جایگاه مد در سیاست، جامعه و جنسیت چیست؟

American-Fashion-and-Blacks-min_1_11zon
 امروزه مد و ترند در زندگی ما جایگاه ویژه­ای دارد به­ طوریکه تاثیر آن را می­توان در بخش­های مختلفی مانند سیاست، جنسیت، قراردادها و هویت اجتماعی به­ وضوح مشاهده کرد.

مد و سیاست

امروزه پوشش سیاستمداران روشی برای نشان دادن اقتدار، اعتبار، ذکاوت و باور­های آنها می­باشد. تحقیقات حاکی از این مساله است که رای­دهندگان از نوع پوشش نمایندگان به تفاسیر و حکم­های متفاوتی می­رسند و تصمیمات بخصوصی اتخاذ می­کنند. همچنین بررسی­ ها نشان می­دهد که می­توان به الگوهای مشابهی در میان سیاستمداران رسید، برای مثال زنان حزب محافظه­ کار عموما کفش­های پاشنه بلند و حزب لیبرال پاشنه­ ی کوتاه و کتانی انتخاب می­کنند. مردان نیز در تمام جناح­های سیاسی متمایل به کفش­های رسمی هستند. سیاستمداران اغلب در زمان انتخابات از سبک پوشش خود به منظور اثرگذاری بر افکار عمومی استفاده می­کنند. تا نشان ­دهند تا چه میزان جسور، خلاق، آزادی­خواه و یا محافظه­ کار و پایبند به اصول هستند. این مفاهیم با توجه به پیام خاصی که قصد القای آن را به طور ضمنی به طرفداران دارند، در رنگ­ها، برش­ها، تضاد و یا هارمونی اجزای مختلف لباس اتفاق می­افتد. 

مد و جنسیت

مد به طور تنگاتنگی با جنسیت در ارتباط است. هر سبکی از مد می­تواند علاوه بر جنسیت، گرایش و باورهای جنسی را نیز به نمایش بگذارد. برای مثال نوجوانان به­ شدت در درک بدن ایده ­آل­شان به رسانه­ و مدل­ها وابسته­ اند. بدن­های لاغر و مورد تایید در صنعت فشن برای آنها حکم اصل و بدن چاق به مثابه “دیگری” است. آنها با انتخاب نوع پوشش به گروه­ های هم­سن خود وصل می­شوند و تایید و هویت لازم را از آنها کسب می­کنند. همچنین مد همواره انعکاسی از نوع رابطه اجتماعی بین زنان و مردان بوده است؛ میزان آزادی، احترام و جایگاهی که هر کدام نسبت به محیط و دیگری داشته است. حتی به لحاظ تاریخی پس از هر دوره خفقان و یا عدم تعادل بین زنان و مردان، گرایش به لباس­های اغواگر بیشتر شده است تا بر تفاوت و تمایز میان دو جنس تاکید کند. مد نماد بیرونی باورها و افکاری است که جامعه از طریق ذهن طراح- به عنوان یکی از اعضای همان جامعه- بازتولید می­کند. اما در این بین نیز فرهنگ­هایی وجود دارند که از طریق رسوم کهن، به شیوه متفاوتی به نقش­های جنسیتی نگاه می­کنند؛ در بعضی از کشورها مانند ژاپن مراسمی برپا می­شود که در آن مردان لباس زنانه به تن می­کنند و عقیده دارند با این کار احساس ناامنی در بدن خود را رفع می­کنند و به تجسم ایده ­آلی از بخش زنانه وجود خود می­رسند. 
دوره جامع طراحی مد و لباس

مد و قراردادهای اجتماعی

قرارداد­های فرهنگی- اجتماعی همواره به شیوه نانوشته ­ای بر نحوه تعامل افراد در یک جامعه اثر می­گذارند. این مساله را می­توان به خوبی در مورد سیاه­ پوستان و رنگین پوستان شرقی در جوامع اروپایی- آمریکایی نظاره کرد. در سال­های اخیر که با تغییر در کلان روایت­ها و اهمیت فردیت، خرده فرهنگ­ ها و صداهای خاموش جامعه روبرو شده ­ایم، این قراردادها نیز تغییرات بسیاری کرده است و منجر به پذیرش تنوع و تفاوت در میان افراد جامعه شده است. این مساله در تفاوت­های میان فرهنگی مابین سفیدپوستان و سایر رنگین پوستان به خوبی مشهود است، برای مثال سیاه­پوستان سال­ها با استفاده از مد تلاش ­کردند تا در برابر این عدم پذیرش­ها مقاومت کنند و تاب بیاورند زیرا این تنها وسیله­ ای بود که به واسطه آن می­ توانستند دیگر بودنشان را پنهان کنند و از نوع ظهور و بروزشان در جامعه محافظت کنند. آنها در حقیقت از هویتشان در برابر جامعه امریکا دفاع می­کردند. اما در سال­های اخیر و با توجه به تغییرات صورت گرفته شاهد پذیرش بیشتر تنوع نژادی و میراث هویتی آنان هستیم که این امر در فشن نیز جایگاه خود را یافته است. برای مثال طبیعت موی مجعد آنان بدل به یکی از المان­های مورد تاکید صنعت مد شده و به این واسطه میراث نژادی سیاه ­پوستان ارج نهاده شده است. آنها دیگر زمان را صرف صاف کردن موهای خود نمی­کنند زیرا این ویژگی یکی از نشانه ­های هویت تاریخی آنان است.­ 

مد و هویت اجتماعی

هویت اجتماعی به معنی آگاهی یک فرد از نقش او در جامعه است و این امر بر پایه احساس تعلق به گروه­هایی شکل می­گیرد که با آنها تفاهم دارد. ویژگی­های متعددی همچون عقاید، سطح اجتماعی، شغل، تحصیلات و… افراد را به یک گروه متصل می­کنند. پوشش نیز یکی از نمادهایی است که در آن تمام این ویژگی­ها ظهور می­کند و افراد به واسطه­ آن می­توانند آنچه که به واقع هستند را نشان دهند. در حقیقت فشن حالتی بیانگر دارد و پاسخی است به و از جهانی که انسان­ها را احاطه کرده است. مد همچنین نشان دهنده زیبایی­شناسی، ارزش­های اخلاقی و باورهای دینی است و نه تنها هویت را نمایش می­دهد بلکه به آن شکل نیز می­بخشد.  

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن