مدیریت و تولید محتوا
مزیت دیده شدن
شاید همین مزیت دیده شدن و البته در سطح جهان توسط میلیونها کاربر جهانی دیده شدن و معروف شدن و رصد شدن و امتیاز گرفتن از جمله فاکتورها و عواملی باشد که هر کسب و کاری را برای حضور در این فضا ترغیب می کند. باید یادآور شد در شرایط فعلی که اکثر کسب و کارها آنلاین هستند و از طریق دیجیتال مارکتینگ به کسب و کارشان توسعه میدهند خواهان حضور و تبیلغات و بازاریابی و تولید محتوا در شبکههای اجتماعی و رسانه های اجتماعی هستند. اما در این بین نباید فراموش کرد که شما یک کاربر معمولی با ادبیات عوامانه نیستید که بخواهید با ارسال عکسهای معمولی و پستهای نامربوط به هدف تجاری یا خدماتی خودتان در این فضا دست یابید.
باید توجه داشته باشید
برای هدفی که در نظر دارید نمیتوانید همچون کاربر معمولی، نسبت به معرفی کسب و کارتان در این فضا اقدام کنید. به همان اندازه که حضور خوب برای شما امتیازهای خوب در بازار و در بین مشتریان و مصرف کنندگان تولیدات یا خدماتتان در بازار به همراه خواهد داشت حضور نامناسب و ارسال متن و پستهای نامربوط و عکسهای مساله دار یا غیرمرتبط نیز قطعا با مواضع و البته عکس العملهای بسیار بدتر همراه خواهد بود. لذا وقتی وارد جزئیات میشوید، دهها عامل مختلف وجود دارد که باید به آنها توجه کنید.
یکی از همین عوامل، نوشتن پـُست یا حتی کامنت و ارسال تصاویر است. عبارتی که باید از آن با تعبیر تولید محتوا یاد کنیم چرا که ارسال هر گونه متن یا پـست و عکس و فیلم و غیره برای شما که صاحب برند یا کسب و کار مشخص هستید به معنای تولید محتوا خواهد بود و ضروری است که برای تولید محتوا در چنین رسانههایی که از آنها با تعبیر شبکه ای اجتماعی یاد میشود برنامه ریزی موفق داشته باشید. فراموش نکنید هرگونه فعالیت شما در فضای مجازی با محتواهایی که ارسال می کنید نوعی بازاریابی برای مجموعه یا برند، تولید و خدمات شما محسوب میشود. اما این تولید محتوا چیست؟ شامل چه مواردی است و در کدام رسانه ها بیشترین بازتاب را به همراه دارد؟
مدیریت و تولید محتوا چیست؟
مدیریت و تولید محتوا، شاخه ای از مدیریت بازاریابی است که قرار است به کسب و کار شما در رسانههای اجتماعی توسعه بدهد. فراموش نکنید تولید محتوا شاخهای از تبلیغات و بازاریابی است که در فضای مجازی و آنلاین صورت میگیرد. فضایی که سالها است بازتاب آن برای کسب کارهای مختلف امری ثابت شده است. امری که موفقیتهای آن اسباب ترس صاحبین آژانسهای تبلیغاتی فعال در رسانههای اجتماعی شده است تا جائیکه بعضا حتی از آن اجتناب نیز می کنند. بعضا عنوان میشود که مدیریت محتوا و تولید محتوا فرایندی است که باید مشتری آنرا انجام دهد. با این حال، شرکتهایی که به اندازه کافی بزرگ هستند و میتوانند تیم یا تیمهای تولید محتوای جداگانه ایجاد کنند، اغلب با آژانسهایی مرتبط در این زمینه نیز همکاری می کنند.
- بیشتر نیز گفته شد: تولید محتوا صرفا ارسال پـست یا متن نیست که بخواهد طی یک چهارچوب ادبی مربوط به کشور تولید کننده محتوا مدیریت بشود بلکه ارسال هرگونه عکس، تصاویر جمعی، فیلم و حتی عکسهای گرافیکی نیز تولید محتوا تلقی میشوند که نیازمند مدیریت قوی در این بخش هستند حال یا یک مدیر محتوا بخش محتواهای ارسالی را در رسانههای اجتماعی مدیریت خواهد کرد یا این بخش به بخش دیگری از وظایف یک مدیر تبلیغات یا بازاریابی محول خواهد شد.
در ادامه در خصوص رسانه های اجتماعی و البته شیوه فعالیت در هر کدام از این رسانه ها که در اینجا رسانه محل بحث فیس بوک و چگونگی حضور موفق در این رسانه اجتماعی خواهد بود، در این مقاله بیشتر به چگونگی تولید محتوا در این رسانه اجتماعی – فیس بوک – خواهیم پرداخت.
محتواهای تولیدی در رسانه های اجتماعی عبارتند از؛
- محتوای متنی
- محتوای تصویری(عکس)
- محتوای ویدئویی (فیلم)
- محتوای گرافیکی
هدف شما در رسانههای اجتماعی تلاش برای دیده شدن باشد
شما به عنوان عامل یا صاحب یک کسب و کار باید به این مهم توجه داشته باشید که در فضای مجازی یا رسانههای اجتماعی قرار است صرفا برای دیده شدن نام برند و نام تجاری سازمان یا تشکیلات خودتان حضور داشته باشید. پس سعی کنید هنگام تهیه محتوای جدید به افراد بیشتری دسترسی داشته باشید. همچنین بهتر است به این موارد نیز توجه داشته باشید که؛
- آیا مخاطبان شما، محتوای تولیدی شما را دوست خواهند داشت یا خیر؟.
- پیامی که در محتوای خود ارسال می کنید با نام تجاری کسب و کار شما تا چه اندازه سازگار است؟.
شاید موضوع دوم؛ سازگاری پیام یا محتوای تولیدی شما با نام برند برایتان کمی مضحک باشد اما به مثال زیر توجه کنید؛
در این لیست چند نکته قابل تامل بود؛
در واقع
مارکهای بزرگ، برندها و آژانسهای تبلیغاتی با درج نوار شرکتی در زیر پست یا محتوای ارسالی، دست وپای خویش را میبنند. چرا که با این کار هم تعامل کاهش می یابد، و هم به دلیل عدم تعامل، بازدید نیز افزایشی نخواهد داشت. به عبارت دیگر، این پست یا محتوای تصویری شرکت بیمه آنادولو به رغم شهرت و معروف بودن شرکت، صرفا به دلیل استفاده از نوار شرکتی در عکس و تصویری که بهترین و بیشترین بازدید کننده را میتوانست برای او در برداشته باشد نتوانسته به هدف نهایی که آگاهی مخاطب یا کاربر از نام تجاری او است دست یابد و کمکی در این راستا کرده باشد. طراحی چنین پستی با چنین وبلاگ نویسی، اشتراک گذاری و غیره مطمئناً میتوانست بیش از 5000 دستاورد برای او دربر داشته باشد. همچنین میتوانست نام و نشان تجاری که در ابتدای پست نوشته شده بود را بیشتر نمایش بدهد.
واک کو، با این پست چه هدفی میتوانست داشته باشد؟
1- جذب بازدیدکنندگان از فروشگاه آنلاین
2- نمایش محصول خود
3- کمک به آگاهی و بازدید از برند.
با فرض چنین سئوالاتی آیا این برند موفق به این کار شده است؟. باید گفت؛ “واک کو” این برند روسری شناخته شده نسبت به پست قبلی، بازدید کننده و مشارکت کنندگان به نسبت بیشتری داشت. شاید برای یک صفحه 171 هزار لایک، یک میزان نرخ تعامل معمولی به حساب بیاید. 2 درصد از 171 هزار لایک یعنی نزدیک به 3400 نفر بازدید کننده. میتوان گفت؛ احتمالاً این پست به دست تقریبا 9 الی 10 هزار نفر رسیده است. در این حالت نمایش محصول، عاملی است که میتواند تعامل و بازدید را در اینجا افزایشدهد.
- نکته ای که میخواهم به آن اشاره کنم این است که برای نمایش محصول به افراد بیشتر، تعامل باید زیاد باشد تا سهم افراد در آگاهی از نام تجاری افزایش یابد. بنابراین نخست باید این تعامل امکان پذیر باشد. تصویر محصول باعث جابجایی پست شده است فقط یک مشکل جزئی در متن وجود دارد. به عبارتی متن میتوانست کمی بهتر و ساده تر باشد.
در خصوص این عکس که به عنوان نمونه ای از محتوای تصویری انتخاب شده است نویسنده پست از محتوای متنی سنگینی استفاده کرده است حال آنکه باید توجه داشت؛
- از آنجا که مشتریان بیشتر تمایل دارند نوشتهها و متنهایشان ادبی تر باشد، از اینرو از اصل موضوع فاصله گرفته و سادگی موضوع را فراموش کرده و محو حاشیه از جمله نوشتار متن میشوند. در حالیکه باید یادآور شد؛ حتی متنهای نویسندگان متبحر نیز در صفحات مجازی بعضا غیر خوانا و کپی شده و ناخوشایند می شود. پس چه باید کرد؟.
- کورهان کورت ( یکی از بزرگان عرصه بازاریابی دیجیتال) در این خصوص ضرب المثل جالبی دارد که من آن را می پسندم. او می گوید؛ “ما شاتل به فضا نمی فرستیم ، ما قرار است کار را در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی انجام دهیم.” اگر بخواهیم ساده و کوتاه بگوئیم با توجه به این قضیه، هرچه محتوای خود را ساده تر نگه داریم ، می توانیم موفق تر باشیم. به این ترتیب می توانیم مخاطبان بیشتری را جذب کنیم. به عبارت دیگر ، نوشتن متون به معنای واقعی کلمه و چه بسا به ادبی ترین شکل ممکن هم که باشد شاید تصویرمثبتی در خصوص ما ایجاد کند، اما اگر کسی آن را نبیند چه کاربردی دارد؟ پس برای دیده شدن در رسانه های اجتماعی قوانین آن را دنبال کنید ولو آنکه متون شما ادبی نباشد.
⇐دوره آموزشی بازاریابی محتوایی، خبرنویسی و تولید محتوا⇒
در رسانههای اجتماعی علاوه بر حفظ زمان بندی ارسال محتوا، تغییرات را نیز پیگیری کنید؛
برای تولید محتوای موثر در رسانههای اجتماعی، لازم است دستور کار و روندها را از نزدیک دنبال کنید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید با نظرسنجیها محتوای جدید تولید کنید، باید پاسخ های نظرسنجی را به عنوان عبارت – نه نظر- در نظر بگیرید. این کاری است که فقط با پیروی از روندها میتوانید انجام دهید.
از سویی دیگر
نباید فراموش کرد که زمانبندی در ارسال محتوا و حفظ پایداری و ثبات در ارسال محتوا فارغ از متن محتوا و حتی ادبیات محتوا باید دستور کار شما باشد تا بتوانید به موقع و درست در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی دیده شده و بازده بسیاری خوبی داشته باشید. شما حتی میتوانید از هر آنچه در دستور کار است به عنوان محتوا استفاده کنید و بازده بسیار خوبی کسب کنید. در نهایت، آنچه اهمیت دارد این است که با چند نفر تماس بگیرید وتعداد افراد بیشتری را جلب و به عبارتی فالو کنید تا آگاهی از برند شما افزایش یابد.
آنچه برای شما مهم خواهد بود ایجاد محتوایی است که بتوانید با مخاطب یا کاربران ارتباط برقرار کنید و با آنها تعامل داشته باشید. میتوانید از محتوایی استفاده کنید که همراه با محتوا، مارک یا برند و نشان تجاری شما نیز به نوعی حضور داشته باشد مثل ریمارک کردن تصاویر یا نقش اسم برند در محتوای متنی و غیره اما آنچه در ادامه مهم است تعامل شما یا محتوای برند و مارک شما با مخاطب است. این تعامل قدرت دیده شدن و اشتراک گذاری محتوای شما با نام برند شما را افزایش خواهد داد. چرا که فراموش نکنید شما با اسم کسب و کار خودتان و برند خودتان قرار است در رسانه های اجتماعی فعالیت کنید تا هم نام برند محصولات و تولیدی شما در این فضا دست به نوعی تبلیغ زده باشد و هم دست به اطلاع رسانی زده و به کار بازاریابی از نوع آنلاین ادامه داده باشید.
مدیریت محتوا را برون سپاری نکنید
برون سپاری مدیریت محتوا چند اشکال دارد. اولین مشکل زمانی روی خواهد داد که کار برون سپاری شده نیاز به تسلط به کلیه جوانب کار دارد و این در حالی است که آژانس یا کارمندی که خارج از مجموعه شما است و در حال تولید محتوا است هیچ گونه تسلطی به کار و حرفه شما ندارد. به عبارتی به رغم تسلط آزانس یا کارمند خارج از مجموعه به رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی فرد مد نظر و نویسنده محتوای شما چه بسا با کار و حرفه و تخصص شما آشنایی نداشته باشد. اگرچه تجزیه و تحلیل مخاطبین و جامعه هدف انجام می شود ، اما نمی توان انتظار داشت که کارمند آژانس و به ویژه آژانس های تبلیغاتی بخشی را که مربوط به سالها تجربه و تسلط شما در آن امور بوده را بداند و آنها را بهتر از شما بشناسد.
و دومین مشکل زمانی است که
آژانس نمی تواند به جای شما تصمیم بگیرد و از واکنش های شما در رویدادهای فوری خبری ندارد و بدانها تسلطی ندارد. در حالیکه رسانه های اجتماعی با رویدادهای فوری ادامه می دهند ، تماس آژانس با شما و مشورت با شما در مورد محتوایی که باید در این زمینه به اشتراک گذاشته شود و تأیید شود ، این چرخه اشتراک گذاری فوری را از بین می برد. اگر می خواهید در رسانه های اجتماعی موفق باشید ، محتوای خود را خودتان مدیریت کنید.
آژانس های زیادی هستند که مدیریت محتوا را انجام می دهند. اگر مجبور هستید با این آژانس ها کار کنید ، اولین چیزی که باید به آن توجه کنید تقویم محتوا است. اگر آژانس به شما تقویم محتوا ارائه نمی دهد ، می توانید همکاری با آنها را متوقف کنید. تقویم محتوا سندی است که در آن مطالبی که باید از حساب های شما به اشتراک گذاشته شود از 15 تا 30 روز قبل برای شما ارسال و برای تأیید ارسال می شود. در قرارداد خود با آژانس خود ، حتماً درخواست کنید که تقویم محتوا به صورت دوره ای برای شما ارسال شود. علاوه بر این ، آژانس از شما می خواهد تقویم محتوایی ارسال شده را در زمان مشخص شده تأیید کنید.
نتیجه گیری؛
نتیجه کلام انکه حضور در رسانه های اجتماعی و تبلیغ و بازاریابی از طریق وب و البته شبکه های اجتماعی مدل دیگری و البته مدل موفق تر دنیای امروز هستند. دنیایی که امروزه حتی به دلیل شیوع بیماری کرونا الزامات خرید و فروش آنها از روش سنتی به روش کاملا دیجیتال و اینترنتی تغییر کرده ایجاب میکند تا با روش های جدید و امروزی تر تبلیغات و بازاریابی بهتر و بیشتر آشنا شده و البته از آن برای دسترسی به اهداف استفاده کرد. که تولید محتوا و حضور در رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی یکی از همین روش های موفق امروز است.
برای تولید محتوا با توجه به رسالتی که امروزه بر عهده آن است تولیدات محتوا در غالب محتوای متنی، محتوای تصویری و حتی فیلم و گرافیک از مدلی های مختلف تولید محتوا هستند که میتواند در این راستای برای تامین اهداف سازمانها و حتی شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ و کوچک از آن به بهترین روش بهره برد.