عکاسی، شاهد زمان است و آن را برای همیشه متوقف می سازد

اثر جان ساركوفسكي

بنا بر دیدگاه رومانتیک ، مفاهیم عالم منوط بر ادراک خود ماست . موش صحرایی ، چکاوک و آسمان مفاهیم خود را از تاریخ تحولشان کسب نمی کنند . بلکه بر اساس استعاره های بشرمدارانه ای که برایشان تعیین کرده ایم مفهوم می یابند . دیدگاه رئالیست بر این باور است که جهان مستقل از توجه انسانی وجود دارد که حاوی الگوهای قابل اکتشافی برای معنای ذاتی آن است و اینکه هنرمند با تشخیص این الگوها و ایجاد نمونه و نمادها از آنها ، به مدد جوهر هنرش ، با بینش گسترده تری پیوند می یابد .

آینه ها بیشتر درباره ی هنرمند به ما می گویند ، و پنجره ها بیشتر درباره ی جهان . آینه ها به گونه ای رمانتیک خودبیانگرند ، توجهشان معطوف به نمایش وجاهت صوری است تا توصیف ؛ معمولا زاییده ی دیدگاهی اند که سادگی را از طریق صورت های انتزاعی می جوید و موضوعات و مضامینی را می پسندند نظیر مناظر بکر ، هندسه  ناب ،  پیکرهای عریان نامشخص و موضوع های اجتماعی تجریدی نظیر ( نسل جوان ) .

پنجره ها کاوش های واقعگرایانه اند ، بیشتر معطوف به توصیف تا اشاره ؛ آن ها بیشتر توضیح می دهند و کمتر در پی برانگیختن عواطف و احساسات اند ؛ معمولا به مضامینی می پردازند که مختص زمان و مکانی مشخص است و معمولا به کمک نشانه هایی در درون تصاویر می توان تاریخشان را معین ساخت .

در دهه ی ۱۹۷۰، انتشارات تایم – لایف مجموعه کتاب هایی را تحت عنوان کتابخانه ی عکاسی لایف پدید آورد که در سطحی گسترده پخش و توزیع شد . یکی از کتاب های این مجموعه ، مضامین اساسی ، عکاسی را به این مقوله ها دسته بندی می کند : وضعیت بشری ، طبیعت بیجان ، پرتره ، بدن لخت ، طبیعت ، جنگ .

 

عکس گرفتن با دوربین قدیمی

 

دسته بندی های عکاسی برای چه اهدافی انجام می شوند ؟

گرچن گارنر ، در ( شش اندیشه در عکاسی ) ، نمایشگاهی که سرپرستی اش در ۱۹۸۹ ، به مناسبت یکصد و پنجاهمین سالگرد اختراع عکاسی ، عهده دار شده بود ، این دسته بنندی ها را عرضه کرد : تعلیق زمان – عکاسی شاهد زمان است ، و آن را برای همیشه متوقف می کند ؛ جهانی گسترده تر – عکاسی عالم دوردست ، نهفته و شگفت اننگیز و غریب را به ما نشان می دهد ؛ چهره های مشهور – از طریق عکس هها به چهره های شخصیت های پرآوازه از نزدیک آشنا می شویم ؛ جزئیات ریز – وضوح بصری بافت غنی عالم را بر ما آشکار می سازد ؛ تماشاخانه خصوصی – دوربین عکاسی به منزله تماشاگری خودمانی است برای رویاهای عکاس ، و جلوه های نقاشانه – فرم ، رنگ و بافت به واسطه ی عکاسی خلق می شوند .

زیربخش هایی نیز برای این دسته بندی ها وجود دارد . سالی ایوکلیر ، در مقام متصدی نمایشگاه سیار عکس های رنگی ، کاتالوگ ضمیمه ای نوشت با عنوان عکاسی رنگی نوین ۱۹۷۰ . او رده ی گسترده ی آثار رنگی جدید را به هفت زیرمجموعه تقسیم کرد : خودنگری ها ، صورت گرایی ، سرزندگی زبان عامیانه ، اسناد ، بینش اخلاقی ، افسونگری ها و تخیلات تصنعی . در ۱۹۸۵ ، استله جاسیم و الیزابت لیند کویست – کوک ، در منظره به مثابه عکس ، به صورت مشخص رده ی دیگری از عکس ها – منظره – را بررسی کردند و این رده را به زیرمجموعه های منظره به عنوان خداوند ، واقعیت ، نماد ، شکل ناب ، فرهنگ عامه ، انگاشت ، سیاست و تبلیغات تقسیم کردند .

ان هوی در صناعت ها : عکس ههای صحنه پردازی شده ، دستکاری شده و متناسب شده جدید را به پنج دسته تقسیم کرد : تابلوای روایتی ، پرتره و پرتره از خویش ، ساخت طبیعت بیجان ، واژه ها و تصاویر متناسب شده ، چاپ های دستکاری شده و کولاژ عکس .

دسته بندی ها برای مقاصد مختلفی طراحی می شوند ، و برای تمیز عکس ها از روش های گوناگونی بهره می جویند .

مضامین اساسی تایم-لایف طبق موضوعات اصلی متمایز می شوند و کاربرد آن ها آسان است . در دسته بندی بر مبنای عکاسی تصویرگرا و ناب گرا ، یا عکاسی دستکاری شده و مستقیم ، روش کار عکاسی و شکل عکاسی ناشی از آن مورد توجه است . لیکن این گونه دسته بندی به غلط این تصور را القا می کند که عکاسی مستقیم ، دستکاری شده نیست . دسته بندی های نیوهال منسوخ است و او دیگر از آن ها استفاده نمی کند .

دسته بندی های سارکوفسکی شامل چشم عکاس و آینه ها و پنجره ها ، نیز با شکل آغاز می شود و آنگاه از ما می خواهد که چگونگی تاثیرگذاری شکل بر مفهوم را بررسی کنیم .

در آنها عکاسی رسانه ای منحصر تلقی می شود . تقسیم بندی های هوی و ایوکلیر ما را یاری می دهد تا مفهوم مجموعه هایی از آثار جدید را در برهه زمان های مشخص معاصر درک کنیم ، و جاسیم ولیندکویست – کوک از ما می خواهند درباره ی عکس هایی با مضمونی واحد ، منظره ، در طول زمان بیندیشیم .

این وظیفه ی بیننده است که دریابد عکس در کدام دسته بندی ها می گنجد و از بین آن ها کدام یک بیشتر مناسب و فراخور است .

 

 

 

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *