ویژگی­ های رشته طراحی محصول چیست؟

What-is-the-field-of-product-design_11zon

امروزه ما با وسایل زیادی در اطرافمان سروکار داریم که هریک به نوعی تلاش دارند تا به بهترین وجه ممکن نیاز ما را برطرف کنند؛ برای مثال به ما کمک کنند تا با استفاده از آنها در کوتاه­ترین زمان ممکن به خواسته خود برسیم یا کارکرد بهتری به نسبت نمونه­ های قبلی خود دارند و کارکردن با آنها آسان­تر است. برای ساخت این وسایل به دانشی به نام طراحی محصول نیاز است. روشی که در آن تلاش می­شود تا با شناسایی درست مساله و یا مشکل مورد نظر آن را با هوشمندانه ترین و به­ صرفه­ترین شیوه ممکن حل کرد.

این دانش طی چند مرحله انجام می­گیرد و بدین صورت است که؛ ابتدا خود را به جای مشتری یا افرادی می­گذاریم که با آن مساله درگیرند. با این کار می­ توانیم نکات مهم و نیاز­های واقعی _ فنی و منطقی_ و حتی احساسی_ مثل رنگ، بافت، تداعی­ ها و…_ را درک کنیم و پس از آن به شرح دقیق آن نیاز به­ خصوص بپردازیم و از وجوه گوناگون آن را تعریف­ کنیم. سعی می­کنیم تا تمام اطلاعات را جمع­ آوری و دسته­ بندی کرده و آنها را تجزیه و تحلیل کنیم.

مرحله بعد یافتن راه­ها با توجه به منابع، تحقیقات به عمل آمده و محدودیت­ هایمان در قالب یک هدف است که با ایده­ پردازی خلاقانه و بدون مرز ادامه می­یابد. ایده­ ها پس از این باید از لحاظ ویژگی­هایی مانند پتانسیل موفقیت، رقابت با سایر محصولات، شرایط تولید، بازاریابی و… نیز بررسی، تحلیل و گزینش شوند تا یک نمونه اولیه از آن ساخته و در شرایط متفاوت امتحان شود تا قابلیت عرضه نهایی به بازار را داشته باشد.

product-design-1-min_15_11zon
رشته طراحی محصول

در تمامی این مراحل خلاقیت، طراحی کاربردی و زیبایی مقولاتی هستند که می­توان پروسه طراحی را با توجه به میزان اهمیت هر یک از اینها پیش برد و در مسیر متفاوتی حرکت کرد، به تبع محصولی نیز که در آخر طراحی می­شود متفاوت است و نیاز به ­خصوصی را با رویکرد خاص آن برطرف می­کند. اگر همین مراحل برای طراحی خدمات یا یک تجربه طی شود به جای طراحی محصول، نام طراحی خدمت یا سرویس را به آن می­دهیم و به جای ساخت نمونه فیزیکی محصول، دیاگرام و روابط مورد نظر را طراحی و کارکرد آن را تست می­کنیم.

برای مثال یک اپلیکیشن خرید آنلاین فست فود طراحی می­کنیم که شرایط ویژه و خاصی دارد؛ بدین­صورت که طی آن مشتری بتواند با انتخاب مواد دلخواهش، پیتزا، سس و ساندویچ­ های منحصر به­ فرد و جدید سفارش دهد و در مدت زمان مورد نظر و با روش پخت انتخابی او به دستش برسد. حال اینکه منو و آیکون­های داخل اپلیکیشن چگونه طراحی شوند تا گزینه­ های مهم ما همچون زمان، انواع مواد، دسترسی­ ها، تخفیفات و امکانات موجود را پوشش دهند، با هم به درستی مرتبط کنند، از گیج شدن مشتری با هر سن و سال و روحیه­ای جلوگیری کنند و در عین اینکه ساده­ ترین روش را برای دسترسی به غذای مورد نظر در نظر می­گیرند به سریع­ترین راه نیز فکر کنند و ده­ها مساله دیگر، همه و همه از مراحل مهم یک طراحی سرویس یا خدمت است.


⇐دوره آموزشی طراحی محصول⇒


محصول یا خدمت طراحی شده نیز باید دارای ویژگی­های خاصی باشد تا در چرخه رضایت مشتری و تولید انبوه و ماندگاری در بازار قرار گیرد.

برخی از مهم­ترین این خصوصیات عبارتند از؛

1: کاربردی و مفید بودن: عملکرد بهینه

2: کارکرد راحت: در استفاده و نصب محصول

 3: تجربه حسی خوشایند و زیبایی ظاهری

3: ارائه راه­ حل بهتر در حل مشکل نسبت به محصولات قبلی و در حال رقابت

4: کیفیت بالا و دوام

5: قابلیت تعمیر

6: تولید و توزیع راحت و توجه به بسته بندی محصول

بدین­ ترتیب توجه به تمام این ویژگی­ها در کنار عوامل موثری مانند هزینه، بازار مصرف، مواد مورد نیاز برای تولید، محیط زیست و چرخه بازیافت و….راه تولید محصول و خدمتی متناسب با نیاز واقعی – نه کاذب، مقطعی و یا القایی- یک مشتری است و باعث می­شود تا کالای شما به علت تطابق و کارایی، مدت زمان بیشتری در بازار باقی بماند و در نهایت سود بیشتری را نصیب تولید­کنندگان کند.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن