نگاهی کوتاه بر سیر نقاشی

نگاهی بر سیر نقاشی

نقاشی روایت روح بشر است. -بشری پیچیده سرشت و امیدوار – از آن هنگامی که اجداد ما به عنوان نخستین طراحان برغارها نقش می­زدند، آگاهانه روح را با سرشت خداباورش به احاطه موجودات پیرامونشان پیوند زدند. با آفرینش نقوش و لکه های موزون و نمادین، افراد و اطراف را تسخیر کردند و در این راستا هنر تصویری را آغاز نمودند. سیر تکاملی را که با فلسفه و فرهنگ و تمدن پیشروست به پیش راندند. این تجلی روح که وابسته به یکی از بنیادی­ترین نهادهای وجود یعنی علاقه و ذوق است با نوآوری و بازآفرینی غنابخش زندگی جوامع و دوران­ها شد.

در ادواری که سلطه حکومت­داران در جوامع شرق و غرب، در مواجهه با قشر فرهنگ و هنر همراه با احترام و آزادی بود، اعتلا، پیشرفت و حیرت­ انگیزی آفریده­ های هنری و ادبی اجتناب­ ناپذیر و پذیرنده بود. اما این شرایط مطلوب مقطعی و حساس بود، زیرا اجبار – خودخواهی ها – ترس و سرپیچی از موازین حکومتی و قراردادهای اجتماعی که منجربه نافرمانی مدنی می­شد، سلاطین و دولتمردان سیاسی و مذهبی را برآن می­داشت تا از تاثیرات ناب و روایی هنرمندان درجهت منافع خود سود ببرند و آنان ­را در پیشبرد اهداف خود تشکل بخشند. بر سر این دوراهی دو مسیر بیشتر ممکن نبود اولی آزادی و اختیار که با نبود امکانات و رفاه، سختی فراینده داشت و دیگری اسارت و فرمانبری که گذران زندگی را درسایه پاداش ها سهل و ممتنع می­کرد.

 

سیر نقاشی

 

در این تناقض و نابرابری که ایام جبر و کشمکش آن بیش از روزهای روشنگری و بیانگری­ست روح پوینده و سرکش هنرمند نه تنها هرگز فروکش نکرده، بلکه هوشمندی و جسارتش را پرورانده است. او مبدل به یک قهرمان یا راهبر و گزارشگر دقیق و قابل اطمینان شده است و گاهی مرجعی وفادار برای انسان­ شناسی و جامعه شناسی مستند و باورپذیر می­شود.

بیان انگارها و تابش روح هستی درقالب هنر و نقاشی طبعی جادویی و مقدس دارد. به کشف راز جهان و دستیابی به هدف خلقت بشارت می­دهد، امیدوار می­سازد و متجلی آرمان­ها می­شود.

با توجه به پویایی و سیر تحول زمان – گذر از انقلاب­های فرهنگی و سیاسی و عصر آفرینش ماشین و صنعت – هنرمند معاصر پس از گذر از دوره­ ای متلاطم که بستر و خاستگاه هنر موثر امروزین بود متجدد شد. وی با الهام از ارزش­های جامعه، اکتشافات علم، ظهور روانکاوی، انعکاس جنگهای ویرانگر و نشانه­ های نوظهور زندگی، تلقی و اجرای خویش را به انتزاع می­کشاند و راز گمگشته هستی را با زبان رمزآلودش بیان می­کند.

 


دوره آموزشی نقاشی و طراحی


 

دراین عرصه پهناور متحرک و پرتنش که میرایی و جاودانگی دو مشخصه اصلی آن است – در این گهواره خوش رنگ و لعاب و فریبنده گیتی که ماندگاری و تامین در سوی خدمت و پیشرفت به جهانیان برایش آرمانگراست – گاهی تکه ای به­ جامانده از قدیم یا یک پرده نقاشی رنگ باخته که آمیخته و متاثر از تکه­ای شعر یا موسیقی می­تواند باشد – در چشم­ انداز بیننده و نگرش مخاطبین دوره خود و آیندگانش چنان توانمند و راهبر می­شود که ارکان وابسته به فرهنگ و سلیقه افراد را بازسازی می­کند. رویکردها و نغمه­ های نو ظهور هستی بخش و جذابیت و گویایی جنبش­های خودجوش – که احترام به پیشینیان و تجددخواهی از ارزش های آن است – امواج خود را باز زایش و متکثر به انواع تجلی­های منحصر به فرد کرده و دوره های پس ازخود را اغنا می­کنند.

نقاشی در هرمقوله و منزل -چه در برخورد با هیجانات عاطفی و چه با انتظار از موازین عقلانی گستره ای بی­انتها و پرغلیان دارد -فرازها و نشیب ها چه در زبان تمثیل و استعاره و چه در انعکاس آیینه وار و طبیعت جویی -در انتظام و هماهنگی­ های چشم نواز و نتیجه بخش، ذوق و تفسیر این روند را اعتلا می­ بخشند.

درپرده پندار هنرمند نهفته است بسی راز نهان

کشف هر راز نمادی است از این جام جهان

یک دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *