مروری کوتاه بر هنرهای سنتی ژاپن

Traditional-Japanese-ritual-min_40_11zon

به مناسبت روز جهانی فرهنگ ژاپنی، نگاهی اجمالی بر هنرهای سنتی ژاپن می‌اندازیم و برخی‌ از کهن‌الگوهای این کشور را معرفی می‌کنیم.

هنرهای سنتی ژاپن، شامل اشکالی مانند: مراسم چای، خوشنویسی، ایکبانا (گل آرایی) و باغبانی، معماری، نقاشی، مجسمه سازی و همچنین انواع مختلف تئاتر است. اشکال اصلی تئاتر سنتی (تقریباً به ترتیب زمان ظهورشان) شامل: بوگاکو (رقص و موسیقی دربار)، نوه (نو؛ شکل کلاسیک رقص درام)، کیوژن (نوعی اپرای فکاهی)، بونراکو (تئاتر عروسکی) و کابوکی (درام با آواز و رقص) می‌شود.

همچنین ژانرهای جدیدتر شامل: درام های شینگکی (تئاتر جدید) به سبک وسترن و بوتو، که یک فرم رقص بسیار ساده است، می‌شود. ایکبانا، مراسم چای‌خوری و خوشنویسی، به ویژه برای زنان، برای دستاوردهای زیبایی شناختی در این کشور رواج داشتند . متأسفانه امروزه نقاشی، رقص و موسیقی سنتی ژاپنی محبوبیت سابق خود را از دست داده اند؛ اما هایکو و واکا، که از انواع شعر ژاپنی هستند، به شکوفایی خود ادامه داده اند.

Traditional-Japanese-art-min_17_11zon

صنایع دستی در ژاپن نقطه‌ی عطف هنرهای تجسمی در این کشور محسوب می‌شوند؛ زیرا انواع مختلف سفال‌گری، لاک‌کاری، کلبه‌سازی و ظروف بامبو و همچنین کاغذسازی، ابریشم بافی و رنگرزی پارچه را در بر می‌گیرد. با پیشرفت مدرنیته در ژاپن، بسیاری از سنت‌های عامیانه و فولکلور، در حال از بین رفتن هستند، برای مثال: ترانه‌های عامیانه معمولاً جز در برخی مناطق دورافتاده در شمال و جنوب غربی ژاپن، دیگر خوانده نمی‌شوند. موسیقی و رقص فولکلور به زندگی محلی مربوط می‌شود و اغلب با مذهب محلی (خواه آنیمیست، شینتو، یا بودایی)، کشاورزی یا روابط انسانی (از جمله موضوع عشق) همراه می‌شود. با این حال، برخی از این سنت‌ها هنوز از محبوبیت زیادی برخوردار هستند.

Traditional-Japanese-art-1-min_16_11zon

اگر به هنر معاصر ژاپنی علاقه‌مند هستید؛ و می‌خواهید بدانید که روند پیشرفت هنر در ژاپن به کدام سمت و سو می‌رود، و چه بر سر هنرهای سنتی این کشور آمده‌است، در یکی از سر‌فصل‌های کارگاه «تاریخ هنر معاصر جهان» مدرسه‌ی هنری ایده با تدریس استاد جاوید رمضانی، به بررسی و تحلیل هنر ژاپن در دوره‌ی معاصر می‌پردازیم .

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن