از راز و رمزهای بازاریابی محتوایی چه می‌دانید؟

از-راز-و-رمزهای-بازاریابی-محتوایی-چه-می_دانید؟

ست گادین متولد ۱۹۶۰ است. او در دو رشته علوم کامپیوتر و فلسفه در دانشگاه تافتس (Tufts) تحصیل کرده و مدرک MBA خود را ازدانشگاه استنفورد دریافت کرده است. او شرکتی فعال در حوزه تبلیغات اینترنتی به نام Yoyodyne هم تأسیس کرد و در سال ۱۹۹۸ آن را به شرکت یاهو فروخت. Squidoo  هم شرکت دیگری بود که ست گادین در سال ۲۰۰۵ تأسیس کرد و آن را هم در سال ۲۰۱۴ به HubPages  فروخت.  ست گادین را در دنیای مدیریت و بازاریابی و تبلیغات بیشتر به علت مطرح کردن مفهوم Permission Marketing (تبلیغ و بازاریابی با کسب اجازه از مخاطب) می‌شناسند.. او این روزها در ایران به‌ویژه پس از کتاب گاو بنفش به شدت شناخته شده است و آنچه در ادامه می‌خوانید یکی از آخرین مصاحبه‌های او با مجله معتبر فوربز است. ست گادین یک وبلاگ‌نویس حرفه‌ای است و سال‌هاست که دارد هر روز وبلاگش را حتی با نوشتن یک پاراگراف کوتاه اما تاثیر گذار به روز می‌کند.

ست گادین را با کارهای زیادی می‌شناسند اما او به‌طور مشخص پادشاه بازاریابی است.

ست-گادین-min_4
ست گادین

نویسنده این مقاله می‌گوید: مصاحبه‌ای با گادین، رهبر اندیشمند و نویسنده پرفروش نیویورک درباره موضوعات مختلفی ترتیب دادم که شامل موارد زیر است چگونه ایده خود را منتشر کنیم، چگونه ارتباطات انسانی ایجاد کنیم، اهمیت «اُتاکو» در بازاریابی چیست و چه کار کنیم تا مردم به برند شما اهمیت دهند، چگونه استارت‌آپ‌ها و کارآفرین‌ها با منابع محدود، باید برای بازاریابی هزینه کنند، بهترین توصیه او و مطالب بیشتر را که نویسنده ۱۹ کتاب پر فروش جهانی است در ادامه می‌خوانید:

پس از خواندن مصاحبه ما، می‌توانید در بلاگ او چیزهای مفید بیشتری پیدا کنید.

ـ همه ما این مطلب را شنیده‌ایم که «این، بزرگ‌ترین اختراع بعد از اختراع نان برش خورده است.» شما سخنرانی تد تاک عالی را برگزار کرده‌اید و در آن درباره این‌که چطور ایده خود را منتشر کنیم، سخن گفته‌اید. در آن سخنرانی شما گفتید که اختراع نان برش خورده، به مدت ۱۵ سال نتوانست رواج پیدا کند. شرکت واندر (Wonder) بود که وضعیت آن را تغییر داد. چرا آن ایده در ابتدا گسترش پیدا نکرد و واندر چه کار متفاوتی انجام داد؟

  • گادین: واندر به شکلی دیوانه‌وار به تبلیغ آن پرداخت و آن را توزیع کرد و آن را عادی کرد و سپس بازهم تبلیغ کرد. نکته اینجاست که دیگر من و شما قادر به این کار نیستیم زیرا دیگر دوران عادی کردن به سر آمده است.

ما اکنون در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که ایده خوب به شانسی بسیار خوبی برای گسترش بدون تبلیغات را دارد.

درواقع ایده خوب (ایده‌ای که در خدمت مشتری است)، مؤثرترین روش برای راه یافتن به بازار است.

کتاب-این-بازاریابی-است-min_5
کتاب “این بازاریابی است”

ـ شما در آخرین کتاب خود، این بازاریابی است (This is Marketing)، نوشته‌اید که بازاریابی انسانی درباره ایجاد اعتماد و ساخت رابطه انسانی است؛ درباره این است که افراد را به‌جایی ببرید که می‌خواهند آنجا باشند. مؤثرترین روش‌ها برای ایجاد بازاریابی انسانی کدم‌اند؟

  • انسان بودن! فراموش کردن آنچه شما به دنبال آن هستید و همدلی با آنچه دیگران به دنبال آن هستند، به آن باور یا از آن هراس دارند.

ـ شما در کتاب کلاسیک خود، گاو بنفش درباره مفهوم «اُتاکو» (OTAKU) نوشتید. اتاکو چیست و چرا برای بازاریابی این‌قدر مهم است؟

  • اتاکو در ژاپن، کمی معنای ننگ با خود دارد اما من آن را به شیوه مثبتی استفاده می‌کنم. معنایش داشتن شیفتگی فوق‌العاده نسبت به چیزی است. اتاکو داشتن نسبت به بیس‌بال، چیزی است که بیشتر ما در دوست یا همکارمان دیده‌ایم اما همچنین ممکن است ما اتاکو نسبت به سکه‌های قدیمی یا برندی خاص داشته باشیم.

چنین افرادی با چنین گرایشی افراطی، همان افرادی هستند که به‌احتمال‌زیاد به حرف‌های شما درباره چیزی که به آن علاقه‌مندند، گوش می‌دهند.

ـ شما چگونه در این بازار فوق رقابتی و شلوغ مردم را به اهمیت دادن به برند خود وامی‌دارید؟

  • چرا باید آن‌ها به برند من اهمیت دهند؟ آن‌ها به خودشان اهمیت می‌دهند. همه حرف همین است.

تا زمانی که برند شما در کار بیان مسائل مورد اهمیت آن‌هاست، آن‌ها این کار را با خوشحالی انجام می‌دهند.

ـ در کتاب شما با عنوان «قبایل» (TRIBES)، شما درباره رهبری می‌نویسید و این‌که اجزای مرکزی یک قبیله، گروهی از مردم هستند که با یکدیگر حول یک ایده، رهبر باهم در ارتباط هستند. چطور یک قبیله، جریانی مهم را ایجاد می‌کند؟

  • آن‌ها قبیله شما نیستند. ممکن است شما برای مدتی آن‌ها را رهبری کنید اما آن‌ها مال شما نیستند، آن‌ها به یکدیگر تعلق دارند.

اگر شما به این قبیله، ارتباط، فرهنگ و تعهد را تقدیم کنید و مکانی برای رونق آرزوها و رؤیاهایشان بدهید، از شما ممنون می‌شوند و این همان چیزی است که رهبری نامیده می‌شود.

ـ اصلی‌ترین مفهومی که در بازاریابی دچار سو برداشت‌شده است، چیست؟ مدیران بازاریابی بیشتر در چه چیزی دچار اشتباه می‌شوند.

+مهم‌ترین چیزی که دچار سوءبرداشت شده این است: بازاریابی و تبلیغات یک‌چیز واحد هستند.

آنچه مدیران بازاریابی بد متوجه شده‌اند: آن‌ها مسئول همه سازمان نیستند. اگر شما می‌خواهید بازاریابی کنید، بازاریابی کنید و این همان چیزی است که هر بخشی در سازمان انجام می‌دهد.


دوره اصول و مبانی بازاریابی


ـ بهترین توصیه شما برای صاحبان کسب‌وکارهای کوچک یا مدیران بازاریابی استارت‌اپ‌هایی که می‌خواهند تأثیرگذار باشند اما منابع محدودی دارند، چیست؟

  • جای تبریک دارد! منابع محدود، راهی برای داشتن حداقل مخاطبان قابل‌دوام است. یک گروه کوچک انتخاب کنید و کاری کنید که برایشان مقاومت ناپذیرشوید.

ـ شما یک نویسنده پرطرفدار با ۱۹ کتاب پرفروش بین‌المللی هستید. فرایند نوشتن شما چیست و چگونه ایده را به کتاب تبدیل می‌کنید؟

  • این گونه:
  1. مثل صحبت کردن، بنویسید.
  2. یاد بگیرید بهتر صحبت کنید.
  3. هرروز وبلاگ نویسی کنید.

ـ سه تا از مهم‌ترین توصیه‌های شغلی شما چیست؟

  1. شروع کنید.
  2. سخاوتمندانه خدمات بدهید و شکست بخورید.
  3. هرروز وبلاگ نویسی کنید.

ـ چیزی هست که ما باید در مورد شما بدانیم و نمی‌دانیم؟

  • مطمئن نیستیم که کسی باید چیزی درباره من بداند اما ممکن است افراد به چیزهای بی‌اهمیت، علاقه‌مند باشند. شاید جالب باشد بدانند که من هرگز حین پرواز کیف‌ها را بررسی نمی‌کنم، غذای هواپیما را نمی‌خورم و هنگامی‌که هواپیما برخاسته هر ساعت، چهار فنجان چای گیاهی می‌نوشم. کمک خاصی نمی‌کند اما حداقل فکر می‌کنم کمی بر اوضاع مسلط هستم.

منبع: FORBES

گردآوری: مدسه هنری ایده

3 دیدگاه برای “از راز و رمزهای بازاریابی محتوایی چه می‌دانید؟

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن