مشاور تحصیلی چه کاری انجام می دهد

Academic-adviser-min_40_11zon

یکی از مشکلات دانش‌آموزان و دانش‌جویان در مسیر تحصیلی، تردیدها و مشکلاتی است که طی این مسیر با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند. گاهی دانش‌آموزان در مقاطعی از تحصیل خود دچار تردید می‌شوند و نمی‌توانند انتخاب‌های درستی در این زمینه کنند، انتخاب‌های سرنوشت سازی که آینده آن‌ها را تعیین می‌کند.

به‌طورکلی، مشاور تحصیلی و آموزشی راهنمایی‌هایی را به افرادی ارائه می‌دهند که در مقاطعی از زندگی به برای انتخاب رشته یا ادامه تحصیل دچار سرگردانی یا مشکل شده‌اند و نیاز به اطلاعات و آموزش در این زمینه دارند. این افراد می‌توانند شامل دانش‌آموزان، خانواده‌های این افراد و به طور کلی مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌ها و سایر سازمان‌های آموزشی مستقل باشند.

وظایف اصلی مشاور تحصیلی

مشاور تحصیلی دانش آموزان را به ادامه دادن و درس خواندن تشویق و سعی می‌کند با ورود به مشکلات شخصی و درسی دانش آموزان، آن‌ها را حمایت و در حل مشکلات یاری کند. اکثر مشاوران تحصیلی که در مدارس کار می‌کنند، با مسئولان مدرسه، معلمان، والدین و روانشناسان در ارتباط هستند و سعی می‌کنند از نظرات و مشورت‌های آنان، در پیشرفت دانش آموزان کمک کنند.

این مشاوران تحصیلی با استفاده از پشتیبانی‌های مختلف، سعی می‌کنند به دانش آموزان کمک کنند تا در کلاس درس موفق عمل کنند. شایع‌ترین مشکلات دانش آموزان شامل اضطراب، مشکل در زندگی شخصی، مشکل در درس خواندن، مدیریت استرس و مشکلات و اختلال‌های روانی و عاطفی گوناگون است.

اکثر دانش‌اموزان در خصوص برنامه‌ریزی‌های درسی، مشخص کردن اهداف و سازماندهی زندگی با چالش روبه‌رو هستند که مشاور تحصیلی می‌تواند در این زمینه کمک قابل ملاحظه‌ای به این افراد کند. در ادامه با فهرستی از خدماتی آشنا می‌شوید که مشاوران می‌توانند برای مراجعان خود انجام دهند:

  • کشف علایق و استعدادها در دانش آموزان و ارائه راهکارهای مناسب برای شکوفایی این استعدادها
  • ارائه راهکارهای مناسب در جهت پرورش خلاقیت و استعدادها
  • برنامه ریزی مناسب برای یادگیری زبان خارجی
  • هدف گذاری و برنامه‌ریزی مناسب برای رسیدن به اهداف به صورت پله‌ای
  • اگر دانش آموزان ما از کودکی یاد بگیرند که در زندگی هدف داشته باشند و برای رسیدن به آن در آینده برنامه‌ریزی کنند و بعد از برنامه‌ریزی تلاش کنند، بسیاری از مشکلات در آینده وجود نخواهد داشت.
  • برنامه ریزی مناسب برای تحصیل در دبیرستان و رسیدن به دانشگاه ایده آل
  • برنامه ریزی و مشاوره تحصیلی برای کسانی که قصد مهاجرت به کشورهای دیگر برای ادامه تحصیل دارند.
Academic-adviser

مشاور تحصیلی چه کمکی به والدین می‌کند؟

از سوی دیگر والدین می‌خواهند فرزندانشان عاشق یادگیری باشند و بتوانند از آموزش برای موفقیت در زندگی و کسب‌وکار استفاده کنند. برخی از خانواده‌ها نیز از خدمات مشاور آموزشی بهره می‌گیرند تا فرزندشان را با محیط آموزشی جدید تطبیق دهند و برنامه مناسب دریافت ‌کنند.

این دریافت حمایت ممکن است به دلیل تغییر در نمرات، جابجایی خانواده، یا ناتوانی در یادگیری دانش‌آموز تشخیص داده شود. خانواده‌ها همچنین ممکن است مشاوران آموزشی را برای کمک به انتخاب دانشگاه و فرآیند انتخاب رشته درخواست کنند. مشاوران آموزش عالی در طول انتقال از دبیرستان به تحصیلات تکمیلی با خانواده‌ها کار می‌کنند و نظرات کارشناسی بی‌طرفانه‌ای ارائه می‌کنند که می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا فرصت مناسبی برای برآورده کردن نیازهایشان داشته باشند.

مشاور تحصیلی چه کمکی به دانشگاه‌ها می‌کند؟

در مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌ها هم ممکن است دانشجویان با مشکلات خاصی روبه‌رو باشند که نیاز به راه‌حل پیشنهادی داشته باشد یا برخی از مؤسسات ممکن است خدمات مشاوره‌ای را از مشاوران آموزش درخواست کنند تا برنامه‌ها، سیاست‌ها و اولویت‌ها را اصلاح کنند. مشاوران آموزش‌ می‌توانند به مدارس  کمک کنند تا ابتکاراتی در نحوه اداره و مدیریت بهتر اعمال کنند. آن‌ها طرح‌هایی را برای کمک به بهبود پیشرفت تحصیلی و رسیدگی به میزان ترک تحصیل دانشجویان – مانند طرح‌های یادگیری اجتماعی – ایجاد می‌کنند و به توسعه برنامه‌های درسی، طرح‌های آموزشی و برنامه‌های آموزشی ویژه کمک می‌کنند.

بخشی از  کسب‌وکارهایی که محصولات آموزشی تولید می‌کنند، مانند ناشران کتاب و شرکت‌های آموزشی فناوری هم با مشاوران آموزشی و تحصیلی همکاری می‌کنند تا محصولی مناسب را برای مدارس، دانش‌آموزان و معلمان طراحی کنند و ارائه دهند. این موسسات به دانشِ مشاوران آموزشی در مورد بهترین شیوه‌ها و صنعت، خواه در فناوری‌های نوظهور، خواندن یا ریاضی، آزمون‌ها و غیره نیاز دارند تا محصولی را توسعه دهند که مورد نیاز این قشر از جامعه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن