چرا در سال ۲۰۲۲ به بیانیه هنرمند نیاز دارید؟

Artist-Statement-

کارشناسان هنر به روش‌های مختلفی از بیانیه‌های هنرمندان سود می‌برند، چه این بیانیه در وب‌سایت شخصی هنرمندان باشد و چه در پلتفرم‌های عمومیِ نمایش آثار هنرمندان، چه برای اقامت هنری یا برای همکاری با گروه‌های هنری، بخش مکملی است در کنار نمونه کارهایی که باید برای یک گالری یا شرکت در یک مسابقه ارسال کنید؛ بیانیه هنرمند به شما کمک می‌کند تا خود را برجسته کنید. تصمیم گیرندگان می‌خواهند درباره فرآیند آفرینش هنری شما اطلاعات بیشتری کسب کنند. وقتی شخصی با شما آشنا می‌شود، ممکن است نام شما را در اینترنت جستجو کند چه اطلاعاتی از شما دستگیرش می‌شود؟ او می‌خواهد بداند دیگران در مورد کار شما چه می‌گویند.

هنرمندان معاصر از پلتفرم‌های آنلاین برای دستیابی به مخاطبان بیشتر و انتشار پیام‌های هنری خود استفاده می‌کنند. اینجا جایی است که مردم ممکن است برای اولین بار کار شما را ببینند و در مورد شما به‌عنوان یک هنرمند بصری اطلاعات کسب کنند. بنابراین بدون اینکه متوجه شوید، برند شخصی شما از قبل به‌صورت آنلاین وجود دارد – به‌خصوص اگر در رسانه‌های اجتماعی فعال یا وب‌سایتی برای نمایش آثار خود تدارک دیده باشید. و درحالی‌که مردم آزادند تا نظرات خود را در مورد هنر شما بدهند، به یاد داشته باشید که شما بهترین فرد برای نمایندگی و توصیف کار خود هستید.

نوشتن بیانیه هنرمند به این معنا است که چگونه می‌توانید کنترل روایت خود را در دست بگیرید. ما در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم که در آن بیشتر چیزها، حتی هنر، برای اولین بار در اینترنت تجربه می‌شوند و متأسفانه، دیدن هنر روی صفحه نمایش اغلب می‌تواند تعیین ماهیت واقعی اثر را بسیار دشوار کند.

اگر هنر شما را به‌صورت آنلاین یا به شکل یک عکس دیده می‌شود، افراد می‌خواهند از مدیوم و روش شما آگاه شوند. یک تصویر ثابت از یک اثر هنری پرفورمنس ممکن است با عکاسی اشتباه گرفته شود درحالی‌که تصویر یک مجسمه ممکن است شبیه یک نقاشی شود. یک اثر هنری هایپررئالیستی ممکن است آن‌قدر دقیق و ظریف باشد که تصور عکسی از یک شخص یا شی‌ء واقعی را بدهد؛ بدون توضیح درست، ممکن است متوجه نشوند که از رسانه‌های ترکیبی استفاده کرده‌اید یا از روشی بسیار منحصربه‌فرد که شما را متمایز می‌کند.

بدون زمینه یا کانتکست مناسب، مخاطب، چه آنلاین و چه حضوری، ممکن است نسبت به هنر شما گیج یا گمراه شود، یا ممکن است مفروضات خود را به پیام یا قصد شما الصاق کند. درحالی‌که شما کنترل کمی بر نحوه تفسیر مردم از کارتان دارید، هدف بیانیه هنرمند این است که داستان خود را با کلمات خود بگویید و خوانندگان را در جهت درست سوق دهید.

آلیسون-سیگیتی-min
مجسمه‌های شیشه‌ای آلیسون سیگیتی | منبع تصویر: alisonsigethy.com

بیانیه هنرمند از چه اجزایی تشکیل شده است؟

بیانیه هنرمند در طول، لحن و هدف متفاوت است. بااین‌حال، همه بیانیه‌های تأثیرگذار دارای برخی ویژگی‌های مشترک هستند. آن‌ها به «چگونه»، «چه» و «چرا» پاسخ می‌دهند.

رسانه، مواد و روش‌ها – توصیف رسانه، پاسخی به «چگونه» است. چگونه هنر خود را خلق می‌کنید؟ آیا از آکریلیک، رنگ‌روغن یا زغال استفاده می‌کنید؟ آیا از فلزات، چوب، سنگ یا مواد بازیافتی استفاده می‌کنید؟ آیا کارهای عکاسی خود را با استفاده از دوربین‌های فیلم خور قدیمی می‌گیرید و آن‌ها را در تاریکخانه خود ظهور و چاپ می‌کنید؟ یا مثل بیشتر افراد از یک دوربین دیجیتال بهره می‌گیرید؟

موضوع – گاهی اوقات موضوع آنقدر واضح نیست و اغلب، هنرمندان تجسمی ترجیح می‌دهند به کار خود برچسب نزنند تا به مخاطب اجازه دهند اثر را برای خود تفسیر کنند. بااین‌حال، می‌توانید موضوع موردنظر خود را بدون اینکه مستقیماً بیان کنید، توصیف کنید. می‌توانید با گفتن اینکه این یک نقاشی انتزاعی، یک منظره یا تفسیر شما از یک شیء روزمره است، به «چه» پاسخ دهید.

رابطه بین مفهوم و مواد – در مورد الهام‌هایی که گرفته‌اید و نحوه تجلی آن‌ها در کار خود صحبت کنید. این فرصتی است که می‌توانید کارتان را از هنری مشابه متمایز کنید و به «چرا» پاسخ دهید. توضیح دهید که چرا چنین کاری را انجام می‌دهید و امیدوارید به چه چیزی برسید. نیت شما چیست؟ امیدوارید چه پیامی را منتقل کنید؟

نکاتی برای نوشتن بیانیه هنرمند

فشار هنرمند و نویسنده بودن را احساس می‌کنید؟ برقراری ارتباط با مخاطبان از طریق توضیح هنر بصری و با استفاده از کلمات نوشتاری می‌تواند یک چالش باشد. بااین‌حال، این نباید آن را بیش از حد سخت کنید. در اینجا چند نکته در مورد چگونگی کمک به مخاطبان خود برای درک هنر شما و به دست آوردن بینش در مورد فرآیند شما وجود دارد:

اول شخص بنویسید – درحالی‌که برخی ممکن است استدلال کنند که سوم شخص حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسد، هدف بیانیه هنرمند شما این است که کار خود را به‌طور مؤثر بیان کنید. و بهترین راه برای انجام این کار استفاده از کلمات خود، صدای فعال و زبان اول شخص برای ارتباط با مخاطبان است. هنگام نوشتن بیانیه هنرمند، تصور کنید که در حال گفتگو با خواننده هستید. از «من» و «خود» استفاده کنید. به خواننده اجازه دهید کار شما را از دید شما ببیند.

مشکل نوشتن به‌صورت سوم شخص این است که ممکن است شما را از خواننده جدا کند و به نظر برسد که شخص دیگری انگیزه‌های شما را توصیف می‌کند.

از لحن خود استفاده کنید – استفاده از لحن شما با نوشتن به‌صورت اول شخص متفاوت است. صدا و لحن شما به شخصیت نویسندگی شما اشاره دارد. سبک و لحن شما ممکن است طنز، تلخ، فنی یا صمیمانه باشد. هنگام نوشتن بیانیه هنرمند خود، از دیدگاه‌ها و تجربیات منحصربه‌فرد خود استفاده کنید. درحالی‌که از کارهای هنرمندان دیگر الهام گرفته‌اید، سعی کنید از کلمات دیگران برای توصیف هنری که شبیه شما است کپی نکنید.

مخاطب خود را در نظر بگیرید – درحالی‌که مهم است که به صدای خود وفادار بمانید اما در موقعیت‌های مختلف، باید بیانیه‌های هنری متفاوتی بنویسید. اگر اثر هنری شما در وب‌سایت شما است، بیانیه اولیه هنرمند کافی است. بااین‌حال، اگر بیانیه هنرمند برای بورس یا کمک هزینه است، ممکن است لازم باشد لحن خود را کمی تغییر دهید تا بیشتر روی هدف و/یا تکنیک‌های خود تمرکز کنید.

دوره آنلاین و حضوری تجزیه تحلیل و نقد آثار هنری، نقدنویسی و استیتمنت نویسی

نسخه‌های مختلف بنویسید – عاقلانه است که نسخه‌های مختلف بیانیه هنرمند خود را بنویسید. با این کار در زمان نگارش بیانیه خود بسته به موقعیت صرفه‌جویی خواهید کرد. بنابراین قبل از نوشتن بیانیه هنرمند خود، مخاطبان خود را بشناسید.

ازآنجایی‌که بیانیه هنرمند برای مقاصد مختلف استفاده می‌شود، ممکن است طول آن‌ها متفاوت باشد. بیانیه یک هنرمند همراه با یک اثر واحد می‌تواند چند جمله یا یک پاراگراف کوتاه باشد. به‌طورکلی، یک بیانیه هنرمند باید بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کلمه باشد زیرا جملات کوتاه‌تر برای جلب توجه بهتر عمل می‌کند.

از سوی دیگر، بیانیه هنرمندی که همراه با نمونه کار شما برای بررسی توسط هیئت انتخاب در یک کمیتهٔ کمک هزینه یا برنامهٔ هنری فارغ‌التحصیل ارسال می‌شود، ممکن است نیاز به شرح مفصلی از مفهوم و فرآیندهای شما داشته باشد. بنابراین، اگر هدف موردنظر برای بیانیه هنرمند نیاز به توضیح جامع‌تری از کار شما داشت، می‌تواند طولانی‌تر شود.

به سؤالات درست پاسخ دهید – یک بیانیه هنرمند تأثیرگذار به «چگونه»، «چه» و «چرا» پاسخ می‌دهد. در مورد تمام سوالاتی که معمولاً از یک اثر هنری پرسیده می‌شود، فکر کنید. با خودتان مصاحبه کنید؛ یک خریدار احتمالی، یک سازمان اعطا کننده کمک هزینه یا داور مسابقه هنری چه می‌خواهد چیزی درباره کار شما بداند؟

از زبان رایج استفاده کنید – زبان بیش از حد فنی و اصطلاحات هنری می‌تواند برای خواننده معمولی ترسناک باشد. از سوی دیگر اگر یک متخصص هنری یا پژوهش‌گر بیانیه شما را بخواند و درک کند ممکن است استفاده بیش از حد از اصطلاحات پیچیده هنری نشانه‌ای از پرادعا بودن به نظر برسد. در عوض، از واژگان واضح و در دسترس استفاده کنید که مخاطب شما را به‌جای سردرگم کردن، روشن کند.

بیانیه خود را با صدای بلند بخوانید – وقتی بیانیه هنرمند خود را با صدای بلند می‌خوانید، از خودتان بپرسید که شبیه شما است یا شبیه شخص دیگری است؟ به یاد داشته باشید که گفته‌های هنرمندانه شما باید طبیعی به نظر برسد، درنهایت، آن‌ها کلمات و صدای شما هستند.

بیانیه هنرمند خود را برای یک هنرمند تجسمی، یک معلم، یک مربی یا حتی یک منتقد هنری بخوانید. گاهی اوقات بهتر است نظر شخص ثالث بی‌طرفی را جویا شوید که سابقه هنری رسمی ندارد. از آن‌ها بخواهید که به هرگونه تناقض، اشتباهات دستوری یا مقایسه گیج‌کننده توجه و آن‌ها را به شما یادآوری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن