هویت بصری چیست و چرا اهمیت دارد؟

What-is-visual-identity_11zon

هویت بصری به عبارت ساده شکل دهی به ادراک و تصور ما، از طریق عناصر قابل مشاهده نام تجاری یا برند است. تصاویر روش ارتباطی قدرتمندی (به ویژه به این دلیل که با کلمات ارتباط ندارند) هستند. آن‌ها ارتباطی سریع و احساسی برقرار می‌کنند و بنابراین متقاعد کننده تر هستند. اما این قدرت زیاد، مسئولیت بزرگی به همراه دارد: شما باید بیشتر مراقب باشید که پیام اشتباه ارسال نکنید.

برای اطمینان از اینکه تصاویر شما به شیوه‌ای که باید ارتباط برقرار می‌کنند، این راهنما را برای هویت بصری گردآوری کرده‌ایم:

هویت بصری چیست؟

هویت بصری همه اطلاعات تصویری و گرافیکی بیانگر ویژگی‌های یک نشان تجاری است و این‌که چه چیزهایی آن را از بقیه متمایز می‌کند. به عبارت دیگر، همه چیزهایی را که مشتریان می‌توانند از نظر فیزیکی مشاهده کنند، از طراحی لوگو گرفته تا طراحی داخلی یک فروشگاه.

اغلب، قواعد مرتبط با هویت بصری در جایی دیده می‌شود که دستورالعمل‌های سبک برند وجود دارد جایی که دستورالعمل‌های ثابتی در مورد چگونگی نشان دادن نام تجاری در زمان‌ و مکان مشخص وجود دارد.

هدف هویت بصری عبارت است از:

  • احساسات بینندگان را برانگیزد
  • برای اطلاع بینندگان از ماهیت نام تجاری و خدمات/محصولات ارائه شود
  • برای یکپارچه سازی جنبه‌های مختلف یک تجارت از طریق تصاویری همسو شده باشد

هویت بصری در مقابل هویت برند

هویت بصری با هویت برند رابطه ذاتی دارد.

از یک سو، هویت برند بیان جامع همه چیزهایی است که به یک برند شکل می‌دهد. این هویت، شامل هویت بصری به همراه عناصر غیر بصری مانند صدای نام تجاری، راهنمای ویرایش تبلیغات، بیانیه مأموریت، ارزش‌های اصلی و غیره است.

در عین حال، هویت بصری حوزه‌ای متمایز است که دارای فرآیند و رویکردی متفاوت از هویت برند است. اگرچه همپوشانی وجود دارد اما معمولاً حرفه‌های مختلف و متفاوتی در هر یک دخیل هستند. سازندگان هویت برند را بازاریابان تشکیل می‌دهند و هویت بصری را طراحان و مدیران خلاقیت به وجود می‌آورند.

به طور خلاصه، هویت برند توصیف ماهیت یک برند در داخل و هویت بصری بیانگر  ماهیت یک برند در خارج و در انظار است.

عناصر هویت بصری

هویت بصری در اصل زبان بصری یک نام تجاری است. به طوری که عناصر سازنده آن، مانند کلمات، اجزایی هستند که به پیام رسان اجازه ساخت معنا را می‌دهد. در اینجا، ما به یک یک این عناصر نگاهی می‌اندازیم، عناصری که برای ایجاد یک هویت بصری منسجم گرد هم آمده‌اند:

گرافیک

در زمینه هویت بصری، بخش‌های تصویری ترسیم یا طراحی می‌شوند. آن‌ها می‌توانند به سادگی فرم‌ها و شکل‌ها باشند برای مثال یک بلوک لگو یا یک بطری کوکاکولا و نحوه نشان دادن این فرم‌های‌ متمایز را در نظر بگیرید.

تایپوگرافی

تایپوگرافی شکل یا ظاهر متنی است که در برند تجاری خود از آن استفاده می‌کنید. انواع مختلفی از فونت‌ها وجود دارد و هر کدام می‌توانند تأثیر متفاوتی بر بیننده داشته باشند، از جمله درجات مختلف خوانایی آنها. در راستای اهداف هویت بصری، باید مشخصات ویژه‌ای را برای لوگوی خود، فونت عنوان و فونت متن (که باید خواناترین آنها باشد) در نظر بگیرید.

پالت رنگ

رنگ برای شناساندن یک نام تجاری از طریق  طیف‌های رنگی و رنگ‌های خاص استفاده می‌شود(به طور کلی بیش از سه رنگ توصیه نمی‌شود). هنگامی که رنگ‌ها به درستی مورد استفاده قرار گیرند، می‌توانند برخی از قوی‌ترین واکنش‌های احساسی را در بیننده ایجاد کنند.

تصویرسازی

منظور ما از تصویرسازی در اینجا، امور مرتبط با عکاسی و محتوای ویدئویی و همچنین افرادی است که در تبلیغات «تصویر»شان استفاده می‌شود. وقتی صحبت از هویت بصری به میان می‌آید، طراحان باید فقط آن دسته از تصاویر را که به بهترین شکل نماینده شخصیت برند و مهم‌تر از همه مشتریان آن هستند، انتخاب کنند.

تصویر عنصری است که بیشترین ارتباط را با مخاطب دارد زیرا افراد با چهره‌ها همدلی می‌کنند و طبیعتاً می‌خواهند خود را در مارک‌هایی که مصرف می‌کنند منعکس کنند. به عنوان مثال، ایجاد دستورالعمل‌هایی در مورد اینکه آیا تصاویر یا ویدیوهای موجود باید تحت عنوان شرکت‌های بزرگ خوانده شود یا افراد معمولی را نشان دهد، بسته به این است که تصاویر شما قصد دارند چه کسانی را مخاطب قرار دهند.

دارایی‌های مادی

دارایی‌های مادی، اشیائی هستند که به هویت بصری یک نام تجاری کمک می‌کنند.  این امر ممکن است در مورد برندهایی که حضور فیزیکی ندارند هم صدق کند و ماهیت این دارایی‌ها حتی در مشاغلی مختلف متفاوت خواهد بود. اما از آنجا که این یک عنصر مهم هویت بصری برای برندهای مادی است، ارزش مرور کردن دارد.

دارایی‌های مادی می‌تواند شامل چیدمان و طراحی یک فروشگاه باشد (به این فکر کنید که همه فروشگاه‌های اپل با نمای داخلی سفید و ویترین شیشه‌ای چگونه به نظر می‌رسند)، یونیفرم‌هایی که کارمندان رو به مشتری می‌پوشند و ظروف چینی، کارد و چنگال و سفره‌های مورد استفاده در رستوران‌ها. همه این‌ها پیام‌هایی را برای مصرف کنندگان ارسال می‌کند.

طراحی گرافیکی چگونه از هویت بصری استفاده می‌کند

طراحی گرافیکی فرآیندی است که عناصر بصری را می‌گیرد و به یک هویت بصری منسجم تبدیل می‌کند. موارد زیر موارد متداولی است که در آن یک نام تجاری تصاویری را که در آن طراحی گرافیکی به عنوان یک نقشه راه عمل می‌کند برای حفظ ثبات و همچنین زیبایی عناصر بصری به کار می‌گیرد.

لوگو و نام تجاری

طراحی لوگو و نام تجاری اساس ایجاد هویت بصری است. لوگو مهم‌ترین نماد برای یک نام تجاری است و بسیاری از گرافیک‌ها، رنگ‌ها و انتخاب تایپوگرافی هویت بصری را با توجه به آینده طراحی می‌کند. این دسته همچنین شامل مواردی مانند کارت ویزیت، سربرگ و آواتارهای اجتماعی/تصاویر روی جلد است، جایی که هدف در درجه اول تمایز بخشیدن به نام تجاری است.

creating-logo-min_1_11zon
 طراحی لوگو و نشانه

کسب‌وکار و تبلیغات

تبلیغات جایی است که حرفه‌های گوناگون از تصاویر خود برای  دسترسی به مشتریان استفاده می‌کنند. این امر می‌تواند به صورت بروشور، بیلبورد، تبلیغات تلویزیونی، مجله، بنر و موارد دیگر باشد. از آنجا که مشتریان به ندرت به دنبال تبلیغات هستند، عناصر بصری باید برند را به مخاطب بشناسانند درحالی‌که برای جلب توجه، سرگرمی و ترغیب بینندگان تلاش بیشتری می‌کنند.

طراحی وب و دیجیتال

طراحی دیجیتال فضایی است که مصرف کنندگان می‌توانند مستقیماً با هویت بصری شما ارتباط برقرار کنند. عناصر هویت بصری در اینجا اغلب از طریق تصاویر بنری در وب سایت، طراحی رنگی رابط و لی‌اوت، محتوای رسانه‌های اجتماعی، انیمیشن‌ها، نمادها، دکمه‌ها و موارد دیگر بیان می‌شود. از آنجا که ابزارهای دیجیتالی برای استفاده ساخته شده‌اند، هویت بصری در اینجا باید به طور محرمانه به کاربر در انجام وظیفه خود کمک کند.

هویت برند خود را مشخص کنید

هویت برند شما باید تصویر سازی برند شما را هدایت کند، نه برعکس. تصاویر شما به منظور بیان شخصیت شما هستند، بنابراین منطقی است که ابتدا بفهمید هویت شما حول و حوش چه مفهومی است.

در حالی که مجبور نیستید همه جنبه‌های برند خود را مشخص کنید (همانطور که برند‌ها می‌توانند و باید در طول زمان تکامل پیدا کنند)در مورد اصول استراتژی نام تجاری خود تصمیم بگیرید: مأموریت شما چیست؟ ارزش‌های اصلی شما چیست؟ برند شما چگونه به مردم کمک می‌کند؟ خریداران شما چه کسانی هستند؟ شیوه ارتباطی شما چیست؟

سوالاتی از این قبیل و بسیاری دیگر به شما کمک می‌کند تا برند خود را به عنوان یک شخصیت ببینید، اگر او یک شخص واقعی بود، چگونه به نظر می‌رسید و چگونه به نظر می‌رسید. با مشاهده برند خود به عنوان یک شخص، تشخیص هویت بصری شما و تشخیص این‌که کدام «لباس» بصری مناسب است و کدام مناسب نیست، آسان‌تر می‌شود.

با عناصر طراحی آشنا شوید

برای ایجاد هویت بصری‌ای که توجه مخاطبان شما را به خودش جلب کند، ابتدا باید با نحوه ارتباط برقرار کردن تصاویر بصری آشنا باشید. اینجاست که طراحی گرافیکی اهمیت پیدا می کند، دقیقاً به همین دلیل این مقوله به‌عنوان «ارتباط بصری» نیز شناخته می شود.

بسته به نحوه پیاده سازی آن‌ها ، هر یک از شش عنصر اصلی طراحی باهم و همین طور با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند و فقط تعداد کمی از آنها برای برند خاص شما مناسب خواهند بود. به عنوان مثال، برخی از فونت‌ها ممکن است، به سبک قدیمی باشند و برخی دیگر  مدرن. برخی از معانی رنگ‌ها تمایل و اشتیاق را منتقل می کند ، در حالی که برخی دیگر فضای سبک و حس آزادی را. طراحی گرافیک در نهایت ابزاری برای بیان بصری است. اگر بدانید چگونه از آن استفاده کنید، می‌تواند بیزنس شما را بهبود ببخشد و درغیراین صورت می‌تواند اطلاعات غلط به مشتری شما بدهد.

داستانی جذاب تعریف کنید

طراحی گرافیکی به منظور انتقال تصویری ایده‌ها استفاده می‌شوند، اما این ایده ها باید جمع شوند تا داستانی فریبنده را در مورد نام تجاری شما تعریف کنند. تصاویر بصری قدرت جلب توجه را دارند ، اما داستان‌ها قدرت درگیر کردن افراد را دارا هستند. آنها ریشه در اعماق ما دارند، شخصیت شرور را مورد تمسخر قرار می دهند و به قهرمان دل می‌بندند.

داستان‌های خوب ریشه در شخصیت‌ها و تضاد دارند. تصمیم بگیرید قهرمان داستان شما کیست و در برابر آن‌ها مانعی برای غلبه قرار دهید: آیا این مشتریان شما و مشکلات آنها است که دارید از آن داستان می‌سازید یا تجارت شما و سر و صدای برندهای دیگر که  موجب می‌شود از نیازهای مشتری غفلت کنند.

بیش از هر چیز ، هویت بصری شما باید به محبوب‌ترین قانون داستان نویسی پایبند باشد:

«نشان دهید ، نگویید.»


⇐دوره آموزشی طراحی لوگو یا نشانه⇒

سادگی را هدف بگیرید

واضح است که پیام‌ها، ایده‌ها و داستان‌های زیادی وجود دارد که هویت بصری شما قادر به انتقال آنها است. این تعدد گزینه‌ها می‌تواند هم نعمت و هم دردسر باشد.

برای جلوگیری از سردرگمی ، بهتر است در یک زمان روی یک پیام تمرکز کنید. مصرف کنندگان اطلاعات بصری را در عرض چند ثانیه دریافت می کنند،  زمان محدودی برای تأثیرگذاری دارید ، بنابراین ضروری است که مهم‌ترین پیام خود را منتقل و تصاویر بصری را روی آن متمرکز کنید.

پیوستگی و کنتراست ایجاد کنید

با توجه به مقدار زیاد محتواهای تجاری که در طول سال‌های کسب و کار جمع می‌شود، هویت بصری شما ناگزیر شامل بخش‌ها خواهد بود. چالش این است که عناصر بصری مختلف، صرف نظر از هدف یا رسانه خاص آن، بخش‌های بهم پیوسته یک برند به نظر برسد. اینجاست که داشتن دستورالعمل‌های سبک تجاری مکتوب و مستند می‌تواند بسیار مهم باشد.

چالش دیگری که به دنبال پیوستگی بصری می‌آید ، ایجاد بیان‌های متفاوت است: هویت بصری بیش از حد قابل پیش‌بینی هم می‌تواند سریعا از خاطر مخاطب برود. یکی از اصول اصلی طراحی که عناصر طراحی را از پس زمینه جدا می‌کند، کنتراست است. به دنبال فرصت‌هایی باشید تا هویت بصری موجود خود را با کنتراست جدید و متنوع غنی کنید.

بدانید چه زمانی باید عقب نشینی کنید و چه موقع توجه‌ها را به خود جلب کنید

ممکن است تصور کنید که هدف هویت بصری این است که همواره مورد توجه قرار گیرد. درست است که اگر کسی توجه نکند، برقراری ارتباط بصری ممکن نخواهد بود اما مواقعی وجود دارد که بهترین هویت بصری هویتی است که زیر پوستی عمل کند.

وب سایتی را درنظر بگیرید که کاربران سعی می‌کنند در آن بالا و پایین بروند یا خبرنامه‌ای را بخوانند که در آن به دنبال اطلاعات هستند. داشتن یک پس زمینه وب زرد رنگ و پر جنب و جوش ممکن است با دستورالعمل های رنگ برند شما مطابقت داشته باشد، اما تصور کنید کاربرانی که سعی می کنند مطالب شما را بخوانند چقدر دچار حواس پرتی می‌شوند. ارتباطات بصری اغلب در سطح ناخودآگاه کار می کند و باید اطمینان داشته باشید که پیام شما با حداقل اضافات به مخاطب برسد.

از سوی دیگر ، گاهی اوقات منطقی است که هویت بصری خود را با صدای بلند و با افتخار فریاد بزنید. مهم است که بفهمیم چه موقع زمان سروصدا کردن و چه موقع زمان حرکت با چراغ خاموش است.

طراحی برای رسانه‌های مختلف

هویت بصری در خلا شکل نمی‌گیرد: هنگامی که هر شاخه‌ای از هویت بصری را ایجاد می‌کنید باید آن را در  دنیای واقعی یا دیجیتال به معرض دید بگذارید.

خلق هویت بصری برای یک نام تجاری آنلاین طبیعتا متفاوت با خلق هویت بصری یک نام تجاری در حوزه آجر و مصالح ساختمانی  است، جایی که تجربیات لمسی مانند بافت و نوع قطعات آن تا حد زیادی برای مصرف کنندگان مهم خواهد بود. رسانه‌های مختلف حتی می‌توانند نحوه دریافت عناصر بصری شما را به شدت تغییر دهند: رنگ‌هایی که در حوزه دیجیتال روشن به نظر می‌رسند هنگام چاپ تیره تر می‌شوند.

به طور مثال، خانواده فونت سریف، خواناترین نوع حروف در چاپ در نظر گرفته می‌شوند اما sans serif در صفحه رایانه خواناتر است. هر کجا که هویت بصری شما قرار است در معرض دید قرار بگیرد باید برای آن آماده باشید.

هویت بصری خود را به تصویر درآورید

هویت بصری ابزاری قدرتمند برای بیان داستان یک برند و ارتباط با مشتریان است. از آنجا که این بخش از برندینگ در ارتباط بسیار تاثیرگذار است، رساندن پیام اشتباه می‌تواند عواقب ناگواری داشته باشد. درک مناسب از هویت برند، می‌تواند شما را در این سفر بصری راهنمایی کند ، اما بهترین راه برای اطمینان از به دست آوردن هویت بصری مناسب، همکاری با یک طراح گرافیکی ماهر و طراح نام تجاری حرفه‌ای است.

1 دیدگاه برای “هویت بصری چیست و چرا اهمیت دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن