بهزاد استادیان، مدرس دوره عکاسی مدرسه ایده

بهزاد استادیان، مدرس دوره عکاسی در گفت‌وگو با ایده:

خود را برای مخاطبان معرفی کنید و بفرمایید حوزه تخصصی شما در حرفه عکاسی چیست؟

من بهزاد استادیان،‌ فارغ التحصیل رشته روزنامه نگاری از دانشگاه علامه هستم. به دلیل علاقه بسیار به عکاسی تصمیم گرفتم متناسب با رشته تحصیلی خود عکاسی خبری را دنبال کنم. بعد از مدتی فعالیت به دلیل درآمد پایین، این حرفه را کنارگذاشتم و عکاسی تبلیغاتی را شروع کردم و به مرور از عکاسی خبری دور شدم. یکی دیگر از علاقه مندی های من فعالیت در حوزه روابط عمومی بود که به دلیل نبود این تخصص در سازمان های خصوصی این موقعیت را به دست نیاوردم، و تا امروز می توان گفت به صورت تخصصی به عکاسی تبلیغاتی پرداخته ام.

 

از چه زمان در مدرسه ایده تدریس می کنید؟

من آموزش را از سال 94 با شهرداری و سرای محله ها شروع کردم، و بعد ازآن در آموزشگاه ایده مشغول به تدریس عکاسی شدم. همچنین در کنار تدریس، گشت شهری را از زمان فعالیت در شهرداری راه اندازی کردم که با آن بیشتر دیده و معروف شدم. اکنون در دوره پیشرفته مدرسه ایده دو جلسه عکاسی شهری را با هدف اجرای عملی آموزه­ های عکاسی در نظر گرفته­ ام، زیرا در شهر هیچ چیز تحت کنترل نیست و هنرجوها آموزش می­بینند تا در زمان کم و نورهای متفاوت از سوژه مورد علاقه خود عکاسی کنند. این مساله آنها را توانمند کرده و عکاسی را به خوبی لمس خواهند کرد، و در ادامه جلسات به نقد هر یک از عکس ها می­پردازیم. باید اشاره کنم که عکاسی شهری را در دوره مقدماتی به دلیل عدم تسلط هنرجوها برگزار نمی‌کنم. زیرا اگر نتوانند در فرصت مناسب از سوژه­ مورد نظر خود عکاسی کنند، از دوربین دلزده خواهند شد و نسبت به توانایی خود در عکاسی دلسرد می­شوند.

 

روند آموزشی در کلاس‌های عکاسی مدرسه ایده به چه شکل است؟ آیا هنرجویان در انتهای ترم موظف به ارائه پروژه هستند؟

کلاس­های عکاسی شامل دو دوره مقدماتی و پیشرفته است که افراد بعد از پشت سرگذاشتن دوره پیشرفته در صورت علاقه­ مندی به دنبال حوزه تخصصی خود مانند عکاسی معماری یا‌‌ پرتره می روند. البته من افراد را ملزم به شرکت در دوره پشرفته نمی­کنم، اما بنا به تجربه آموزشی باید اشاره کنم برای حرفه ای شدن در عکاسی، شرکت در این دوره را ضروری می­دانم. زیرا در دوره مقدماتی بیشتر با مبانی و نحوه استفاده از دوربین آشنا خواهند شد و در دوره پیشرفته بیشتر کارگاه ­ها عملی است و هنرجوها آموزش می­بینند که چگونه عکس تاثیرگذار بگیرند. همچنین باید اشاره کنم من چه در دوره مقدماتی و چه در دوره پیشرفته درجلسه هفتم از هنرجوها مجموعه عکس می­خواهم که باید برای آن، عنوان درنظر بگیرند و عکس­های خود را حتما چاپ شده به کلاس بیاورند. همچنین در خصوص کار عملی بسیار سختگیر هستم و تاکنون نتیجه بازخورد این میزان از حساسیت بر اجرای ژوژمان ها را در پیشرفت و علاقه­ مندی هنرجویانم دیده­ ام. در یک جمله بگویم که من در دوره پیشرفته نسبت به کارهای عملی هنرجویان نقش منتقد را دارم و بیشترین کار برعهده دانشجو در عکاسی ­های مکرر آن است.

 

 

آیا همراه داشتن دوربین عکاسی برای شرکت در کلاس ها ضرورت دارد؟

بله بهتر است افراد با دوربین عکاسی در کلاس­ها شرکت کنند، زیرا در دوره مقدماتی ما 4 جلسه را به معرفی دوربین و نحوه استفاده از آن اختصاص داده­ایم، که ممکن است از حوصله هنرجویی که دوربین همراه ندارد خارج باشد. البته افراد می­توانند با این هدف در کلاس­ها شرکت کنند و از مطالب آن بهره­ مند شوند، که در آینده دوربین خریداری کنند.

 

بنا به تجربه آموزشی معمولا چه افرادی در این حرفه موفق­­تر عمل می کنند؟

طبق تجربه آموزشی من افرادی در این حرفه موفق هستندکه به دنبال بیان حرفی از طریق عکس بوده تا تاثیری روی افراد بگذارند. اینگونه افراد معمولا نسبت به موضوعی خاص دغدغه و یا سواد خاصی دارند که از طریق عکس به خوبی بیان می­کنند؛ حتی برخی از آنها به فیلمبرداری نیز روی می­آورند. برخی دیگر تنها برای درآمدزایی به این حوزه وارد می شوند تا درآمد خوبی را کسب کنند.

 

آیا شما به هنرجویان در انتخاب سوژه کمک می کنید؟

من نمی‌توانم برای هنرجوها سوژه تعریف کنم زیرا هنوز به طور کامل آگاهی لازم را درباره عکاسی کسب نکرده­اند و می توان گفت تقریبا بعد از دوره پیشرفته افراد متوجه خواهند شد روی چه عنوان و سوژه­ هایی استعداد عکاسی دارند. وظیفه من در این کلاس­ها آشنا کردن هنرجو­ها با انواع شاخه­ ها است، در همین راستا آنها علاقه خود را محک زده و متوجه توانایی خود خواهند شد.

 

ثبت نام در دوره عکاسی پایه

 

آیا عکس­های ارئه شده توسط هنرجویان ظرفیت برگزاری نمایشگاه در گالری مرکز فرهنگی و هنری ایده را دارد؟

بله. من درجلسه اول دوره پایه به هنرجویان می گویم در صورت داشتن مجموعه عکس خوب برای 4 نفر از آنها در گالری ایده به صورت رایگان نمایشگاهی را برگزار می کنیم. البته این نیازمند تلاش بسیار آنها است، زیرا گرفتن عکس خوب و انتخاب آن کار ساده ای نیست. بنابراین هنرجویان می توانند از این فرصت استفاده کرده و تمرین و تکرار بسیار داشته باشند تا بتوانند اولین نمایشگاه خود را راه اندازی کنند و به توانمندی خود ایمان بیاورند.

 

بیشترین چالش افراد در دوره­ آموزش عکاسی چیست؟

بزگترین چالش هنرجویان در انتخاب لنز است، که در این خصوص من تا پایان جلسه چهارم اجازه خرید لنز را به آنها نمی­دهم مگر برای دوره تخصصی خود که بعد دوره پیشرفته است، دوره ­ای که به صورت متمرکز روی یک موضوع مثل دوره تبلیغاتی یا پرتره متمرکز می­شوند. زیرا خرید لنز باید متناسب با نیاز عکاس در حوزه کاری­اش باشد. از دیگر چالش­های دانشجویان را می­توان در انتخاب موضوع دانست که آنها را دچار سرگردانی می­کند، البته این مساله بیشتر در دوره پیشرفته رخ می­دهد و امری بسیار طبیعی است. من معمولا در جلسات گشت خیابانی متوجه سردرگمی هنرجویان می­شوم اما در جلسه اول چیزی به آنها نمی­گویم تا مایوس نشوند، و در جلسه دوم گشت درکنار آنها خواهم بود، زیرا تا حدودی متوجه علاقه­مندی آنها می­شوم و در عکاسی به آنها کمک می­کنم. درنهایت باید گفت افراد در انتهای دوره پیشرفته حوزه علاقه­ مندی خود را پیدا می­کنند.

 

تا چه حد  ارتباط هنرمند با سوژه خود می­تواند در کیفیت کار او موثر باشد؟

در مسئله ارتباط حوزه فعالیت عکاس با انتخاب سوژه و انجام آن می­توانم خودم را مثال بزنم، دغدغه من همیشه رسانه بوده و دوست داشتم همیشه یه مطلبی را به همه بگویم، و این شد دلیل انتخاب رشته روزنامه نگاری اما پس ازآن متوجه شدم برد این مسئله خیلی کوتاه است تا همه بخواهند مطلبی را که چاپ شده بخوانند خیلی زمان می برد، همچنین که امروزه تمایل افراد بیشتر به سمت عکس و ویدئو است. همچنین  پرتره و مدلینگ که این روزها از منابع پر درآمد در این حرفه است نیز از رقابت تنگاتنگی برخوردار است و نیازمند منبع و سرمایه خوب و ارتباط دارد. اما هنرجویان در صورت عدم وجود این شرایط می­توانند از طریق عکس دیگران را مجاب کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن