انگیزه ها و چالش های فکر در ایده پردازی و خلاقیت

Motives-and-Challenges-ideaschool-min_36_11zon

بعضی از تحقیقات حاکی از آن است که انگیزه‌ها می‌توانند روند خلاقیت را تقویت نمایند. شرکت‌کنندگان به سه حالت تقسیم‌بندی شدند. در حالت اول، به همه شرکت‌کنندگان یک مبلغ پایه پرداخت می‌شد. در حالت دوم، شرکت‌کنندگان برای هر ایده منحصر بفرد خودشان امتیاز می‌گرفتند و به موضوعات براساس امتیاز کسب شده پاداش تعلق می‌گرفت. در حالت سوم، پاداش تنها به موضوعاتی تعلق می‌گرفت که تأثیری بر کل گروه داشت؛ که براساس شمارش تعداد ایده‌های گروه که از ایده مشخص یک موضوع نشأت گرفته بود سنجیده می‌شد.

در یک سطح آماری قابل توجه برای بیشتر سنجش‌ها، عملکرد حالت سوم از حالت دوم و عملکرد حالت دوم از حالت اول بهتر بود. نتایج نشان داد که شرکت‌کنندگان تمایل داشتند زمان بیشتری کار کنند تا نتایج منحصر به ‌فردتری در ازای دریافت پاداش بدست آورند.

چالش های طوفان فکری گروهی مؤثر

تعداد زیادی از تحقیقات، ادعای آزبورن مبنی بر این که طوفان فکری گروهی نسبت به فردی، ایده‌های بیشتری تولید می‌کند را رد کرده‌اند. برای مثال مایکل دییل و ولفگانگ استروب در بررسی ۲۲ مورد طوفان فکری گروهی، با حیرت زیاد دریافتند که طوفان فکری گروهی، ایده‌های کمتری از کار انفرادی تولید می‌کند. با این حال، این نتیجه‌گیری با  بررسی ۵۰ مورد که اسکات جی ایساکسن متعاقب آن انجام داد زیر سؤال رفت. تحقیقات ایساکسن نشان داد که درک نادرست از ابزار و کاربرد ضعیف این روش‌ها شامل نداشتن تسهیلات، و مصنوعی بودن مسائل مطرح شده و گروه‌ها، که مطالعات و اعتبار نتایج آنها را تضعیف می‌کنند، سبب کسب این نتایج شده است. لذا عوامل زیادی در کاهش اثربخشی طوفان فکری گروهی دخیل هستند.

Group-brainstorming-min_9_11zon

مسدود کردن

از آنجایی که در هر زمان تنها یک شرکت‌کننده می‌تواند ایده خود را مطرح کند، دیگر شرکت‌کنندگان ممکن است ایده‌ای را که در ذهن داشتند فراموش کنند یا از طرح فکر خود به دلیل این که فکر می‌کنند ایده آنها اهمیت زیادی ندارد یا مرتبط با موضوع نیست، خودداری می‌کنند. به علاوه اگر طوفان فکری را به عنوان یک روند شناختی در نظر بگیریم که در آن «یک شرکت‌کننده ایده تولید می‌کند و  آن را در حافظه کوتاه مدت خود ذخیره می‌کند و در نهایت برای بیان ایده، بعضی از آنها را از حافظه کوتاه مدت خود بیرون می‌کشد»، آنگاه مسدود کردن چالش بسیار مهمی‌خواهد بود زیرا ممکن است حتی مانع  حرکت قطار فکری شخص در تولید ایده و به خاطر سپاری آن شود.

تثبیت جمعی

تبادل ایده ها در گروه می‌تواند تعداد دامنه‌هایی که گروه برای ایده‌های اضافی جستجو می‌کند را کاهش دهد. همچنین ممکن است اعضا، در ایده‌پردازی با اعضای دیگر هم‌نوایی کنند، که سبب کاهش ایده‌های جدید و تنوع آنها می‌شود، با این که ممکن است در کل تعداد ایده‌ها کاهش پیدا نکند.

هراس از ارزیابی

هراس از ارزیابی اغلب مربوط به نمونه‌های ارزیابی گروهی است. اگر فرضیه ارزیابی جمعی مد نظر قرار گیرد، قضاوت آنی ایده‌ها، که ظاهراً هراس از ارزیابی را القا می‌کند، می‌تواند تاثیر قابل توجهی را در عدم طرح ایده ها ایجاد کند.

دوره آموزشی ایده پردازی و خلاقیت

مفت سواری

افراد فردگرا ممکن است احساس کنند که ایده‌های آنها در ترکیب با ایده گروه ارزش کمی‌ دارد و دیگرانبه رایگان سوار بر ایده  آنان می شوند. در واقع داییل و استورب نشان دادند که حتی اگر به افرادی که به صورت انفرادی کار می‌کنند گفته شود که نتیجه کار آنها در یک گروه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، ایده‌های کمتری تولید می‌کنند تا این که به آنها گفته شود فقط یک نفر کار آنها را ارزیابی می‌کند. با این حال، آزمایشات آشکار کردند که مفت‌سواری تنها یک عامل حاشیه‌ای در کاهش بهره‌وری است، و نوع جلسه (یعنی، گروه واقعی در برابر گروه اسمی) دخالت بسیار بیشتری در این کاهش دارد.

ویژگیهای شخصیتی

برونگراها نشان داده‌اند که در گروه‌های کامپیوتری از درونگراها عملکرد بهتری دارند. همچنین وقتی روش‌های تکمیلی برای تحریک تولید ایده بکار می‌روند مانند تکمیل یک وظیفه کوچک مرتبط قبل از جلسه طوفان فکری، یا وقتی فهرستی از قواعد کلاسیک به آنها داده می‌شود، برونگراها نسبت به درونگراها ایده‌های متمایز و منحصر بفردتری تولید می‌کنند.

تطابق اجتماعی

یکی از پدیده‌های طوفان فکری این است که شرکت‌کننده‌ها تمایل دارند میزان بهره‌وری خود را برای هم‌سطح شدن و تطابق با گروه تغییر دهند. این کار باعث می‌شود که شرکت‌کننده وقتی در گروه قرار می‌گیرد ایده کمتری نسبت به کار انفرادی تولید کند زیرا اگر سطح بهره‌وری خود را بالاتر از سطح متوسط گروه ببیند، کمتر در گروه همکاری و مشارکت می‌کند. از سوی دیگر همین پدیده می‌تواند سبب افزایش بهره‌وری افرادی شود که می‌خواهند خود را به سطح متوسط گروه برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن