کیوریتور و مصائبش

کیوریتور-و-مصایبش-min_23

کیوریتوریال، زبان نوین هنری

ما مردمان این مرز و بوم رفتارهای پیچیده‌ای داریم که گه‌گاه خودمان را هم دچار سرگیجه می‌کند. از یک سو پدیده‌های جدید و نوظهور را با چنان شوقی در آغوش می‌گیریم که گویی آشنایی گمگشته را یافته‌ایم و گاه چنان با تعصب به رفتارهای عهد عتیق می‌چسبیم که انگار نه انگار زمانه عوض شده و ما در روزگار جدیدی زیست می کنیم.

واژه های جدید را به سرعت یاد می گیریم و طوری از آن‌ها داد سخن می‌دهیم که انگار خود واضع آن بوده‌ایم ولی صدافسوس که در رفتار، با همان چیزهایی روبه رو هستیم که سال‌ها و شاید قرن‌هاست که از بابتشان در عذابیم.

کیوریت، کیوریتنگ، کیوریتوریال، هنرگردانی، هنربانی و واژه‌های مشابه همین کارکرد را برای ما دارند. روی کاغذ و در سخنوری بسیار زیبا و دلنشین و خواستنی‌اند و پای عمل که به میان بیاید، ترجیح ما این است که همان نظام استاد و شاگردی و مراد و مریدی را در پیش بگیریم که در آن، کسی می‌گوید و کسی می‌شنود و صد البته بهتر است آنکه می‌گوید ما باشیم و آن که می‌شنود دیگری!

متاسفانه از گفتار که به کردار می‌رسیم، ما همان آدمی می‌شویم که نه کار جمعی را درک می کند و نه دیگر واژه‌ها برایش معنایی دارند، حالا این واژه‌ها می خواهند مُد باشند یا دِمُده. آنچه مهم است خواست ما است و تحقق آن!

کیوریتور-و-مصایبش--min_1
نمایشگاه آثار مستر نقاشیخط در گالری ایده

حقیقت آن است که دنیای مدرن و جهان هنر معاصر، دنیای تعصبات نیست بلکه رویکردی جمعی و تعاملی به خود گرفته است و شاید از همین روست که این روزها کیوریت و کیوریتور بیش از پیش در فضای هنری معاصر جهان و به طبع آن در جهان هنر ایران اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

اکنون این ماییم و این جهانی که می‌خواهد تجربه جمعی از رویدادها، تجربیات و احساسات هنرمندان را جایگزین تجربه فردی شخص هنرمند کند، دنیای جدید، ما را به فراتر رفتن از «خود» می‌خواند، فضایی که تعامل را می‌طلبد و هر روز که می‌گذرد ساختارهای گذشته و مفاهیمی همچون، فردگرایی و نبوغ هنرمندانه را به چالش می کشد.

اکنون این فضای تعاملی است که در دنیای هنر ابراز وجود می‌کند و قواعد و مقررات خاص خود را می‌طلبد؛ قوانینی که از هنرمندان می‌خواهد خواسته های شخصی خود را در مسیر اهداف بزرگ‌تر و برای رسیدن به معنایی وسیع‌تر، کنار بگذارند و طرحی نو دراندازند.

کیوریتور، نمایشگاه‌گردان، هنربان یا هر نامی که می‌خواهید بر آن بگذارید، فردی یا نهادی است که کار خلق هنری را از طریق تعامل، همکاری و حمایت کردن انجام می‌دهد و این زبان جدید هنر معاصر است و آن‌هایی در آن ماندگار خواهند شد که این زبان نوین را بیاموزند؛ زبانی که به رفتارها و کردارها بیش از واژه‌ها اهمیت می‌دهد.

نویسنده : آرش سلطانعلی

۱ مرداد ماه ۱۳۹۸

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن