عکاسی مد

akasi-ideaschool

عکاسی مد را می توان به سه دسته اساسی تقسیم نمود:

کاتالوگ، مجله و عکس مد عالی( high fashion)

معمولا عکاسی مد را در باره ی فروش لباس و یا دکوراسیون خانه و … می دانند.

به عنوان یک بیننده می بایستی سبک های شگفت انگیز و شیوه بیان قابل قبول در مدل ها را مشاهده کرد.

یک ست لباس مدل( wardrobe ) شامل کل پوشاک: لباس، کیف و کفش، زیورآلات، ساعت، کلاه ، روسری یا شال و …) بهتر است به خوبی ارائه شود. اگر همه آن چه دیده می شود، دختران نیمه برهنه، سکسی و تحریک کننده باشند. خوب به راحتی مشخص است که این عکاسی مد نیست بلکه ژانر عکاسی جادویی و فریبنده ( Glamour ) است. در این جا قصد بیان تفاوت های آن ها است.

معمولا نور پردازی برای هر سه نوع عکاسی مد یکی است. اختلاف در حالت دادن به مدل و سبک و سیاق عکاسی است.

گاهی هر سه حالت برهم منطبق می شوند در این هنگام است که گفته می شود یک پرتره شیک فشنی است.

بنابر این یک عکس مد( fashion) دقیقا چیست؟ با بیان تفاوت ها می توان به ماهیت هریک پی برد.

 

کاتالوگ

هنگامی که برای کاتالوگ عکس می گیریم، تصویر برای اطلاع رسانی به مخاطب یا مشتری است که بتواند سریع به خواسته خود دست یابد.

در این حالت مدل در مقابل پس زمینه ای ساده ( اغلب سپید یا خاکستری) قرار می گیرد. فرم ایستادن نیز شسته و رفته است. در واقع ست لباس و جزییات نشان داده می شوند. البته می تواند با چیدمان صحنه نیز توام باشد. عکاس ممکن است با یک لنز تلهmm   ۳۰۰ و F/2.8  با باز ترین دیافراگم استفاده کند تا پسزمینه  را کاملا محو سازد. و توجه بیننده را به لباس معطوف سازد. تصویر کاتالوگ می تواند تصاویری کاملا پیچیده و ماهرانه باشد و نبایستی آنرا غیر خلاقانه تصور کرد. کمپانی هایی چون Neiman- Marcus و JCrew بسیار خلاقند و توانسته اند تصویر کاتالوگ را به سطح جدیدی سوق دهند. این دو شرکت آخرین مدل ها را از طراحان بزرگی چون:

Michael Kors, Tory Burch, Cole Haa, Kate, ….. می گیرند.

 


 دوره نورپردازی و عکاسی پرتره در مدرسه ایده 


 

مجله

مدل در لوکیشن قرار می گیرد، در محیطی خاص، محل زندگی با حالتی از زندگی روزمره و… در این تصاویر آرایش مو و صورت، پز دادن و سبک زیاد نیست.

این نوع عکاسی در طی یک روز انجام می پذیرد. امکان دارد با لباس صبح آغاز، سپس به پوشاک نیمروز تغییر یابد و سرانجام به یک لباس عصر یا شب ختم شود.

همه چیز برای مدل و پسزمینه خیلی با دقت طراحی و فرم و نورپردازی  می شود همچون خلق تصویری صامت یا بخشی از زندگی.

این سبک عکاسی را در مجله های چون ووگ ( Vogue )، هارپرز بازار( Harper`s Bazar ) و اِلِ ( Elle )   می توانیم مشاهده کنیم. معمولا بین ۵ تا ۱۰ صفحه در مجله از تصویر استفاده می شود. مدل ها در یک نقش یا تم قرار داده می شوند و به گمان می رسد که داستانی را ایفای نقش می کنند. در آن ها، پز ها و لباس های تکراری دیده نمی شود. امکان دارد همه تصاویر در مورد لباس شنا یا کار باشد نه ترکیبی از آن ها.

 

عکاسی مد عالی ( High Fashion )

در این سبک از عکاسی، مدل ها معمولا بلند قد هستند و مجری فیگور. چهره ی آن ها اسکلت استخوانی خاصی دارد و یا به راحتی می توان گفت این چهره ها خوشایند حدود ۱ درصد از مردم است.

سبک لباس ها ممکن است فانتزی باشد و هرگز آن گونه که به تصویر در می آیند، پوشیده نشوند، هر چند آن ها به گونه ای آراسته شده اند که تصویری دراماتیک و قوی خلق کنند. حالت مدل ها ( پز ها) منتخب، برگزیده و اغراق آمیزند. حالت چهره می تواند آرام یا نافذ باشد. گاهی چهره مدل در آرامش قرار دارد اما از چانه به پایین در تضاد با چهره، آشفته و در هم است که در این صورت حالتی متغایر هم دارند.

تمامی اجزای مدل ها، نگاه، پز، پوشاک، سبک، آرایش مو و صورت و نور پردازی همه ی این موارد با هم تصویری قوی و قدرتمند به وجود می آورند… تصویری که ممکن است کاملا به کناری نهاده شوند، چنان چه یکی از عناصر صحنه صحیح کارنکند. در این سازماندهی شلوغ، تمامی عناصر تصویر و ملزومات آن می بایستی در جای خود قرارگیرند تا تصویری بی عیب خلق شود.

به این دلیل است که در عکاسی فشن و مدلینگ کار به صورت گروهی انجام می پذیرد.          

این سوال پیش می آید که آیا در یک تصویر مخصوص مجله می توان از عنصری استفاده کرد که در تهیه عکس کاتالوگ به کار می رود؟ البته می توان چنین کرد، این اتفاق روی می دهد اما با کمی دقت می توان به تفاوت آن ها پی برد.     

 

اگر علاقه مند به خواندن مطالب بیشتر هستید اینجا را کلیک کنید.

                                                                                                                                                                                                     

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *