولی اید ه ای عالی است.

4- ما کارها را طور دیگری انجام می دهیم!

پس، هیچ تغییری ایجاد نمی شود.

5- این ایده ارسال تبلیغات انبوه، جواب نمی دهد!

اگر جواب داد چه …؟

6- این مزخرفه!

پس چی، اگه اینطوره؟

7- بعداً به ایده شما برمی گردیم.

بسیار خوب. کِی؟

8- مشتری هرگز آن را قبول نمی کند!

یک فرصت به او بدهید!

9- چه چیز این ایده خیلی مبتکرانه است؟

این حقیقت که هچکس قبلا درباره آن فکر نکرده است.

10- هر کس دیگری هم می تواند آن را مطرح کند.

دقیقاً.

برای تجسم بخشیدن به ایده های خود اتود بزنید

اگر واقعا می خواهید ایده شما در ذهن بقیه ریشه بدواند، باید آن را به تجسم درآورید. غالبا یک اتود چندخطی برای زنده کردن یک ایده، تنها به اندازه یک نوشته شتابزده وقت می گیرد. درباره

آن فکر کنید، ایده های شما اغلب تصورات ذهنی هستند که فقط خودتان می توانید ببینید. اتود، آن ایده را از ذهن و فکر شما آزاد می کند و بنابراین شانس شما را در سرِ ذوق آوردن دیگران بالا می برد.

سه دلیل به نفع اتود زدن اتودها وسایل اساسی برای ارتباطات هستند که سایر افراد تیم را قادر می کنند ببینند و بنابراین تصاویر ذهنی شما را درک کنند. اتودها پیوندهای تصاویر ذهنی را تقویت می کنند و بنابراین ایده های جدید را به شیوه ای تفریحی آغاز می کنند. اتودها گروه ها را قادر به پروراندن ایده های خام در مراحل تدریجی می کنند و بنابراین از اینکه ایده های خوب برای همیشه نابود شوند، جلوگیری می نمایند. تمام ایده های خوب در یک قوطی کبریت جا نمی شوند تجربه زیر نشان می دهد که اتودهای مهم چگونه می توانند باشند: چندتا از آگهی های قابل توجه را بگیرید و مفهوم آنها را در یک جمل هی موجز جمع بندی کنید. ایده ها را به کسی که آن آگهی ها را نمی شناسد توضیح دهید و صبر کنید ببینید آیا آن آگهی ها در ذهن آن شخص جرقه ای می زند. یا نه. بعد از چند بار که امتحان کردید، می بینید حتی آگهی های عالی هم وقتی در جمله ی موجزی جمع بندی می شوند، همواره موفق نیستند. و این دقیقاً همان چیزی است که در جلسات برای این ایده ها اتفاق می افتد. کلمات اغلب کافی نیستند؛ اتودی می خواهد تا آن تجربه «آها! » را ایجاد کند.

مدرسه کسب و کار ایده

2 دیدگاه برای “چگونه ایده خودتان را مطرح کنید

  1. حامد رییسی فرادنبه گفته:

    ایده من تولید برق با انرژی جنبشی هست که نیاز ب حمایت دارم و این ایده بسیار مفید هست حتی یکموتور مادر میتونم بهش؟بگم که میتونه زنراتور تولید برق و خودورو تولید برق هم ازش بیرون بیاد

  2. سوران محمدیان گفته:

    من یک ایده دارم بیشتر برای اداره برق مفیده
    من خودم برق کارم و بار ها دیدم خیلیا برق مغازه یا خونه هاشونو یکسره میکنن
    یک راهکار ساده دارم تا این مشکل بر طرف بشه

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن