خوشنویسی و انواع آن

caligraphy-

خوشنویسی چیست؟

خوشنویسی هنر نوشتن کلمات به صورت زیبا است. و بخشی از هنر در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا برای یادگیری مهارت و حوصله نیاز دارد. بسته به اینکه با آن تا چه حد راحت هستید، می‌توانید خوشنویسی را با قلم مو یا خودکار تمرین کنید. برای ارائه جذاب‌تر، می‌توان از رنگ‌ها و زرق و برق‌ها و تزئینات نیز استفاده کرد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یاد بگیرید با ضرباتی که در تمام مدت کم و زیاد می‌شوند، سبکی و راحتی را تجربه کنید. تماشای آن نیز بسیار راضی کننده است. مردم به راحتی در مورد شکسته نویسی گیج می‌شوند، اما خوشنویسی چیزی شبیه خط شکسته نیست.

انواع خوشنویسی

خوشنویسی در طول زمان در سراسر جهان تکامل یافته است. انواع خوشنویسی عبارتند از:

– خوشنویسی با قلم نوک تیز

این نوع خوشنویسی با نوک قلم نوک تیز تسلط دارد. علاوه بر این، با یک نوک متمایز در یک نگهدارنده جداگانه در دسترس است. خوشنویسی قلم نوک تیز برای دستیابی به خطوط موی نازک و ضربات ضخیم مفید است. این بسیار سرگرم کننده و همچنین درمانی است. علاوه بر این، این سبک خوشنویسی همه کاره و پویا است. بنابراین، می‌توان آن را برای نوشتن حتی روی جلدهای خشن و نازک تمرین کرد. با تمرین اصول پایه و اساسی دستخط خود را بهبود بخشید. برخی از نمونه ها عبارتند از:

  • دست گرد
  • اسپنسرین
  • حکاکی ها
  • صفحه مسی
caligraphy1-min_4_11zon

خوشنویسی به سبک لبه پهن

برای تمرین برای لبه پهن باید از نوک‌های صاف استفاده کنید. شما باید قلم را در زاویه 0 درجه برای یک خط نازک نگه دارید. علاوه بر این، می‌توانید یک خط مستقیم نیز بکشید. در حالی که پایین رفتن در همان زاویه یک خط ضخیم ایجاد می‌کند. تمام سبک‌های نوشتاری ضخیم و جسورانه مانند: اسکریپت‌های گوتیک، سیاه‌نامه، ایتالیک و یونسیال تحت این نوع خوشنویسی قرار می‌گیرند.

– سبک مصنوعی

شما می‌توانید نوع خوشنویسی مصنوعی را با ابزارهای نوشتاری مختلف از جمله گچ، نشانگر یا حتی خودکار اعمال کنید. سبک Faux نوشتن کلمات به خط شکسته یا تقلید از سبک خوشنویسی است. به آن سبک خوشنویسی جعلی نیز می‌گویند. تمرین ساده و سرگرم کننده است. همچنین می‌توانید از آن برای مطالب زیر برای تمرین نوع خوشنویسی مصنوعی استفاده کنید:

  • چوب
  • سطوح دیوارها
  • تخته سیاه
  • تن پوش
  • شیشه
  • نقاشی‌های دیواری

دوره آموزشی خط نقاشی

– خوشنویسی در سبک قلم مو

می‌توانید خوشنویسی قلم مو را با خودکار یا نشانگر خوشنویسی که نوک آن انعطاف‌پذیر است و با جریان جوهر ثابت مخروطی شده است، انجام دهید. این سبک خوشنویسی بسیار مقرون به صرفه است زیرا فقط به یک قلم و کاغذ نیاز دارد. اگر می‌خواهید یک ضربه سبک داشته باشید، واقعاً لازم نیست هنگام کشش به سمت بالا، نیروی زیادی به قلم وارد کنید. با این حال، برای یک ضربه ضخیم، در حالی که به سمت پایین حرکت می‌کنید، باید مقداری فشار روی قلم اعمال کنید.

– غربی

نوع خوشنویسی غربی در قرن دهم وارد شد و انواع مختلفی از آن در نیمکره غربی جهان رایج است. اشکال مختلف عبارتند از:

  • قلم نوک تیز مدرن
  • قلم نوک تیز سنتی
  • لبه پهن
  • مصنوعی

– شرقی

نوع خط شرقی بخش شرقی کره زمین از جمله چین، ژاپن و کره را در خود جای داده است. در کشورهای آسیایی از ارزش بالایی برخوردار است. بنابراین، خوشنویسان مورد تجلیل قرار گرفتند. اعیان و مقامات این هنر را برای برخورداری از مقام والا آموختند. خط شرقی دارای نسخه‌های خطی کوتاه‌تری نسبت به خوشنویسی غربی است.

– اسلامی

می‌توانید نوشته‌ها و تکنیک‌های آن را که به خط عربی حک شده است، مشاهده کنید. به همین دلیل است که برای قلم‌های شیب‌دار و قلم‌های نوک پهن کاربرد دارد. سبک‌های خوشنویسی اسلامی در هند، عثمانی، فارسی، عرب، افغانستان و پاکستان متاثر از این سبک است. عمدتاً برای اهداف مذهبی در نوشته‌های مسجد یا کتب مقدس استفاده می‌شود. دوران عثمانی اوج توسعه سبک خوشنویسی اسلامی بود.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن