اولین لباس توسط چه کسی کشف شد؟

Old-15th-century-dining-table-min_10_11zon

شاید برایتان این سئوال پیش آمده باشد که انسان های اولیه چگونه برهنگی خود را پوشانده بودند؟ یا شاید هم برایتان این سئوال پیش آمده باشد که آیا انسان‌های اولیه و حتی پس از آن میدانستند که برهنه هستند که بخواهند خودشان را بپوشانند؟آیا آنها میدانستند که این برهنگی چگونه پوشانده می شود؟

بهتر است پاسخ را در وضعیت چهارصد هزار سال گذشته جستجو کنیم. در برخی مقالات و کتابها آمده است که 400000 سال پیش، فردی با نام « هوم ساپینز»  راه حلی برای محافظت از بدن انسان آسیب پذیر در برابر محیط زیست اختراع کرد. او لباس را اختراع کرد. به عبارتی 400000 چهارصد هزار سال گذشته لباس بشر برای حفاظت او از آسیب‌های محیط زیست اختراع شد. آن دوران خبری از پوشش بین مردم نبود. همچنین مردم شناسان معتقدند که اولین لباس‌ها از پوست حیوانات شکار شده یا برگ درختان ساخته شده بود. این لباس‌ها برای در آغوش گرفتن بدن قرار می گرفت و بدن را از سرما، باد و باران محافظت می کرد.

بسیاری از مردم شناسان بر این باورند که نمی‌توان تاریخ دقیق اختراع لباس در جهان را پیش بینی کرد اما عنوان می شود چیزی نزدیک به 30 هزار سال قبل از میلاد مسیح سوزن‌های خیاطی ساخته شده از استخوان حیوانات وجود داشته است که متعلق به 30000 سال قبل از میلاد است و توسط باستان شناسان پیدا شده است. لذا شاید با این اکتشاف بتوان گفت که تاریخ کشف لباس و پوشش بشر به 30 هزار سال قبل از میلاد باز گردد. در ادامه شاید بد نباشد بدانید که ؛ نتایج تجزیه و تحلیل ژنتیکی شپش‌هایی که روی بدن انسان زندگی می کنند نیز میتواند تاریخ لباس و کشف لباس برای بشر را نیز نشان بدهد. نتیجه تجزیه و تحلیل ژنتیکی شپش‌های روی لباس بشر نشان می‌دهد که آنها تقریباً همزمان با لباس ها تکامل یافته اند. دانشمندان قبلاً بر این باور بودند که شپش‌ها 107000 سال پیش تکامل یافته اند، اما تحقیقات اخیر تاریخ تکامل آنها را به چند صد هزار سال قبل نشان می دهد.

مارک تواین جمله جالبی در خصوص پوشش و تاثیر لباس بر انسان دارد او میگوید؛ « شاید به جرات بتوان گفت؛ تنها چیزی که میتواند آدمی را انسان گونه نشان بدهد همان لباس‌های اوست. این در حالی است که افراد برهنه تقریباً هیچ تأثیری بر مردم ندارند».

Twain-min_15_11zon
مارک تواین

اگرچه لباس در طول قرن ها تغییر زیادی کرده است، اما از زمان های بسیار قدیم تا به امروز لباس و البته نوع لباس و نوع پوشش همواره به عنوان شاخصی از وضعیت، ثروت و اعتقادات شخصی، فردی که آن لباس را می پوشد، عمل کرده است. در دوران انقلاب صنعتی، از صنعت نساجی باید به عنوان نخستین صنعت مکانیزه یاد کرد. همچنین در این دوران تغییرات کلی‌تری در لباس به وجود آمد و لباس‌های دقیق تری با شیوه ای بسیار سریعتر تولید شد.

و تحول اساسی در لباس آدمی با تحول و تغییرات در ساخت و ساز ماشین آلات و صنعت مکانیزه برآورد شد.  شاید بهتر باشد بگوئیم که تغییرات و تحولات در لباس بشر نتیجه ممارست و تلاش بشر در توسعه صنعت بوده است . در پایان قرن بیستم، مکانیزاسیون امکان تولید بسیاری از لباس‌های مختلف را برای آدمی فراهم کرد که از ما در برابر آب و هوای سخت، مواد شیمیایی، حشرات و دنیای خارج محافظت می‌کرد. همچنین نباید فراموش کرد که اگر لباس اختراع نمی شد، به اندازه امروز نمیتوانستیم از جهان خود و کیهانی که آن را احاطه کرده است، کاوش و البته استفاده کنیم.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن