مهارت های الزامی حل مساله برای مدیران بازاریابی

مدیران بازاریابی

به زمانی بیندیشید که باید مساله ­ای را حل می­کردید اما تمامی اطلاعات درست مورد نیاز را در دسترس نداشتید. چه کردید؟ موقعیت­های این چنینی ممکن است در تمام دوران کاری رخ دهند و مهارت­های حل مساله شما را به چالش بکشند.

به عنوان یک (مدیر بازاریابیmarketing manager)، ممکن است افرادی در این گمان به سر ببرند که حرفه­ شما با مهارت حل مساله بهبود نمی­یابد، اما خواه تصمیمی بگیرید که تمام گروهتان را تحت تاثیر قرار دهد یا خیلی ساده به راه حل هایی منحصر به خودتان دست یابید، مهارت­های حل مساله­ کارآمد می­توانند شما را در رشد و ارتقاء فردی و نیز به عنوان صاحب یک حرفه یاری دهند.  

برای آشنایی بیشتر با مدیریت بازاریابی می­توانید به سایت مدرسه ایده مراجعه و در دوره جامع مدیریت تبلیغات و بازاریابی این موسسه ثبت نام نمایید. ثبت نام در این دوره هم اینک مشمول ۵۰ درصد تخفیف ویژه تابستانه می­باشد.

مهارت­های حل مساله برای مدیران بازاریابی چه هستند؟

مهارت­های حل مساله به شما این مجال را می­دهند تا متوجه مشکل شوید، ریشه ­هایش را بشناسید، راه حلی موثر طراحی کنید و به شکلی موفقیت آمیز به کار ببندید اش. این فرآیند شامل توانمندی­هایی می­شود که ارزیابی می­کنند آیا نقشه­ی راه شما به نتایج مطلوب منتهی می­شوند یا خیر.

بهترین حلالان مساله قادرند مشکلات را پیش از آنکه رخ بنمایانند پیش بینی کنند و برای پیشگیری از وقوع یا کاستن اثرات مخربشان وارد عمل شوند.

گام­های حل مساله

۱.شناسایی و شرح مساله

۲. یافتن راه حل­های احتمالی

۳. ارزیابی گزینه ­ها

۴. برگزیدن بهترین راه حل

۵. به کار بستن راه حل منتخب

۶. ارزیابی نتایج

نمونه­ های مهارت ­های حل مساله

تفاوتی نمی­کند حرفه­ شما چه مسیری را دنبال می­کند، اینکه حلالِ مساله­ کارآمدی باشید برای شخص خودتان و نیز رشد حرفه­ای شما مفید و موثر است.

اینک فهرستی از مهارت­هایی که ممکن است در حین حل یک مساله به کار بندید:

*تحلیل

* خلاقیت

* داوری

* ارتباطات

* سازماندهی

* کار گروهی

* ارزیابی

مهارت­های حل مساله ضروری برای مدیران بازاریابی

مدیر بازاریابی که متوجه مسائل و مشکلات شود و تصمیمات کارآمدی جهت حل آن­ها بگیرد مهره­ ارزشمندی برای هر شرکتی به شمار می­آید. این گونه از افراد مشکلات را برطرف می­کنند و دیگران را نیز به انجام چنین کاری تشویق می­نمایند.

هر چه در حرفه­تان پیشتر بروید، به مهارت­های حل مساله بیشتری در چنته­ خود نیاز پیدا خواهید کرد.

اینک نگاهی بیندازیم به مهم­ترین مهارت­های حل مساله ­ای که شما برای بدل شدن به یک مدیر بازار یابی موفق بدان­ها نیاز دارید:

۱.مهارت­های تحلیلگری

برای تحلیلگر بودن یک سری از مهارت­های حل مساله ضروری می­نمایند. مانند:

*دقت به جزئیات

* جمع آوری داده­ها

* قدرت پیش بینی

* تحقیق

* بررسی حقایق

* تحلیل­های تاریخی

۲. خلاقیت

برای مدیران بازاریابی، خلاقیت در تعدادی از مهارت­های حل مساله جلوه گر می­شود؛ مانند:

*(بارش فکریBrainstorming)

* طراحی پروژه

* ویرایش زیبایی شناختی مفاد بازاریابی

* کنجکاوی

* برنامه ریزی پروژه

* خلق روش­های نوین ارائه پروژه­ها

* برنامه ریزی و اجرای رویدادها  

بارش فکری
طوفان فکری

 

۳. داوری

به عنوان یک مدیر بازاریابی، شما می­توانید مهارت­های داوری خود را به این روش­ها به نمایش بگذارید:

.تفکر منتقدانه

. استنتاج

. پیش بینی

. قدرت تصمیم گیری

. مباحثه

. تعامل

. بررسی میزان پیشرفت

. اعتبار

. رهبری

۴. ارتباطات

در جایگاه یک مدیر بازاریابی مهم است که اطمینان حاصل کنید از مهارت­های ارتباطی ذیل بهره مند هستید:

*شنیدن فعال

* صبر

* مهارت صحبت کردن در میان جمع

* ارتباط مکتوب

* ترغیب

* مذاکره

* درک زبان بدن

* تهیه گزارش

* میانجی گری

* شفافیت بیان

* ارتباط شفاهی

۵. سازماندهی

مهیا ساختن استراتژی برای راه حل­هایتان مستلزم به کار گیری تعدادی از مهارت­های حل مساله است. شامل:

*الویت بندی

* ابتکار

* مدیریت پروژه

* برنامه ریزی پروژه

* تسهیل برگزاری جلسات

* ثبت و طبقه بندی اطلاعات

* طراحی جدول زمان بندی راهبردی

۶. کار گروهی

باید مهارت­هایتان را به گونه­ای ارتقاء دهید که همگان را وادارد تمایل داشته باشند عضوی از تیم آن­ها باشید. مهارت­هایی چون:

*تعامل

* هدف گذاری

* تعیین انتظارات

* ارزیابی نحوه اجرا

* تفویض

* هم بستگی

* ارزیابی نقاط ضعف و قوت کارکنان

* شناسایی نتایج

* ارسال و دریافت بازخورد

* تخصیص منابع

* اعتماد

* الویت بندی وظایف

* احترام

۷. ارزیابی

مهم است که بدانید آیا برنامه ریزی شما با سرعت مد نظر پیش می­رود یا خیر. اگر چنین نیست قادر خواهید بود بگردید و راه حل­های دیگری بیابید.

مهم­ترین مهارت­های ارزیابی عبارت اند از:

*تحلیل داده ­ها

* ایجاد و ارزیابی آمارها

* برگشت پذیری

* شناخت الگوها

* تطابق

* بازخورد مشتریان

* رفع مشکلات

* امانت داری

* ذهن باز

چگونه مهارت­های حل مساله را ارتقاء و بهبود بخشیم؟

ارتقاء مهارت­های حل مساله به سر راستی تسلط بر اِکسِل نیستند. اما مدیران بازاریابی می­توانند گام­های متعددی در جهت بهبودشان بردارند و بدین وسیله باعث رشد و پیشرفت کارشان شوند. اساسی­ترین این گام­ها عبارتند از:

۱.پرسشگری از تصمیمات

این تصمیم تا چه حد اهمیت دارد؟

در یک سال پیش رو چه تاثیری بر من می­گذارد؟

بدترین اتفاق محتمل چیست؟

این تصمیم چه تاثیری بر من و شرکتم خواهد گذاشت؟

اگر تصمیم اشتباهی بگیرم چه کار می­توانم بکنم؟

  1. جستجو برای یافتن امکانات بیشتر جهت حل مشکلات بیشتر:

در این راستا می­توانید مهارت­هایی را کسب یا ارتقاء دهید. به کمک هر یک از روش­های زیر:

*تشخیص مشکلات فنی به وسیله تلفن همراه یا کامپیوترتان.

* رفع و رجوع شکایت مشتری یا کارمند.

* سازماندهی فعالیت گروهی

* عمل کردن در نقش یک رایزن در باب گزارش­های واصله و یاری رساندن به افراد تا از پس مشکلات برآیند.

* ارزیابی مجدد منابع مالی جهت حمایت از یک سفر غیر منتظره

* دریافتن علت کاهش فعالیت کانال­های ارتباط جمعی شرکت­تان

  1. یافتن مدل­ها و بازی­هایی که مهارت­های حل مساله شما را بهبود می­بخشند:

بسته به آنکه در پی ارتقاء کدام دسته از مهارت­ها هستید، به دنبال گزینه­هایی باشید چون:

*پنج چرا (تحلیل علل ریشه­ای و بنیادین)

* نمودار خار ماهی( تحلیل علت و تاثیر)

* نگاشت ذهنی( یک تکنیک بارش فکری)

* انفجار ستاره­ای(بارش فکری اکتشافی)

* (مدل تفکر موثر هرسنHurson’s Productive Thinking Model)(مهارت حل مساله خلاق)

*  (لگو مسترLego Master)( تصمیم گیری و ارتباط)

* اتاق گریز( ارتباط گروهی و تعامل)

* طرز قرار گیری(ارتباط غیر کلامی)

* (هکتونhackathon)( بارش فکری و خلاقیت)

سخن آخر

ارتقاء مهارت­های حل مساله شما را به مدیر بازار یابی و عضو تیم ارزشمندتری تبدیل می­نماید. پس زمانی را به بهبود مهارت­هایی که بیشترین  پیوند را با مسئولیت­های جاری­تان دارند اختصاص دهید تا بالا رفتن از نردبان ترقی را برایتان ساده­تر سازد و راه حل­های کارآمدتر و موثرتری پیش رویتان قرار گیرد.

 

نویسنده: آرش سلطانعلی

یک دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.