طراحی گرافيك، زبان بصری عصر امروز

history-graphic-design-min_17_11zon

گرافيك چگونه هنري است ؟

نقش اساسي گرافيك در عصر امروز چگونه شكل ميگيرد و تحول ميابد ؟

همزمان با گذر از دستاوردهاي انقلاب صنعتي در سده نوزدهم ، عصري كه ارتباطات به وسيله فناوري گسترده تر ميشد ، كارخانجات صنايع بيشمار توليد مي كردند ، فصل سنت و دستافريدهاي مصرفي تحول ميافت و همگي انتقال به اين دگرگوني بنيادي عصرجديد را كه سازگار با تكنولوژي بود ، يكايك پذيرفته بودند ؛ سلائق و مورد علاقه ها تعدد مي يافت و نياز به تبليغات را بيش از پيش استوار مي كرد .

نياز به معرفي هر محصولي كه اينك در چرخش قرن به سده بيستم به وفور در بازار موجود بود ، بايد با نفوذ بيشتر در اذهان جاي پيدا ميكرد و به دليل سرعت بالاي ارتباطات و رسانه ها در تقابل با جامعه ، كوتاهترين زمان را براي خود اقتضا ميكرد اين زمان كوتاه براي شناساندن ، ماندگاري و پاسخ به ضرورت زمانه خويش ، منحصربه فرد بودن را ميطلبيد .

در دنياي جديد ، گسترش توليد صنعتي و توسعه و پيشرفت عظيم تكنيك هاي چاپ و تكثير ، طوفاني واقعي از تصاوير و اشكال گوناگون را در جريان انداخته است كه پيرامون مارا احاطه كرده است و هر لحظه از حيات مارا با يكي از نشانه هاي اين زبان پيچيده مرتبط ساخته است ، گرافيك شيوه خواندن اين زبان تصويري و صوري را محيا ساخته است و فراگيري اين زبان را به يكي از نيازهاي اساسي انسان امروز اختصاص داده است.

اين نياز هنگامي برآورده ميشود كه اصول و قواعد مهم در اين نظام در جايگاه عمومي آموزش داده شود ، هنرخلاقيت در آن درك شود و ايده هايي كه خاستگاه بروز اين خلاقيت ها ميشده اند و بازتاب موثر و قابل قبولي از جوامع برميگرفتند مورد بررسي قرار گيرند.

What-an-art-graphic-design-min_33_11zon

دانستن طراحي گرافيك كه لازمه امر تبليغ و پيامرساني در روزگار ما مي باشد ، در همگي جوامع پيشرفته و يا در حال پيشرفت جاذبه و پيوندي ناگسستني دارد ، بشر امروز با طراحي گرافيك در سينما و تلوزيون ، روزنامه ها و نشريات ، فضاهاي متعدد و بينهايت مجازي ، اعلان هاي تبليغاتي و تجاري ، علائم راهنمائي و رانندگي ، بسته بندي كالاهاي مصرفي خوراك و پوشاك ، تابلوها و ويترين هاي فروشگاه ها ،  معماري و آرايش شهرها و جاده ها ، پارك ها و ميادين شهري ، تزئين خانه ها و دكوراسيون … سروكار دارد.

بشر امروز از يك سو بخش مهمي از محيط و اشياء پيرامون خود را بر مبناي معيارها و الگوهاي زيبايي شناختي گرافيك شكل مي دهد و از سوي ديگر به واسطه زبان گرافيك با محيط و اشيا ء و انسان هاي ديگر گفتگو مي كند و ارتباط بر قرار مينمايد بدينگونه گرافيك ( خانه وجود ) بشر جديد را شكل ميدهد و مي آرايد و به مثابه زبان تصويري مشترك در داد و ستد ها و مبادلات فرهنگي و تجاري نه فقط در جامعه خاص بلكه بين جوامع مختلف به كار گرفته ميشود.

در اينكه طراحي گرافيك چگونه و از چه زماني در سير تاريخي هنرهاي تجسمي غرب ظاهر شد و كاربردي اينگونه يافت سخن بسيار است اما چيزي كه عيان مينمايد ارتباط هنر گرافيك با اثبات عقيده و مصلحتگرايي ( پراگماتيسم ) جوامع و توليد صنعتي ارتباطي تنگاتنگ دارد .

اين پيوند و لازمه كار چه در لحاظ فرم و ساختار و چه از نظر عملكرد ( فونكسيون ) و كاربرد به هنرهاي تجسمي ماهيتي متمايز مي بخشد كه براي درك و شناخت آن پيش از هرچيز بايد شيوه نگرش به آن را فراگرفت.

معناي لغت گرافيك چيست و تفسير اوليه آن شامل چه اجزايي ميشود؟

هنر گرافيك در لغت به معناي نگارش و ترسيم برروي هرچيزي اعم از كاغذ ، ديوار ، صخره ، بوم ، فلز ، چوب ، پارچه ، پلاستيك ، نمايشگر كامپيوتر ، سنگ و غيره را شامل مي شود ،حتي نقش زدن بر شن يا نقش زدن با انگشت بر شيشه بخار گرفته نيز معاني گرافيگي را القا ميكند .


⇐دوره تخصصی طراحی گرافیک در مدرسه هنری ایده⇒


گرافيك يا هنر ارتباط تصويري از قديم الايام و از زمان شكلگيري تمدن هاي بيشمار بر روي كره خاكي مي زيسته است و براين اساس گرافيك بر دو مفهوم (سنتي) و (نوين) متمايز گرديده است ، گرافيك نوين هنگامي اوج ميگيرد كه انواع صنعت چاپ پديدار گشته است.

گرافيك براي رسانيدن پيام به مخاطب از تكنيك هاي متنوع عكاسي ، اچينگ ، نقاشي و روشهاي مختلف چاپ ، تكنيك هاي مختلف طراحي ( مداد – كنته – ذغال – پاستل گچي – پاستل روغني – قلم و مركب – مداد رنگي – رنگ روغن – آبرنگ – گواش – اكروليك ) كلاژ ، روش هاي چاپ دستي سيلك اسكرين و باتيك ، فيلم سازي و ساخت كارتون و هر وسيله اي كه بتوان با آن تصوير ساخت ، بهره ميگيرد .

طراح گرافيك بايستي بسيار ظريف و گويا فرصت پيش آمده براي شناساندن را مغتنم بشمارد و در لحظه اي كوتاه نقش آفريني كند.

گرافيك به سياق سنتي شامل خطاطي ، نقاشي دوبعدي و هنر حكاكي ميباشد كه براي آرايش كتابها و تصويرسازيشان ، خوشنويسي ، تذهيب كاري و جلد سازي آن كاربرد داشته است .

گرافيك نوين كه در بردارنده ضرورت آداب مدرنيته و پيشروي قدم به قدم با رويكردهاي عصر امروزي است ، علاوه بر قسمتهاي مختلف كتاب آرايي ، در قسمت هاي ديگر كه محيط و تخصص مربوط به خود را داراست شكل مي گيرد :

  • Visual communication ارتباط تصويري
  • طراحي علامت  sign –
  • طراحي نشان logo
  • طراحي جلد
  • طراحي پوستر
  • طراحي حروف
  • طراحي آگهي و اعلان تبليغاتي
  • صفحه آرايي براي كتاب ، مجله و هرگونه مطبوعات
  • طراحي صفحات وب
  • بيلبوردهاي عظيم بين جاده اي و نصب شده در ميادين در كلانشهرها
  • ساخت تيزر تبليغات يا انيميه ها و تصاوير متحرك
  • ساخت تيتراژهاي آغازين و پاياني فيلم ها و برنامه ها…
  • ايجاد فضاهاي خاص براي افتتاحيه هاي نمايشگاه ها ، فستيوال ها و كارناوال هاي مناسبتي و فصلي
  • طراحي تبليغاتي ( كاتالوگ  – بنر – بروشور – استند – فولدر – اوراق اداري – كارت ويزيت – مهر و …)
  • طراحي چاپ براي تمامي بسته بندي هاي محصولات
  • ساخت شعار يا پيامد تبليغاتي براي شناساندن محصول يا ساخت تكه اي موسيقي براي تاثيربخشي  موثر محصول
  • ساخت اكسسوري ، عروسك ، سمبل و گيفت هاي تبليغاتي…

2 دیدگاه برای “طراحی گرافيك، زبان بصری عصر امروز

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن