قاعده­ خلاقیت در طراحی گرافیک     

graphic-design-1-min_25_11zon

طراحی گرافیک توامان هنر و دانش به شمار می­آید. اگر بیش از حد به خلاقیت­تان تکیه کنید، ممکن است هدف غایی طراحی را از دست بدهید. خواه در حال خلق یک بروشور باشید، صفحه آرایی یک مجله، یا وبسایت یا بهبود و ارتقاء دیگر مفاد خلاقه. دانستن قواعد خلاقیت در طراحی گرافیک مهم است.

هدف یک طراح گرافیک این نیست که آگهی بازرگانی، بروشور یا صفحه آرایی مجله­ ای را انجام دهد که صرفا زیبا باشد، بلکه می­خواهد مردم را به خواندن متن مد نظر وادارد. در طراحی گرافیک، ارتباط بر زیبایی رجحان دارد.

حال با راه­ هایی برای بهبود خلاقیت آشنا می­شویم که برخی متدهای باب روز را هم در بر می­گیرد:

الف) راهکارهای فنی

1. تمرکز بر روی (تایپوگرافی Typography)

داشتن یک تایپوگرافی درشت و خوانا و جلب توجه کننده، بخشی حیاتی از طراحی گرافیک به شمار می­آید. ضخامت بیشتر، برجسته­تر بودن و الگوهای زیبایی شناختی دیگر، هم اینک باب روز هستند. اما به خاطر داشته باشید که اصل سادگی را رعایت نموده و بار اضافی بر بازدید کنندگان وارد ننمایید.

2. در وبسایت­ ها و رسانه­ های جمعی به دنبال طراحی­ های الهام بخش بگردید

وبسایت­ه ایی را مرور کنید که ممکن است هنرمندان آثار و ایده­ هایشان را در آن­ها بار گذاری کرده باشند. مطمئن باشید با آثار فوق العاده­ای مواجه می­شوید که ایده­ های تازه­ای به شما خواهند داد. وبسایت­ هایی مانند: Tumblr, Designspiration, Niice, Baubauhaus, Dribbble.

3. تصویر سازی­ های انتزاعی:

این روزها، فرانما و تصویر سازی­ های رویا گونه­ای که بسیار منحصر به فرد اند در کانون توجهات قرار گرفته ­اند. چنین تصویر سازی­ هایی مورد اقبال بسیاری از کمپانی­ها در دوره­ های اخیر واقع شده­ اند.

4.چاشنی شوخ طبعی:

این توصیه اندکی حیله گرانه است اما مفید واقع می­شود و می­تواند بر روی مشتریان یا کارکنان تاثیری ماندگار داشته باشد.

5. انیمیشن

انیمیشن هم مولفه­ مهمی در طراحی به شمار می­آید. دوره­ های طراحی گرافیک بر آنند تا به هنرجویان بیاموزند چگونه کارشان را تعاملی­تر سازند. نیل به این هدف از طریق به کار گیری انیمیشن امکان پذیر است.

6. Shutterstock

یافتن تصاویر با کیفیت مناسب و جذاب برای هر طراح گرافیکی ضروری است. اگر در پی الهام هستید یا نیاز فوری به دسترسی به تصاویر فوق العاده دارید Shutterstock بسیار به کارتان خواهد آمد.

Shutterstock-min_11zon

7. محتوا

بهره مندی از کمی دانش (کپی رایتینگ Copywriting) و استفاده از آن در هنر بصری­تان می­تواند لایه­ دیگری از توانایی و رسایی را به آن بیفزاید.

ب) توصیه­ های کاربردی

1. در زمانی از روز کار کنید که بیشترین بازدهی را دارید

خلاقیت در برنامه­ کاری نه صبح تا پنج عصر اتفاق نمی­افتد. احتمالا زمان­هایی در طول روز هست که شما نسبت به دیگر اوقات در آن­ها خلاق­ترید. اگر بتوانید در طی آن زمان­ها کار کنید میزان خلاقیت شما به اوج خود خواهد رسید.

2. ابتدا از خواسته ­هایتان طرحی بزنید

با وجود اینکه اغلب طراحان از کامپیوتر استفاده می­کنند، طراحی روی کاغذ را فراموش نکنید. ایده­ ها وقتی با یک مداد و کاغذ سر و کار دارید در قیاس با زمانی که پشت کامپیوتر هستید، سیلان بیشتری در ذهن می­یابند.

3. بر روی پروژه­ های شخصی طراحی­تان کار کنید

لزومی ندارد برای خلاق شدن حتما با یک مشتری خاص طرف باشید، انجام هر روزه­ی اندکی پروژه­ های طراحی شخصی روشی فوق العاده برای رسیدن به حس و حال خلاقه است.

4. کار خود را با استفاده از رسانه­ ها و برنامه ­های گوناگون گسترش دهید

کار با یک رسانه­ ثابت در تمام مدت به شما احساس فرو ماندن و توقف خواهد داد. پس ملال روزمره را با گسترش و تغییر رسانه و برنامه­ های کاربردی از میان ببرید.

5. برای بهبود مهارت­ هایتان خود را به چالش بکشید

اگر همیشه کارهایی را به دست بگیرید که برایتان آسان به نظر می­رسد، مهارت­هایتان پیشرفت نخواهند کرد. بنا بر این، بر روی پروژه ­های سخت­تری کار کنید تا الهام بخش­تان برای رسیدن به ایده­ های نو و خلاقانه­ تری شوند.

6. محتواهایی را که به نظرتان خلاق یا الهام بخش می­رسند ذخیره کنید

الهامات خلاقیت زا را از همه جا دریافت کنید! خواه لوگویی زیبا باشد که بر وبسایتی می­بینید، یا فونتی مناسب بر روی جلد یک مجله یا یک پوستر فیلم خوب، آن تصویر را فورا ذخیره کنید.

7. راجع به تاریخ هنر و طراحی اطلاعات کسب کنید

چیزهای زیادی است که می­توانید از گذشته ­ها بیاموزید! اگر احساس می­کنید در دوره­ رکود خلاقیت­تان به سر می­برید، به تاریخ بازگردید. از نظر بگذرانید که چگونه هنرمندان در طی سالیان دور خود را بیان و ارائه داشته ­اند. مطالعه­ تاریخ هنر ایده­های تازه­ی فوق العاده­ای را برای شما به ارمغان خواهد آورد که پیش از این به ذهنتان متبادر نگشته است.

Be-Creative-in-Graphic-Design-Step-8-min_11zon

برای آشنایی بیشتر با تاریخ هنر می­توانید به سایت مدرسه­ ایده مراجعه و در دوره­ تاریخ هنر معاصر جهان این موسسه ثبت نام نمایید.

8. ادامه­ تحصیل دهید

آموختن چیزهای تازه، روشی فوق العاده برای افزایش خلاقیت شما به حساب می­آید. هر چه مهارت­های بیشتری در چنته­ داشته باشید، راه حل­های خلاقانه­ بیشتری برای مشکلات­تان در حوزه­ی طراحی خواهید یافت.

9. ذهنتان را پاکسازی کنید

اگر افکار مزاحم ذهن شما را درهم ریخته باشد، خلاقیت داشتن دشوار خواهد بود. فشار روانی و استرس به شکل ویژه­ای به خلاقیت شما آسیب می­رساند. انجام برخی تمرینات روزانه برای پاکسازی ذهن خود را امتحان کنید و اجازه دهید افکار خلاقانه در آن جریان یابند. برخی توصیه­ های مناسب در این باب عبارتند از: مدیتیشن، یوگا، پیاده روی، تمرینات تنفسی عمیق.

10. زمان بیشتری را در طبیعت بگذرانید

هزاران سال است که هنرمندان از فضای آزاد و طبیعت الهام گرفته­ اند. این روند را متوقف نکنید.

11. در حین کار به موسیقی گوش دهید

موسیقی شاد، ملایم و خوش بینانه سوخت خلاقیت شما خواهد بود. بسیاری از هنرمندان و افرادی که مشاغل خلاقانه دارند، موزیک را در حین کارشان روشن می­گذارند و بر این باورند که موسیقی الهام بخش خواهد بود.

Creative-in-Graphic-Design-Step-12-min_11zon

12. طراحی­ های دیگران را کپی کنید

گاهی اوقات ایده­ی خوبی است که طرح طراحان دیگر را دوباره پیاده کنید. این کار نه تنها به شما کمک می­کند تا بر طراحی تسلط یابید، بلکه این بخت را به شما خواهد داد تا دریابید چه چیزی در آن طراحی به درستی انجام نشده و چه فاکتورهایی باید بهبود و ارتقاء یابند.

13. طراحی­ های قدیمی­تان را کپی کنید

گاهی، به کارهایی که قبلا انجام داده­ایم نگاهی می­اندازیم و گمان می­کنیم که باید فورا از شرشان خلاص شویم. اما، خیلی مهم است که دور نیندازیدشان. نگه­شان دارید تا میزان پیشرفت و ارتقاء مهارت­هایتان را ببینید.

سخن آخر

گر چه آموختن مهارت­های فنی در طراحی گرافیک نسبتا آسان است، اما به همان میزان تمرکز بر گسترش و ارتقاء خلاقیت از اهمیت ویژه­ای برخوردار است و باید به آن اهتمام ورزید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن