دکتر احمد روستا بازاریابی کشور را از آشفتگی نجات داد

دکتر حامد کاظمی دانش آموخته مدیریت کسب و کار از دانشگاه ایپگ فرانسه طی مراسمی که به مناسبت بزرگداشت دکتر احمد روستا در موسسه فرهنگی و هنری ایده برگزار شده بود حضور یافته و در پاسخ به سئوالات خبرنگار ایده در خصوص فعالیت‌های علمی و عملی دکتر احمد روستا در حوزه بازاریابی اشاره ای به توسعه علم بازاریابی در ایران توسط دکتر روستا داشت و گفت: با حضور دکتر احمد روستا،  بازاریابی ایران از آشفتگی نجات پیدا کرد.

 

  • خوشحال خواهیم شد که در ابتدا خودتان را برای مخاطبین موسسه فرهنگی و هنری ایده معرفی بفرمائید؟

حامد کاظمی هستم. دکترای مدیریت کسب و کار از دانشگاه ایپک فرانسه. دارای 28 سال سابقه کار مدیریتی در کشور، از جمله مدیریت ارشد فروش محصولات لوازم خانگی پاناسونیک از سال ۸۳ الی ۸۸ و شرکت سامسونگ از سال ۸۹ الی ۹۷ در ایران بودم. همچنین بطور همزمان از سال ۹۲ خالق و مدیر عامل برند سام بودم تا انتهای سال ۱۳۹۷.

  • با دکتر احمد روستا از کجا آشنا شدید و آیا از دانشجویان ایشان نیز بوده اید؟

خیلی دلم میخواست که از شاگردان و هنرجویان ایشان باشم اما این سعادت نصیب بنده نشد و صرفا در کسوت یک دوست و همکار سعادت همکاری و همراهی با ایشان را داشتم. به عبارتی با دکتر احمد روستا به مدت 10 سال است که از نزدیک با ایشان آشنایی داشته و در برخی از مقولات کاری مختلف از جمله برخی از همایش‌ها و سمینارها در کنار ایشان بودم و از نزدیک  سعادت همراهی با دکتر احمد روستا را داشتم.

دکتر حامد کاظمی از شاگردان مستقیم دکتر نبودند اما به گفته خودشان به رغم فراغت از تحصیل از شاگردان غیر مستقیم ایشان در زمینه بازاریابی و مدیریت تلقی میشدند. چرا که معتقد هستند بسیاری از مباحث مدیریت و بازاریابی مستلزم استفاده از تجارب و تعهد افرادی چون دکتر روستا بوده و هست که ایشان نیز افتخار دوستی با دکتر روستا را داشته و از راهنمایی‌های ایشان در کسب و کارشان استفاده کرده اند.

  • از نظر شما چرا به دکتر روستا ” پدر بازاریابی نوین کشور” اطلاق میشد؟

در این خصوص باید نخست اشاره ای به وضعیت آشفته بازاریابی کشور تا قبل از دکتر روستا داشت. ببینید صراحتا باید گفت تا قبل از ورود دکتر احمد روستا به مقوله بازاریابی در کشور و تدریس ایشان در دانشگاه شهید بهشتی دکتر احمد روستا حق بزرگی بر گردن رشته بازاریابی در کشور دارند چرا که به واقع معتقدم حضور ایشان بازاریابی کشور را از آشفتگی نجات داد. باید اینگونه ادامه بدهم که حتی بسیاری از مقولات مدیریتی در کشور وجود داشت که آنطور که باید طبقه بندی نشده بود و بدرستی تدریس نمیشد و حتی از وضعیت آموزشی و مدیریتی مشخصی هم برخوردار نبود اما با حضور ایشان و تدریس های ایشان و راهنمایی های ایشان در کنار مقاله هایی که برای پیشبرد این مسیر ارایه دادند با همایش‌ها و سخنرانی‌هایی که برگزار کردند در کنار  کتابهایی که به بازار ارایه کردند و دانشجویانی که تربیت کردند حرکت بزرگی در حوزه بازاریابی و مدیریتی در کشور را رقم زدند.

 

نشست یادبود دکتر احمد روستا
نشست یادبود دکتر احمد روستا در مدرسه ایده

 

ایشان موفق شدند مدل‌هایی را در حوزه های مربوط به بازاریابی و مدیریت به کشور و این بخش از حوزه مدیریتی کشور ارایه بدهند که راهگشای نه فقط کسب و کارها بلکه دانشجویان و علاقمندان این حوزه باشد. تدریس و حضور ایشان در عرضه بازاریابی کشور تحول بزرگی را در بخش مدیریتی کشور رقم زد و به عبارت بهتر و کوتاهتر بازاریابی و مدیریت کشور را از آشفتگی نجات دادند.

در ادامه باید اضافه کنم که از نظر بنده به عنوان کسی که از همیشه از دانش ایشان استفاده می کرده، دکتر روستا تحول چشمگیری در بازاریابی سنتی کشور ایجاد کردند. به عبارتی بازاریابی تا قبل از راهنمای و آموزشهای ایشان سمت و سوی درستی نداشت و پراکنده بود اما با توجه به دانش و تسلط ایشان به مباحث مدیریتی و بازاریابی دکتر روستا موفق شدند تا بسیاری از مباحث کلیدی بازاریابی و مدیریت در کشور را کانالیزه کنند و به سمتی علمی تر پیش ببرند چیزی که این کشور و کسب و کارهای این کشور به آن نیاز داشت.

 

  • آیا میتوانید به یکی از تجربه های مشترک همکاری خودتان با دکتر روستا برای مخاطبین ایده اشاره بفرمائید؟

من سعادت این را داشتم که در فرایند شکل گیری و اجرای بسیاری از پروژه های کاری خود از توصیه ها و تجربیات ایشان بهرمند باشم. حتی باید اینگونه ادامه بدهم که من تاثیر بسیاری از فرایندهای آموزشی ایشان را در کار خودم یعنی مدیریت مجموعه‌های تحت مدیریت خودم دیدم.  من مدیر ارشد فروش شرکت سامسونگ از سالهای 1389 تا 1397 در ایران بودم و حتی سال 1392 برند جدیدی با نام و عنوان “سام ” را در این مجموعه خلق کردم و مدیریت ان را برعهده داشتم و برای اجرای کامل فرایند برند سازی که با تولد، رشد و بلوغ یک برند شروع و شکل می گیرد از مهارت‌ها و راهنمایی‌های دکتر روستا بهره بردم.

  • در پایان آیا خاطر خاصی از دوستی و همکاری با دکتر احمد روستا دارید که بخواهید برای مخاطبان و خوانندگان ایده در میان بگذارید؟

خاطره با دکتر روستا که قطعا فراوان هست. اما بهترین خاطره برای بنده دوستی ایشان با هم صحبتهایشان بود. برای ایشان تفاوتی نداشت که مخاطب پیش رویش دکتر باشد یا استاد دانشگاه، یا حتی دانشجوی ساده و یک کارمند بازاریاب . ایشان از اینکه اطلاعات و معلومات خودشان را در موضع خاصی همچون مدیریت و بازاریابی با هم صحبت یا مخاطبشان در میان بگذارند نه فقط واهمه نداشتند بلکه هم صحبت خوبی برای مخاطب پیش رویشان هم بودند. ایشان با دانشی که داشت سئوال را با تمام وجود پاسخ می‌داد و همیشه خوشرو بودند.  در بسیاری از مراسم و سمینارها که عکس یادگاری بین دوستان مرسوم است و خیلی از اساتید هم از آن فرار می کنند ایشان با روی باز استقبال می کردند.

  • و آخرین و بهترین خاطره از حضور مشترک شما در کنار دکتر روستا چه بود؟

از بهترین خاطره‌ هم که بخواهم بگویم شاید بد نباشد اشاره ای به یکی از سمینارهای برگزار شده توسط شرکت همایش فرازان داشته باشم که در کنار دکتر احمد روستا حضور داشتم. در این سمینار که در بهمن ماه سال 1397 به همت ۱۰ نفر از خیرین برگزار شده بود از گروه زیادی از افراد که با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کردند برای حضور در این سمینار دعوت شده بود. این سمینار با اجرای اصلی نویسنده کتابهای مشهور مدیریتی، زبان بدن و اصول مذاکره آقای آلن پیز استرالیایی بود. آلن پیز برخی از تالیفات خود را با همراهی همسرش، باربارا پیز انجام داده که امروز کتابهای تالیفی آنها یکی از پرفروش ترین کتابها پس از هری پاتر در دنیا تلقی میشود. کتابهای این زوج جزو 10 کتاب برتر دنیا تلقی میشود. اقای آلن پیز کسی که همزمان با ۳ سرطان شدید دست و پنجه نرم کرده بود، بعنوان کسی که بر بیماری سرطان غلبه کرده است در این سمینار که بنام (امید) نام گرفته بود، سخنرانی کردند. انچه در این سمینار حائز اهمیت بود امید و تلاش برای استفاده از فرصت بود که توسط حاضرین در جمع نشان داده میشد. جملگی افراد در این سمینار به نوعی با بیماری سرطان دست و پنجه نرم میکردند اما به رغم همه این بیماری که دلیل اصلی حضور همه افراد موفق در این سمینار بود دکتر روستا هم که به عنوان یکی از سخنرانان دعوت شده بودند و تازه یک مرحله شیمی درمانی را پشت سر گذاشته بود در جمع ما حاضر شدند و سخنرانی پُـرشوری را ارایه دادند و سخنرانی ایشان از جمله سخنرانی هایی بود که به حاضرین در جمع امید داد. ایشان در آن سخرانی فرمودند، زندگی کوتاه است، قدر لحظه ها را بدانیم.  آن روز برایم هنوز هم جاودانه است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن