گزارش نشست «تولید ایده تا خلق اثر گرافیک» با حضور استاد ایرج میرزا علیخانی

در این نشست که به مناسبت هفته دیزاین در موسسه ایده برگزار شد استاد ایرج میرزا علیخانی، طراح گرافیک و مدرس دانشگاه نکات مهمی را پیرامون طراحی گرافیک و مسائل روز آن بیان کردند. به اعتقاد ایشان، گرافیک با رشته های دیگر تفاوت هایی دارد و طراحی گرافیک فقط به گرافیک خلاصه نمی شود؛ مانند اینکه در این حرفه طراح از مشتری و سفارش دهنده پول می گیرد اما در حقیقت برای دیگران کار می کند و به سلیقه آنها نیز توجه می نماید که امر عجیب و جالبی است و یا وارد چالش با سفارش دهنده می شود و باید به او آموزش دهد. همچنین سفارش دهندگان بسیار متنوع و عجیب هستند و شاید هر کسی توان تحمل این حجم از تنوع و تغییر را نداشته باشد زیرا باید به همین اندازه نیز اطلاعات و دانش کسب کند. در کل طراحان باید آگاهی کامل به سفارش دهنده داشته باشند و همین طور مطالعه خود را در حوزه عمومی وخصوصی بالا ببرند. جستجوی مدام نیز- که امروزه اینترنت در این حوزه کمک بسیاری می کند- مساله مهم بعدی است. در نهایت نیز کاری که طراحان گرافیک با طراحی خود، از لحاظ خلاقیت و کیفیت می کنند بسیار مهم است زیرا چیزی است که برای نسل های بعدی و طراحان دیگر ماندگار می شود.

ایشان در خصوص روند تولید ایده تا خلق اثر گرافیک نیز دو مرحله را بیان کردند که شامل مرحله «قبل از ایده» و «ورود به ایده» می شود:

در مرحله قبل از ورود به ایده، مسائل زیر باید مورد توجه قرار گیرد؛

– مطالعه عمومی: مانند خواندن رمان، زیرا هیچ چیز در ساختار آن بیهوده نیست و به ایده پردازی و رویا پردازی نیز کمک می کند.

– مطالعه روز: تا بتوان با مشتری ارتباط بهتری برقرار کرد.

– مطالعه تخصصی: برای یادگیری تکنیک های جدید، آگاهی از اتفاقات جامعه جهانی گرافیک و…

-فهم موضوع سفارش: این امر باعث فهم نیاز واقعی سفارش دهنده می شود و به وسیله مطالعه، تحقیق و بررسی در مورد رقبا، موضوع آن حرفه و افرادی که با آن حرفه در ارتباط هستند بدست می آید. پس از آن نیز باید با دانش و تجربه و طراحی قوی در آمیزد تا به یک طراحی گرافیک حرفه ای تبدیل شود.

 

ایرج میرزا علی خانی

 

در مرحله ورود به ایده نیز طی کردن مسیر زیر را توصیه کردند؛

– چک کردن «مکتوب» طرحی که کشیده شده با سفارش دهنده و گام به گام پیش رفتن با او.

-تعریف تصویری اطلاعاتی که از سفارش بدست آمده است: مواردی مانند اتد زدن، یادداشت برداری تصویری، داشتن دست قوی از طریق طراحی زیاد، آگاهی از ابزار و کار کردن درست با آن در این مرحله ضروری است. همچنین کپی کردن که معمولا روش نادرستی در ایران به نظر می آید بسیار کمک کننده است. زیرا مسیر حرفه ای 30 ساله یک طراح دیگر را به وسیله این کار یک شبه طی می کنید. دیدن زیاد کارهای دیگران نیز باعث افزایش اندوخته تصویری می شود.

-ایجاد طوفان فکری: در این مرحله جدا کردن اولین چیزهایی که به ذهن می رسد -که اندوخته های مشترک بین همه انسان ها است و ارتباط نزدیکی نیز با موضوع دارد و وابسته به آن نیز است- با چیزهایی که از این چارچوب ها، پیش فرض ها و قراردادها فراتر می رود بسیار مهم است.

– و پرسیدن 3 سوال مهم: چه کسی؟ کجا؟ چه چیزی؟

با این روش مخاطب، بستری که اثر نمایش داده می شود و چیزی که پیام از طریق آن منتقل می شود را مورد بررسی قرار می دهید.

در نهایت نیز طی کردن تمام این مراحل را در رسیدن به یک طراحی گرافیکی حرفه ای-تخصصی و خلق اثر مهم دانستند. زیرا به اعتقاد ایشان با جدا کردن اصولی مراحل مختلف، چشم انداز درست تری از مسیری که قرار است طی شود ایجاد می گردد و طراحان با سرعت و کیفیت بالاتری به خلق اثر گرافیکی دست می زنند. همچنین با انتقاد از مسیر دانشگاه ها -در ایراداتی که از لحاظ سیستمی و نگرشی دارند-، نقش موسساتی مانند ایده را -با حضور موثر در بطن بازار، داشتن حوزه عملی دقیق تر و برنامه ریزی راحت تر- در پاک کردن اشتباهات دانشگاه ها حائز اهمیت دانستند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن