توسعه کسب و کار با دیجیتال مارکتینگ

digital-marketing-min_48_11zon

چگونه میتوان در دنیای اینترنت دست به بازاریابی زد و بازاریابی اینترنتی یا همان دیجیتال مارکتینگ با چه ابزارهایی میتواند به شما کمک کند. در این مقاله به بخشی از وسعت دیجیتال مارکتینگ ( بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال)  اشاره خواهیم کرد و به تنوع روشهای بازاریابی آنچه که هر کسب و کاری بدان احتیاج دارد اشاره خواهیم کرد.

تقریباً همه چیز را میتوان در اینترنت پیدا کرد و برای هرچیزی در اینترنت جایگزین‌های متفاوتی پیدا کرد. شاید همین امتیاز نیز عامل جذابیت و البته استقبال عموم مردم از اینترنت بوده است. سرچ و جستجوهایی که مرزی ندارد، بدون حاشیه و بدون الگو میتوان جستجو کرد و با سایت‌ها و صفحات جدید آشنا شد. چیزی که اگر به زبان دوم یا سوم مسلط باشید قطعا برایتان بدون حاشیه و راحت تر خواهد بود. میخواهد دانشجوی درحال تحصیل باشید و بدنبال مقالات علمی سری به این دنیای مجازی زده باشید یا نه میخواهد یک آرایشگر ساده باشید و برای یادگیری یک رنگ موی ساده دنیای دیجیتال را بهم بریزید.

کسب و کار شما هر چه که میخواهد باشد، می‌خواهد تاجر باشید و برای بازاریابی در این فضای مجازی حاضر شده باشید.  یا یک آرایشگر ساده باشید و برای معرفی خودتان و شیوه کسب و کارتان به مشتریان و جذب مشتری دراینترنت و رسانه‌های اجتماعی شروع به تبلیغ کرده باشید در هر شکل دنیای دیجیتال و اینترنت، یک سرش را بگیرید به هر سمتی که بخواهید میتوانید آنرا بکشید.  میتوانید با استفاده از استراتژی‌های تجارت الکترونیک از دنیای بازاریابی دیجیتال آن بهره‌مند شوید. فراموش نکنید که برای اطمینان از حداکثر سود، میتوانید چشم اندازی به تنوع  و انواع ابزارها و راه و روشهای بازاریابی دیجیتال آن داشته باشید.

بازاریابی دیجیتال، که در دنیای اینترنت صورت می‌گیرد یک فرصت است تا بتوانید با استفاده از فرایندهای علمی آن،  خودتان را بهتر و بیشتر از گذشته به مخاطب یا جامعه هدف مد نظرتان معرفی کنید. شما قرار است یک جامعه هدف برای کسب و کارتان ترسیم کنید تا با معرفی و اطلاع رسانی هر چه موفق تر، مشتریان بهتر و بیشتری برای کسب و کارتان جذب کرده باشید. دنیای اینترنت و فضای مجازی نیز در این راستا مولفه‌های و الگوهایی دارد که میتوانید با فراگیری آن یا با استفاده از تخصص افراد مسلط به آن خودتان و کسب و کارتان را هر چه بهتر و موفق تر به سایرین از جمله جامعه هدف ترسیم شده معرفی کنید و مشتریان بیشتر و چه بسا مشتریان دائمی برای کسب و کارتان در داخل و خارج از کشور فراهم کنید.

کسب و کارتان را در اینترنت معرفی کنید

شما باید بدانید که چگونه میتوانید کسب و کار خودتان را در فضای مجازی معرفی کنید. شما برای اینکار یا باید از آگهی‌های تبلیغاتی مکرر در فضای مجازی و اینترنت استفاده کنید تا کاربران اینترنت بتوانند شما را ببیند و با فعالیت شما آشنا بشوند یا باید از ابزارهای مثل موتورهای جستجو و سئو استفاده کنید.

موتورهای جستجوگر و سئو که در ادامه به شرح و تعریف آنها خواهیم پرداخت روش‌ها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ هستند که میتوانند شما را به مخاطبان یا کاربرانی که با شغل یا کسب و کار شما مرتبط هستند معرفی کند. به عبارتی فعالیت‌های شما را به آنها براساس آنچه که به عنوان جستجو بدنبالش بوده و هستند معرفی کند و به یکدیگر ارتباط بدهد. اما برای اینکار چه بکنیم؟

نخست بدنبال حضور موفق در موتورهای جستجوگر و بهینه سازی آن باشید؛

  • بهینه سازی موتورهای جستجو SEO))

SEO ، اصطلاحی امروزه نیست. سئو در حقیقت یکی از روش‌هایی است که  پایه و اساس بازاریابی دیجیتال را تشکیل می‌دهد. سئو روشی است که باعث می شود سایت شما در زمینه تجارت الکترونیک با قوانین موتور جستجو مطابقت داشته باشد و در ادامه مطمئن باشید که نتایج دلخواه شما از راه اندازی وب سایت و بازاریابی آنلاین در مقطع بالاتری طی یک جستجو یا جستجوی اینترنتی قرار دارد. این کار بیشتر از اینکه یک کار تبلیغاتی باشد یک کار کاملا رایگان و ارگانیک است. به عبارت ساده‌تر ” سئو”  مجموعه ای است که زیرساخت‌های سایت تجارت الکترونیک تا تولید محتوای سایت شما را در بر میگیرد.

به عنوان مثال؛ بر اساس قوانین سئو شما در ابتدا برای حضور موفق در اینترنت در سایت اینترنتی خودتان یا در یکی از رسانه‌های اجتماعی برای خودتان و کسب و کارتان صفحه ای راه اندازی میکنید. برای سایت یا صفحه ای که راه اندازی کرده اید چه می کنید؟. قطعا نخست نسبت به معرفی کالا یا تولیدات و خدماتتان اقدام می کنید.

دوره سئو
  1. برای هر کالایی که تولید کرده‌اید یا برای هر محصولی که تولید کرده‌اید و دوست دارید که معرفی بشود، عکسی در سایت قرار می‌دهید و محتوایی راجع به آن می‌نویسید. به اینکار معرفی کالا یا خدمات می گویند و بعد؟
  2. برای آنکه مخاطب یا کاربر سایت شما، مقالات یا عکس‌های مرتبط با تولیدات شما را ببیند چه می کنید؟.
  3. در اینجا از ابزاری باید استفاده بکنید تا سایت اینترنتی شما و صفحه شما را به کاربران بالایی نشان بدهد.
  4. اینجا است که میگویئم آشنایی با سئو و مقررات سئو به بهتر دیده شدن سایت یا صفحه مجازی شما کمک خواهد کرد.
  5. برای اینکه در دنیای مجازی،  سایت اینترنتی کسب و کار شما یا صفحه مجازی شما در یکی از رسانه‌های اجتماعی بهتر و بیشتر دیده بشود میتوانید با هشتگ گذاری که یکی از راهکارهای سئو است به کاربران اینترنتی و دانشجویان یا سایرینی که بدنبال شما هستند اعلام بکنید که سایت شما محتوای همان پیام یا هدفی است که آنها بدنبالش هستند.
  6. در این مرحله برای آنکه دانشجویان یا سایر کاربران بتوانند سایت شما و محتویات سایت شما را ببینند باید از دیگر قوانین سئو پیروی کنید. چیزی مثل تعریف کلمات کلیدی و هشتگ گذاری.
  7. شما وقتی برای سایت خودتان ” کلمات کلیدی ” تعریف میکنید به گوکل که یکی از موتورهای جستجو است این امکان را می‌دهید تا اگر دانشجویی بدنبال کسب و کاری مشخص همچون کسب و کار شما است با تایپ چند کلمه شبیه به کسب و کار شما در این موتور جستجوگر شما نیز به او معرفی بشوید. به عبارت بهتر سایت شما یا صفحه مجازی شما به او معرفی بشود.

با توجه به این 7 مرحله ای که گفتیم، عنوان می‌کنیم که شما باید با سئو و بهینه سازی در موتورهای جستجوگر آشنا باشید یا از افراد مسلط در این زمینه کمک بگیرید.  اما در ادامه وقتی سایت اینترنتی راه اندازی کردید، و از افراد مسلط به سئو نیز کمک گرفتید اینترنت از طریق چه ابزارهایی به شما برای معرفی هر چه بهتر کسب و کارتان کمک خواهد گرفت؟

  • بازاریابی محتوا

از تولید محتوا و بازاریابی محتوا باید به عنوان یک استراتژی در فضای مجازی یاد کرد که بیشتر از کسب وجه مالی، برای شما و کسب و کار شما حامل جلب اعتماد از سوی مخاطب یا کاربر خواهد بود. به عبارت بهتر بازاریابی محتوا استراتژی است تا شما بدین وسیله در راستای جلب اعتماد مخاطب یا کاربر در فضای مجازی اقدام کرده باشید.

بازاریابی محتوا یکی از چند استراتژی موفق در بخش فروش، تبلیغات و بازاریابی اینترنتی است. تولید محتوا و بازاریابی محتوا براساس ایده فروش شکل می گیرد. نباید فراموش کرد که با بازاریابی محتوا میتوان دست به اقداماتی زد که در نهایت منجر به افزایش اعتبار نام تجاری و برند شما در فضای مجازی بشود. چیزی همچون؛ افزایش مخاطب در رسانه های اجتماعی یا جلب اعتماد جامعه هدف در فضای مجازی و همچنین ؛ ارائه آموزش و اطلاعات به مخاطبان و کاربران فضای مجازی یا جامعه هدف مشخص شده در فضای مجازی.  باید تصریح کرد؛ بازاریابی محتوا نقش مهمی در حفظ مشتریان فعلی به عنوان مشتری بالقوه دارد. همچنین این استراتژی بازاریابی از این قدرت برخوردار است تا بتواند در صورت مدیریت مداوم ، مشتریان بالقوه را به مشتریان جدید و دائمی نیز تبدیل کند.

  • بازاریابی ایمیلی

در میان انواع بازاریابی‌های دیجیتال، یکی از مهمترین روش‌های بازاریابی که می‌توان به وسیله آن مستقیماً به مخاطبان جامعه هدف دسترسی داشت، بازاریابی ایمیلی است. بازاریابی از طریق پست الکترونیکی یکی از عمده‌ترین و شایع ترین فعالیت‌ها در فضای مجازی است که میتواند شما را در تحقق منافع تجاری یاری کند. منافع تجاری همچون؛ ارتقاء محصول و خدمات، معرفی کالا و خدمات به جامعه هدف یا ارایه پیشنهادات، اطلاعات و حتی جشن از طریق ایمیل. در این روش از بازاریابی دیجیتالی،  نرخ تبدیل بسیار بالا است. چرا که مستقیماً به مشتریان فعلی یا مشتریان بالقوه اطلاع داده می شود.

  • بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی، فرایند تبلیغ محصولات و خدمات در شبکه های اجتماعی است. بیشتر کاربران اینترنت از این روش بازاریابی و معرفی کالا و تولیداتشان بیشتر استقبال می‌کنند. چرا که در این روش بازاریابی دیجیتالی با بودجه اندک نیز میتوان به اهداف بزرگ رسید. در این روش حداکثر بازدهی ایجاد می‌شود چرا که تبلیغات خاص را می‌توان با ابزارهای بازاریابی ارائه شده توسط شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده و توسعه داد.  از سویی دیگر امکان تنظیم جزئیات مانند علاقه، سن، جنسیت، منطقه نیز وجود دارد. مضاف بر اینکه بازخورد مشتریان بالقوه به عنوان نظرات و پیامها نیز قابل دریافت است.

  • بازاریابی وابسته – شراکت در فروش

این نوع بازاریابی که بیشتر عبارت است از؛ تبلیغ یا فروش انجام شده توسط مصرف کننده یا کاربر، هر دو طرف سود خواهند کرد. شراکت در فروش،  نقش‌های متفاوتی را برعهده دارد و امکان فروش محصول یا خدمات را از طریق روش بازاریابی فراهم می کند. در حالیکه تولید کننده از محصول یا محصولات و کالاهای خودش درآمد کسب می کند، شرکت وابسته نیز کمیسیون خودش را دریافت خواهد کرد. بازاریابی تأثیرگذار و روش‌های بازاریابی ویروسی نیز می‌تواند در گروه بازاریابی وابسته گنجانده شود.

  • بازاریابی مستقل یا اینفلوئنسرها

در تبلیغات بازاریابی سنتی، افراد مشهور بدنبال مشتریان بالقوه هستند و در تبلیغات بازاریابی دیجیتال، افراد مشهور در دنیای دیجیتال سهم عمده در جذب مشتری و فروش کالا یا خدمات دارند. این شیوه بازاریابی مستقل یا تأثیرگذار نام دارد.  اینفلوئنسرها بیشتر به افراد یا چهره‌های مشهوری که در دنیای دیجیتال و اینترنت تبلیغات تاثیرگذاری دارند و منجر به فروش و دیده شدن کالا یا خدمات شما می‌شوند اطلاق می شود. افراد دارای طیف گسترده ای از تأثیرگذاری، پدیده رسانه های اجتماعی نامیده می‌شوند ، این چهره‌ها محصولی را تبلیغ می کنند ، به بازار عرضه می کنند یا توصیه می کنند.

مطالعه بیشتر⇐ دیجیتال مارکتینگ چیست؟

  • بازاریابی مجدد

بازاریابی مجدد برای سایت‌های تجارت الکترونیکی بسیار مهم است. در یک تعریف ساده باید گفت؛ بازاریابی مجدد انتشار آگهی و تبلیغ سایت بازدید شده در سایت دیگری است که بعداً بازدید می‌شود. به این ترتیب، کاربرانی که بدون خرید از سایت‌های تجارت الکترونیک خارج می‌شوند، می توانند برگردند و خرید کنند.

  • بازاریابی موتورهای جستجو SEM

بازاریابی موتورهای جستجو، روشی است که توسط آن موتورهای جستجو در صفحات خودشان صفحه شما را به عنوان نتایج مد نظر به سرچ کننده یا بازدید کننده تبلیغ می کنند. باید یادآور شد که با سئو موفق و برنامه ریزی شده میتوان رتبه های برتری را در صفحات جستجو بدست آورد تا جائیکه اگر سئو و اصول سئو را در صفحات و سایت خودتان رعایت کرده باشید میتوانید در صفحه موتور جستجوگری چون گوگل با کلمات کلیدی تعریف شده رتبه بالاتری داشته باشید و جزو اولین‌هایی باشید که به بازدیدکننده معرفی میشود.

باید این مهم را نیز یادآرو شد که استفاده از موتورهای جستجوگر یعنی SEM رایگان نیست و مستلزم پرداخت هزینه است. لذا موفقیت در آن به بودجه هزینه شده از سوی شما بستگی دارد. همچنین SEM  برای سایت‌های تجارت الکترونیکی بسیار مهم است. چرا که با این روش پتانسیل سایت شما برای تجارت الکترونیک و روند خرید و فروش محصولات و خدمات افزایش می یابد.

SEM (1)_11zon
  • تبلیغات نمایشی

تبلیغات، بلوک‌های اساسی بازاریابی هستند و تبلیغات نمایشی بلوک‌های اساسی بازاریابی دیجیتال هستند. محصول یا خدمتی که موضوع تبلیغات است می‌تواند به وضوح با تبلیغات نمایشی نمایش داده بشود. اینکار به کاربر این امکان را می‌دهد تا بتواند با یک آگهی به اطلاعات کافی و البته دلخواه دسترسی داشته و به شرکت تبلیغاتی مراجعه کند. تبلیغات نمایش داده شده را می‌توان در وب سایت های مختلف، کانال‌های محتوای ویدیویی، ایمیل‌ها و رسانه‌های اجتماعی استفاده کرد. می‌توانید تبلیغات نمایشی خود را از طریق شبکه نمایش Google Ads (GDN) اجرا کنید.

  • بازاریابی ویروسی (وایرال شدن)

بازاریابی ویروسی، روشی است که در بازاریابی سنتی نیز استفاده می‌شود.  اما همین روش بازاریابی در بازاریابی دیجیتال موثرتر بوده است. در این روش که می توانیم آنرا “بازاریابی محرمانه” نیز بنامیم ، تبلیغات توسط سازنده یا فروشنده انجام نمی شود. همانطور که در روشهای بازاریابی اینفلوئنسرینگ، تلاش می‌شود تا آگاهی از محصول یا تولیدات توسط افراد یا چهره‌های مشهور معرفی شود در این روش نیز معرفی محصول توسط کاربر افزایش مییابد. این روش همچنین اغلب در وبلاگ‌ها و ایمیل‌ها استفاده می شود.

نتیجه گیری

شما در مقام یک صاحب صنعت یا  صاحب یک کسب و کار بزرگ و کوچک قطعا توسعه کسب و کار و رشد در حوزه خرید و فروش از جمله اهداف کاریتان خواهد بود. تفاوتی ندارد میخواهد صاحب صنعت باشید یا یک فرد حقیقی باشید در هر شکل توسعه کسب و کار، ایده‌آل شما خواهد بود. دنیای اینترنت و ابزارهایی که دیجیتال مارکتینگ در اختیار شما قرار میدهد این امکان را به شما و تمامی مشاغل و کسب و کارها میدهد تا بتوانید در دنیای اینترنت بین کلیه افرادی که در طول روز حتی فقط یکبار وارد فضای مجازی می شوند خودتان را به آنها معرفی کرده و سپس به خرید و فروش کالا یا تولیدات و خدمات مد نظرتان بپردازید.

در خاتمه شاید برایتان جالب باشد که از توسعه کسب و کار مشاغلی نظیر؛ آرایشگاه‌ها یا سالن‌های زیبایی و حتی مزون‌های لباس مثالی بیاوریم. دیجیتال مارکتینگ آنچنان امکانی برای این دسته از مشاغل خرد و کلان در فضای مجازی پیش آورده است که امروزه توانسته‌اند در کنار تولیدکنندگان عمده‌ای که بازار خرید و فروش آنها مجامع بین المللی است این دسته از مشاغل خرد و کلان نیز به داد و ستد و سپس خرید و فروش امکانات و خدماتشان بپردازند. امکانی که چه بسا تا پیش از این برایشان فراهم نبود و البته دسترسی به این سطح از شهرت و توسعه نیز برایشان شاید یک رویا بود. اما امروزه دیجیتال مارکتینگ و تنوع روش‌های بازاریابی در فضای مجازی آنچنان امکانی برایشان فراهم آورده است که باید گفت بعضا حتی بسیاری از مشاغل صرفا از طریق اینترنت و دیجیتال مارکتینگ به کارشان ادامه می دهند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن