نگاهی به چند انیمیشن کریسمس شرکت والت دیزنی

walt-disney-min_11zon

انیمیشن، فرایند ایجاد توهم حرکت و تغییر بوسیله نمایش سریع یک سلسله از تصاویر ثابت است که تفاوت جزئی با هم دارند که تکنیک های متنوعی برای ساخت آن وجود دارد. شرکت والت دیزنی از جمله شرکت های ساخت انیمیشن  با پیشینه ای کهن می باشد؛  که در سال 1928 اولین پویا نمایی صدا دار را تولید کرد.  شرکت والت دیزنی برای ساخت انیمیشن ها از تکنیک های متنوعی استفاده می کند. همچنین موضوعات متنوعی مورد توجه و نظر این شرکت بوده که از جمله آن ها می توان به انیمیشن های کریسمس اشاره نمود.

انیمیشن

پویانمایی یا همان انیمیشن، فرایند ایجاد توهم حرکت و تغییر بوسیله نمایش سریع یک سلسله از تصاویر ثابت است که تفاوت جزئی با هم دارند. انیماتورها، هنرمندانی هستند که در ساخت انیمیشن تخصص دارند.

انیمیشن را می توان بوسیله یک رسانه آنالوگ، ورق های پویانما، فیلم تصاویر متحرک، نوار ویدئو و رسانه های دیجیتال مانند فرمت های GIF، Flash  و ویدئوی دیجیتالی، ضبط کرد. برای نشان دادن انیمیشن، از یک دوربین دیجیتالی، کامپیوتر یا پروژکتور و تکنولوژی های جدیدی که تولید شده اند، استفاده می شود.

نمونه های اولیه از تلاش برای ثبت پدیده حرکت در تصاویر ثابت را می توان در نقاشی های غارهای دوران پارینه سنگی یافت که حیوانات اغلب دارای چندین دست و پا هستند و در حالت های مختلف نشان داده شده اند که مقصود از آنها به وضوح، رساندن حس حرکت است. یک جام سفالی که در شهر سوخته ۵۲۰۰ ساله در جنوب شرقی ایران کشف شد، احتمالا قدیمی ترین نمونه از انیمیشن را نشان می دهد. این جام دارای ۵ تصویر متوالی است که یک بز کوهی ایرانی را نشان می دهد که در حال پرش برای خوردن برگ های یک درخت است.

در قرن نوزدهم، ابزارهای نظیر Zoetrope  و… اختراع شدند. کتاب پویانمایی عادی جزو دستگاه های انیمیشن اولیه بود که تصور حرکت را از طریق یک سری تصاویر متوالی ایجاد می کرد و تا زمان ظهور فیلم های متحرک و سینماتوگرافی در دهه ۱۸۹۰، پیشرفت دیگری در انیمیشن حاصل نشد.

تکنیک های ساخت انیمیشن

تکنیک های ساخت انیمیشن را می توان در 11 مورد دسته بندی نمود:

  • سل انیمیشن و انیمیشن محدود: انبمیشن دستی، سنتی یا کلاسیک است که فریم ها با دست طراحی می شوند. این تکنیک دارای مراحل مختلفی می باشد.
  • فیلمبرداری دو فریمه: شخصیتهای متحرک در انیمیشن به صورت دو فریمه فیلمبرداری می شود؛ یعنی اینکه یک طرح در دو فریم فیلم نشان داده می شود.
  • دورهای انیمیشنی: این روش برای نشان دادن حرکات تکراری استفاده می شود؛ مثل راه رفتن یا وزش باد در درختان
  • دوربینهای مولتی پلین: دوربین مولتی پلین، دوربینی برای عمق بخشیدن به انیمیشن های دو بعدی از آن استفاده میشود.
  • جوهر و رنگ: با دست طراحی سل ها ابتدا انجام میگردد؛ به این شکل که سل را روی طرح قرار میدادند و خطوط کل با دست روی سل میکشیدند و بیشتر از جوهرهایی با رنگهای مختلف برای طراحی قسمتهای مختلف استفاده می شد؛ با اختراع زیروگرافی دیگر از این تکنیک استفاده نمی شد.
  • زیروگرافی: شرکت والت دیسنی برای اولین بار با استفاده از تکنیک کپیالکترواستاتیک یا همان زیروگرافی، طرح ها را روی سل ها کپی کرد و فقط رنگ پردازی را با دست انجام داد. این تکنیک علاوه بر آن که باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می گردد در صورت نیاز به تغییر، امکان تغییر اندازه طرح ها  را با دقت و جزییات بیشتری برای کپی مهیا نمود.
  • سل زمینه: سل زمینه، سلی می باشد؛ که روی آن اشیا و عناصر غیرمتحرک نقاشی می شود و روی فریم آماده قرار می گیرد تا به آن عمق داده شود.
  • کامپیوترها و انیمیشن سنتی: تا پیش از ورود کامپیوتر به عرصه انیمیشن طرح در مرحله نهایی روی سل انتقال می یافت. در حالیکه امروزه، طرح ها اسکن و سپس به صورت دیجیتالی رنگ آمیزی می شود و توسط نرم افزارها با هم ترکیب و در نهایت به صورت یک فایل ویدئویی آماده می گردد.
  • روتوسکوپ: روتوسکوپ، روشی در انیمیشن سنتی می باشد. فیلم های زنده به صورت فریم به فریم پرینت گرفته می شوند؛ سپس روی این پرینت ها صفحه ی کاغذی دیگری قرار میگرفت و با استفاده از یک جعبه نوری حرکات فیلم زنده را بر روی کاغذ نقاشی می کردند. در این تکنیک چگونگی حرکات، بسیار واقعی به نظر می رسند.
  • ترکیب انیمیشن با فیلم زنده: فیلم ها ابتدا صحنه های زنده فیلمبرداری می شود سپس بخش های انیمیشنی ساخته و به فیلم اضافه می شود.
  • جلوه های ویژه: عناصری، همانند دود، رعد و برق، جادو و… را  ایجاد می کنند تا جلوه گرافیکی ویژه ای را به انیمیشن بدهند.

دوره جامع انیمیشین

کمپانی والت دیزنی

تاریخچه فعالیتهای شرکت دیزنی، با آغاز دوران گسترش تولید پویانمایی  پیوندخورده است. پس از ظهور سینما به فاصله کوتاهی تولید فیلمهای پویانمایی نیز آغاز شد. تولید فیلمهای پویانمایی توسط شرکتها و مجموعه های مختلف در امریکا و اروپا انجام می شد.  در این میان خلاقیت های والت دیزنی مؤسس شرکت والت دیزنی در حوزه تولید پویانمایی،  ازجایگاه  خاصی برخوردار بود. در ابتدای ایجاد صنعت پویا نمایی ، اکثر فیلم های تولید شده، صامت وسیاه و سفید بودند. استودیوی والت دیزنی در سال 1928 اولین پویا نمایی صدا دار را با شخصیت محوری میکی موس و با نام کشتی بخار ویلی را تولید کرد. میکی موس نماد و نشانه شرکت والت دیزنی شد.

والت دیزنی برای اولین بار یک پویانمایی رنگی به نام درختان و گلها را تولید کرد که موفق به دریافت نخستین جایزه اسکار برای بهترین فیلم کوتاه پویانمای شد. والت دیزنی در دوران جنگ جهانی اول دچار رکود گردید. همچنین تحولات ایجاد شده  بر اثر جنگ جهانی اول را را نمی توان نادیده گرفت. این تحولات بر تولید پویانمایی این شرکت نیز تاثیر گذار بودند. این تحولات و تاثیرات تا بعد از جنگ جهانی دوم نیز وجود داشت.

2-3-min_4_11zon

در آغاز قرن بیست و یکم، تحولات دیزنی با افزایش شرکتها ، تغییر برخی نشانه های تجاری و ادغام شرکتهای تولید فیلم و رادیویی و ماهوارهای و آغاز حضور گسترده در اینترنت ادامه  پیدا کرد دیزنی  درسال 2006 شرکت تولید پویا نمایی پیکسار را خریداری نمود و این تغییرات او را به یک ابر شرکت بزرگ اقتصادی و رسانه ای تبدیل کرد.

انیمیشن های کریسمس  والت دیزنی

روزی روزگاری کریسمس میکی

Mickey-Mouse-animation-1-

این انیمیشن در سال 1999 به کارگردانی جون فالکنشتاین، الکس مان، که دارای ژانر ماجراجویی، فانتزی، توسط کمپانی والت دیزنی تولید شده است. یکی از بهترین انیمیشن های کریسمس است، شامل سه قسمت با عنوان‌های اردک دونالد: گیر کرده در کریسمس، کریسمس بسیار مسخره، میکی و هدیه؛ داستان میکی و تعدادی از دوستانش را روایت می کند.

این انیمیشن در پنجمین جشنواره فیلم انیمیشنی Kecskemét در سال ۱۹۹۹، موفق به دریافت جایزه‌ی بهترین فیلم بلند انیمیشن شد.

اجراهای میکی و کریسمس نمایی از شرایط و حال و هوای روزهای کریسمس را برای کودکان است. در اولین بخش، دونالد اردکی قرار دارد که با ماجراهایی جذاب و خنده دار به روایت وقایع کریسمس می پردازد.

Mickey-Mouse-animation-3-

Mickey-Mouse-animation-2-

اسکروج مک‌داک

اسکروچ شخصیت پویانمایی،  که در اصل یک اردک سفید اسکاتلندی با پاهای نارنجی است که در سال ۱۹83 توسط کارل بارکس و با مجوز شرکت والت دیزنی ساخته شده است. اسکروچ همیشه عصای مخصوصش را در دست دارد  و ویژگی  شاخص او خسیس بودن و پولدارترین شخصیت در دنیای افسانه‌ای دیزنی. او با شریک مرده اش و سه روح در شب کریسمس ملاقات می کند تا علت شاد بودن در زندگی را دوباره به یاد آورد. این انیمیشن بر اساس داستانی ازچارلز دیکنز تولید شده است.

Scrooge-animation-

Scrooge-animation-

پرنسس‌های دیزنی: کریسمس اسرارآمیز

این انیمیشن زیبا و پرطرفدار محصول دیگری از انیمیشن های کریسمس والت دیزنی است. که  در سبک ماجراجویی می باشد  و در سال ۲۰۰۵ میلادی منتشر گردید.

Scrooge-animation-min_1_11zon

دیو و دلبر کریسمس سحر  انگیز

12-min_11_11zon

انیمیشنی زیبا و دیدنی در سال 1997 ساخته شد و دارای  سبک ماجراجویی به کارگردانی اندی نایت است. بل برخلاف خواسته های دیو، قصر را آماده کریسمس کرده و تلاش می کند شادی را در این فصل به ارمغان بیاورد. فورتمی ترسد کارهای بلدر نهایت به نفرین پایان دهد.

منابع:

https://thewaltdisneycompany.com
https://en.wikipedia.org/wiki/Mickey%27s_Once_Upon_a_Christmas
https://www.disneyclips.com/images/christmas8.html

http://ensani.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن