نمایشگاه لاله زار ،چهارراه کنت به هنربانی عباس کتابی

مروری بر نمایشگاه چهارراه کنت

 

نمایشگاه تاریخی و پژوهشی عکاسی، نقاشی و اسناد  با عنوان “لاله زار، چهارراه کنت…” با هنربانی عباس کتابی به تاریخ۶ دی ماه، در گالری ایده افتتاح شد. این نمایشگاه در ادامه ۵ روز تا تاریخ ۱۰ دی ماه به کار خود پایان داد.

در استیتمنت نمایشگاه آمده است :

امروز که به شهر تهران می نگریم یادمان نمی آید که روزگاری این شهر برای خودش تفرجگاهی بود پر از باغ و بوستان و لاله زار. این که ناصرالدین شاه قاجار، باغ های لاله زار را به درباریان فروخت تا قرض هایش به غربی ها را بپردازد حکایتی است جدا؛ اما داستان خیابان شدن لاله زار که می خواست تکرار تجربه ی بازسازی شهری هوسمان در پاریس باشد با سیاست های مدرنیزاسیون رضاشاه درهم آمیخت و لاله زار را به نمایشگاهی از تابلوهای تجدد و نوسازی تبدیل کرد.

در مواجهه نخست با این نمایشگاه ابتدا استیتمنت بیانگر فضای کلی نمایشگاه است که محدوده فعالیت هنربان را مشخص میکند. فضای تاریخی – پژوهشی با ارائه مطالب و استناد به تاریخ گذشته تهران و خیابان لاله زار و اطراف، با نگاهی منظم و منسجم ارایه شده است. اطلاعات در چند ایستگاه به مخاطب داده می شود و از او می خواهد با تامل و تفکر بیشتر حوصله کند تا هر کدام از مطالب نصب شده روی دیوار را بخواند و به ایستگاه بعدی هدایت شود.

 

نمایشگاه لاله زار چهاراه کنت در گالری ایده

 

در کنار مطالب تاریخی، طراحی هایی از نقشه خیابان و عمارت ها و فضای قدیمی لاله زار قابل مشاهده است.
اسامی که هرکدام به نوبه خود از خاطره سازان هر ایرانی هستند، همچون اسانید موسیقی و سینما و هنرمندان و نویسندگان نام آشنا که محل تجمع و نشست هایشان کافه های لاله زار بوده، با ارتیه تصویر طراحی شده از چهره شان به این یادآوری و خاطره بازی نوستالژیک کمک شایانی کرده است.

در ادامه ویدیو کلیپی با موسیقی کافه لاله زاری فضای سینمایی به نمایشگاه داده که بر حسب سابقه کیوریتور عباس کتابی، دید او را به سینما بیان می کند.
عباس کتابی از دانش آموختگان موسسه فرهنگی هنری ایده بوده که در دوره کیوریتوریال از هنرجویان استاد جاوید رمضانی هدایت شده و آموخته هایشان در نهایت به نمایشگاه اخیر منجر شده است.
به گفته دکتر جاوید رمضانی این نمایشگاه آرشیو بسیار غنی و کاملی است که در آینده ادامه دار و پخته تر خواهد شد. آرشیو خوبی برای سینما و پژوهشگران است که با ذوق هنری و دید نوستالژیک به نوبه خود مخاطبین بسیاری را به دیدن نمایشگاه فرا می خواند.

جمع زیادی از اساتید نام آشنا به دیدار این نمایشگاه در گالری ایده آمدند، از جمله استاد خورشیدی، استاد میرزاعلی خانی، استاد مشهدی

 

استاد خورشیدی در گالری ایده

 

این نمایشگاه طی دوره زمانی سه ماهه مطالعاتی و پژوهشی گردآوری شده و زمان اجرا دوماه به طول انجامیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن