تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی

Marketing-investigation-min_44_11zon

در ابتدایی ترین شکل ممکن در تعریف تحقیقات بازار باید بگوئیم؛ ” تحقیقات بازار اولین قدم در تبدیل ایده محصول یا ایده ارایه خدمات،  به مشاغل قابل قبول در بازار است”.

قبل از شروع این مقاله شاید بهتر است کمی راجع به دیوید دارمانین به چند نکته اشاره کنم. دیوید دارمانین به عنوان مدیرعامل و تاجر در دو حرفه با شکست مواجه شد به عبارتی ورشکسته شد. این درحالی بود که دیوید و همکارانش درهر دو حرفه ماه‌ها به طراحی و تولیدات محصولات عالی مشغول بودند آنها بهترین طرح‌ها و بهترین تولیدات را ارایه داده بودند اما به رغم تبحر و البته مهارت در تولیدات و طراحی عالی محصولات در هر دو حرفه با شکست مواجه شده بودند. این شکست آنها صرفا به این دلیل بود که آنها نتوانسته بودند نیاز بازار را تخمین بزنند و براساس نیاز بازار دست به طراحی و تولید بزنند.

اما پس از این دو شکست نوبت کمپانی دیگرشان با نام Hotjar ، شد این‌بار آنها مصمم شدند که نخست از بازار شروع کنند البته دست به تحقیق بازار بزنند و یک بررسی اجمالی از نیاز مصرف کننده در بازار و نیاز خود بازار داشته باشند اصلا بدانند که محصولات و تولیداتشان در بازار مورد توجه کدام قشر قرارخواهد گرفت و مصرف‌کننده و مشتری چه چیزی از تولیدات و محصولات آنها می خواهد به این ترتیب آنها با تکیه بر تحقیقات بازار توانستند به طور مستمر تجارت خود را توسعه دهند.

اگر شما ازجمله مدیرانی هستید که می‌خواهید محصولات خود را بفروشند و از تلاش خودتان نتیجه بگیرند، باید اطلاعات دقیقی از مشتریان بالقوه خود، همچنین بازار خاص محصولات و تولیدات یا خدمات خود و همچنین رفتار مصرف کنندگان اجناس خودتان داشته باشید. از اینروی انجام تحقیقات بازار برای هر کسب و کاری که قرار است به جمع کسب و کارهای بزرگ و کوچک بپیوندد و البته قصد رقابت در بازار را داشته باشد ضروری است. در این مقاله، سعی شده تا به بیشتر به مسایل مربوط به تحقیقات بازار و بازاریابی پرداخته بشود و البته در کنار آن به بسیاری از سئوالات پیرامون چگونگی انجام تحقیقات بازار نیز پاسخ داده بشود؛

تحقیقات بازار چیست؟

تحقیقات بازار برای یک محصول یا خدمات جدید اغلب با یک مرحله مهم به نام ” اعتبارسنجی در بازار” آغاز می‌شود. اعتبارسنجی در بازار نیز به معنای آزمایش مفهومی خدمات یا محصول در بازار هدف است. به عبارت بهتر، به جای تولید یک محصول واقعی یا ارائه خدمات و سپس اندازه گیری ارزش و اعتبار مالی و خدماتی آن در بازار هدف، ابتدا فرضیه ها و مفاهیم مربوط به ایده محصول یا خدمات را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

در این خصوص متخصصان تحقیقات بازار معمولاً 4 تا 8 هفته به مطالعه، تحقیق و تأیید بازار می‌پردازند. اگرچه این رویکرد هنوز در بسیاری از مشاغل متنوع رایج است، اما اختصاص  4 الی 8 هفته برای بسیاری از مشاغل زمان زیادی است به عبارتی برای انجام تحقیقات بازار 4 الی 8 هفته اختصاص زمان یعنی از دست دادن فرصت برای رقابت و این مهم در بسیاری از شرکت‌های کوچک که در غالب استارت آپ فعالیت دارند یعنی از دست دادن فرصت. باید یادآور شویم که استارت آپ‌ها شرکت‌های کوچکی هستند که مبنای کار آنها فناوری و تکنولوژی است و اختصاص چنین زمانی برای آنها مقدور نخواهد بود .

همچنین باید تصریح کنیم که؛ رویکرد فعالیت بسیاری از شرکت‌های کوچک با عنوان استارت آپ The Lean Startup” ” است که آنها باید طی 54 ساعت تا یک هفته تحققیات بازار و اعتبارسنجی حضورشان در بازار “اعتبارسنجی بازار” را انجام دهند. از آنجاییکه این صرفه جویی در زمان را می‌توان با کمک ترکیبی از ” فناوری نظرسنجی آنلاین”  و ” مصاحبه های حضوری”  به دست آورد، اکنون این ترکیب مورد توجه بسیاری از مدیران بازاریابی و مشاوران تحقیقات بازار در سراسر جهان قرار گرفته است.

start-up (1)-min_41_11zon

نظرسنجی تحقیقات بازار چیست؟

تحقیقات بازار فرآیند جمع آوری داده‌ها در مورد؛ مخاطبان و مشتریان آن محصول یا کالا است. جاییکه می‌توانید درک کنید محصول یا خدمات شما چقدر موفق خواهد بود. و حتی مشاغل اغلب از این اطلاعات برای طراحی محصولات بهتر، بهبود کیفیت تولید براساس تجربیات مشتریان و ایجاد پیام بازاریابی بهتر استفاده می‌کنند تا بتوانند مشتریان بالقوه و با کمیت بیشتری ( تعداد بیشتری ) را جذب کنند.

  • طراحی نظرسنجی بازار یکی از اساسی‌ترین و ضروری‌ترین مشاغل برای انجام هر کسب و کاری است. با انجام تحقیقات بازار (بازآزمایی بازار) ، می‌توانید براساس داده‌ها تصمیمات منطقی بگیرید، از حدس و گمان‌ها فاصله بگیرید و منابع خود را به پروژه‌های واقعاً قابل اجرا تبدیل کنید.
  • تحقیقات بازاریابی فرایندی است که طی انجام فرایندهای این بخش از تحقیقیات متوجه خواهید شد که تجارت شما در کدام بخش از بازار موفق خواهد بود و البته طی این فرایند شما قادر خواهید بود که براساس تحقیقات بازاریابی تمام تاکتیک‌ها و استراتژی‌های بازاریابی شرکت را اندازه گیری کنید. در نگاه اول، ممکن است فکر کنید که قسمت اول این تعریف بسیار شبیه تحقیقات بازار است. با این حال، باید بدانید که در تحقیقات بازاریابی ما فعالیتهای بازاریابی یک تجارت و تغییرات کوچک را در آینده یک شغل یا کسب و کار مطالعه و بررسی می‌کنیم.

بنابراین، نظرسنجی تحقیقات بازار،  بررسی بازار و البته کم و کیف بازاریابی یک سازمان یا کسب و کار را بررسی می کند که همه موضوعات مرتبط با بازاریابی را نیز شامل خواهد شد. برای درک بهتر تفاوتهای این دو نظرسنجی ، تفاوتهای آنها را در قسمت بعدی با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

تفاوت نظرسنجی تحقیقات بازار و نظرسنجی بازاریابی

بازاریابی یک محصول یا خدمات دارای چهارعامل اصلی است و برای درک بهتر آنها باید تفاوت بین نظرسنجی تحقیقات بازار و نظرسنجی بازاریابی را بدانید.

  • محصول (محصول یا خدمات)
  • قیمت (هزینه پرداخت شده توسط مشتری)
  • مکان (جایی که ما محصول را در آن بازاریابی می کنیم)
  • تبلیغات (تبلیغات و روابط عمومی)

این چهار عامل که با نام 4Ps (Four Ps of Marketing) شناخته میشوند. زمانی که این چهار عامل یا به عبارتی 4ps به طور صحیح و بهینه برای یک محصول کنار یکدیگر با هم همکاری داشته باشند در واقع میتوانند عامل موفقیت در بازاریابی و بازار برای یک کالا یا تولیدات و حتی خدمات ارایه شده از سوی یک سازمان تلقی شوند. همانطور که بیشتر هم عنوان شد، نظرسنجی تحقیقات بازار بر شناخت بازار جامعه هدف متمرکز شده است. با کمک این نظرسنجی، می توان اطلاعات مربوط به بازار و مصرف کننده را جمع آوری کرد.

در واقع سازمان شما طی یک نظرسنجی تحقیقات بازار تنها به یکی از P های بازاریابی می‌پردازد. مثل اینکه شما در خصوص مکان place شروع به تحقیقات بازار و بازاریابی کنید. که در کجا و در کدام مکان بازاریابی جنس یا کالای تولیدی شما بهترین جواب را خواهد گرفت؟. یعنی بهترین استقبال و فروش از کالای شما در کدام مکان به عمل خواهد آمد. نظرسنجی تحقیقات بازار میتواند اطلاعات و داده‌های زیر را جمع آوری، تجزیه و تحلیل و در نهایت برای شما تفسیر کند؛

  • یک بازار خاص
  • توسعه محصول، خدمات یا کالایی که قرار است در بازار خاص به فروش برسد.
  • مشتریان (حال ، آینده و گذشته)

بررسی تحقیقات بازار اولین راه برای ارزیابی چگونگی ارایه خدمات یا محصول جدید در بازار هدف است. در این فرایند معمولاً شما در اولین گام با نیازها و خواسته‌های مشتریان آشنا می‌شوید. در مقابل، باید یادآور شویم که در نظرسنجی تحقیقات بازاریابی، تحقیقات بازاریابی مفهوم گسترده تری را پوشش می‌دهد مفهومی که حتی تحقیقات بازار نیز در دل آن جای دارد. در حقیقت، هر چهار عامل بازاریابی را می‌توان با یک بررسی تحقیقات بازاریابی اندازه‌گیری کرد. نمونه‌هایی از سوالات نظرسنجی تحقیقات بازار شامل موضوعات زیر است:

  • تحقیق درباره محصول جدید
  • توسعه محصول
  • تحقیقات تبلیغاتی
  • تحقیقات مشتری
  • قیمت
  • حراجی
  • روشهای توزیع
  • روابط عمومی

در ادامه باید تصریح کرد که؛ تحقیقات بازاریابی در خصوص مفاهیمی چون؛ توسعه، مکان و ارزیابی یک محصول یا خدمات، مشتریان رو به رشد و نام تجاری یک سازمان صدق خواهد کرد. به عبارت دیگر، از ابتدای آگاهی از نام تجاری تا ارزش برند ، این نظرسنجی قابل اندازه گیری است. بنابراین می‌توان گفت که نظرسنجی تحقیقات بازار زیر مجموعه ای از نظرسنجی های تحقیقات بازاریابی است.

با کمک جدول زیر می توانید تفاوت های اصلی بین نظرسنجی تحقیقات بازار و نظرسنجی بازاریابی را مقایسه کنید.

  تحقیقات بازارتحقیقات بازاریابی
 چکار می کند؟رفتار بازار و رفتار مخاطبان جامعه هدف را در بازار بررسی می کند.شامل مرورسیستماتیک همه جوانب بازاریابی تجاری است.
کجا بازخورد دارد؟ تحقیقات بازاریابیکل‌ سیستم اطلاعات بازاریابی تجاری را شامل می شود.
نرخ تحقیق؟فعالیت این بخش محدود است.  فقط رفتار بازار و مشتری را مطالعه می کند.این بخش از تحقیقات جامع است.  کل فرایند بازاریابی یا 4 Ps بازاریابی و خود رویه بازاریابی را بررسی می کند.
ماهیت تحقیقخاص است؛ تحقیقات در این بخش صرفا مربوط به بازار خاص است و نمی توان آن را براحتی به بازارهای دیگر تعمیم داد.عمومی است؛ از تحقیقات در این بخش میتوان برای حل مشکلات مختلف بازاریابی استفاده کرد.
وابسته یا مستقل؟بستگی به نیازهای تحقیقات بازاریابی داردتحقیقات در این بخش مستقل است؛ تحقیقات بازاریابی صرفا برای توسعه تجارت صورت می گیرد.
هدف؟تحقیق در مورد ماندگاری یک محصول یا خدمات در بازار هدف است.از تمام تصمیمات مربوط به فعالیتهای بازاریابی مطلع شوید

روشهای مختلف تحقیقات بازاریابی

روش‌های بازاریابی شامل 4 بخش اصلی است که هر قسمت به شما کمک می کند تا داده ها و اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را جمع آوری کرده و از آن در بخش‌های مختلف بازاریابی استفاده کنید. این 4 بخش عبارتند از ؛

1- روش پیش از تحقیق

تحقیقات اولیه درباره داده ها یا اطلاعات درجه یک مربوط به کالا یا فعالیت سازمان است. این داده‌ها شامل کلیه اطلاعاتی است که شما جمع آوری کرده اید و منبع دیگری ندارد. برخی از انواع تحقیقات بازاریابی اولیه عبارتند از ؛

  • گروه‌های متمرکز
  • مصاحبه ها
  • تحقیقات
  • نظرسنجی‌ها

این نوع تحقیقات بازاریابی به شما کمک می‌کند تا بتوانید استراتژی بازاریابی خود را با داده‌ها و اطلاعات مشتریان تقویت کنید. در واقع، این داده‌ها یکی از ارزشمندترین انواع تحقیقات بازاریابی است. چرا که این اطلاعات صرفا داده‌های مربوط به مشتریان اصلی شما است. این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید جزئیات دقیق تری از نقاط قوت و ضعف خود در بین اطلاعات مشتریانتان به دست آورید. به عبارتی با این اطلاعات که از زبان مشتری نقل می‌شود شما با نقاط قوت و ضعف کارتان آشنا خواهید شد.

یک مثال خوب از تحقیقات اولیه، نظرسنجی‌های آنلاین است. با استفاده از نظرسنجی‌های آنلاین و نظرسنجی از مشتریان، شما میتوانید پاسخ بسیاری از سئوالات مربوط به کم و کیف کسب و کارتان را از مشتریان بگیرید. چه بسا شما بخواهید در خصوص کم و کیف بخش خاصی از تولیدات یا خدمات خودتان از نظر مشتری یا بازخورد مشتری اطلاعات لازم را بدست آورید در این نظرسنجی و به ویژه نظرسنجی‌های آنلاین که روش دیگر تحقیقات بازاریابی است شما میتوانید پاسخ سئوالات خودتان را از مشتری دریافت کنید.  برای این کار کافی است تا شما سوالات خود را با استفاده از برنامه ” نظرسنجی آنلاین PorsLine ” طراحی کنید. سپس میتوانید چنین نظرسنجی را در رسانه‌های اجتماعی خود یا حتی صفحات خودتان در فضای مجازی که با آن نسبت به معرفی کالا یا خدمات خودتان اقدام کرده اید به اشتراک بگذارید یا حتی از طریق خبرنامه ایمیل برای مشتریان خود ارسال کنید. برای مشاهده نمونه سوالات نظرسنجی آنلاین، و حتی برای آشنایی با طرح سئوالات و نظرسنجی‌های آنلاین می توانید مقالات مربوطه را مطالعه بفرمائید.

Online-polls-min_36_11zon

2- روش تحقیق ثانویه

تحقیقات ثانویه به اطلاعات و داده‌های دست دوم یا سوم اشاره دارد. این اطلاعات را می‌توان از داده‌های فعلی و گذشته موجود در بازار به دست آورد. به این معنی که در این مرحله تحقیقات شما توسط اطلاعاتی که از پیش در بازار موجود بوده یا توسط سایر شرکت‌ها و سازمانها صورت گرفته کامل خواهد شد.  برخی از انواع تحقیقات ثانویه عبارتند از :

  • مقالات
  • کتابهای الکترونیکی (کتاب الکترونیکی)
  • اینفوگرافیک
  • فیلم ها
  • کاغذهای سفید

این روش تحقیقات بازاریابی به شما کمک می کند تا تصور کلی از موقعیت بازار صنعت تولیدات یا خدمات خود داشته باشید. با کمک تحقیقات ثانویه، می‌توانید رقبای خود را در بازار داخلی و خارجی بشناسید، نحوه رفتار آنها را در بازار و بین مشتریان ببینید، آمار مربوط به صنعت کسب و کار خودتان را استخراج کرده و یک استراتژی بازاریابی دقیق تر و مبتنی بر داده توسعه داشته باشید.

همچنین شما با شناسایی اطلاعات تحقیق ثانویه، می‌توانید مشکلاتی را که ممکن است در هر مرحله با آن مواجه شوید شناسایی کرده و راهکار حل مشکل را پیدا کنید. به عنوان مثال، فرض کنید یکی از رقبای شما مقاله ای می‌نویسد که باعث ایجاد ترافیک زیادی در سایت آنها می‌شود. اینکه رقیب یک مقاله نوشته که بازدید سایت بالا رفته یعنی موتورهای جستجوگر این کسب و کار و همچنین سایت چنین رقیبی را به کرات بیشتر از سایت شما به مشتریان یا دنیال کنندگان موضوع معرفی خواهد کرد و او نیز با ارایه اطلاعات از خودش در سایت،  قطعا به موقعیت فروش و حتی معرفی بهتری از کالا یا خدماتش دست پیدا خواهد کرد پس به این ترتیب، متوجه خواهید شد که با نوشتن چنین مقاله‌ای، احتمالاً می‌توانید ترافیک خوبی برای وب سایت خود ایجاد کنید.

3- روش تحقیق کیفی

باید توجه داشت که در تحقیقات بازاریابی به روش تحقیق کیفی اندازه گیری داده‌ها امکان پذیر نیست. ازاینروی باید گفت؛ تحقیقات کیفی می‌تواند اولیه یا ثانویه باشد. لذا بهتر است برای درک نظر مشتریان از محصولات یا خدمات ارایه شده و چگونگی ثبت نظرات یا انتقادات مشتریان در خصوص کیفیت کالا یا خدمات از نظرسنجی‌های آنلاین بهره‌ مند شوید. به عنوان مثال؛ در نظرسنجی آنلاین می‌توانید بازخورد جامعی از نظرات مشتری یا مصرف کننده پیرامون محصول یا خدمات داشته باشید. در این نظرسنجی، می‌توانید از مشتری بپرسید چرا تصمیم گرفت به نام تجاری شما اعتماد کند. یا از شما و کالای شما خرید داشته باشد. در ادامه با طرح این نوع سئوالات می‌توانید بفهمید که چگونه میتوانید استراتژی بازاریابی شرکت یا سازمان را به بهترین شکل تعریف کنید. همچنین باید تصریح کرد؛ بهترین راه برای استفاده از تحقیقات کیفی، انجام یک بررسی آزمایشی در خصوص محصول جدید هنگام ورود به بازار است. به این ترتیب می توانید نظرات مشتریان را در مورد محصول خود مشاهده کنید.

4- روش تحقیق کمی

در روش تحقیق کمی، تجزیه و تحلیل آماری مختلف باید جمع آوری شود. روش تحقیق کمی نیز بسته به ماهیت آن می‌تواند یک تحقیق اولیه یا ثانویه باشد. این نوع تحقیقات بازاریابی به شما کمک می کند تا از استراتژی بازاریابی خود پشتیبانی قوی‌تری داشته باشید. آمار روش تحقیق کمی ماهیت تفسیری ندارد، اما می‌توان براساس یافته‌های تجربی به دست آورد. برخی از روشهای کمی تحقیقات بازار عبارتند از:

  • رتبه الکسا
  • نرخ پرش
  • نمایش صفحات
  • سهم بازار (سهم بازار)
  • تعداد دنبال کنندگان شبکه های اجتماعی
  • میزان مشارکت رسانه های اجتماعی

با کمک این اطلاعات، میتوانید به این نتیجه برسید که زمان و سرمایه خودتان را کجا صرف کنید. هنگامیکه جایگاه خودتان را در بازار بشناسید براحتی می توانید یک استراتزی بازاریابی قوی تری برای خودتان تنظیم کنید.

تحقیقات بازار و انواع نظرسنجی‌های بازاریابی

اگر می خواهید مهمترین و اساسی ترین بخش تحقیقات بازاریابی را انجام دهید ، باید انواع نظرسنجی های تحقیقات بازاریابی را بشناسید و با توجه به هدف خود از آنها استفاده کنید. انواع نظرسنجی تحقیقات بازاریابی عبارتند از:

1- بررسی تست محصول جدید

با یک تحقیق در بازار مصرف کالا یا تولیدات خودتان متوجه خواهید شد که چگونه و چرا مخاطبان جامعه هدف شما از محصول یا خدمات شما استفاده می‌کنند. این نوع نظرسنجی از بازار به شما اطلاعاتی در خصوص نحوه استفاده از خدمات یا محصول را ارایه خواهد داد.

2- نظرسنجی پرسنل جامعه هدف

در یک نظرسنجی از پرسنل یا مخاطب اصلی میتوانید با نگاه واقع بینانه ای نسبت به انتخاب آنها دست به تحقیق بزنید در این روش این شما هستید که میتوانید به این نتیجه برسید که چالش مخاطب یا جامعه هدف شما چیست و چرا این جامعه دست به انتخاب کالا یا تولید شما زده و از سویی دیگر آنها در قیاس با برندهای دیگر چه انتظاری از شما دارند و پاسخ بسیاری از سئوالات دیگر را میتوانید در این روش بدست آورید.

3- بررسی تقسیم بندی یا بخش بندی بازار

با کمک بخش بندی بازار، می‌توانید مخاطبان مورد نظر خود را با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارند به گروه‌های مختلف تقسیم کنید. به این ترتیب ، می‌توانید راههای موثرتری برای تشخیص نیازها، ضعف‌ها ، اهداف و انتظارات آنها پیدا کنید. مثلا بخشی از این تقسیم بندی، جنسیت گروهی است که دست به انتخاب کالا یا محصول شما زده . ببینید چرا جامعه زنان از کالای شما بیشتر استقبال کرده یا چرا از بین زنان، گروه‌های سنی خاص‌تر دست به انتخاب زده اند و چرا آقایان کمتر استقبال کرده اند؟.

4- نظرسنجی قیمت

این بخش عالی ترین بخش تحقیق شما است چرا که با یک نظر سنجی کوچک هم میتوانید متوجه اصل موضوع بشوید. نظرسنجی قیمت گذاری به شما این امکان را می‌دهد که بدانید محصولات یا خدمات مشابهی در بازار به عنوان رقیب دارید یا خیر و در ادامه  محصول رقیب تا چه اندازه برای شما در دسترس است؟.

از سویی دیگر متوجه خواهید شد که مخاطبین جامعه هدف شما یا همان مشتری و مصرف کنندگان کالا یا تولیدات شما چقدر انتظار دارند برای محصول پرداخت کنند و آیا حاضرند برای قیمت گذاری شما هزینه کنند یا رقیب را انتخاب می کنند. به این ترتیب، می‌توانید قیمت مناسب را برای محصول یا خدمات خود انتخاب کنید و استراتژی قیمت گذاری خود را بهتر تعیین کنید.

5- رضایت مشتری و نظرسنجی وفاداری مشتری به نام تجاری

با کمک نظرسنجی رضایت مشتری و بررسی وفاداری مشتری یا مصرف کننده به نام تجاری دیگر روش نظرسنجی و تحقیق بازاریابی است در این روش شما می‌توانید دریابید که کدام یک از مشتریان شما به سراغ شما آمده اند و از سوی کدام دسته از مشتریان یا مصرف کنندگان خریدار همیشگی برند یا کالای شما بوده اند و این استقبال تداوم داشته است از سویی دیگر با فهم این موضوع می توانید دیگران را ترغیب به خرید مجدد از کالا یا خدمات خودتان بکنید.

6- نظرسنجی از برند

یک نظرسنجی از میزان اطلاع مصرف کنندگان یا مشتریان از برند یا نام تجاری به شما میگوید که کدام یک از مخاطبان مورد نظر، شما را می‌شناسند و در مورد شما چه می‌دانند. به عبارتی کالا یا تولیدات شما از سوی کدام دسته از مصرف کنندگان مورد استقابل قرار گرفته و آنها تا چه اندازه کالا یا برند و نام تجاری شما را می‌شناسند و آیا انتخاب آنها براساس برند یا نام تجاری شما بوده یا خیر؟. به این ترتیب شما می‌توانید برند و نام تجاری خودتان را مدیریت کنید.

7- نظرسنجی آگهی

شما برای نظرسنجی ایده‌آل از مصرف کنندگان برخی برگه‌هایی با عنوان فرم‌های نظرسنجی یا فرم ثبت نام و نظرسنجی برای خودتان حاضر کنید و با هربار خرید یا مراجعه مصرف کنندگان به شعبه‌های خودتان نظرات آنها را ثبت کنید حتی میتوانید از نمایشگاه یا کمپین‌های تبلیغاتی نیز استفاده کرده و این فرم‌های نظرسنجی و ثبت نام را در اختیار مصرف کننده یا مشتری و حتی مراجعه کننده قرار دهید سپس نظرات را ارزیابی کنید.

پس از تکمیل فرم ثبت نام زمان آن رسیده است که موفقیت آن رویداد یا کمپین را بسنجید و نقاط قوت و ضعف خود را مشخص کنید. به این ترتیب، شما می‌توانید موفقیت رویداد خود را بهتر تجزیه و تحلیل کنید و دریابید که چقدر می‌توانید با مخاطب جامعه هدف خود ارتباط برقرار کنید.

چگونه تحقیقات بازاریابی آنلاین به رشد کسب و کار شما کمک می کند؟

اکنون که می‌دانید نظرسنجی تحقیقات بازار و بازاریابی چیست و از چه روش‌هایی برای انجام این نظرسنجی‌ها استفاده میشود، باید نحوه استفاده از نتایج نظرسنجی را نیز یاد بگیرید و از داده‌های مختلف آن برای توسعه کسب و کار خود استفاده کنید. برای این کار بهتر است بدانید که شما با نکات زیر آشنا خواهید شد و هر کدام از این نکات چقدر در توسعه کسب و کار شما همراهتان خواهد بود؛

  • با مخاطبان خاص جامعه هدف خود آشنا خواهید شد

نظرسنجی‌ها فرصتی عالی برای آشنایی با بازار جامعه هدف برای شما فراهم خواهد کرد. اگر مخاطبان جامعه هدف خود را به خوبی بشناسید، می‌توانید مطمئن باشید که تلاش‌های شما موثر بوده است.

  • در مورد محصولات خود بازخورد زیادی خواهید داشت

فرض کنید شما درحال راه اندازی یک خط تولید، پس از سالهای طولانی هستید. اگر مشتریان آن محصول را نپسندند چطور؟ اگر نظرسنجی آنلاین محصول یا کالای تولیدی خودتان را قبل از تولید و توزیع برای مخاطبان جامعه هدف خود ارسال کنید، می‌توانید تصمیمات بهتری در مورد محصول بگیرید.

  • جایگاه شما در بازار در مقایسه با رقبا چیست؟

برای بسیاری از کسب و کارها مهم است که بدانند در قیاس با رقبا از دید مشتری یا مصرف کننده در چه جایگاهی قرار دارند. اگر شما نیز از آن دسته کسب و کارهای هستید که می‌خواهید بدانید جایگاه شما در بازار چیست، باید یک نظرسنجی آگاهی از نام تجاری و برند خودتان برای مخاطبان جامعه هدف ارسال کنید تا طی این نظر سنجی متوجه شوید که مشتریان بالقوه شما چقدر شما را می‌شناسند و درباره محصولات شما و برند شما حتی خود شما چه فکر می کنند.

  • درباره کمپین‌ها و رویدادهای آینده خود تصمیمات بهتری بگیرید

با انجام تحقیقات بازاریابی به صورت آنلاین، می‌توانید نقاط ضعف فعالیتهای قبلی خود را شناسایی کرده و نحوه رفع آنها را نیز بیاموزید. شما با این روش خواهید فهمید که مشتریان یا مصرف کنندگان جنس یا کالای شما از طریق کدام روش تبلیغاتی در مورد شما اطلاعات و آگاهی لازم را بدست آورده اند. آیا مشتریان شما در تبلیغات اینستاگرام اطلاعات بیشتری در مورد شما بدست خواهند آورد یا اگر بیلبورد شما را در بزرگراه ببینند برای شما بهتر خواهد بود؟ پاسخ این سئوالات و بسیاری دیگر را می‌توانید در نظرسنجی آزمون آگهی بیابید.

تبلیغات در اینستاگرام
  • محتوای جدید و اصلی تولید خواهید کرد

نظرسنجی مخاطبان جامعه هدف دید جدیدی به جنبه‌های ناشناخته مخاطبان شما می‌دهد. با استفاده از نتایجی که به دست می‌آورید ، می توانید محتوایی تولید کنید که واقعاً برای مخاطبان شما مفید است و به آنها در رسیدن به اهدافشان کمک می کند. این محتوا می‌تواند در سایت یا در شبکه‌های اجتماعی که با نام برندتان در آن فعال هستید در غالب فیلم، عکس، محتوای متنی و غیره به آنها ارایه بشود.

  • از این نظر سنجی برای آزمایش نام تجاری، مکان و نام خود استفاده کنید

شاید شعار معروف نایک را شنیده اید: “JUST DO IT” ، به نظر شما چرا برخی شعارها اینقدر معروف و محبوب هستند؟ برای بررسی شعارها، حتی شعاری که برای سایت یا تولیدات و کالایتان می‌خواهید انتخاب کنید و چه بسا نام تجاری یا برندی که برای تولیداتتان در نظر گرفته اید از نظرسنجی آگهی استفاده کنید. شما با این کار متوجه خواهید شد که برای کسب و کارتان و حتی توصیف فعالیت‌ها یا کالا و برندی که قرار است آن را به مشتری یا مصرف کننده معرفی کنید برای درک بهتر رفتار، انگیزه‌ها و اولویت‌های مصرف کننده و عملکردی بهتر از رقبا ، باید از چه کلماتی استفاده کنید.

       سئوالات پیرامون نظرسنجی تحقیقات بازار را چگونه بررسی کنیم؟

برای اینکه بتوانید مهمترین گام را در هر شغلی به درستی بردارید، باید نحوه طراحی سوالات تحقیق بازار پیرامون آن کسب و کار را نیز بدانید تا بتوانید بدون پیش فرض‌ها و نظریه‌ها بهترین نتایج منطقی و قابل اجرا را بدست آورید. نکات زیادی برای طراحی یک نظرسنجی کامل و هوشمند در زمینه تحقیقات بازار وجود دارد. همچنین می توانید از نمونه سوالات نظرسنجی بازار PorsLine برای به دست آوردن نتایج بهتر استفاده کنید. پس از مطالعه الزامات نظرسنجی تحقیقات بازار و یادگیری گام به گام نحوه طراحی یک نظرسنجی که بهترین نتایج را به شما می دهد، حتماً نمونه سوالات نظرسنجی تحقیقات بازار را بررسی کرده و سوالات مربوط به کسب و کار خود را انتخاب کنید.

برای آشنایی بهتر و بیشتر شما با چگونگی نحوه طراحی سئوالات تحقیقات نظرسنجی بازار میتوانید این شش گام را نیز در بین سئوالات خود لحاظ کنید؛

  اولین مرحله از طراحی نظرسنجی بازار: چرا و با چه کسی شروع کنیم

قبل از شروع به ایجاد الگوی نظرسنجی بازار ، موارد زیر را انجام دهید:

  • مشکل را توضیح دهید
  • تعیین اهداف تحقیق
  • مخاطبان جامعه هدف خود را مشخص کنید

هر سه این مسائل را شناسایی کرده و آنها را در طول فرآیند طراحی نظرسنجی تحقیقات بازار مدنظر قرار دهید تا مشخص شود که چارچوب کاری شما دقیقاً چگونه است تا بتوانید به اهداف خود برسید. مخاطبان جامعه هدف خود را به دقت شناسایی کنید تا بتوانید ایده خود را به طور موثرتری آزمایش کنید. بنابراین ، برای تعریف دقیق تر مخاطبان اصلی خود ، می توانید از نظرسنجی مخاطبان استفاده کنید.

مرحله دوم طراحی‌ نظرسنجی بازار: برای یافتن سوالات، طوفان مغزی را فراموش نکنید

مدتی وقت بگذارید تا همه چیزهایی را که می‌دانید طبقه بندی کنید. خودتان را به چالش بکشید تا تفاوت بین درست و غلط را درک کنید. اینها را از کجا می‌دانید؟ آیا اطلاعاتی که در خصوص کسب و کار، بازار کالا یا تولیدات خودتان دارید چقدر درست است ؟. آیا اطلاعات فعلی شما حاصل نتایج تحقیقات قبلی است که سایرین انجام داده اند؟. یا فکر می‌کنید کلیه این اطلاعات چه آنچه که شما می‌دانید و چه آنهایی که از اطلاعات سایرین بدست آورده اید قابل اعتماد هستند در واقع این اطلاعات چقدر دقیق هستند؟ اگر این روند را به درستی انجام دهید، متوجه خواهید شد که در برخی موارد دانش شما احتمالاً ناکافی است و باید آن را از طریق تحقیق تکمیل کنید. اگر به این موضوعات فکر کنید: چه کسی؟ چی؟ چه زمانی؟ جایی که؟ چرا اینطور است؟ و چگونه؟ به همه سئوالاتی که در ذهن دارید فکر کنید: مشکلات، اهداف و مخاطبان هدف شما. خودتان را سانسور نکنید و همه چیز را بنویسید. تمام موضوعات را در ذهن خود تنظیم کنید. به عنوان مثال؛ عادات خرید، عادات مصرف، قیمت گذاری، تبلیغات و کیفیت محصول.

مرحله سوم طراحی نظرسنجی بازار؛ سئوالات خود را انتخاب کنید

اکنون که مسائل اصلی کسب و کار خودتان را می‌دانید، باید مشخص کنید کدام یک با اهداف شما همخوانی دارد و کدام یک با هم در تعارض است. کسانی را که با اهداف شما هماهنگ نیستند حذف کنید. مهمترین سوالات خود را انتخاب کرده و آنها را براساس اولویت طبقه بندی کنید. ابتدا سوالات کلی‌تری بپرسید ، سپس سئوالات خاص تری. یکی از دلایلی که پاسخ دهندگان تمایلی به پاسخگویی به این نظرسنجی ندارند ، طول مدت نظرسنجی است. آنها ممکن است هنگام پاسخ به پرسشنامه خسته شوند، که می‌توانید بر کیفیت پاسخ آنها تأثیر بگذارد. البته، با کمک نمادهای بصری، نمادها و سوالات مشروط مختلف در PorsLine ، می‌توانید سوالات خود را برای کسانی که پاسخ می دهند جذاب تر کنید. با این حال ، باید اطمینان حاصل کنید که تعداد سوالات شما بیش از حد نیست و کیفیت پاسخ مخاطبان شما کاهش نمی یابد. اطمینان حاصل کنید که نمونه سوالات متداول در نظرسنجی بازار را بررسی کرده اید تا انتخاب سوالات استاندارد آسان تر شود.

مرحله چهارم طراحی نظرسنجی بازار: به لحن و بیان خود توجه کنید

به این مرحله بسیار توجه کنید. سوالاتی که انتخاب می‌کنید و قرار است مخاطبان شما به عنوان مشتری یا مصرف کنندگان به آنها پاسخ بدهند می‌توانند بسیار قوی و دقیق باشند. با این حال، اگر به سبک اشتباه و با کلمات اشتباه بیان شود ، داده هایی که به دست می آورید کار نمی کند. این مراحل را دنبال کنید تا سوالات قانع کننده تری را بپرسید که درک آنها و پاسخ درست آنها برای خوانندگان آسان باشد:

  • بهتر است ناشناس بمانید: بهتر است نام تجاری خود را تا انتها نگویید. به این ترتیب نتایج بهتری از تحقیقات روی محصول به دست خواهید آورد. به عنوان مثال؛ اگر از همان ابتدا بگویید که یک برند شناخته شده هستید، می‌توانید بر نظرات افراد تأثیر بگذارید.
  • جملات خود را کوتاه کنید و آنها را به زبان ساده بنویسید: مانند شعار ننویسید، از کلمات فنی، خاص و مختصر استفاده نکنید. همچنین از نوشتن احساسی و تحریک احساسات طرف مقابل خودداری کنید.
  • مطمِئن شوید که از ترکیب سئوالات استفاده می‌کنید: سئوالات چند گزینه‌ای، سئوالات ویدیویی، سئوالات ارزشیابی و انواع دیگر سوالات بیشتر چشم نواز هستند. اگر از سوالاتی استفاده می‌کنید که مشتری پاسخ آنها را می‌نویسد، می‌توانید با او ارتباط بهتری برقرار کنید و سبک او را بهتر درک کنید.
  • از هدایت اجتناب کنید: در یک بررسی بازار، نظرات پاسخ دهندگان برای شما مهم است. اگر از شخصی بپرسید که در مورد این محصول چه چیزی را دوست دارد؟ باید فرض شما بر این باشد که او واقعا چیزی را دوست دارد و از آنها چنین بپرسید که؛ “آیا چیزی از این محصول برای شما دوست داشتنی بود؟” و بنابراین می‌توانید تغییر مسیرها را حذف کنید.
  • فرضیات را مطرح نکنید: اگر از طرف مقابل بپرسید که؛” اگر در این موقعیت قرار داشت چه می کرد یا چه فکر می‌کرد” پاسخ درستی نخواهید گرفت. از اینروی پاسخ دهندگان را در شرایط فرضی قرار ندهید.
  • مراقب سئوالات حساس باشید: هنگام پرسیدن سئوالات، به پاسخ سئوالات حساس توجه کنید. به عنوان مثال؛ اگر از پاسخ دهندگان در مورد سطح درآمد آنها سوال می‌کنید، حتماً “ترجیح می‌دهم بگویم” را به عنوان یک گزینه قرار دهید.

مرحله پنجم طراحی نظرسنجی بازار: نشان دادن نتایج پاسخ

شما باید نظرسنجی را طوری طراحی کنید که پاسخ دهندگان اطمینان داشته باشند که زمانی که برای پاسخ دادن به نظرسنجی صرف می کنند ارزشمند است و نتایج خوبی برای آنان به همراه خواهد داشت. برای رسیدن به این هدف، ابتدا سئوالات کلی‌تر و راحت‌تری را پاسخ دهید و سپس به سئوالاتی بروید که نیاز به تأمل بیشتری دارند. مطمئن شوید که نتایج پاسخگویی را در انتهای صفحه قرار داده اید تا مخاطب از روند پاسخگویی به سوالات مطلع شود.

مرحله ششم طراحی نظرسنجی بازار: قبل از ارسال نظرسنجی، آنرا یکبار دیگر مرور کنید

اکنون که نظرسنجی خود را آماده کرده اید، باید آن را منتشر کنید. می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی، ایمیل یا وب سایت خود برای ارسال نتایج به مشتریان یا مصرف کنندگان و افرادی که در این نظر سنجی شرکت کرده اند استفاده کنید. اما قبل از ارسال حتماً دوباره بررسی کنید. به نکات زیر در این بررسی توجه کنید؛

  • چقدر طول می‌کشد تا شرکت کننده به این نظرسنجی پاسخ دهد؟ ( حتماً در پیام خود مدت زمان لازم برای تکمیل نظرسنجی را ذکر کنید).
  • مطمئن شوید که نظرسنجی شما روی هر دستگاهی کار می کند.
  • از دوستان خود بخواهید به صورت آزمایشی به این نظرسنجی پاسخ دهند. نظر آنها را در مورد سئوالات بپرسید و در صورت مشکل در پاسخ به سئوالها آنها را تصحیح کنید.

   نتیجه گیری

برای به دست آوردن بهترین نتایج از روند تحقیقات بازار یا بازاریابی ، بهتر است از این نظرسنجی‌های آنلاین به طور مشترک برای آزمایش کامل بخش‌های مختلف بازار استفاده کنید و سپس کسب و کار خود را براساس داده‌های قابل اعتماد توسعه دهید. شما می‌توانید انواع نمونه‌های تحقیق بازار رایگان را دراینترنت نیز بیابید و آنها را با استفاده از الگوهای آماده سفارشی کنید. پس از ارسال این نمونه نظرسنجی‌ها از طریق رسانه‌های اجتماعی یا ایمیل، می‌توانید نتایج و تجزیه و تحلیل را در پنل خود مشاهده کرده و تصمیمات درستی بگیرید.

2 دیدگاه برای “تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن