مشاوره تحقیقات بازار چیست و چگونه به شرکت‌ها کمک می‌کند؟

market-research-min_46_11zon

مشاوره تحقیقات بازار به مطالعه شرایط بازارهای محلی، منطقه‌ای و ملی برای امکان فروش یک محصول یا خدمت می‌پردازد. آن‌ها به شرکت‌ها در تعیین نوع محصول موردنیاز مردم، بازار هدف و میزان قیمت آن کمک می‌کنند.

مشاوره تحقیقات بازار تحقیق و بررسی کرده و داده‌های لازم را برای کمک به سازمان برای یافتن بازار برای محصولات و خدماتش تهیه می‌کنند. آن‌ها درباره آمار جمعیتی، انتخاب‌ها، نیازها و عادت‌های خرید مشتریان اطلاعات جمع آوری می‌کنند. آن‌ها اطلاعات خود را از راه‌های مختلف از جمله مصاحبه، پرسشنامه، تمرکز بر گروه، بررسی‌های تجزیه و تحلیل بازار، نظر سنجی و مانند آن به دست می‌آورند.

چرا به مشاوره تحقیقات بازار نیاز داریم؟

هدف اصلی مشاوران تحقیقات بازار، جمع آوری اطلاعات موردنیاز شرکت‌ها برای ارتقا کسب و کار، ایجاد نوآوری و راه اندازی کسب و کارهای جدید است.

۱. ارتقای محصولات و خدمات بر اساس اطلاعات جمع آوری شده و مرتبط با نیاز مشتریان که شامل بررسی ظاهر محصول، کاربرد آن، خدمات پس از فروش و ضمانتنامه می‌شود.

۲. تعیین قیمت با محاسبه حاشیه سود مناسب و رقابتی به عبارتی تعیین قیمت مناسب برای مشتری مهم‌ترین اصل به‌حساب می‌آید.

۳. تعیین محل تولید و توزیع محصولات و مقایسه مکان‌های مختلف ازنظر فرهنگی و موقعیت اجتماعی از پارامترهای تأثیرگذار در تعیین محل اجرا پروژه می‌باشند.

۴. تبلیغات و برندینگ از جمله ابزارهای توسعه کار هستند و برای تأثیر گذاری این ابزارها در بازار باید شناخت کامل از بازار هدف محصول پیدا کرد. بازارهای هدف ممکن است موارد زیر را شامل شود: کودکان، خانواده‌ها، دانش آموزان و دانشجویان، زنان خانه‌دار، مدیران و مانند آن.

Market-consultant (1)_11zon

مشاوران تحقیقات بازار چه وظایفی به عهده دارد؟

مشاور تحقیقات بازار وظایف متعددی را بر عهده دارد که در ادامه به چندین مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

  • نظارت و پیش‌بینی روندهای بازاریابی و فروش
  • ارزیابی اثربخشی برنامه‌ها و استراتژی‌های بازاریابی
  • تدوین و ارزیابی روش‌های جمع آوری داده‌ها از جمله بررسی، پرسشنامه و نظر سنجی
  • گردآوری داده‌ها از مشتریان، رقبا و شرایط بازار
  • تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای آماری
  • تبدیل داده‌ها و یافته‌های پیچیده به جداول، نمودارها و گزارشان مکتوب قابل‌فهم
  • تهیه گزارش‌ها و ارائه آن‌ها به مشتریان و مدیران
  • مهارت و دانش موردنیاز
  • مهارت عالی در ریاضیات و کامپیوتر
  • توانایی تحلیل و تفسیر آمارها

مشاوره تحقیقات بازار یکی از عوامل مهمی است که در رقابت بین شرکت‌ها مؤثر است. با شناختن مشتریان می‌توان مبنای رقابت در بازار را تغییر داد. با استفاده از تحقیقات بازار، اطلاعات جمع آوری شده موردبررسی قرار می‌گیرد و با تحلیل اطلاعات می‌توان نیاز بازار، اندازه و رقابت در بازار را تعیین کرد. مشاوره تحقیقات بازار شامل هر دو روش کیفی (گروه‌های کانونی، مصاحبه‌های عمیق) و روش‌های کمّی (پرسشنامه‌ها و تحلیل داده‌های ثانویه) می‌شود.

مشاوره تحقیقات بازار به ساده‌ترین شکل به‌صورت ناخودآگاه با پرسیدن نظر مشتریان درباره محصول، قیمت و یا سؤالاتی درباره رقبا از سوی سازمان‌ها برگزار می‌شود اما مشاوره تحقیقات بازار حرفه‌ای با استفاده از فرمول‌ها و تکنیک‌های این علم انجام شود که اطلاعات فوق العاده باارزشی را در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می‌دهد.

مشاوران تحقیقات بازار با توجه سه اصل کاهش قیمت، افزایش فروش و رشد تجارت  کار خود را انجام می‌دهند. برای بهره برداری بیشتر در اجرای پروژه‌ها باید از تحقیقات بازار کمک گرفت، با توجه به نکات ذکر شده بالا می‌توان گفت که با مشاوران تحقیقات بازار، می‌توانند تصویر جامعی از کسب و کار به دست دهند که تصمیم‌گیری در اجرای پروژه را آسان‌تر می‌کند.

به‌طور خلاصه، مشاوره تحقیقات بازار برای درک بهتر مشتریان و داشتن شناخت بیشتر از رقبا صورت می‌گیرد؛ که همگی برای توسعه محصول و خدمات، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن