تولید محتوا چیست؟

mangment-social-media-min_32_11zon

مدیریت رسانه های اجتماعی به رغم ظاهر ساده ای که دارد یک جنبه پیچیده دارد. زمانیکه وارد جزئیات شبکه های اجتماعی و ادمین رسانه های اجتماعی نظیر فیس بوک، توئیتر، تلگرام و اینستاگرام می‌شوید تازه متوجه پیچیدگی موضوع می‌شوید. برای چه منظوری و برای انجام چه کاری قرار است وارد این فضا بشوید و نتیجه کار و فعالیت شما در فضای مجازی قرار است چه چیزی باشد؟

آیا شما یک کاربر معمولی با دغدغه ها و روزمرگی‌های معمولی هستید که وارد این فضا شده اید؟ در این صورت صرفا ارسال تصویر و متن کوتاه ولو متن غیرادبی و عامیانه نیز کار شما را انجام خواهد داد.  اما حتی اگر یک کاربر معمولی نیز باشید حضور شما به عنوان یک کاربر و عکس العمل‌های شما در قبال تصاویری که به سادگی لایک میکنید یا پیغام می‌گذارید برای شما با بازتاب‌هایی جهانی همراه خواهد شد از اینروی حتی اگر یک کاربر معمولی و ساده نیز باشید به مرور زمان فعالیت شما در این قبیل شبکه‌ها توسط سایرین رصد شده و البته با توجه به استقبال و انعکاس هایی که دریافت خواهید کرد امتیاز خواهید گرفت.

شاید همین مزیت دیده شدن و البته در سطح جهان توسط میلیون‌ها کاربر جهانی دیده شدن و معروف شدن و رصد شدن و امتیاز گرفتن از جمله فاکتورها و عواملی باشد که هر کسب و کاری را برای حضور در این فضا ترغیب می کند. باید یادآور شد در شرایط فعلی که اکثر کسب و کارها آنلاین هستند و از طریق دیجیتال مارکتینگ به کسب و کارشان توسعه می‌دهند خواهان حضور و تبلیغات و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه های اجتماعی هستند. اما در این بین نباید فراموش کرد که شما یک کاربر معمولی با ادبیات عوامانه نیستید که بخواهید با ارسال عکس‌های معمولی و پست‌های نامربوط به هدف تجاری یا خدماتی خودتان در این فضا دست یابید.

باید توجه داشته باشید برای هدفی که در نظر دارید نمیتوانید همچون کاربر معمولی، نسبت به معرفی کسب و کارتان در این فضا اقدام کنید. به همان اندازه که حضور خوب برای شما امتیازهای خوب در بازار و در بین مشتریان و مصرف کنندگان تولیدات یا خدماتتان در بازار به همراه خواهد داشت حضور نامناسب و ارسال متن و پست‌های نامربوط و عکس‌های مساله دار یا غیرمرتبط نیز قطعا با مواضع و البته عکس العمل‌های بسیار بدتر همراه خواهد بود. لذا وقتی وارد جزئیات می‌شوید، ده‌ها عامل مختلف وجود دارد که باید به آنها توجه کنید.

یکی از همین عوامل، نوشتن پـُست یا حتی کامنت و ارسال تصاویر است. عبارتی که باید از آن با تعبیر تولید محتوا یاد کنیم چرا که ارسال هر گونه متن یا پـست و عکس و فیلم و غیره برای شما که صاحب برند یا کسب و کار مشخص هستید به معنای تولید محتوا خواهد بود و ضروری است که برای تولید محتوا در چنین رسانه‌هایی که از آنها با تعبیر شبکه ‌ای اجتماعی یاد می‌شود برنامه ریزی موفق داشته باشید. فراموش نکنید هرگونه فعالیت شما در فضای مجازی با محتواهایی که ارسال می کنید نوعی بازاریابی برای مجموعه یا برند، تولید و خدمات شما محسوب می‌شود. اما این تولید محتوا چیست؟ شامل چه مواردی است و در کدام رسانه ها بیشترین بازتاب را به همراه دارد؟

مدیریت و تولید محتوا چیست؟

مدیریت و تولید محتوا، شاخه ای از مدیریت بازاریابی است که قرار است به کسب و کار شما در رسانه‌های اجتماعی توسعه بدهد. فراموش نکنید تولید محتوا شاخه‌ای از تبلیغات و بازاریابی است که در فضای مجازی و آنلاین صورت می‌گیرد. فضایی که سالها است بازتاب آن برای کسب کارهای مختلف امری ثابت شده است. امری که موفقیت‌های آن اسباب ترس صاحبین آژانس‌های تبلیغاتی فعال در رسانه‌های اجتماعی شده است تا جائیکه بعضا حتی از آن اجتناب نیز می کنند. بعضا عنوان می‌شود که مدیریت محتوا و تولید محتوا فرایندی است که باید مشتری آنرا انجام دهد. با این حال، شرکت‌هایی که به اندازه کافی بزرگ هستند و می‌توانند تیم یا تیم‌های تولید محتوای جداگانه ایجاد کنند، اغلب با آژانس‌هایی مرتبط در این زمینه نیز همکاری می کنند.

  • بیشتر نیز گفته شد: تولید محتوا صرفا ارسال پـست یا متن نیست که بخواهد طی یک چهارچوب ادبی مربوط به کشور تولید کننده محتوا مدیریت بشود بلکه ارسال هرگونه عکس، تصاویر جمعی، فیلم و حتی عکس‌های گرافیکی نیز تولید محتوا تلقی میشوند که نیازمند مدیریت قوی در این بخش هستند حال یا یک مدیر محتوا بخش محتواهای ارسالی را در رسانه‌های اجتماعی مدیریت خواهد کرد یا این بخش به بخش دیگری از وظایف یک مدیر تبلیغات یا بازاریابی محول خواهد شد.

در ادامه در خصوص رسانه های اجتماعی و البته شیوه فعالیت در هر کدام از این رسانه ها که در اینجا رسانه محل بحث فیس بوک و چگونگی حضور موفق در این رسانه اجتماعی خواهد بود، در این مقاله بیشتر به چگونگی تولید محتوا در این رسانه اجتماعی – فیس بوک – خواهیم پرداخت.

محتواهای تولیدی در رسانه های اجتماعی عبارتند از؛

  • محتوای متنی
  • محتوای تصویری(عکس)
  • محتوای ویدئویی (فیلم)
  • محتوای گرافیکی

دوره جامع تولید محتوا و آموزش ادمین

هدف شما در رسانه‌های اجتماعی تلاش برای دیده شدن باشد

شما به عنوان عامل یا صاحب یک کسب و کار باید به این مهم توجه داشته باشید که در فضای مجازی یا رسانه‌های اجتماعی قرار است صرفا برای دیده شدن نام برند و نام تجاری سازمان یا تشکیلات خودتان حضور داشته باشید. پس سعی کنید هنگام تهیه محتوای جدید به افراد بیشتری دسترسی داشته باشید. همچنین بهتر است به این موارد نیز توجه داشته باشید که؛

  1. آیا مخاطبان شما، محتوای تولیدی شما را دوست خواهند داشت یا خیر؟
  2. پیامی که در محتوای خود ارسال می کنید با نام تجاری کسب و کار شما تا چه اندازه سازگار است؟

شاید موضوع دوم؛ سازگاری پیام یا محتوای تولیدی شما با نام برند برایتان کمی مضحک باشد اما به مثال زیر توجه کنید؛

به عنوان مثال شما صفحه ای با 100000 لایک دارید. این در حالی است که محتوای خسته کننده ای را به اشتراک گذاشتید که کاملاً تصویر نام تجاری شما را نیز نشان می‌دهد و البته تصویر نیز حامل پیام است. باید بدانید که چنین محتوای تصویری صرفا 2000 نفر بازدید کننده خواهد داشت. به عبارتی صرفا 2000 نفر تصویری را که شما ساعت‌ها بر روی آن کار کرده اید را مشاهده خواهند کرد. همچنین مشخص نیست چند نفر از این 2000 نفر در واقع بازدید کننده اصلی آن باشند و درست و کامل نام برند شما را تشخیص بدهند یاخیر؟.با این تعابیر آیا این هم تلاش ارزش داشت؟

حال اگر به جای انعکاس پیام برند خود بر تعامل تمرکز کنید، چه اتفاقی می افتد؟ افراد شروع به ابراز علاقمندی می‌کنند و محتوای شما را به اشتراک می گذارند، همین اشتراک گذاری دارای 100 هزار لایک است و شما میتوانید بین 20 تا 30 هزار نفر مخاطب را جذب کنید. در این مرحله، هرچه امتیاز یا تعامل سایر کاربران با شما بالا باشد و تعداد لایک و کامنت بیشتری را دریافت کنید محتوای شما به افراد بیشتری نشان داده می شود و     می توانید مخاطبان بیشتری را جذب کنید.

همچنین در ادامه باید تصریح کنم؛ اگر کمپانی شما قصد دارد که برند یا نام تجاری خودش را با پیغام سال نو مبارک همراه کرده و در فضای مجازی یا رسانه‌های اجتماعی پیام تبریک سال نو را با نام برندش به مخاطبان ارسال کند ، باید از مطلب یا محتوایی استفاده کند که حتی اگر محتوای تولید شده یک محتوای متنی به همراه محتوای تصویری حامل نام برند است از تعامل بالایی برخوردار باشد.  یعنی کاربران یا حتی دوستان نسبت به لایک و البته ابراز نظر و کامنت اقدام کرده باشند. به عبارت بهتر مطالبی را به اشتراک می گذاریم که بلافاصله از تعامل بالایی برخوردار است. این مهم ارتباط تنگاتنگی با نام تجاری ندارند. در این صورت نمره یا امتیاز ما در حال افزایش است، افرادی از مخاطبان مختلف با ما تعامل خواهند داشت و البته زمانیکه این نرخ تعامل داغ است ، ما میتوانیم محتوای کمپین خود را نیز وارد کنیم .

فیس بوک محتوای شما را به همه کسانی که صفحه شما را دوست دارند نشان نمی دهد

محتوایی را که در فیس بوک به عنوان یکی از چند رسانه اجتماعی پرمخاطب و تاثیرگذار به اشتراک گذاشته اید به کلیه افرادی که در صفحه فیس بوک شما هستند نشان نخواهد داد. براساس الگوریتمی که برای فیس بوک تعریف شده است صرفا محتوای شما را بین 2 تا 10 درصد از مخاطبانی که صفحه شما را دوست دارند نشان می‌دهد. اگرچه اصل کار و اساس این الگوریتم بر 200 عامل مختلف استوار است، اما اساساً 3 معیار مختلف در نظر گرفته شده است. که این سه عامل عبارتند از ؛

  • تاریخ ارسال محتوا ( که باید محتوا مرتب و براساس تقویم محتوای تعریف شده ارسال گردد)
  • میزان مشارکت محتوا
  • تعامل کاربر یا کاربران صفحه با محتواها و پست‌های قبلی

با در نظر گرفتن این سه عامل که به ترتیب عبارتند از؛ زمان ، وزن مطلب یا محتوای تولید شده و همچنین نمره تعامل کاربران با محتوای تولید شده میتوان انتظار داشت که فیس بوک به عنوان یکی از چند رسانه اجتماعی تاثیرگذار و البته پرمخاطب پست یا محتوای تولید شده شما را به کلیه کاربران یا کاربران بیشتری نشان بدهد.

این محتوای تولیدی شما میتواند؛

  • محتوای متنی ( پست)
  • محتوای عکسی (تصویری)
  • محتوای ویدئویی ( فیلم)

اگر محتوای شما در همه این 3 عامل موفق باشد، فیس بوک محتوای شما را به اکثر مخاطبانی که صفحه شما را دوست دارند نشان می دهد. اگر هم موفق نیستید، تا آنجا که میتوانید تلاش کنید. اما مطلع باشید که در نهایت افراد بسیار کمی مطالب شما را خواهند دید. پس این سه عامل را در نظر گرفته و به تلاش ادامه دهید.

از سویی دیگر توجه داشته باشید که در فیس بوک به رغم محتوای تولیدی بسیار خوب شما صرفا به دلیل عدم رعایت این نکات همان یک پست ارسالی نیز با لایک و کامنت های بالایی مواجه باشد اما باز هم صرفا این پست به 20 نفر آخر نشان داده خواهد شد. از دیگر مشکلی که شما صرفا به دلیل عدم رعایت این سه نکته خواهید داشت نامرئی شدن محتواهایی خواهد بود که پسندیده نمیشوند.

چگونه محتوا را در رسانه های اجتماعی مدیریت کنیم؟

وقتی صحبت از مدیریت رسانه های اجتماعی و تولید محتوا برای رسانه های اجتماعی می شود، بعضا با محتواهای تکراری و خسته کننده ای روبرو می شویم که هر روز در فضای مجازی تکرار می شوند.  تکراری که چه بسا تنها هدف از حضور آنها در رسانه های اجتماعی صرفا بازتاب هویت برند کسب و کارهای مختلف باشد. در این خصوص باید یادآور شد که دنیای دیجیتال به مراتب انعطاف پذیرتر از تبلیغات کلاسیک یا سنتی است.

پیرامون شیوه تبلیغات یا بازاریابی آنلاین که به جرات باید گفت تنها هدف حضور کسب و کارها در رسانه های اجتماعی است میتوان به عنوان نمونه به چگونگی حضور و شیوه تبلیغ و اطلاع رسانی در خصوص برند و نام برند چند برند ترک در این رسانه ها اشاره کرد؛

طی یک لیست شخصی که در فیس بوک وجود داشت برخی از برندهای ترک، که از تولید کنندگان عمده و معروف پرده و روسری ترک بودند به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این لیست فیس بوک سعی شد تا محتوای تولید شده توسط این برندها تعقیب شده و رویه تجاری و تبلیغاتی آنها رصد شود. در این لیست چند نکته قابل تامل بود؛

content-min_12_11zon
هدف اول وایرال شدن و نتیجه استفاده از محتوای تصویری در فیس بوک

صفحه اول صفحه تبلیغات برند یک بیمه ترک بود.  صفحه بیمه تامین اجتماعی شرکت یا سازمان آنادولو که یکی از برندها و سازمانهای معتبر بیمه اجتماعی در ترکیه محسوب میشود.  در صفحه تجاری و تبلیغاتی این شرکت بیمه، از محتواهای متنی، تصویری و فیلم نیز استفاده شده بود که در یکی از محتواهای تصویری این شرکت بیمه ، تصویر زنی معلق در یک اطاق به عنوان یک نمونه کار تلفیقی از محتوای تصویری و گرافیکی کار شده بود. آنچه بیش از همه در این محتوای تصویری با توجه به برند سازمان تعجب آور بود استفاده از چنین محتوای تلفیقی بود؛

  • اولین چیزی که با دیدن این تصویر به ذهن شما میامد این سئوال بود که چرا این تصویر؟
  • پس از این سئوال ناخواسته بدنبال پاسخ سئوال میرفتید.
  • با چنین محتوای تصویری تلفیقی، اگر اهداف سازمان یا شرکت بیمه را لیست کنیم باید بگوئیم شرکت بیمه آنادولو قصد داشت؛
  • به سایت و هویت بصری سازمان خودش ضربه بزند؟
  • یا مشارکت در اطلاع رسانی و آگاهی از نام تجاری خودش را بالا ببرد؟.
  • مشتریان خودش را از طریق وبلاگ جذب کند؟.
  • توجه داشته باشید که داشتن یک صفحه وبلاگ علاوه بر صفحات مجازی و تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی برای هر کمپانی یا سازمانی یک امتیاز تلقی خواهد شد.

باید توجه داشت که در صفحه مجازی یک سازمان و شرکت رسمی بیمه تامین اجتماعی یک کشور از محتوای تصویری به عنوان یک پست یا محتوایی استفاده شده است که در لحظه اول با دیدن هر کاربری پیچیدگی این تصویر و چنین محتوایی او را برای خواندن مابقی محتوا تشویق می کند و آرم و برچست نام برند و نام تجاری سازمان که بر روی عکس و محتوای تصویری است در مرحله دوم منجر به اطلاع و آگاهی از عنوان این سازمان می شود. به رغم کوچک بودن چنین جزئیاتی، همین محتوای تصویری پیچیده عاملی خواهد شد تا این تصویر و محتوای ارسال شده به کرات لایک بخورد با استقبال سایر کاربران مواجه بشود.

  • همین تصویر و محتوای تصویری پیچیده 188 هزار لایک دریافت کرد.
  • به دلیل رنکینگ بالایی که بدست آورد ( رنگینک نتیجه اشتراک گذاری بسیار بالای محتوا است) به 3800 نفر نشان داده شد.
  • اگر بیش از 10 درصد همین 3800 نفر هم با این محتوای تصویری به تعامل اقدام کرده باشند یعنی علاوه بر لایک از نظراتشان در زیر پست یا محتوای تصویری پیغامی برای صاحب این برند ارسال کرده باشند باید گفت این محتوای تصویری وایرال شده است.
  • شاید بپرسید وایرال چیست؟ که باید بگویم محتوایی که وایرال شده است یعنی این محتوا به عنوان یک محتوای عالی از سوی هر رسانه اجتماعی انتخاب شده است. میخواهد محتوای شما تصویری باشد یا فیلم و متن به هرحال زمانیکه پست شما وایرال شد یعنی این پـست (محتوا) توسط مخاطبین و کاربران بالایی دیده شد و پسندیده شده است.

هدف دوم مشارکت و کمک به آگاهی از نام تجاری است.

در این محتوای تصویری Anadolu Sigorta شرکت بیمه تامین اجتماعی آنادولو با نام تجاری آنادولو سیگورتا در واقع لوگوی خود را زیر پست ( محتوای تصویری) قرار داده. از نظر شما چرا یک برند حس میکند که باید لوگوی خود را روی تصویر سهام قرار دهد؟ شاید بگوئید؛

  • در محتوای تصویری شرکت بیمه آنادولو این کمپانی از محتوای تصویری استفاده کرده که عکس لوگوی آن زیر عکس بازر مشخص است.
  • قطعا چنین سیاست گذاری برای ممانعت از سرقت نیست. چرا که از اساس این تصویر بوسیله گوگل نیز قابل مشاهده بوده است. بنابراین باید گفت؛ این برند خواسته با این کار افراد بیشتری لوگوی او را ببینند.
  • آیا افراد بیشتری آن را دیده اند؟ این در حالی است که حتی محتوای تصویری یکبار هم به اشتراک گذاشته نشده است.
  • با این حساب باید گفت؛ چنین پُـستی که تعداد بازدید کننده بسیار اندکی داشته، یک پست ( محتوای ) تاثیرگذاری نبوده یا به عبارتی پستی نبوده که بتوان با آن تعامل کرد.
  • پس اشتباه کجاست؟. به تصویر و محتوای تصویری نگاه کنید. اولین خطا، استفاده از نوار شرکت است. باید توجه داشت که یک کاربر معمولی هم می تواند بهترین فیلم‌های ترسناک را در پروفایل خود به اشتراک بگذارد.

در واقع، مارک‌های بزرگ، برندها و آژانس‌های تبلیغاتی با درج نوار شرکتی در زیر پست یا محتوای ارسالی، دست وپای خویش را میبنند. چرا که با این کار هم تعامل کاهش می یابد، و هم به دلیل عدم تعامل، بازدید نیز افزایشی نخواهد داشت. به عبارت دیگر، این پست یا محتوای تصویری  شرکت بیمه آنادولو به رغم شهرت و معروف بودن شرکت، صرفا به دلیل استفاده از نوار شرکتی در عکس و تصویری که بهترین و بیشترین بازدید کننده را میتوانست برای او در برداشته باشد نتوانسته به هدف نهایی که آگاهی مخاطب یا کاربر از نام تجاری او است دست یابد و کمکی در این راستا کرده باشد. طراحی چنین پستی با چنین وبلاگ نویسی، اشتراک گذاری و غیره مطمئناً میتوانست بیش از 5000 دستاورد برای او دربر داشته باشد. همچنین میتوانست نام و نشان تجاری که در ابتدای پست نوشته شده بود  را بیشتر نمایش بدهد.

content-marketing (1)-min_1_11zon
هدف سوم جذب مشتری از طریق وبلاگ و وبلاگ نویسی

کسب و کارهای بزرگ و کوچک از رسانه های اجتماعی در راستای توسعه امر فروش و بازاریابی استفاده می کنند در این خصوص باید گفت؛ حتی اگر چنین کسب و کارهایی بتوانند 2 درصد از بازدیدکنندگان سایت خود را به فروش تبدیل بکنند، می‌توان گفت که سایت آنها و حتی وبلاگ آنها در وضعیت خوبی قرا دارد چرا که هدف نهایی همان دستیابی به فروش بالا و البته بازاریابی است که محقق شده است.

در ادامه پیرامون توضیح هدف سوم که بیشتر دال بر حضور شرکت‌ها یا کسب و کارهای مختلف در رسانه‌های اجتماعی است، به عنوان نمونه میتوان از حضور موفق یک برند روسری ترک به عنوان مدل موفق یاد کرد و گفت؛ در ادامه مطالعه بر روی برندهای موفق و مدل‌های موفق از کسب و کارهای رایج در اینترنت از جمله فیس بوک که تا حدودی کمپانی‌ها از طریق ایجاد صفحه در این رسانه اجتماعی بدنبال آگاهی کاربران از برند و نام تجاری سازمان و سپس بازاریابی و فروش خود هستند، برند روسری ” واک کو ” یکی از برندهای و نام‌های تجاری شناخته شده در عرصه تولیدات روسری در کشور ترکیه است که این مدل در این بخش به عنوان نمونه موفق جهت بررسی انتخاب شده است.

این برند در صفحه مجازی خود در فیس بوک که با عنوان عکس شماره دوم مشخص است در محتوای تصویری ارسالی خود از عکس چهارگوش یک روسری بر روی میله استفاده کرده است. از نظر شما با دیدن این عکس که این برند موفق شده آنرا چهارگوش از یک میله آویزان کرده باشد چه مفهومی را می‌خواهد به مخاطب برساند؟ واک کو، با این پست چه هدفی میتوانست داشته باشد؟

1- جذب بازدیدکنندگان از فروشگاه آنلاین

2- نمایش محصول خود

3- کمک به آگاهی و بازدید از برند.

با فرض چنین سئوالاتی آیا این برند موفق به این کار شده است؟. باید گفت؛ “واک کو” این برند روسری شناخته شده نسبت به پست قبلی، بازدید کننده و مشارکت کنندگان به نسبت بیشتری داشت. شاید برای یک صفحه 171 هزار لایک، یک میزان نرخ تعامل معمولی به حساب بیاید. 2 درصد از 171 هزار لایک یعنی نزدیک به 3400 نفر بازدید کننده. میتوان گفت؛ احتمالاً این پست به دست تقریبا 9 الی 10 هزار نفر رسیده است. در این حالت نمایش محصول، عاملی است که میتواند تعامل و بازدید را در اینجا افزایشدهد.

  • نکته ای که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که برای نمایش محصول به افراد بیشتر، تعامل باید زیاد باشد تا سهم افراد در آگاهی از نام تجاری افزایش یابد. بنابراین نخست باید این تعامل امکان پذیر باشد. تصویر محصول باعث جابجایی پست شده است فقط یک مشکل جزئی در متن وجود دارد. به عبارتی متن میتوانست کمی بهتر و ساده تر باشد.

در خصوص این عکس که به عنوان نمونه ای از محتوای تصویری انتخاب شده است نویسنده پست از محتوای متنی سنگینی استفاده کرده است حال آنکه باید توجه داشت؛

  • از آنجا که مشتریان بیشتر تمایل دارند نوشته‌ها و متن‌هایشان ادبی تر باشد، از اینرو از اصل موضوع فاصله گرفته و سادگی موضوع را فراموش کرده و محو حاشیه از جمله نوشتار متن میشوند. در حالیکه باید یادآور شد؛ حتی متن‌های نویسندگان متبحر نیز در صفحات مجازی بعضا غیر خوانا و کپی شده و ناخوشایند می شود. پس چه باید کرد؟.
  • کورهان کورت( یکی از بزرگان عرصه بازاریابی دیجیتال) در این خصوص ضرب المثل جالبی دارد که من آن را می پسندم. او می گوید؛ “ما شاتل به فضا نمی فرستیم ، ما قرار است کار را در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی انجام دهیم.” اگر بخواهیم ساده و کوتاه بگوئیم با توجه به این قضیه، هرچه محتوای خود را ساده تر نگه داریم ، می توانیم موفق تر باشیم. به این ترتیب می توانیم مخاطبان بیشتری را جذب کنیم. به عبارت دیگر ، نوشتن متون به معنای واقعی کلمه و چه بسا به ادبی ترین شکل ممکن هم که باشد شاید تصویرمثبتی در خصوص ما ایجاد کند، اما اگر کسی آن را نبیند چه کاربردی دارد؟ پس برای دیده شدن در رسانه های اجتماعی قوانین آن را دنبال کنید ولو آنکه متون شما ادبی نباشد.

 چگونه محتوا را در رسانه‌های اجتماعی مدیریت کنیم؟

در فضای مجازی هنگام تولید محتوا برای رسانه ای اجتماعی نظیر فیس بوک، یک تصور غلط رایج وجود دارد و آن عبارت است از ضرورت انتقال پیام. در حالیکه شما در فیس بوک حضور دارید یا حضور خواهید داشت تا نه صرفا پیام برند که از این وسیله به عنوان یک وسیله رسانه ای در راستای کسب درآمد استفاده کرده باشید و نه صرفا انتقال پیام. پس باید به تکنیک‌های دیده شدن برند و دیده شدن محتوای پیام که تبلیغ محصول یا تولید، کالا و خدمات شما است بیشتر فکر کنید. شما قرار است در فضای مجازی حضور داشته باشید تا علاوه بر تبلیغ کالا یا محصول به بازاریابی آنلاین و دیجیتال خودتان توسعه دهید پس تکنیک‌های دیده شدن و ترند شدن در فضای مجازی نظیر فیس بوک را یاد بگیرید.

یکی از تاکتیک‌های کسب درآمد توسط شبکه‌های اجتماعی افزایش آگاهی از نام تجاری شما است. برای افزایش آگاهی از نام تجاری خودتان، لازم نیست محتوای زیادی به اشتراک بگذارید، اما ضروری است تا محتوای شما به دست تعداد زیادی از افراد برسد. بنابراین این سئوال پیش خواهد آمد که ؛چگونه فیس بوک محتوای شما را به مخاطبان بیشتری نشان می دهد؟ این سوال کلیدی ماست.

کلیدواژه مدیریت محتوا: ثبات

برای تداوم فعالیت در رسانه‌های اجتماعی و البته بیشتر و بهتر دیده شدن نام برند یا نشان تجاری خودتان در صفحات اول سایرینی که در فضای مجازی فعال هستند حتما ثبات محتوا داشته باشید. یعنی برای تولید محتوا زمان لازم را کنار بگذرید وحداقل هرهفته یک پست یا محتوای جدید ارسال کنید. فراموش نکنید خلاقیت در مدیریت محتوا بسیار مهم است. با این حال، چیزی با این محتوا که هر محتوایی که تولید شد الزاما قابل اشتراک گذاری است یا از قابلیت تعقیب و لایک برخوردار است وجود ندارد. از اینروی مهمتر از محتوای خلاق، محتوای دارای ثبات است. اگر محتوا تولید شده در طول زمان مشخص تولید نشود،  یا محتوای تولید شده از استمرار یا ثبات زمانی لازم برخوردار نباشد ممکن است لازم باشد دستور کار یا نمایندگی که در آن کار می کنید را تغییر دهید.

برای مثال در فیس بوک، حضور شما مشروط به اشتراک گذاری پایدار محتوا خواهد بود. اگر می‌خواهید رنگینگ یا میزان بازدید بالایی داشته باشید، که در الگوریتم اصلی فیس بوک نیز جریان داشته باشید و اطمینان حاصل کنید آنچه به اشتراک میگذارید به دست افراد بیشتری در فیس بوک خواهد رسید در تولید محتوا و ارسال محتوا با نام برندتان تداوم و ثبات داشته باشید.

به عبارت بهتر محتوای شما لازم است تا از ثبات و استمرار محتوایی لازم برخوردار باشد. وقتی پستی ارسال می کنید که هزاران لایک دریافت میکند، می توانید خوشحال باشید اما اگر در پایان یک هفته پست جدیدی ارسال نکنید مطمئن باشید ارزش رنگینگ یا میزان بازدید شما کم خواهد شد و رو به کاهش خواهد رفت.

در رسانه‌های اجتماعی علاوه بر حفظ زمان بندی ارسال محتوا،  تغییرات را نیز پیگیری کنید

برای تولید محتوای موثر در رسانه‌های اجتماعی، لازم است دستور کار و روندها را از نزدیک دنبال کنید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید با نظرسنجی‌ها محتوای جدید تولید کنید، باید پاسخ های نظرسنجی را به عنوان عبارت – نه نظر- در نظر بگیرید. این کاری است که فقط با پیروی از روندها می‌توانید انجام دهید.

از سویی دیگر نباید فراموش کرد که زمانبندی در ارسال محتوا و حفظ پایداری و ثبات در ارسال محتوا فارغ از متن محتوا و حتی ادبیات محتوا باید دستور کار شما باشد تا بتوانید به موقع و درست در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی دیده شده و بازده بسیاری خوبی داشته باشید. شما حتی میتوانید از هر آنچه در دستور کار است به عنوان محتوا استفاده کنید و بازده بسیار خوبی کسب کنید. در نهایت، آنچه اهمیت دارد این است که با چند نفر تماس بگیرید وتعداد افراد بیشتری را جلب و به عبارتی  فالو کنید تا آگاهی از برند شما افزایش یابد.

آنچه برای شما مهم خواهد بود ایجاد محتوایی است که بتوانید با مخاطب یا کاربران ارتباط برقرار کنید و با آنها تعامل داشته باشید. میتوانید از محتوایی استفاده کنید که همراه با محتوا، مارک یا برند و نشان تجاری شما نیز به نوعی حضور داشته باشد مثل ریمارک کردن تصاویر یا نقش اسم برند در محتوای متنی و غیره اما آنچه در ادامه مهم است تعامل شما یا محتوای برند و مارک شما با مخاطب است.  این تعامل قدرت دیده شدن و اشتراک گذاری محتوای شما با نام برند شما را افزایش خواهد داد. چرا که فراموش نکنید شما با اسم کسب و کار خودتان و برند خودتان قرار است در رسانه های اجتماعی فعالیت کنید تا هم نام برند محصولات و تولیدی شما در این فضا دست به نوعی تبلیغ زده باشد و هم دست به اطلاع رسانی زده و به کار بازاریابی از نوع آنلاین ادامه داده باشید.

 مدیریت محتوا را برون سپاری نکنید

برون سپاری مدیریت محتوا چند اشکال دارد. اولین مشکل زمانی روی خواهد داد که کار برون سپاری شده نیاز به تسلط به کلیه جوانب کار دارد و این در حالی است که آژانس یا کارمندی که خارج از مجموعه شما است و در حال تولید محتوا است هیچ گونه تسلطی به کار و حرفه شما ندارد. به عبارتی به رغم تسلط آژانس یا کارمند خارج از مجموعه به رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی فرد مد نظر و نویسنده محتوای شما چه بسا با کار و حرفه و تخصص شما آشنایی نداشته باشد. اگرچه تجزیه و تحلیل مخاطبین و جامعه هدف انجام می شود ، اما نمی توان انتظار داشت که کارمند آژانس و به ویژه آژانس های تبلیغاتی بخشی را که مربوط به سالها تجربه و تسلط شما در آن امور بوده را بداند و آنها را بهتر از شما بشناسد.

و دومین مشکل زمانی است که؛ آژانس نمی تواند به جای شما تصمیم بگیرد و از واکنش های  شما در رویدادهای فوری خبری ندارد و بدانها تسلطی ندارد. در حالیکه رسانه های اجتماعی با رویدادهای فوری ادامه می دهند ، تماس آژانس با شما و مشورت با شما در مورد محتوایی که باید در این زمینه به اشتراک گذاشته شود و تأیید شود ، این چرخه اشتراک گذاری فوری را از بین می برد. اگر می خواهید در رسانه های اجتماعی موفق باشید ، محتوای خود را خودتان مدیریت کنید.

آژانس های زیادی هستند که مدیریت محتوا را انجام می دهند. اگر مجبور هستید با این آژانس ها کار کنید ، اولین چیزی که باید به آن توجه کنید تقویم محتوا است. اگر آژانس به شما تقویم محتوا ارائه نمی دهد ، می توانید همکاری با آنها را متوقف کنید. تقویم محتوا سندی است که در آن مطالبی که باید از حساب های شما به اشتراک گذاشته شود از 15 تا 30 روز قبل برای شما ارسال و برای تأیید ارسال می شود. در قرارداد خود با آژانس خود ، حتماً درخواست کنید که تقویم محتوا به صورت دوره ای برای شما ارسال شود. علاوه بر این ، آژانس از شما می خواهد تقویم محتوایی ارسال شده را در زمان مشخص شده تأیید کنید.

نتیجه گیری

نتیجه کلام انکه حضور در رسانه های اجتماعی و تبلیغ و بازاریابی از طریق وب و البته شبکه های اجتماعی مدل دیگری و البته مدل موفق تر دنیای امروز هستند. دنیایی که امروزه حتی به دلیل شیوع بیماری کرونا الزامات خرید و فروش آنها از روش سنتی به روش کاملا دیجیتال و اینترنتی تغییر کرده ایجاب میکند تا با روش های جدید و امروزی تر تبلیغات و بازاریابی بهتر و بیشتر آشنا شده و البته از آن برای دسترسی به اهداف استفاده کرد. که تولید محتوا و حضور در رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی یکی از همین روش های موفق امروز است.

برای تولید محتوا با توجه به رسالتی که امروزه بر عهده آن است تولیدات محتوا در غالب محتوای متنی، محتوای تصویری و حتی فیلم و گرافیک از مدلی های مختلف تولید محتوا هستند که میتواند در این راستای برای تامین اهداف سازمانها و حتی شرکت ها  و کسب و کارهای بزرگ و کوچک از آن به بهترین روش بهره برد.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن