طراحی لوگو و آیکون در گرافیک

logo_11zon

در شاخه طراحی هویت بصری در رشته گرافیک، مبحثی به نام طراحی لوگو و آیکون وجود دارد که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. لوگو یک طرح گرافیکی است که نشاندهنده علامت برند و آرم تجاری است و آیکون نیز تصویری است که یک مفهوم را در بستر های دیجیتال به مخاطب منتقل می کند. حال با هم نکات اصلی و ویژگی های طراحی یک لوگو و آیکون حرفه ای را مرور می کنیم.

 لوگو

یک لوگوی حرفه ای باید جذاب، خاص، ساده، متناسب، خاطره پذیر و ماندگار باشد. لوگو با شیوه های متفاوتی مانند استفاده از حروف (اسامی و کلمات) و تصاویر (انسانی، حیوانی و انتزاعی) طراحی می شود. برای طراحی یک لوگو عموماً به دو گروه از مسائل کلی و تکنیکی توجه می شود.

مسائل کلی در طراحی لوگو

مسائل کلی، پرسش ها و نکاتی هستند که بیشتر بر جنبه تجاری و هویتی لوگو تاکید دارند. برای مثال تعیین دقیق هویت تجاری، هدف شرکت، ارزش های برند، محصول و یا خدمت ارائه شده و مخاطبان بازار هدف بسیار مهم است و مسیر طراح را ترسیم مرتبط ترین لوگو با مجموعه مورد نظر یاری می کند. علاوه بر این مشخص نمودن مبلغ اختصاص داده شده و زمان در نظر گرفته شده برای طراحی، از هدر رفتن وقت طراح جلوگیری می نماید.

مسائل تکنیکی در طراحی لوگو

مسائل تکنیکی نیز بر نکات تخصصی و حرفه ای طراحی گرافیکی لوگو تاکید دارد. برای مثال در وهله اول لوگو باید ارتباط درست و منطقی با صنعت و برند داشته باشد و ویژگی های مهم آن را در عین سادگی اما با تمایز و جذابیت بالا به مخاطب منتقل کند. همچنین لوگو حتما باید یک مفهوم، داستان و احساس را منتقل کند و نباید گیج کننده و خنثی به نظر برسد. باید بتواند مخاطب را به سمت مورد نظر – که می تواند یک انتخاب، رفتار و عمل باشد- هدایت کند. در عین حال لوگو باید طوری طراحی شود که تمایز و تفاوت قابل توجه ای در ذهن مخاطب ایجاد کند و با جلب نظر او در خاطرش ماندگار شود و بعدتر به آسانی به یاد او بیاید.

logo-amazon-min_6_11zon
طراحی لوگو شرکت آمازون

مسائل تکنیکی همچنین شامل سبک، رنگ، فونت، اندازه و پویایی نیز می شود. توجه به سبک به معنی در نظر داشتن حالت سنتی، مدرن، فانتزی، انتزاعی و… است که با توجه به هویت و گرایش تجاری مشخص می شود.

رنگ نیز عامل بسیار مهمی در تاثیرگذاری و جذب احساسی مخاطبان است. توجه به پالت رنگی، تعداد رنگها- بهتر است بیشتر از 2 یا 3 رنگ نباشد-، کنتراست و تضاد، بار احساسی، تاثیر آن در تغییر به حالت سیاه- سفید و… از این قبیل است.

فونت نیز عنصر مهم دیگری است که باید در انتخاب و طراحی آن به نکاتی مانند نوع فونت، تعداد- بیشتر از 2 فونت نباشد-، مکان قرار گرفتن- داخل تصویر، جدا و یا به تنهایی-، سادگی، پرهیز از پیچیدگی و شلوغی، طراحی اختصاصی آن و… دقت کرد. همچنین در نظر داشتن حالت کلی خطوط و تناسب آن در شکل لوگوی طراحی شده مهم است.


⇐ دوره آموزشی طراحی لوگو ⇒


مساله بعدی اندازه لوگو و نوع طراحی آن بر اساس 1: حالت برداری(وکتور) در نرم افزارهای منطبق با این روش مانند ایلاستریتور و 2: توجه به بسترهای متفاوت استفاده از آن مثل کاربرد در سایت، چاپ، تبلیغات، شبکه های مجازی و آنلاین می باشد. این مساله در حقیقت تناسب و تطابق در طراحی لوگو را به ما یادآور می شود. برای مثال لوگو باید بتواند با در اختیار قرار دادن خروجی نرم افزاری درست (برداری مثل PNG) از چاپ تبلیغاتی در یک کمپین تا سربرگ سایت و عکس پروفایل اینستاگرام را پشتیبانی کند و در تمام آنها کیفیت و تناسب درستی را به نمایش بگذارد.

نکته آخر نیز در نظر داشتن شکل کلی، پویایی، جهت، جزئیات و فضای خالی لوگو است. برای مثال اختصاص دادن فضای خالی استاندارد اطراف لوگو و یا پرهیز از بکار بردن جزئیات زیاد برای جلوگیری از آزردگی بصری مخاطب مهم است. همچنین در صورت لزوم باید با استفاده از طراحی، تحرک متناسب با نوع و هدف برند-برای مثال برند ورزشی- را به مخاطب القا کرد.

آیکون

یک آیکون باید ساده و گویا باشد و در طراحی آن نیز توجه به مسائلی نظیر استفاده از طراحی فلت(تخت)، بکار بردن رنگ های جذاب، بکارگیری اشکال و قالب های مرسوم مانند دایره، مربع و مستطیل و طراحی بر اساس اندازه 512*512 (و تغییر در صورت لزوم) مهم است. همچنین باید از بکار بردن کلمات و عبارت زیاد و پیچیده، جزئیات و عکس در طراحی آیکون حرفه ای اجتناب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن