مخترع تقویم قمری کیست؟

Lunar-Calendar-min_38_11zon

تقویم از جمله ابزارهایی است که هر روز با آن سرو کار دارید. آیا تاکنون به این فکر کرده اید که مخترع یا کاشف چنین روزنگار با ارزشی چه کسی بود؟ یا چه کسی برای اولین بار به ذهنش رسید که بشر به چیزی با نام «تقویم»  نیاز دارد و  دست به ابداع تقویم زد؟ و چه شد که تقویم قمری سر از میز تحریر و حساب کتابهای ما در آورد؟ البته اگر دقت کرده باشید در طی روز با چندین تقویم متفاوت سرو کار داریم. تقویم شمسی که در ایران و بین فارس زبانها کاربرد دارد و تقویم قمری و سپس تقویم میلادی.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نخستین تقویم قمری شناخته شده در غارهای منطقه لاسکو در جنوب غربی فرانسه پیدا شد و قدمت آن به قبل از میلاد باز می گردد. به عبارتی قدمت آن به 15000 سال پیش می‌رسد. نقاشی‌های تقویم قمری موجود در غار، شامل نقاشی‌هایی است که در این نقاشی نیمی از چرخه تقریبا یک ماهه « ماه » را به تصویر می کشد، فاصله ای پس از مراحل مختلف ماه وجود دارد که آنرا نیز نقاش به ترسیم کشیده است. گفته می شود این خلاء احتمالاً نماد یک آسمان باز است.

taqvim-min_14_11zon

تقویم قمری، ماه‌های یکسال را مشخص می کند. در تقویم قمری، ماه ها از 29 و 30 روز متوالی تشکیل شده است. یک روز اضافی در فواصل زمانی معین به چند ماه اضافه می شود. از تقویم قمری سالیان متمادی در نقاط مختلف جهان به ویژه برای اعمال مذهبی استفاده می شد. تقویم قمری به ویژه برای کشاورزان در مورد کشاورزی گیج کننده است، زیرا تقویم قمری تغییرات فصلی در دمای هوا، مدت زمان تابش آفتاب، رشد گیاهان، مهاجرت حیوانات و جفت گیری را در نظر نمی گیرد. اگرچه تقویم قمری، تقویم شمسی را به 12 ماه تقسیم می کند، سالی با 365 روز در تقویم شمسی 10.88 روز کوتاهتر از تقویم قمری است.

یک ستاره شناس اهل یونان باستان از روی متون آتنی که در قرن 5 زیست می کردند تقویم قمری را کشف کرده است. همچنین او در سال 432 کشف کرد که 19 سال شمسی در تقویم قمری 234.997 ماه است. پس از آن چرخه 19 ساله ای به نام چرخه قمری را کشف کرده است. او در خصوص این چرخه می گوید؛ در این چرخه سیزده ماه در سال های سوم، پنجم، هشتم، یازدهم، سیزدهم، شانزدهم و نوزدهم و در سال های دیگر دوازده ماه محاسبه شده است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن