پریمیر تنها ابزار قدرتمند در زمینه تدوین است

پریمیر-min

رضا رسولخانی، مدرس دوره پریمیر در گفتگو با ایده:

خود را برای مخاطبان معرفی کنید و بفرمایید چه عنوان آموزشی را در مدرسه ایده تدریس می کنید؟

من رضا رسولخانی، مدرس نرم افزارهای افترافکت، پریمیر، فتوشاپ، فتوشاپ برای آزمون ادوبی ACE و دوره تخصصی 3D موشن دیزاین در مدرسه ایده هستم. که این نرم افزار ها به دو صورت تک درس و مجزا در دوره های انیمیشن، گرافیک و فیلم سازی آموزش داده می شود. 

برای آشنایی بیشتر هنرجویان با این ابزار یک تعریف جامع از آن رائه دهید؟

نرم افزار پریمیر با دو نسخه ی «پرو» و «المنت» یکی از ابزارهای قدرتمند شرکت ادوبی در زمینه تدوین است، که هر یک از لحاظ قیمت، سخت افزار مورد نیاز و نوع استفاده با یکدیگر متفاوت است. نسخه پرو به دلیل دارا بودن سخت افزارهای پیشرفته پنج برابر المنت قیمت دارد. مانند دارا بودن رم 16 گیگابایت در نسخه پرو، که در نسخه المنت تا سقف 4 یا 5 گیگ آن تایید شده است. نسخه «المنت» برای تدوین تیزرهای کوتاه و غیر حرفه ای مانند مراسم عروسی وجشن تولد کاربرد دارد. اما نسخه «پرو» در تولیدات حرفه ای به دلیل نیاز به مدیای قدرتمند، مورد استفاده قرار می گیرد. هنرجویان گاهی در انتخاب بین «المنت» و «پرو» دچار دوگانگی می شوند. بنابراین توصیه می کنم کار های سبک را با نسخه «المنت» انجام دهند. علی رغم اینکه ما در آموزش این نرم افزار از نسخه پرو استفاده می کنیم و مباحث اصول زیبایی شناسی هنری، اصول تدوین، شناخت اندازه قاب ها و نوع زاویه دوربین را توسط این نسخه آموزش می دهیم. 
 

آیا هنرجویان مدرسه ایده همزمان با فراگیری نرم افزار پریمیر نیازمند یادگیری دیگر مباحث به عنوان مکمل این ابزار خواهند بود؟

دانشجویان دوره آموزش نرم افزار پریمیر برای کسب خروجی رضایت بخش، نیازمند یادگیری نرم افزارهای ایلاستریتور، فتوشاپ و افترافکت به صورت همزمان هستند،که این سه ابزار در مدرسه ایده به صورت تخصصی آموزش داده می شود. علی الخصوص یادگیری افترافکت در کنار پریمیر از اهمیت زیادی برای برخی هنرجویان در ایجاد گرافیک متحرک برخوردار است، زیرا پریمیر در نسخه های جدید خود قابلیت خوبی پیدا کرده، اما نتوانسته جایگاهی موثر در بحث گرافیک متحرک داشته باشد، به همین منظور شرکت ادوبی افترافکت را ارتقا داده تا به عنوان ابزار مکمل در کنار پریمیر استفاده شود. 

شما اشاره به استفاده همزمان دو نرم افزار افترافکت و پریمیر کردید، این دو در امر تدوین چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

از میان نرم افزار ها «پریمیر» به عنوان اصلی ترین ابزار در تدوین شناخته می شود. اما نرم افزار «افترافکت» به عنوان ابزار ساخت گرافیک دوبعدی درکنار پریمیر قابل استفاده است. امروزه متاسفانه برخی سازمان ها مانند صدا و سیما، همچنان از افترافکت به عنوان ابزار تدوین استفاده می کنند، که این مساله باعث دوگانگی افراد در انتخاب میان این دو ابزار برای یادگیری در زمینه تدوین شده است. 

ثبت نام در دوره پریمیر

 

به نظر شما دانشجویان گرافیک نیز به یادگیری نرم افزار پریمیر نیاز دارند؟

نرم افزار پریمیر سر فصل اصلی دوره موشن گرافیک و انیمیشن است و به دلیل عدم وجود گرافیک متحرک، در دوره گرافیک آموزش داده نمی شود. البته ابزار پریمیر به عنوان یک مکمل می تواند به خروجی های ایلاستریتور و فتوشاپ در گرافیک حرکت دهد. و این امر نیز با کمک همزمان افترافکت امکان پذیر است. زیرا معمولا خروجی گرفته شده از افترافکت را باید با اضافه کردن مدیای اصلی در پریمیر ادیت کنیم. که البته دانشجویان دوره های مدرسه ایده می توانند از شرایط جایگزینی دروس در دوره های خود بهره مند شوند و ابزار پریمیر را به جای یکی از دروس خود برداشته و آموزش های لازم را ببینند. 

روند آموزشی در کلاس‌های پریمیر مدرسه ایده به چه شکل است؟ آیا هنرجویان در انتهای ترم موظف به ارائه پروژه هستند؟

بله. هنرجویان مدرسه ایده باید یک کار عملی جامع، که تدوین و فیلمبرداری آن را به تنهایی انجام داده اند را ارائه کنند. همچنین هر کار عملی که از لحاظ کیفیت و فنی مناسب باشد را در فضای مجازی و وبسایت مدرسه ایده https://ideaschool.ir/ منتشر خواهیم کرد. در خصوص روند آموزش، ما در این دوره اصول زیبائی شناسی را به طور کامل و منطقی توضیح می دهیم تا هنرجویان در حین کار مفاهیم را به خوبی درک کرده و بتوانند خروجی رضایت بخشی را کسب کنند. زیرا هدف ما این است که هنرجویان تنها به صورت اپراتور آموزش نبینند و در کنار مباحث نرم افزار به بحث زیبایی شناسی هنری در تدوین با ایجاد خلاقیت و ذوق هنری بپردازند. مفاهیمی از این دست که چطور قاب را بشناسند و به چه شکل زاویه دوربین را در نظر بگیرند. در انتها توصیه می کنم هنرجویان به مباحث کلاس اکتفا نکرده و برای تسلط بر این نرم افزار نمونه کار های بسیاری دیده و تدوین های بیشتری انجام دهند.  

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن