اهمیت هوش هیجانی برای مدیران بازاریابی 

Emotional-Intelligence

امروزه (بازاریابانmarketer ) زِبّر دست به دنبال تاثیر گذاری بر روی عواطف بشری هستند تا با مخاطبانشان پیوند برقرار کنند و روابطشان را گسترش دهند.

از آنجا که این حقیقتی اثبات شده است که عواطف نقش ویژه­ ای را در تصمیم گیری مصرف کنندگان ایفا می­کنند، اغلب دلیل اینکه چرا کمپین­های بازاریابی در رسیدن به هدف شکست می­خورند این است که بسیاری از مشتریان نقطه­ اشتراکی میان برندهای محبوب­شان و نیازهای واقعی خود احساس نمی­کنند.

برای آشنایی بیشتر با بازاریابی می­توانید در دوره جامع مدیریت تبلیغات و بازاریابی این موسسه ثبت نام نمایید.

ثبت نام در این دوره هم اینک مشمول 50 درصد تخفیف ویژه تابستانه می­باشد.

هوش هیجانی چیست؟

(هوش هیجانیEmotional intelligence) باز می­گردد به توانایی ادراک ما از حالات روحی، رفتارها و انگیزه ­ها. هم چنین مدیریت آن­ها در هماهنگ ساختن­شان با یک شرایط به­ خصوص. هوش هیجانی شما را یاری می­دهد تا مشتریان­تان را در زمان درست، درجایگاه درست قرار دهید و کمک می­کند تا در سطوح عمیق­تری بشناسیدشان.

برای پایه گذاری روابط معنادار و پایدار باید ابتدا عواطف مشتریان­تان را در بدو زمانی که به محصول شما گرایش پیدا می­کنند درک کنید.

قلمروهای هوش هیجانی

در ارتباط با هوش هیجانی پنج قلمرو قابل شناسایی است:

1.(خود آگاهیself-awareness)

  1. (انگیزهMotivation)
  2. (همدلیEmpathy)
  3. (خود کنترلیself-management)
  4. (مهارت­های اجتماعیSocial skills)

به کار گیری این پنج رکن هوش هیجانی در استراتژی بازاریابی شما می­تواند سبب برقراری پیوند میان شما و پیام برندتان شود به گونه­ ای که تفکر برانگیز و انسانی نیز باشد.

هوش هیجانی ویژه بازاریابان

آدم­هایی که از خودآگاهی بالایی برخوردارند با حالات روحی، احساسات و عواطف خود هماهنگ اند. آن­ها آگاهی عمیق­تری نسبت به آن بخشی از عواطفشان که ممکن است افکار و تصمیم­ هایشان را تحت تاثیر قرار دهد بروز می­دهند. در نتیجه تاثیری را که احساسات­شان بر رفتار و تظاهرات بیرونی­شان دارد، تشخیص می­دهند.

به همین صورت، افرادی که خود مدیریتی بالایی دارند قادرند به شیوه ­ای موثر عواطفشان مدیریت کنند، به سرعت از رویدادهایی که سبب پریشان حالی می­شود عبور نمایند، راهبردهایی را بنیان نهند که حالات روحی و عواطف مثبت را حفظ می­کنند و در نتیجه به شکل موثرتری توقعات کاری بالا و فشارهای روانی کنار می­ آیند.

در فرآیند استخدام مدیران بازاریابی آگاهی­های هیجانی و مدیریت، فاکتوری حیاتی به شمار می­آیند که در موفقیت نیز تاثیر گذار اند. بازاریابان واجد آگاهی هیجانی این توانایی را دارند وضعیت عاطفی خود و دیگران را به خوبی درک کنند و واکنش­ها و تصمیمات بدوی خود را متعادل سازند. شناخت هیجان و واکنش عاطفی افراد در یک موقعیت خاص مهارت بسیار مهمی است که یک بازاریاب می­تواند واجد آن باشد.

آگاهی اجتماعی

آگاهی اجتماعی را می­توان توانایی درک وضعیت هیجانی و عاطفی دیگران دانست، حتی اگر آن­ها متقابلا چنین حسی نداشته باشند. در این راستا شنیدن فعال و مشاهده مهم­ترین مولفه ­ها به شمار می­آیند.

مدیریت روابط

مدیریت روابط هنر کنترل هیجانات در دیگران و صلاحیت تعاملات اجتماعی است. این افراد دوستان، مذاکره کنندگان و رهبران کارآمد و موثری هستند. آن­ها تعاملات سازنده را پیش می­برند، الهام بخش دیگران می­شوند و سبب آسایش دیگر افراد در موقعیت­های اجتماعی می­گردند. بر دیگران تاثیر می­گذارند و مشوقشان هستند.

The-importance-of-emotional-intelligence-min_11zon

علائمی که نشانگر کمبود هوش هیجانی  یک بازاریاب است

کارهایی که ارتباط را تحت الشعاع قرار می­دهند

پُر واضح است که مکالمه میان برند و مشتری یک هدف غایی مشترک دارد- رسیدن به راه حل یا فروش.

برای بازاریابانی که هوش هیجانی پایینی دارند، اغلب بدین معناست که محتوایی خلق شده توسط آن­ها نسبت به نیازهای افرادی که مخاطبشان هستند فاقد حساسیت لازم است. این محتوا ممکن است بیش از حد متمرکز بر فروش به نظر برسد یا بر کیفیت­ هایی متمرکز شود که تولید کنندگان گمان می­کنند مهم اند، اما برای مشتریان اهمیت چندانی نداشته باشد.

ارزش فراهم نمی­آوریم

به جای آنکه مجال دهید مسئولیت­های نهایی فروش بر نیازهای مشتریان سایه اندازد، تمرین کنید محتوایی خلق نمایید که نیازهایشان را برآورده می­سازد.

به لحاظ دیجیتال فاقد حسگرهای مناسب هستیم

در مورد یک فرد(یا حتی یک ویدئو)، فهمیدن اینکه کی باید سکوت کرد آسان است. کافی است به زبان بدن فردی که دارید با او صحبت می­کنید توجه نمایید. اگر شروع کرد به سر چرخاندن، به سوی دیگر نگاه کردن، یا تغییر حالت چشم­ها، متوجه می­شوید که زمان آن رسیده است تا موضوع را عوض کنید یا بالکل دست از سخن گفتن بکشید.

حال گرفتن بازخورد در حوزه دیجیتال بسیار دشوارتر است. باید علائم ظریف­تری را مشاهده کنید مانند: افت سرگرم کنندگی و امیدوار باشید که به موقع دریافت­شان می­کنید پیش از آنکه به کلی سرنخ را از دست دهید.

گاهی اوقات بازاریابان چنان سرگرم سخن گفتن هستند که فراموش می­کنند گوش فرا دهند. به علاقه مندی­ها و نیازهای مخاطبان گوش دهید.

از گفتگوی جدی می­پرهیزیم

احساس می­کنید باید از مدیر این گونه سوال کنید: «آمادگی یک تماس تلفنی را دارید؟»

سوالاتی هستند که پرسیدن­شان دشوار است چرا که پاسخ­شان به شکل روشنی یک کلمه است: بله یا خیر.

بازاریابانی که هوش هیجانی بالایی دارند این کار را از طریق درنگ تا زمانی که مدیر آمادگی پاسخگویی را بیابد انجام می­دهند و سپس او را به سمت مرحله بعدی کانال ارتباطی سوق می­دهند.

علائمی که نشان می­دهد یک بازاریاب واجد هوش هیجانی کافی است.

هوش هیجانی را می­توان با مشاهده رفتارها و کیفیات گوناگونی برآورد کرد:

بازاریابان با هوش هیجانی بالا اشتباهاتشان را می­پذیرند و از آن­ها درس می­گیرند، عواطف را زیر نظر دارند و درباره مسائل بغرنج به بحث و بررسی می­پردازند. بیش از آنکه سخن بگویند یا دست کم به اندازه آن گوش می­دهند، انتقاد پذیرند و تحت فشار آرامش خود را حفظ می­نمایند. آن­ها هم چنین می­دانند که چگونه مشکلات را به شیوه­ای موثر و کارآمد حل کنند، با اعضای گروه و تیم خود همدلی می­کنند و ارتباط گیرنده ­های ماهری هستند.

روش­های ارتقاء و بهبود هوش هیجانی

روش­های ارتقاء و بهبود پنج قلمرو هوش هیجانی عبارت اند از:

توجه بیشتر به عواطف خود و حرکت در راستای شناخت آن­ها، کنار گذاشتن زمانی برای حل مساله یعنی مجال دادن به تفکر شفاف، تمرکز بر داشته ­ها و امکانات تا محدودیت­ها، توجه به زبان بدن، تبیین تصمیم گیری­ها، تمرین دریافت بازخوردهای مثبت­تر و داشتن خط مشی در جهت مجال دادن به کارکنان برای صحبت با هر کسی در هر سطح کاری، در دسترس بودن.

مِتُد شناخته شده دیگر این است که هر چه زمان بیشتری را به همدلی با دیگران اختصاص دهیم به انسان­های همدل­تری بدل خواهیم شد. این یافته مهر تاییدی است بر این نظریه که هوش هیجانی آموختنی است.

سخن آخر

برقراری ارتباط عاطفی با مخاطبان­تان سبب بهبود تعهد و وفاداری آن­ها می­گردد، که به باورمندی، فروش و تدوام بیشتر خواهد انجامید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن