نکات مهم ساخت پروتوتایپ در طراحی محصول

Product-portotype-design-min_26_11zon

پروتوتایپ نمونه ای است که قبل از تولید نهایی محصول ساخته می شود تا به وسیله آن مواردی نظیر مشکلات در مسیر ساخت، ایرادات اساسی محصول، بازخورد مشتری و… مشخص گردد. در حقیقت فهم اینکه کدام ایده ها «کدام مواقع» و یا «اصلا» کار نمی کنند و عیب مهمی در طراحی دارند به وسیله ساخت و آزمایش پروتوتایپ بدست می آید. همچنین ساخت پروتوتایپ سرعت ورود شما به بازار را نیز افزایش می دهد.

در ابتدا باید یک سوال اساسی از خود بپرسید و آن این است که هدف شما از ساخت پروتوتایپ چیست؟

در اولین مدل ساخت پروتایپ، فرقی ندارد که ساخته شما شکل کامل و زیبایی داشته باشد زیرا هدف فقط نشان دادن کلیت محصول است.

دومین مدل پروتوتایپ کاربردی است و باید مواردی نظیر شکل، فرم و ابعاد محصول را نشان دهد.

سومین حالت پروتوتایپ، واقعی یا نزدیک به مدل واقعی از محصول است که برای نشان دادن به سرمایه گذاران، عکاسان، خریداران، مشتریان و … است ولی الزاما نباید کار کند و می تواند تنها ظاهر محصول را نشان دهد.

انتخاب هر یک از این سه حالت بر نحوه ساخت شما تاثیر خواهد گذاشت.


⇐دوره آموزش حرفه ای طراحی محصول⇒


مراحل ساخت پروتوتایپ:

در حالت کلی برای ساخت پروتوتایپ مراحل زیر طی می شود:

1- ابتدا از اسکچ های طراحی شده استفاده کرده و سپس یک مدل 3  بعدی ساخته  و زاویه دید های مختلف به محصول مانند بالا، کنار و… را به  خوبی بررسی می کنید.

2- سپس یک نمونه با ابعاد کوچک بسازید و بعد از آن نمونه بزرگتر و نزدیک به ابعاد واقعی محصول را درست کنید. اگر کار کردن محصول در این مرحله مهم بود؛ قابل استفاده کردن مدل پروتوتایپ تا جای ممکن، مهم ترین مساله است. یعنی تا حدی که می توانید آن را نزدیک به مدل اصلی و واقعی بسازید. زیرا شما یک شی دارای «عملکرد» را «طراحی» کرده اید و حتما باید در برابر مخاطب قرار بگیرد و نوع استفاده و تعامل او، واکنشش به محصول و مشکلاتی که با آن خواهد داشت مشخص شود. در این مرحله اگر نیاز به سایر تخصص ها مانند مهندس الکترونیک، مکانیک، کامپیوتر و… هست حتما باید انجام شود تا محصول را به نمونه واقعی نزدیک کنید و بسازید. همچنین اگر نیاز بود در این مرحله از ساخت، یک محصول را بخرید و از قسمتی از آن در روند ساخت پروتوتایپ خود استفاده کنید ایرادی ندارد.

در کل، اگر قصد دارید نمونه پروتوتایپ را دستی بسازید در این مرحله سعی کنید اندازه ها را تا جای ممکن روی هر قسمت بنویسید و سپس آنها را به هم متصل کنید. همچنین از صفحه برش برای به دست آوردن اندازه های درست استفاد کنید. به ساختن هر تعداد از مدل پروتوتایپ ادامه دهید تا جایی که خودتان احساس کنید اگر جای خریدار بودید حتما آن را می خریدید. برای ساخت قسمت های مختلف محصول پروتوتایپ حتی می توان مدل های مختلف را ساخته و جایگزین کرد تا در حالت فیزیکی نیز تفاوت مدل های مختلف را با هم سنجید. برای مثال برای قسمت پشت یک صندلی چند نمونه متفاوت بیضی، زاویه های تیز، گرد و… ساخت و آنها را امتحان نمود. اگر به مشکلی در مسیر ساخت برخوردید ابتدا آن مشکل را به درستی بفهمید و بعد برای آن چند راه حل بیابید و آنها را تا جای ممکن توسعه دهید و سپس بهترین راه حل را انتخاب کنید و روند ساخت را ادامه دهید.

استفاده از پرینت 3 بعدی نیز روش دیگری است که می توانید از آن استفاده کنید و مدل خود را بسازید. به همین دلیل در این مرحله آماده داشتن فایل های طراحی تان برای دیدن رندر سه بعدی محصول مهم است.

*گرفتن عکس و یا ویدئو برای نشان دادن به مشتریان و گرفتن نظر  از آنها در این مرحله کمک کننده است تا بازخورد محصول مشخص شود.

*مرحله تولید انبوه کارخانه ای مرحله بعدی است که باید به آن توجه کرد زیرا ممکن است طراحی و سایر مسائل مربوط به آن را تحت تاثیر قرار دهد. زیرا زمانیکه قرار است از یک محصول در تعداد انبوه تولید شود، روش تولید، نحوه اسمبلاژ، مواد متریال وسایر مسائلی از این دست دستخوش تغییر خواهد شد.

*مساله حمل ونقل، نحوه بسته بندی و… نیز در مراحل بعدی قرار می گیرند.

 ساخت پروتوتایپ

اهداف ساخت پروتوتایپ چیست؟

ساخت پروتوتایپ اهداف زیادی را مانند موارد زیر پوشش می دهد:

  • محصول پس از ساخت چه شکل، فیزیک و ظاهری پیدا می کند؟
  • موقع برداشتن محصول چگونه در دست قرار می گیرد و چه حسی دارد؟
  • سایز و ابعاد محصول در حالت واقعی چگونه است؟
  • سنگینی و سبکی محصول چگونه است؟
  • در زمان استفاده کردن چطور به نظر می آید؟
  • استفاده از چه متریالی بهتر است؟ و تغییر متریال چه تاثیری بر طراحی می گذارد؟
  •  آیا پس از ساخت نمونه پروتوتایپ نیاز به بازنگری در هزینه ها و زمان ساخت برآوردی است یا خیر؟

و موارد بسیار دیگر که با ساخت نمونه پروتوتایپ مهم و قابل تامل خواهد شد و توجه به آنها روند تولید محصول را بهتر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن