معرفی ویدئو آرت و انواع آن

Video-Art-1-min-min_49_11zon

ویدئو آرت، شکلی از هنر تصویر متحرک است که در دهه‌های 1960 و 1970 با در دسترس بودن گسترده ضبط‌کننده‌های نوار ویدئویی ارزان قیمت و سهولت نمایش آن از طریق مانیتورهای تلویزیونی تجاری، افراد بسیاری را به خود جذب کرد. ویدئو آرت به یک رسانه اصلی برای هنرمندانی تبدیل شد که مایل بودند از حضور تقریباً جهانی تلویزیون در جامعه مدرن غربی سوء استفاده کنند. نوارهای ویدئویی آن‌ها، اغلب غیرروایی و با مدت کوتاه، می‌توانند از راه‌های هوایی عمومی پخش شوند یا از طریق دستگاه‌های ضبط ویدیو (VCR) پخش شوند.

هنرمندان اولیه‌ای که در این رسانه کار می‌کردند، مانند هنرمند کره‌ای الاصل Nam June Paik، دستگاه‌های تلویزیونی متعددی را با ویدئوهای تجربی و گاهی انتزاعی خود هنرمندان برنامه‌ریزی کردند و مجسمه‌هایی خلق کردند که از درون، حرکتی بودند.  انعطاف‌پذیری رسانه و سهولت و بی‌واسطه بودن فناوری ویدئو، طیف وسیعی از هنرمندان – فیلمسازان تجربی، عکاسان، هنرمندان اجرا، هنرمندان مفهومی، هنرمندان صدا و دیگران را به خود جذب کرد. در دهه‌های 1980 و 1990 ارزش‌های تولید بالاتر در آثار هنرمندانی مانند متیو بارنی، پیپیلوتی ریست و بیل ویولا ظاهر شد. ظهور فن آوری‌های ضبط دیجیتال در دهه 1990 و پس از آن، امکانات ویدئو آرت مبتنی بر مانیتور تلویزیون یا پیش بینی شده را به عنوان یک رسانه اصلی در هنر مدرن گسترش داد.

Video-Art-2-min_18_11zon

انواع ویدئو آرت:

۱. ویدئو آرت واقعی (Real video art): بر اساس زندگی واقعی، شخصیت‌ها، رویدادها یا حقایق است که از طریق دوربین مشاهده می‌شود. این قضیه پنهان نیست که تعداد زیادی ابزار برای تصحیح و تقویت ویدیویی که به دست می‌آوریم وجود دارد. اما با این وجود، درک آن واقع بینانه و ساده‌تر است؛ و ما حس مشترک واقعیت را احساس می‌کنیم.

۲. ویدئو آرت مجازی(Virtual video art ): از نقاشی‌های انیمیشنی با تصاویر سه بعدی کامپیوتری (CGI) به عنوان پایه استفاده می‌کند. این نوع ویدئو آرت به دلیل جزئیات غیر واقعی یا افسانه‌ای فراوان و قوانین فیزیکی عجیب، فضایی خاص با نوعی واقعیت شبیه سازی شده، با نوع قبلی متفاوت است. اوج مهارت ویدئو آرت مجازی شاهکاری است که واقعیت را بدون هیچ تفاوتی برای چشم انسان شبیه‌سازی می‌کند.

۳.Machinima : سطح جدیدی از غوطه وری مجازی است. امروزه، بازی‌های ویدئویی، واقعیت سینمایی را با حداکثر سطح درگیری گیمر یا بازیکن انتخاب می‌کنند. ما می‌توانیم بر اساس ابزارهای گرافیکی و فناوری‌های جدید در آن دنیاها غرق شویم. این نوع «قاتل سینما» می‌تواند در زمان واقعی با شما ارتباط برقرار کند. در حالی که در واقعیت ماشینی هستید، یک تصویر کاملا واقعی با آیتم‌ها، آواتارها و سایه‌ها، حرکات و غیره مشاهده می‌کنید. این نوع ویدئو آرت، یک هنر ویدئویی مجازی بسیار پیچیده با واقعی‌ترین جلوه‌ها است.

Video-Art-3-min_19_11zon

 هنرمندان مشهور ویدئو آرت:

  • اندی وارهول تعدادی فیلم ویدئویی تولید کرد که اکنون به عنوان بخشی از این ژانر در نظر گرفته می‌شود. نمونه ای از آثار او عبارتند از: «خواب» (1963) که خواب 6 ساعته شاعر جان جورنو را به تصویر می‌کشد. «بخور»، فیلمی 45 دقیقه ای که مردی را در حال خوردن قارچ نشان می‌دهد. در سال 1966، او «دختران چلسی» را تولید کرد که شامل دو فیلم بود که همزمان پخش می‌شدند.
  • پیتر کمپس (متولد 1937)، یکی از مهمترین هنرمندان ویدئو در دهه 1970، یک مبتکر کلیدی در کار دوربین استودیویی و فناوری ویدئو بود. او در کار “Three Transitions” از پردازنده‌ها، میکسرها و تدوین‌گران متعددی برای ضبط فیلم‌سازی خود استفاده ‌کرد. دیگر آثار پیتر پردیس عبارتند از: دو چشم انداز (1971)، رابط (1972)، مجموعه ویدئو ارگو: رویا (1999)، لبه اقیانوس (2003)، کاتلین در خاکستر (2004)، باروخ مبارک (2004). او در مجموعه‌های خصوصی و عمومی در سرتاسر جهان، از جمله موزه هنر مدرن، شهر نیویورک حضور داشت.
  • بیل ویولا (متولد 1951)، فارغ التحصیل کالج هنرهای تجسمی و نمایشی دانشگاه سیراکیوز، خود را به عنوان یکی از مشهورترین هنرمندان ویدئو در جهان تثبیت کرده است. ویولا که به خاطر تسلط فنی و خلاقانه خود در این ژانر شناخته می‌شود، بر تولد، مرگ، عشق و احساسات تمرکز دارد و از ذن بودیسم، عرفان مسیحی و تصوف اسلامی الهام میگیرد. استفاده او از ویدیوی بسیار آهسته به بیننده اجازه می‌دهد تا تصاویر و معانی آن را به طور کامل درک کند.

ویدئو آرت هنری مدرن و پرطرفدار است که امروزه، طرفداران فراوانی دارد. اگر که به این هنر عمیق و پیچیده، علاقه دارید؛ از شما دعوت می‌کنیم در کارگاه‌های عملی ویدئو آرت در مدرسه‌ی هنری ایده زیر نظر استاد فرید امین الاسلام شرکت نمایید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن