نگاهی کوتاه بر سیر نقاشی

Painting-in-caves-min_13_11zon

نقاشي روايت روح بشر است. -بشري پيچيده سرشت و اميدوار – از آن هنگامي كه اجداد ما به عنوان نخستين طراحان برغارها نقش مي­زدند، آگاهانه روح را با سرشت خداباورش به احاطه موجودات پيرامونشان پيوند زدند. با آفرينش نقوش و لكه هاي موزون و نمادين، افراد و اطراف را تسخير كردند و در این راستا هنر تصویری را آغاز نمودند. سیر تکاملی را که با فلسفه و فرهنگ و تمدن پيشروست به پيش راندند. اين تجلي روح كه وابسته به يكي از بنيادي­ترين نهادهاي وجود يعني علاقه و ذوق است با نوآوري و بازآفريني غنابخش زندگي جوامع و دوران­ها شد.

در ادواري كه سلطه حكومت­داران در جوامع شرق و غرب، در مواجهه با قشر فرهنگ و هنر همراه با احترام و آزادي بود، اعتلا، پيشرفت و حيرت­ انگيزي آفريده­ هاي هنري و ادبي اجتناب­ ناپذير و پذيرنده بود. اما اين شرايط مطلوب مقطعي و حساس بود، زيرا اجبار – خودخواهي ها – ترس و سرپيچي از موازين حكومتي و قراردادهاي اجتماعي كه منجربه نافرماني مدني مي­شد، سلاطين و دولتمردان سياسي و مذهبي را برآن مي­داشت تا از تاثيرات ناب و روايي هنرمندان درجهت منافع خود سود ببرند و آنان ­را در پيشبرد اهداف خود تشكل بخشند. بر سر اين دوراهي دو مسير بيشتر ممكن نبود اولي آزادي و اختيار كه با نبود امكانات و رفاه، سختي فراينده داشت و ديگري اسارت و فرمانبري كه گذران زندگي را درسايه پاداش ها سهل و ممتنع مي­كرد.

Famous-paintings-with-the-theme-of-war-min_13_11zon

در اين تناقض و نابرابري كه ايام جبر و كشمكش آن بيش از روزهاي روشنگري و بيانگري­ست روح پوينده و سركش هنرمند نه تنها هرگز فروكش نكرده، بلكه هوشمندي و جسارتش را پرورانده است. او مبدل به يك قهرمان يا راهبر و گزارشگر دقيق و قابل اطمينان شده است و گاهي مرجعي وفادار براي انسان­ شناسي و جامعه شناسي مستند و باورپذير مي­شود.

بيان انگارها و تابش روح هستي درقالب هنر و نقاشي طبعي جادويي و مقدس دارد. به كشف راز جهان و دستيابي به هدف خلقت بشارت مي­دهد، اميدوار مي­سازد و متجلي آرمان­ها مي­شود.

با توجه به پویایی و سیر تحول زمان – گذر از انقلاب­هاي فرهنگي و سياسي و عصر آفرينش ماشين و صنعت – هنرمند معاصر پس از گذر از دوره­ اي متلاطم كه بستر و خاستگاه هنر موثر امروزين بود متجدد شد. وي با الهام از ارزش­های جامعه، اكتشافات علم، ظهور روانكاوي، انعكاس جنگهاي ويرانگر و نشانه­ های نوظهور زندگی، تلقي و اجراي خويش را به انتزاع مي­كشاند و راز گمگشته هستي را با زبان رمزآلودش بيان می­کند.


⇐دوره آموزشی نقاشی و طراحی⇒


دراين عرصه پهناور متحرك و پرتنش كه ميرايي و جاودانگي دو مشخصه اصلي آن است – در اين گهواره خوش رنگ و لعاب و فريبنده گيتي كه ماندگاري و تامين در سوي خدمت و پيشرفت به جهانيان برايش آرمانگراست – گاهي تكه اي به­ جامانده از قديم يا يك پرده نقاشي رنگ باخته كه آميخته و متاثر از تكه­اي شعر يا موسيقي مي­تواند باشد – در چشم­ انداز بيننده و نگرش مخاطبين دوره خود و آيندگانش چنان توانمند و راهبر مي­شود كه اركان وابسته به فرهنگ و سليقه افراد را بازسازي مي­كند. رويكردها و نغمه­ هاي نو ظهور هستي بخش و جذابيت و گويايي جنبش­هاي خودجوش – كه احترام به پيشينيان و تجددخواهي از ارزش هاي آن است – امواج خود را باز زايش و متكثر به انواع تجلي­هاي منحصر به فرد کرده و دوره هاي پس ازخود را اغنا مي­كنند.

نقاشي در هرمقوله و منزل -چه در برخورد با هیجانات عاطفي و چه با انتظار از موازين عقلاني گستره اي بي­انتها و پرغليان دارد -فرازها و نشیب ها چه در زبان تمثيل و استعاره و چه در انعكاس آيينه وار و طبيعت جويي -در انتظام و هماهنگي­ هاي چشم نواز و نتيجه بخش، ذوق و تفسير اين روند را اعتلا مي­ بخشند.

درپرده پندار هنرمند نهفته است بسی راز نهان

کشف هر راز نمادی است از این جام جهان

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن