ارتباط پرورش خلاقیت کودکان با رشد آنها چیست؟

childrens-creativity-min_8_11zon

خلاقیت بر بسیاری از جنبه‌های سفر یادگیری کودک تأثیر می‌گذارد. از توسعه مهارت‌های حل مسئله و حرکتی گرفته تا تشویق کنجکاوی و تخیل، خلاقیت یک عنصر کلیدی در رشد کودک است.

ارتباط پرورش خلاقیت کودکان با رشد آنها چیست؟

خلاقیت به طرق مختلف سود مثبتی را به همراه دارد. رشد ذهنی را از طریق چالش‌هایی که شامل عناصری مانند: برابری، تعادل، روابط فضایی و حل مسئله است، پشتیبانی می‌کند. همچنین از توسعه مهارت‌های کلیدی مانند ادراک حسی، مهارت های کلامی و هماهنگی دست و چشم پشتیبانی می‌کند. به‌علاوه، از طریق فعالیت‌هایی که شامل تأمل، تعجب و کنجکاوی است، از تفکر واگرا پشتیبانی می‌کند. خلاقیت همچنین فرصت‌هایی برای آزمایش، تخیل و آزادی بیان برای کودکان فراهم می‌کند. در نهایت، خلاقیت مهارت‌های اجتماعی را از طریق فعالیت‌هایی که شامل دیدگاه‌ها و ارزش‌های مختلف و درک نیازهای دیگران است، شکل می‌دهد.

روش‌های خاص خلاقیت باعث رشد در کودکان می‌شود

فعالیت‌های خلاقانه فقط سرگرم کننده نیستند. آنها می‌توانند به بچه‌ها در مجموعه مهارت‌های اساسی خود کمک کنند. به عنوان مثال، استفاده از قلم مو به آنها کمک می‌کند تا مهارت‌های حرکتی ظریف را بهبود بخشند. آزمایش با مواد جدید و متفاوت می‌تواند برای بچه‌ها مقدمه‌ای با علم فراهم کند، در حالی که شمارش قطعات می‌تواند به بچه‌ها در یادگیری اصول ریاضی کمک کند. در نهایت، کودکانی که از خلق کردن احساس خوبی دارند، اعتماد به نفس آنها را افزایش می‌دهد.

فواید خلاقیت

بسیاری از مطالعات تأثیر مثبت خلاقیت را – از کودکی تا بزرگسالی – بر مهارت‌ها و هوش هیجانی نشان داده‌اند. هنر و بیان خلاق می‌تواند به کودکان کمک کند تا پس از آسیب دیدگی بهبود یابند.

مطالعاتی که ارزش خلاقیت را نشان می‌دهد

مطالعات مختلف با تمرکز بر خلاقیت نمونه‌های متعددی از مزایای غنی را به دست آورده‌اند. به عنوان مثال، مطالعات نشان می‌دهد که فعالیت‌های خلاقانه مانند نقاشی سطح استرس را کاهش می‌دهد. همچنین نشان داده شده است که خلاقیت با هوش هیجانی در بزرگسالان همبستگی مثبت دارد. برای بچه‌ها، خلاقیت و وانمود کردن بازی به آنها فرصتی برای تمرین تفکر اصیل می‌دهد، به‌ویژه زمانی که به آنها اجازه داده می‌شود در کاوش خودگردان شرکت کنند. علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که خلاقیت علت و معلول شادی است. در نهایت، نشان داده شده‌است که خلاقیت نشانه ای از آمادگی یک فرد برای کشف هویت شخصی خود است.

Fostering-childrens-creativity-min_11zon
پرورش خلاقیت کودکان

غلبه بر تروما با خلاقیت

بر اساس مقاله‌ای در هفته آموزش، یک روانپزشک دریافت: «مناطق مغز را می‌توان از طریق فعالیت‌هایی که شامل لمس و حرکت است، تغییر شکل داده و سازماندهی مجدد کرد، که پایه و اساس بیان خلاق است. همانطور که تروما تجربه می‌شود – از طریق احساسات غیرکلامی – می‌توان آن را رها کرد. خلاقیت به کودکان آسیب دیده کمک می‌کند تا بین گذشته، حال و آینده ارتباط برقرار کنند. همچنین می‌تواند به آنها کمک کند تا به خاطراتی که ممکن است برای بیان شفاهی یا شناسایی بصری آنها مشکل دارند، دسترسی پیدا کنند.

برخی از سازمان‌ها برای کمک به ارتباط کودکان آسیب دیده با فرآیند خلاق طراحی شده‌اند. به گفته مدیر عامل، هایدی دورهام، سازمان غیرانتفاعی Art with a Heart، ماموریت دارد« به کودکان کمک کند تا از طریق بیان خلاقانه بر آسیب غلبه کنند.» مشاوران آموزش دیده سازمان برای انجام این ماموریت از هنر درمانی، روایت، درمان شناختی رفتاری و اصول یادگیری اجتماعی عاطفی استفاده می‌کنند. این فعالیت‌ها برای کمک به کودکان با خودآگاهی، همدلی و رفتار مشارکتی طراحی شده‌اند. در نهایت، پروژه‌های هنری تکمیل شده، یک رکورد بصری از شفا ارائه می‌دهد که کودکان را تشویق می‌کند، تا پیشرفت خود را تشخیص دهند و به رشد خود ادامه دهند.

نکات و فعالیت‌هایی برای برانگیختن خلاقیت در کودکان

والدین، مربیان و مشاوران همگی می‌توانند اقداماتی را برای تشویق خلاقیت کودکان انجام دهند. برخی از این مراحل شامل تشویق کودکان به آزمایش، پذیرش هنر کودک بدون ارائه پیشنهاد برای تغییرات، تاکید بر فرآیند خلاقیت، و دادن استقلال و کنترلی است که کودکان برای ایجاد آن نیاز دارند. همچنین، تمرین کلاسیک نمایش آثار هنری و داستان های کودک، بخش مهمی برای ادامه خلاقیت است.

دوره آموزشی پرورش خلاقیت هنری کودکان

۷ ایده برای فعالیت‌های هنری جذاب

یکی از ارگانیک‌ترین فعالیت‌های هنری که می‌توانید با بچه‌ها انجام دهید این است که از اشیاء بیرونی مانند درخت کاج، چوب و برگ‌ها به‌طور طبیعی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از مواد طبیعی مانند گل‌ها یا برگ‌ها آفتابگیر ایجاد کنید تا نزدیک پنجره آویزان کنید. در طرف دیگر طیف، می توانید رنگ خوراکی را به کرم اصلاح اسپری شده روی یک صفحه کوکی اضافه کنید و رنگ‌ها را در طرح‌ها ترکیب کنید. شما همچنین می‌توانید اشیاء روزمره مانند اسفنج یا درب بطری را در رنگ قابل شستشو فرو کنید تا چاپ‌های منحصر به فردی ایجاد کنید. یکی دیگر از فعالیت‌هایی که می‌توانید انجام دهید این است که به نوبت بر روی یک نقاشی مشترک برای یک بازی طراحی تعاملی پشت و رو بسازید. همچنین می توانید بادام زمینی های بسته بندی کمی مرطوب را بردارید و از آنها برای ساختن برج ها و سایر اشکال وحشی استفاده کنید. در نهایت، می‌توانید با استفاده از فیلترهای قهوه و آبرنگ گل ایجاد کنید.

نتیجه

مطالعات قدرت نقاشی یا پروژه هنری چند رسانه‌ای را برای توسعه بسیاری از مهارت‌ها و شایستگی‌هایی که برای رشد و شکوفایی کودکان حیاتی هستند، نشان داده‌اند. هم محیط کلاس و هم محیط خانه زمین بازی برای تخیل و خلاقیت هستند. همانطور که معلمان و مشاوران پروژه‌ها و برنامه های درسی را معرفی می‌کنند که خلاقیت را در کودکان شکل می‌دهد و رشد می‌دهد، والدین نیز می‌توانند از اکتشافات فرزندان خود حمایت کنند و از تلاش‌های خلاقانه آنها تجلیل کنند. تشویق خلاقیت در همه اشکال و تغذیه ذهن‌های نوآور و جوان می‌تواند تأثیر مستقیمی بر جنبه‌های مختلف رشد روانی کودک داشته باشد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن