طراحی کانسپت در تصویرسازی چیست و چگونه انجام می شود؟

what-is-concept-design_11zon

تعریف طراحی کانسپت

طراحی کانسپت در حالت کلی و در تعریف اول، زمانی به کار می رود که قصد تصویر کردن ایده ای کلی را در ذهن دارید، برای مثال یک کاراکتر، فضا و ابزار جدید و به همین منظور از کلیتی به نام طراحی کانسپت استفاده می شود. در این معنا تفاوت هایی با تصویرسازی پیدا می کند چون در تصویرسازی طراحی شما رویکردی بر انتقال احساس و   عواطف دارد اما طراحی کانسپت مربوط به طراحی ایده های اولیه است. همچنین خلاق بودن در این مسیر بسیار مهم می باشد و گاهی اوقات بهتر از تکنیکی بودن است زیرا همه چیز در این مسیر در مورد چگونگی اجرای ایده های تازه است.

برای مثال شما می توانید تصویرساز ضعیف تری نسبت به یک کانسپت دیزاین باشید ولی توانایی این را داشته باشید که ایده کارفرمای خود را به بهترین نحو درک کرده و اتد بزنید. در تعریف دوم می توان گفت در تصویرسازی نیز از طراحی کانسپت در مفهوم «طراحی فضا و محیط» استفاده می شود و به این معنا طراحی کانسپت در زیرمجموعه تصویرسازی قرار می گیرد. توجه به تفاوت طراحی فضاهای متنوع مانند انواع فضاهای شهری، مناظر، سازه های خیالی و.. مهم است و هر کدام رویکرد جدا به خود را نیز می طلبد.

نحوه طراحی کانسپت

در حالت کلی برای داشتن یک طراحی کانسپت حرفه ای رعایت مواردی مانند مسائل زیر ضروری است:

  • داشتن هدف از طراحی فضای مورد نیاز مانند طراحی برای یک بازی، تصویرسازی با ژانر خیالی، علمی، اکشن و…

-مشخص کردن موضوع مورد نظرتان و تم کلی آن

-زاویه دوربین

-گاید لاین ها

-انوع پرسپکتیو

-المان ها و عناصر

  • بافت

-ریتم

-تکرار

-تضاد

-حرکت

-فوکال پوینت

و فضاهای مثبت و منفی

concept-design-min_5_11zon
طراحی کانسپت

پس از آن نوبت به مراحل طراحی کانسپت می رسد که به شرح زیر می باشد:

1- ابتدا با استفاده از google earth مکان مشابه آنچه در ذهن دارید را سرچ کنید و پس از تنظیم زاویه و پرسپکتیو مورد نظرتان، خطوط تصویر بدست آمده را امتداد دهید و به خطوط پرسپکتیو و تعداد نقاط پرسپکتیوی برسید.

2- در مرحله دوم فضای خود را با حذف و اضافه کردن مکان های موجود در تصویر طراحی کنید و شیوه دیگر نیز این است که فقط پرسپکتیو را نگه دارید و کلیه مکان و فضا را با استفاده از شکل های اولیه همچون مکعب، استوانه، کره، هرم و مخروط از ابتدا بکشید. این روش برای طراحی مناظر شهری، قلعه های خیالی و سازه های فضایی بسیار مناسب است.

3- در مرحله سوم پس از طراحی کلی تان در قالب شکل های اصلی که در بالا به آنها اشاره شد آنها را با هم ترکیب کنید. همچنین می توانید در این اشکال کلی تغییراتی بوجود آورید. مانند اینکه قسمت های مورد نظرتان را خالی کرده، برش دهید و حذف کنید. این نکته در طراحی انواع فضاهایی که می خواهید بکشید بسیار کمک کننده است.

4- مرحله بعدی انتخاب نوع قلم شما است که سبک هنری شما نیز از طریق آن به طور مشهودی منتقل می شود. زیرا انتخاب خطوط متفاوت و کیفیت منحصر به فرد آنها به واسطه قلم های متنوع، باعث طراحی اشکال و فرم های متفاوت از لحاظ حس بصری می گردد. در حقیقت کیفیت خط، هویت خاصی به طراحی شما می بخشد. برای مثال خطوط می توانند حس کارتونی بودن، خشونت، لطافت، حالت اسکچی، هندسی و… به طراحی ببخشند که هر کدام برای یک فضا مناسب است و در حس و حال کار بسیار تاثیر می گذارد.

5-مرحله بعد اضافه کردن جزییات است. باید دقت داشت که نیاز نیست تمام عناصر صحنه پر از جزییات باشند و همچنین باید با توجه به فضای مورد نظر جزییات لازم و موثر را به آن اضافه کرد.

6-مشخص کردن منبع نوری که به فضا می تابد و به واسطه آن تعیین سایه ها و میزان تیرگی و روشنی قسمت های مختلف در این مرحله انجام می شود.

7-مرحله آخر نیز رنگ گذاری است. انتخاب پالت رنگی مناسب، تعداد رنگ های لازم و توجه به تن، هیو، تینت، کنتراست، سچوریشن، مدل های رنگی متداول در پالت ها و…مواردی است که در این قسمت باید به آن توجه شود.


⇐ دوره آموزشی خلاقیت تصویری ⇒


تمام این مراحل در کنار هم می تواند شمارا در رسیدن به یک طراحی کانسپت خوب یاری کند

همچنین دیدن نمونه کارهای طراحان معروفی مانند؛

mike Yamada

Scott Watanabe

Steven sugar

Arthur loftis

Baptiste lucas

Tadahiro uesugi

Sean jimenez

Niuner

Angela sung

و الگو گرفتن و الهام از آثار آنها بسیار کمک کننده است و می تواند روش خوبی برای دیدن نحوه انتخاب رنگ، طراحی، زاویه دید و… در یک کانسپت موفق و حرفه ای باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن