چرا NFT برای هنرمندان مهم است؟

nft-importance-min_35_11zon

ظهور دنیای دیجیتال یک انقلاب جادویی بوده‌است که درها را به روی امکاناتی که قبلاً بسته شده بودند باز می‌کند. با این وجود، همه صنایع از پیشرفت‌ها لذت نمی‌بردند. بسیاری از آنها شغل خود را به خاطر همتایان روباتی یا کسب و کار خود را به دلیل نرم افزار از دست دادند. با فرار جمعیت از آجر و ملات به یک و صفر، بسیاری به طور غیرمنتظره‌ای زیر پا گذاشته شدند. همانطور که اغلب اتفاق می‌افتد، این یک دوگانگی پیروزمندانه نیست، و برخی ضرر و زیان دیدند. هنر نیز به چنین سرنوشت پیچیده‌ای دچار شد.

هنرمندان در عصر دیجیتال مزایای فراوانی را دیدند. برای اولین بار، هر کسی می‌تواند در سطح جهانی بازاریابی کند، آثار خود را به مجموعه داران دوردست بفروشد، و بخشی از جوامع اختصاصی حتی برای زیرشاخه ترین رشته‌ها باشد. اما، یک مشکل وجود داشت: تغییر از آنالوگ به دیجیتال بسیاری از ویژگی‌های ارزش‌آفرینی حیاتی آثار هنری فیزیکی را به همراه نداشت.

تمام اشکال هنری که به صورت دیجیتالی نمایش داده می‌شدند – چه به صورت دیجیتالی ایجاد شده باشند یا نه- در لحظه انتشار عمومی اثر از کنترل آن صرف نظر کردند. چیزی به نام JPEG اصلی یا PNG  اصلی وجود نداشت. علاوه بر این، تکثیر کار یک هنرمند تنها با یک کلیک راست فاصله داشت. عصر دیجیتال فرصت‌ها و اشکال کاملاً جدیدی از هنر را به وجود آورده بود، اما با صرف هزینه‌ای: چیزی به نام مالکیت دیجیتال، منشأ، یا حتی نویسندگی قابل اثبات وجود نداشت.

مشکلات ایجاد شده بی شمار بود. هنر دیجیتال نمی‌تواند نادر باشد، زیرا موارد تکراری به‌سادگی بوجود می‌آیند. به طور مشابه، هیچ کس نمی‌تواند واقعاً مالک یک اثر هنری دیجیتال باشد؛ زیرا اثبات مالکیت غیرممکن است، حتی اگر بتوانید به نحوی ثابت کنید که فایل اصلی است. و هیچ سابقه قابل ردیابی وجود ندارد؛ زیرا جایی برای ثبت یا تأیید آن داستان‌ها وجود نداشت. بدون این سه گانه نادر بودن، مالکیت، و تاریخ قابل ردیابی، چگونه می‌توانیم ارزشی برای آن قائل شویم؟

nft-min_5_11zon

اینها سه روش اصلی هستند که ارزش قائل می‌شویم، و حتی اگر بتوانیم مهارت یا استعداد را در نظر بگیریم – که می‌تواند تأیید شود – بدون بقیه الزامات، ارزشی به اثر هنری نمی‌دهد.

اینجاست که هنرمندان با هر توصیفی برای دهه‌ها در نوعی برزخ بین دنیای آنالوگ و دیجیتال گیر کرده‌اند. برای گذراندن هر نوع زندگی از کار خود، لازم بود که هنر خود را به صورت فیزیکی بفروشید؛ زیرا کل فرآیند ساخت هنر و فروش آن نمی‌تواند به طور کامل به دنیای دیجیتال جدید منتقل شود.

برای بسیاری از ما، همه چیز غیرقابل حل بود. معیارهایی که با آن‌ها ارزش‌ها را در دنیای فیزیکی اندازه‌گیری می‌کنیم، به سادگی با دنیای دیجیتال به هیچ وجه معنی‌دار یا مفید تعامل نداشتند.

سپس، فناوری بلاک چین وارد صحنه شد و به صورت گذشته‌نگر پایه‌هایی را ساخت که گم شده بودند. بلاک چین شکاف بین فیزیکی و دیجیتال را از طریق اجازه دادن به ما، ویژگی‌هایی که تقریباً منحصراً فیزیکی بوده‌اند را پر کرد: اثبات مالکیت، اثبات اصالت و غیره. علاوه بر این، استحکام بیشتری (جناسی با هدف شادی) به پایه‌هایی که جهان فیزیکی قادر به آن نبود اضافه کرد: ماندگاری.

در طول تاریخ هنر، مشکل شکنندگی وجود داشته است. چه نقاشی روی بوم باشد و چه مجسمه‌ای از مرمر، تعداد بسیار کمتری از آنها وجود دارد، که از بین رفته‌اند. این مایه تاسف است، اما از برخی جهات، آثار هنری را با ارزش‌تر کرد، البته نه به دلیل مطلوب.

آموزش NFT – ثبت و خرید و فروش آثار هنری در بستر دیجیتال

با این حال، آنچه NFT ها روی میز می‌آورند، ماندگاری تا زمانی است که اینترنت وجود دارد. یعنی نه فقط تا زمانی که اینترنت رگ حیات جامعه مدرن است، بلکه تا زمانی که بتوانیم به اینترنت دسترسی داشته باشیم. حتی اگر نوآوری جایگزین اینترنت شود، ما همچنان به آن دسترسی خواهیم داشت؛ و بنابراین، آثار هنری دیجیتالی که به‌عنوان NFT ساخته می‌شوند، در خلق میراث‌های ماندگار به شیوه‌ای که قبلاً هرگز ندیده‌ایم، حیاتی خواهند بود. بلاک چین یعنی هنر هرگز نمی‌تواند نابود شود و تاریخ آن نیز نمی‌تواند نابود شود.

از این نظر، بلاک چین فقط ویژگی‌های فیزیکی مورد نیاز هنر دیجیتال را مجاز نمی‌دانست، بلکه مزایایی بالاتر و فراتر از آنچه دیجیتال قبلاً ارائه میداد، ارائه ‌کرد. نه تنها هنرمندان به طور ناگهانی آثار خود را در سراسر جهان به دست آوردند، بلکه مشتریان می‌توانستند آن را فوراً مانند موسیقی یا فیلم، بدون خطر از دست دادن یا آسیب، خریداری کنند.

ارزش و تمام آنچه هنرمندان در اختیار دارند

هنر دیجیتال می‌توانست در گالری‌های فیزیکی نمایش داده شود، اما به نظر می‌رسید که به نوعی به رسانه خیانت می‌کرد. باید در فضاهای دیجیتال دیده می‌شد و در دنیایی که از آن آمده بود لذت برد. اما، برای هر نوع زندگی که از این صنعت نشأت می‌گیرد، یا هر ارزشی که به یک قطعه اختصاص داده می‌شود، کم و بیش جنبه فیزیکی به شما کمک می‌کند.

با معرفی NFT ها، هنرها بال پرواز دیجیتالی خانه خود را تکمیل کردند. این بدان معناست که خالقان همه اشکال هنری، دیجیتالی یا غیره، می توانند از طریق اشتیاق و استعدادهای خود امرار معاش کنند.

اگر فکر می‌کردید رسانه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های محتوا اقتصاد سازندگان را ارتقا می‌دهند، باید بدانید که بلاک چین آن را به فضا می‌فرستد.

نتیجه

تأثیر واقعی بلاک چین و NFT ها برای هنرمندان برای مدتی ناشناخته خواهد بود. اگرچه NFTها در دو سال گذشته سهمی‌وار شده‌اند، هم از نظر ارزش مالی و هم از نظر ارتباط اجتماعی، اما وقتی صحبت از نگهداری بالقوه NFT‌ها می‌شود، این تنها  نوک کوه یخ است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن